Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rosita
#146903
Een paar maanden geleden is Ammy degenerative myelopathy gediagnosticeerd. Nu had ik al gelezen dat sommige honden met deze aandoening op hun achterpoten gaan bijten en dat is precies wat Ammy al een paar maanden aan het doen is. Binnen loopt Ammy met sokken, maar dat is vaak niet afdoende en vooral ‘s nachts of na het uitlaten bijt hij op zijn poten. Er continu iets van zeggen help niet en daar wordt hij alleen maar gestrest van. Nu heeft hij sinds enige weken een chronische huidontsteking aan de onderkant van zijn buik en zijn de ellebogen ook behoorlijk ontstoken, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Alles heeft Ammy zelf veroorzaakt door te bijten. Hij heeft een paar weken geleden van de DA antibiotica gekregen waarmee de boel tot rust kwam, maar sinds twee weken is het weer in alle hevigheid terug (het warme weer heeft natuurlijk ook niet geholpen) en heeft Ammy nu weer antibiotica en speciale shampoo. Zijn huid ziet eruit als die van een olifant, is helemaal donker gekleurd en hij ruikt. Mijn DA heeft prednison geadviseerd, maar dat wil ik liever nog niet geven. Zelf hebben we het hele huis en de tuin afgezocht naar dingen waar hij eventueel allergies voor kan zijn (tot nu toe niks gevonden) en laten we hem ook niet meer op het gras liggen. Mijn DA zelf denkt dat het niet uit zich zelf meer over zal gaan, maar ik hoop dat het de komende winter zal verbeteren. Heeft iemand hier ervaring mee of misschien iets anders tegen de jeuk.

Groetjes Rosita
Door Paul_Barte
#146915
- staat de hond VOLLEDIG op vers??
- zijn alle graanproducten uit het menu geschrapt??
- is er ooit gekeken naar huidgisten??
- wel eens borageolie geprobeerd te geven??
Door Rosita
#146940
Ammy eet sinds 1 1/2 jaar volledig vers (eerst bibi en nu alweer enige maanden carnibest). Ik neem aan dat de kleine hoeveelheid witte rijst in carnibest niet nu pas voor problemen kan zorgen (in bibi zat toch ook witte rijst?). Sinds Ammy op vers vlees staat is zijn vacht wel iets vetter. Door het wisellende weer van afgelopen maanden is Ammy een aantal weken in de rui geweest, maar nu ziet zijn vacht er weer redelijk mooi uit (ook geen schilfers). Het is dus voornamelijk de bijtplekken onder zijn buik. Mijn DA heeft een postdoctorale opleiding gedaan in de dermatologie en ik neem aan dat hij wel weet waar hij op moet letten. Hij heeft ook iets onder de microscoop bekeken en verder een paar druppels bloed uit een van zijn bijtplekken onderzocht. De DA zei nog wel dat zijn huid erg warm aan voelde op die plekken (aan het broeien) en dat alles wat zwart was chronisch ontstoken was. Zelf ben ik wel van plan om borageolie dagelijks te gaan geven in de hoop dat het iets helpt. Op het ogenblik zie je gewoon aan Ammy dat hij hele erge jeuk heeft.
   
Groetjes Rosita
Door Lizzy
#146956
Hoi Rosita, mmmm, bah, wat een toestand... Want als ik het goed begrijp heeft Ammy dus deze auto immuunziekte waarbij de achterpoten zwakker worden en nu kluift zij ook op deze zelfde achterpoten? Kan het zijn dat zij op haar poten is gaan kluiven omdat zij pijn heeft?

Op deze site staat behoorlijk veel over de aandoening en daar noemen ze ook vrij veel natuurlijke middelen: http://drnancysplace.com/myelopathy.html

