Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rosa
#1469329
Wie weet hoeveel ik van alles moet geven om onze kleine harlekijnpoedel van 3,1 kilo  vers te voeren.
Ieder keer bewaar ik wat vlees ook vlees met botten in de koelkast apart in zakjes. ook niertjes en lever heb ik. ik begrepen steeds een aantal soorten bij elkaar doen met wat  rijst, spaghetti, en groenten.
en wat olie erbij zalmolie zonnebloemolie, en maisolie.
Soms een dagje verse vis, zalm witvis sardientjes, makreel, en soms een rauw eitje.
Ik vind de samenstelling nog moeilijk. gelukkig vind ze het wel al wat lekkerder als eerst
Ze is best mager maar als ik haar wat meer geef dan moet ze alleen maar veel drukken en groeit er niet van.
Morgen wil ik proberen om een kippevleugeltje met kip te geven, het zal mij benieuwen.
Ze is best kieskeurig.

Groetjes Rosa,
.
Door Too
#1469419
Hai Rosa, welkom op Barfplaats!

Ik denk dat je nog even verder moet met t inlezen  ;)
-barf voor beginners- bv

Rijst, spaghetti en olietjes passen niet in een Barf-dieet

Vleesbot, spiervlees, orgaan, een beetje groenten en af en toe een vet visje.. that's it

Als je een opzetje hebt voor je menu wil er altijd iemand met je meedenken!
Door ulla
#1469643
Hoi Rosa, welkom op Barfplaats.

Het is inderdaad de bedoeling dat jezelf een menu samen stelt, als je dat dat hier neer zet is er zeker wel iemand die reaktie geeft.
Zo kan niemand het beoordelen. :)
Door Rosa
#1470118
Ja ik heb nu inderdaad het gevoel dat ik alles fout doe, door de reacties.
Ik had op de site van Tannetje Koning gelezen dat een beetje rijst of spagetti goed door gekookt best goed was en eenverscillendei soorten groenten behalve prei
en ui.
En een beetje olie lijnzaad of zonnebloemolie, of maiskiemolie.
Ook een beetje echte yogurt of kanemelk was goed.
Ik heb op dit moment een beetje rundergehakt, kip lamshard,, runderbotten met vlees. vis.
Als ik geen bot heb hoeveel kalk{ gemalen eierschillen moeten er dan bij?Ik zij al ze weegt 3,1 kilo.
Ze lust nu ook zalm en ei luste ze al.
Ook groente, fruit hapje bij het vlees lust ze nu ook.

Groetjes Rosa.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1470128
Hoi Rosa, welkom hier op barfplaats!
Je idee is goed! Dus alles fout doe je niet  ;)
Probeer je alleen wel goed in te lezen o.a. hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html

Bedoeling is kort gezegd dat je tussen de 40-50% vleesbotten voert, 5-15% groente, 15-20% orgaan en de rest spiervlees.
1x per vis is ook goed in een menu.
Qua soorten vleesbotten zijn er wel dingen die niet moet geven, dit zijn botten van grote dieren (rund, paard) en dragende botten van lam/geit.
Al zou ik voor jou hondje enkel kiezen voor de kleine botten, zoals kip, kwartel, eend, konijn enz.
Al die olie-tjes hoeft niet, zit voornamelijk omega 6 in en dat krijgt je hond al voldoende binnen met het vlees.
Rijst of spaghetti is niet slecht, maar voegt ook niets toe, daarom hoeft het niet in je menu.
Zou zeggen ga eens aan de knutsel met de procenten en maak een weekmenu, dat je dan evt hier kan plaatsen om te zien of ie klopt.
Zou moeten lukken zo ;)
Door Rosa
#1470280
Hai malin,

Bedankt voor je reactie.

Hier heb ik wat aan, Chanel krijgt een keer in de week, verse rauwe vis met een beetje gemalen groente.
En ook een keer in de week een rauw eitje.
Als ik geen botten geef dan kan ik ook gemalen eierschillen  geven toch, maar hoeveel moet er dan overheen voor zo'n
Het is lastig voor kleine hondjes.
Voor de rest ga ik nog even zoeken, ze mag ongeveer 60 gram per dag, alles bij elkaar. spiervlees, orgaanvlees, dat zijn toch levertjes kippemaagjes?
En dan nog wat kip, ik koop biologische kip.
Koppen mag ook las ik maar is een gerookte makreel wel goed voor haar?
Het zal mij benieuwen of ze het kippevleugeltje rauw lust, koken is gevaarlijk dat weet ik
.

Groetjes Rosa.
Door Too
#1470302
Ha Rosa,
t was niet mijn bedoeling je een rotgevoel te bezorgen hoor, soms komt geschreven tekst wat botter over..

