Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1469945
Ik zit een beetje te balen. Wij hebben thuis altijd honden gehad en mijn moeder zweert dat brokken met af en toe wat pens super gezonde voeding voor de hond is. En het is ook nogeens heel erg veel goedkoper.

Ik beweer dat kant en klaar maaltijden voor mensen ongezond zijn. Zelfs dure vriesdroog survival pakketjes zijn vreselijke troep en ook voor onze ruimtevaarders hebben ze geen gezond droogvoer dus hoe zou Pridgree Pal dit wel voor honden kunnen hebben.

Maar ik ben geen wetenschapper.

Wil graag jullie mening hierover horen. Mij lijkt dat brokken gewoon echt heel erg ongezond zijn.
#1470075
Ik kan je geen kant en klaar antwoord geven, maar ik kan wel vertellen wat mijn gezonde verstand me verteld: dat de bestanddelen van brokken erg veel verschillen van wat een wilde hond/wolf zou eten. En wat ik mijn hond wil geven, of in elk geval wil benaderen, is liever iets wat lijkt op een 'wild' menu dan spul wat niet eens in de buurt komt.

Als mensen tegen mij zeggen dat ze BARF, of zelfs KVV 'zo'n gedoe' vinden vraag ik of ze zelf ook alleen maar kant-en-klare magnetron maaltijden eten. Vaak snappen ze wel wat ik hiermee bedoel, maar veel mensen zien een huisdier als een 'ding' en willen er zo min mogelijk moeite voor doen dus geven ze liever brokken.
Als ze vragen of brokken echt ongezond zijn 'er zijn tenslotte heel wat honden 18 op geworden' zeg ik maar dat je ook 80 kan worden op je hele leven MacDonalds en andere ongezonde dingen. Soms lijkt het wel alsof mensen tegenwoordig zelfs voor hun kinderen alles maar 'makkelijk' willen hebben.
Er zijn zat mensen die elke avond eten halen of laten brengen en nooit eens een gezonde maaltijd voor zichzelf samenstellen, laat staan voor de hond.

Dus ja, ik vind brokken ook geen gezonde optie voor een hond.
#1470107
paul36 schreef: Ik zit een beetje te balen. Wij hebben thuis altijd honden gehad en mijn moeder zweert dat brokken met af en toe wat pens super gezonde voeding voor de hond is. En het is ook nogeens heel erg veel goedkoper.

Ik beweer dat kant en klaar maaltijden voor mensen ongezond zijn. Zelfs dure vriesdroog survival pakketjes zijn vreselijke troep en ook voor onze ruimtevaarders hebben ze geen gezond droogvoer dus hoe zou Pridgree Pal dit wel voor honden kunnen hebben.

Maar ik ben geen wetenschapper.

Wil graag jullie mening hierover horen. Mij lijkt dat brokken gewoon echt heel erg ongezond zijn.
Wat denk jij dat wij hierop gaan antwoorden? :D

Brokken zijn puur ongezond en te vergelijken met mensenvoeding: 3 keer per dag cornflakes + 1 vitamine pil. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen kunnen denken dat zulke doodgekookte handel gezond kan zijn.... Ik heb jaren geleden een artikeltje geschreven (mild artikeltje) over ongezonde hondenvoeding: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 398.0.html
#1470231
Ja ik ben er zelf inderdaad ook zoeentje die elke dag voor zichzelf kookt. Mij zul je nergens anders vinden in de super dan bij de groente/fruit, vlees en zuivel afdeling want wordt misselijk van al die andere troep die ze verkopen maar dat komt ook door het vele sporten denk ik.

En het kost dus ook veel tijd om je diertjes te BARFen! Elke dag op hun schema kijken en dat in de super kopen. Ben mijn hond en kat schema aan het synchroniseren op dezelfde soorten vlees op dezelfde dagen. 1x in de week naar de markt fietsen hier om kwarteljes en katvis te kopen voor ze. Kwarteltjes voor 3 euro de kilo! Levende katvissen van 400gr voor 50 cent... Je moet ze alleen wel zelf thuis de kop inslaan maar ja weet je wel dat het vers is. En dan 3x per dag voeren en mijn vloer dwijlen na elke maaltijd... Heb maar een kleine studio van 35m2 dus ja...
#1470291
paul36 schreef: Ja ik ben er zelf inderdaad ook zoeentje die elke dag voor zichzelf kookt. Mij zul je nergens anders vinden in de super dan bij de groente/fruit, vlees en zuivel afdeling want wordt misselijk van al die andere troep die ze verkopen maar dat komt ook door het vele sporten denk ik.