Daar staan ook wel middelen bij waarvan ik weet dat ze bij huidproblemen kunnen helpen. Borage en visolie staan ook genoemd. Ook vitamine B complex, vitamine E en C.
Door itata
#146960
hallo;;
ik heb goede resultaten geboekt met een homeopaties middel R.E.S. stimulator,,het is een duits natuurprodukt,,kost ongeveer 55 euro per fles,,heb er maar ééntje nodig gehad,,het verhoogd de weerstand,,en dan is er nog een middel,,maar ik vind het niet,,zal er morgen op verder gaan,,ligt bij mijn dochter,,
Door Rosita
#147015
Hoi Lizzy, alles wat ik over DM gelezen heb is dat het gelukkig niet pijnlijk is omdat het de witte stof aantast i.p.v. de grijze stof. Het stukje op de genoemde site is geschreven door Clemmons en ik heb toen ik eenmaal wist wat Ammy had gelijk een hoop van de genoemde supplementen gekocht (hij kreeg toen ruim 10 pillen per dag :P). Omdat hij op een gegeven moment al weg liep bij het zien van een pil ben ik daar enige tijd geleden mee gestopt, maar ben wel van plan deze week weer te beginnen. Ik ben er achtergekomen dat ik hem beter veel pillen in één keer kan geven dan pil voor pil (ruim 10 keer slikken was denk ik te veel van het goede). Verder heb ik gelezen dat DM honden kunnen gaan bijten aan hun achterpoten omdat ze daar een tinteling voelen (een soort slaap voet gevoel dus, maar geen pijn). Mijn instinct zegt me dan ook dat het bijten van zijn poten een andere oorzaak heeft (tintelingen) dan het bijten van zijn onderbuik. Is er misschien nog een natuurlijk product wat een jeukremmende werking heeft?

Groetjes Rosita
Door Rosita
#147019
Hallo Itata, gezien DM een auto immuunziekte is heb ik gelezen dat je beter niks kunt geven om zijn immuunsysteem te versterken/stimuleren, maar dat weet ik dus niet zeker. Ik zal morgen eens wat meer hier over opzoeken.

Groetjes Rosita
Door Peet
#147143
Beau heeft ook DM, Rosita.
Gelukkig bijt hij niet, maar zijn achterpoten worden langzaam-maar-zeker wel wat slapper.

Beau krijgt Vit C, Glucosamine en Omega 3 en 6. Meer niet, want anders blijf je aan de gang met die pillen.
Waarom laat je je hond niet een keer lekker onder handen nemen door een goeie trimster? Er zitten er hier genoeg op het forum. Zo heeft Lupa mijn Tunja een flinke wasbeurt gegeven en daar is ze enorm van opgeknapt. Je zou ook brandnetelthee kunnen maken en dat door zijn voer doen of in zijn waterbak. Dat is bloedzuiverend. Verder helpt Kamille tegen jeuk en natuurlijk Calendula.

Prednizon is idd niet fijn, maar als er niets helpt tegen die jeuk, is het toch misschien beter Ammy een lichte dosis te geven, dan eindeloos te bijten. Ook bij honden kunnen ze tegenwoordig Pred erg goed doseren, zodat je niet meer meteen een dikke opgeblazen hond hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt........sterkte ermee!
Door Paul_Barte
#147242
Zal inderdaad geen ontgiften meer zijn maar het kan ook zijn dat er toch een allergie is voor iets wat in de CB zit (b.v. eiwitten van rund).
Probeer eens een week op 6 een ander soort zoals de lam/rijst (zit geen rund in) of de kip/rijst (zit ook geen rund in) en als dat niet werkt kun je nog de Lightversie proberen (hier zit geen kip in) en eventueel de eend/rijst.
Je sluit dan tenminste een aantal dingen uit.
Geef wat extra visolie en borageolie en zorg ervor dat de plekken niet verder kapot gebeten worden want dan krijgt het geen kans om te helen, desnoods een kap.
Door Rosita
#147345
Heb gisteren en vandaag eens goed lopen nadenken over de huidaandoening van Ammy. Waar ik telkens op terugkom is een vlooienallergie. De reden is dat vorig jaar zomer Ammy ook erge jeuk had bij zijn staart/kruis en lichtelijk onder zijn buik. Normaal ontvlooi ik altijd met frontline en dat had bij Ammy altijd een positief effect (ondanks dat ik nog nooit een vlo gevonden heb). Deze zomer ook weer ontvlooit met frontline maar dit had geen effect. Eerst dacht ik dus dat het een andere oorzaak had, maar toen ik gisteren ging lezen kwam ik bij deze site http://home.wanadoo.nl/decibels/praktijk.htm. Wat beschreven staat onder de 3e soort, de primaire vlooienbeetallergie, is alles wat Ammy ook doet (incl. overspronggedrag). Zomers heeft hij meer jeuk dan in de winter, maar door zijn extreme rui (leek geen einde aan te komen) en de aanhoudende warmte is het geheel denk ik deze zomer verergerd. Wat ik van plan ben is dus Ammy tijdelijk een kap om te geven zodat alles tot rust kan komen en de aangedane plekken een paar keer per dag te deppen met vsm prodier huislotion. Daarnaast heb ik bij mijn DA een vlooienkuur van Advantage Bayer besteld omdat ik denk dat Fronline gewoon niet goed genoeg meer werkt. Vandaag heb ik Ammy in de tuin een uitvoerige kambeurt gegeven waarna ik hem ook uitvoerig heb gewassen (was zelf ook helemaal nat ;D) met een kalmerende shampoo (hij ligt nu lekker rustig te slapen die arme schat :-*). Daarnaast wil ik dus dagelijks vitamine E, visolie en borageolie gaan geven. Verder zal ik zo veel mogelijk proberen te vermijden dat Ammy op een harde ondergrond gaat liggen (voor zijn ellebogen). Ik hoop dat ik over een aantal weken wat verbetering zal zien. Wat zijn voeding betreft is het altijd het proberen waard om volgende keer eens de lam-rijst of kip-rijst versie te geven, maar gezien Ammy ook rund (lam en kip) te eten kreeg toen ik nog met hem barfte, denk ik niet dat het een vleesallergie is. Ook de lijnzaad in CB is volgens mij niet de oorzaak, dat heeft hij ook toen dagelijks door zijn eten gehad. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Rosita
Door Peet
#147359
Wat trouwens heeel erg goed helpt tegen jeuk, is Aloe Vera gel! Stom dat ik daar niet eerder aan dacht!