Je hoeft niet perse elke dag alle onderdelen te geven, dat maakt t porties maken ws wat makkelijker -60 gram is maar een klein beetje -
dan maak je een menu voor een week en zorgt dat in die week alles aan bod komt.
bv 1 dag vleesbot met orgaan, 1 dag spiervlees met groente etc

Orgaan dat is idd lever, hart, maag, nier, pens
Qua bot kan ze ws een heleboel wel eten hoor,ze zal wel even moten wennen
mijnkatten zijn dol op een kwartel, een stukje eendenrug of -nek, een stukje konijn enz.

T vleugeltje zou ik voor de zekerheid even inknippen in t gewricht en misschien een paar klappen met de hamer geven , zodat t al een beetje voorgekraakt is  :)

Komt wel goed hoor!

Mocht t helemáál niet lukken met bot eten dan zou je gemalen eischaal-poeder kunnen geven  - 1 theelepel per 500gr vlees-
Door Rosa
#1470766
Dank je wel Too, voor je reactie

Ik begin het een beetje te snappen, ik heb allemaal kleine hoeveelheden in de vriezer.
Dus wat jij zegt kan heel goed, en soms een eitje en een dagje vis,
Het kippevleugeltje, vond ze nog niets ze durfde er niet aan te beginnen
toen heb ik het ook met een plastic zakje vast gehouden, ze heeft er een beetje van op.
ik zal de volgende keer het stukslaan met een steen, goed idee van je.
Morgen ga ik wat spiervlees met groenten proberen, ik heb rundvlees in stukjes.{ soepvlees}.
En gemalen eierschillen heb ik in een potje die maal ik in onze oude koffiebonenmolen dat gaat heel goed.
Fijne avond nog.

Groetjes Rosa,.
Door Rosa
#1472314
Hallo Too,

Gisteren heeft Chanel spiervlees rundvlees ongeveer 50 gram en lamshard ongeveer 20 gram met wat groenten gehad.
en een mespuntje gemalen eierschillen. er over.
Ze deed er wel lang over maar ze heeft alles op.
Ik ga iets meer geven wand ze is afgevallen en ze was al dun
Vandaag heeft ze rauwe zalm met wat groenten.

Groetjes Rosa..
Door Paula1976
#1472749
Hallo Rosa,

Ik heb een Chinese Crested Powderpuff reutje van 13 weken die nu exact 3 kg weegt. Hij is nu 3 1/2 week bij ons en heeft vanaf het begin volledig kvv (Carnibest) gehad. Sinds vorige week ben ik begonnen met het aanbieden van Barf materiaal. Wat hij nu zoal heeft gehad is:
kippenkarkas, eendkarkas, spiervlees van kip, eend, fazant en duif. Ook maag en hart van de eend eet hij graag. De karkasje krijgt hij in porties van ong. 60 gram per keer. Ik knip ze in kleinere stukken en hij kauwt er dan goed op. Hij is wel een minuut of 10 bezig met die hoeveelheid. Binnenkort wil ik sardientjes gaan aanbieden, hij heeft al eens wat zalmfilet gehad en vond dat erg lekker.

Zijn menu wordt nog verder uitgebreid met o.a. konijnschouder, kippennek, kwartelkarkas, haaskarkas, eendennek, runderpens, lamshart, paardenvlees, hertenvlees, kalkoendijvlees e.d. De eerste paar keren heb ik de karkasstukjes met de hamer bewerkt, nu doe ik dat niet meer. Hij krijgt nu nog 1 x per dag Carnibest en de andere 2 maaltijden vleesbot en spiervlees. Vandaag heb ik een groentemix voor hem gemaakt, daarvan krijgt hij 25 gram per dag. Hij krijgt totaal ongeveer 180 gram. Merk ik dat hij toch wat dunner wordt krijgt hij extra.

De eerste keer was poepen na een karkas ietwat moeizamer, zit er niet zoveel vlees aan, geef ik er wat vlees bij.

Je kunt ook met zo'n klein hondje dus nog heel veel variatie aan barf geven en ik zou ook zeker vleesbot geven, alleen het genot wat je hond er aan heeft en de pluspunten qua reiniging van het gebit e.d. zijn zo groot dat ik dat zou verkiezen boven gemalen eierschaal als calciumbron.

O ja, mijn powderpuff wordt max 5 á 6 kg, dus hij is en blijft een kleintje en eet zijn barf tot nu toe al net zo goed als mijn wijlen Airedale het at en die was toch ff wat maatjes groter!

Het weekmenu van Tico heb ik verdeeld in elke dag vleesbot, met op 3 dagen orgaan erbij en de andere 3 dagen spiervlees, de 7e dag wordt een visdag.

En niet te veel lever, daarvan gaan ze aan de diarree, doordat de lever een afvalstoffenverzamelaar is! Tico krijgt straks max. 20 gram lever per week! Mijn vorige hond kreeg alsnog diarree van kippenlever maar niet van biologische runderlever.

Heel veel succes ermee, als je vragen hebt dan lees ik het wel weer!