En het kost dus ook veel tijd om je diertjes te BARFen! Elke dag op hun schema kijken en dat in de super kopen. Ben mijn hond en kat schema aan het synchroniseren op dezelfde soorten vlees op dezelfde dagen. 1x in de week naar de markt fietsen hier om kwarteljes en katvis te kopen voor ze. Kwarteltjes voor 3 euro de kilo! Levende katvissen van 400gr voor 50 cent... Je moet ze alleen wel zelf thuis de kop inslaan maar ja weet je wel dat het vers is. En dan 3x per dag voeren en mijn vloer dwijlen na elke maaltijd... Heb maar een kleine studio van 35m2 dus ja...
Huh?? Wat schrijf jij?
Ik kijk geen enkele dag op een briefje. Na een maand kijk je niet meer om te weten welke dag wat gevoerd moet worden, zelfs de gewichten van vlees, bot en orgaan weet ik van 3 honden uit mijn hoofd.
En nee, je hoeft niet op 1 dag alles van haas te voeren, of van konijn of van rund. Pak willekeurig. Het komt vaker voor dat je per dag 2 of 3 verschillende diersoorten voerd dan dat je 1 diersoort voerd.

Ik (zoals de meesten hier op het forum) kopen niet iedere dag iets, niet eens iedere week. 1x per zoveel weken inkopen en als er iets leuks aangeboden word koop je dat tussendoor. Soms rij je 3x op 1 week voor voer, de andere keer 1 of 2x per maand.
Als je weet waar je je voer moet kopen, betaal je lang niet zoveel als wat jij aangeeft. Duurder dan br*kken is het zowiezo niet.

En 3x per dag eten? Heb je een pup dan? Hier (en op veel andere plaatsen) krijgen ze 1x per dag voer. En als ze toevallig 2x krijgen, dan veeg ik 2x met een dwijl over de grond.
Een plastic tafellaken kun je als placemat gebruiken, dan word je vloer niet vies, alleen dat tafellaken, doekje er over, even laten drogen, opvouwen en in de kast leggen.
#1470316
Jol schreef: En 3x per dag eten? Heb je een pup dan? Hier (en op veel andere plaatsen) krijgen ze 1x per dag voer. En als ze toevallig 2x krijgen, dan veeg ik 2x met een dwijl over de grond.
Een plastic tafellaken kun je als placemat gebruiken, dan word je vloer niet vies, alleen dat tafellaken, doekje er over, even laten drogen, opvouwen en in de kast leggen.
Uit andere door Paul geplaatste berichten maak ik op dat het inderdaad om een pup en een kitten gaat.  ;) En daarbij woont hij niet in Nederland, maar in Thailand. Weet niet of je daar gemakkelijk grotere hoeveelheden aan kunt schaffen en of dat ook wel praktisch is in een studio van 35m2. Lijkt me niet ideaal om een vrieskist in weg te zetten.  :-\
#1470402
Haha ja ik huur hier een condo met meubilair en een ijskast met klein vriesvakje niet omdat ik ruimte of geld voor een vrieskist heb!

Maar ik doe toch elke dag boodschappen voor mezelf en op de markt hebben ze ook niet veel meer voorraad dan wat ik meeneem. Voor hen beiden ben ik denk ik 50 a 60 euro per maand kwijt als ze volwassen zijn, nu iets minder. Is dat zo veel dan? leek me spotgoedkoop vergeleken bij Hollandse supermarkt prijzen! Ik zou het in Holland dan ook niet kunnen betalen.
#1470506
paul36 schreef: Haha ja ik huur hier een condo met meubilair en een ijskast met klein vriesvakje niet omdat ik ruimte of geld voor een vrieskist heb!

Maar ik doe toch elke dag boodschappen voor mezelf en op de markt hebben ze ook niet veel meer voorraad dan wat ik meeneem. Voor hen beiden ben ik denk ik 50 a 60 euro per maand kwijt als ze volwassen zijn, nu iets minder. Is dat zo veel dan? leek me spotgoedkoop vergeleken bij Hollandse supermarkt prijzen! Ik zou het in Holland dan ook niet kunnen betalen.
Lijken me normale prijzen. Maar ik doelde niet zozeer op het financiële aspect. Ik heb geen idee van het aanbod daar. Maar hier bestel ik bij Herby, het IC etc. in één keer een grote hoeveelheid die je nooit in het schap van de supermarkt tegenkomt.  ;)
#1470519
Borke schreef: Vers zelf samenstellen uit onbewerkte natuurlijke ingredienten is voor mens en dier altijd het meest gezonde!
Een keer grondig de ingrediënten op de verpakking lezen en je weet wat ik bedoel  :biggrin2:
Het is echt schandelijk wat ze overal inmikken  :-X
Blij dat ik deze bagger niet meer eet al blijft het zelfs met biologische produkten uitkijken of er sacharide oid inzit.
Inderdaad heel goed de etiketten lezen.

En gezonde brokken bestaan gewoonweg niet,zelfs de Farmfood brokken etc vallen bij mij onder bagger.
#1470804
Ze hebben hier een Makro, zal daar eens gaan kijken. Heb een postje gezet op een thailand forum over waar de slachthuizen zijn hier maar niemand weet het. Mocht ik ze vinden eens kijken of een grote vrieskist me wat oplevert op langere termijn. Maar ik voed nu verschillende soorten vlees, botten en organen van 6 verschillende soorten dieren dus zelfs met een grote vriezer is het allemaal wat onhandig!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door