Groetjes Paula
Door Rosa
#1473553
Hallo Paula,

Wat een schitterend hondje zeg!
Wat ziet hij er lief uit!
Als het lukt stuur ik binnenkort ook een foto van mijn twee dwergpoedeltjes.

Weet je wat het probleem is bij Chanel ze wil geen vlees met botjes eten.
Ik heb het nu twee keer geprobeerd maar ze eet een heel klein stukje alleen als ik het ook vast hou
Hoe maar jij het klein voor je hondje?.En waar haal jij die karkasjes?.
Maagjes.. en longetjes en hard lust ze wel, ook verse zalm maar alleen als ik het heel klein snij
Maar ik blijf het zeker proberen.
En ik ga nu ook twee maaltijden van ongeveer 50 gram geven dat kan ze best hebben.
Vandaag krijgt ze wat pens met hard  ze heeft er vanmorgen lang over gedaan maar heeft het op.

Groetjes Rosa,
.
Door Paula1976
#1473849
[quote="Rosa"]
Hallo Paula,

Wat een schitterend hondje zeg!
Wat ziet hij er lief uit!
Als het lukt stuur ik binnenkort ook een foto van mijn twee dwergpoedeltjes.

Weet je wat het probleem is bij Chanel ze wil geen vlees met botjes eten.
Ik heb het nu twee keer geprobeerd maar ze eet een heel klein stukje alleen als ik het ook vast hou
Hoe maar jij het klein voor je hondje?.En waar haal jij die karkasjes?.
Maagjes.. en longetjes en hard lust ze wel, ook verse zalm maar alleen als ik het heel klein snij
Maar ik blijf het zeker proberen.
En ik ga nu ook twee maaltijden van ongeveer 50 gram geven dat kan ze best hebben.
Vandaag krijgt ze wat pens met hard  ze heeft er vanmorgen lang over gedaan maar heeft het op.

Groetjes Rosa,

[/quote]

Dank je! Wij vinden hem ook erg mooi en hij is ook erg lief! Het is een genot om dit hondje om ons heen te hebben.

Kippenkarkassen kun je halen (op de markt) bij de poelier, of bestellen bij Herby Vers of Gelukkig Dier.nl
Tja, das inderdaad wel lastig als ze vleesbot niet wil eten, ik zou het blijven proberen om het aan te bieden. Tico eet gelukkig vanaf dag 1 alles wat ik hem voorzet en dat waren vandaag duivenvleugeltjes. Precies een perfect maatje voor hem, dus die heb ik heel gelaten. Grotere stukken knip ik doormidden met een wildschaar of goede keukenschaar.

Heb je kippennek al eens geprobeerd? Misschien vind ze dat prettiger, is meer kraakbeenachtig dan bot.

Als je het voor haar vasthoud, heb je er dan altijd een plastic zakje bij? Misschien vind ze dat juist vervelend omdat dat knispert. Probeer het eens met je blote handen vast te pakken, of toch gewoon in haar voerbak leggen. En je andere poedel, eet die wel vleesbot?

Zijn jouw hondjes al volwassen of nog pups? 2x 50 gram lijkt me namelijk wat weinig, als ik naga dat Tico 180 gram per dag krijgt. Je vond haar ook wat magertjes worden toch?

Dat ze er wat langer over doen met eten dat geeft niet, juist ook goed voor hun tanden en kiezen als het goed gekauwd wordt.

Succes maar weer! En ben zeker benieuwd naar een foto van je hondjes!

Groetjes Paula
Door Rosa
#1474689
Hallo Paula,

Ja mijn dwergpoedeltjes zijn al volwassen, Chanel de kleinste van net 3 kilo word volgende week twee jaar.
Dus in gewicht komt er niet zo veel meer bij.
Ik loop ook bij een homeopaat met haar omdat ze niet sociaal is naar andere mensen , dat is heel lastig.
Dus proberen we dat met een bachbloesum beter te krijgen, het word wel al wat beter doordat ik altijd met haar train en vanaf puppy op
de hondenschool zit.
En mijn andere poedel is bijna 12 jaar, zo'n ontzettend lief beestje super!!
Die heeft nu blaasgruis dus mag ik niet te veel botvlees geven van de homeopaat.
Die zij dat ze ongeveer 70 gram per dag mag die lust wel de kippevleugeltjes, en Chanel de kleinste ongeveer 100 gram per dag, maar die moet loops worden.
Denk dat ze daarom zo mager is nu dus geef inderdaad exstra.
Ik had ook bij Chanel geprobeerd om het kippevleugeltje met mijn blote hand vast te houden maar dat hielp ook niet.
Ze is eigenlijk het geks op kant en klaar vers vlees.
Maar ik blijf het zeker proberen.

Groetjes Rosa.
Door Rosa
#1476287
Hallo Paula,

Hoe krijg je een foto als handtekening onder je berichtje ik heb een leuke foto van Chanel en Kelly
maar krijg het niet voor elkaar.

Groetjes Rosa.Afbeelding
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door