Beau had een keer een vlooienallergie (in 10 seconden zijn halve zij kaal gebeten!! :o :o)....Aloe Gel (wel de 95% pure) erop....over!!!! :D
Door Eidos
#147435
Misschien een domme vraag, maar zwem je vaak met je hond ??? Ikzelf ben er namelijk een week geleden achter gekomen dat Eidos last van jeuk en een wat rooie huid krijgt na het zwemmen ( te lang nat zijn ).. Heb hem sinds de laatste barfwandeling ( ted's verjaardagsfeestje ) niet meer laten zwemmen, en als hij nat was door de regen goed drooggewreven en daarna met de fohn ( op koude stand ) verder drooggefohnt.. Moet eerlijk zeggen dat de jeuk al heel wat minder is en zijn huid weer zo goed als normaal..

Had van paul borage olie gekocht, die door een wat foute huisnummer per toeval vandaag in mn bezit is gekomen :P ;D en ben daar dus vandaag mee begonnen ;D...

Misschien is dit ook iets om over na te denken ......
Door Rosita
#153864
Eidos schreef: Misschien een domme vraag, maar zwem je vaak met je hond ??? Ikzelf ben er namelijk een week geleden achter gekomen dat Eidos last van jeuk en een wat rooie huid krijgt na het zwemmen ( te lang nat zijn ).. Heb hem sinds de laatste barfwandeling ( ted's verjaardagsfeestje ) niet meer laten zwemmen, en als hij nat was door de regen goed drooggewreven en daarna met de fohn ( op koude stand ) verder drooggefohnt.. Moet eerlijk zeggen dat de jeuk al heel wat minder is en zijn huid weer zo goed als normaal..

Had van paul borage olie gekocht, die door een wat foute huisnummer per toeval vandaag in mn bezit is gekomen :P ;D en ben daar dus vandaag mee begonnen ;D...

Misschien is dit ook iets om over na te denken ......
Ja dat is wat Ammy ook altijd na het zwemmen heeft, maar dat heeft hij altijd al gehad en we spoelen hem dan ook altijd na met kraanwater en drogen hem ook goed af. Nu zwemt hij gelukkig niet zo heel vaak. Als het regent krijgt hij ook altijd sokken om totdat hij helemaal droog is (met de fohn is trouwens ook een heel goed idee).

Groetjes Rosita
Door Rosita
#153921
Even een update en nog een vraagje. Met Ammy gaan we begin september naar die nieuwe kliniek in Amsterdam voor verder onderzoek (o.a een allergietest). Ook heb ik gelezen over het medicijn Atopica dat heel specifiek de allergische reactie van het lichaam onderdrukt zonder alle bijwerkingen die medicijnen zoals prednison wel hebben (in 20-30 procent van de gevallen vind in begin wat diaree of spugen plaats). Het enige grote nadeel is de prijs. Voor Ammy met zijn 43 kilo kost het, wanneer dagelijks gegeven, 280 euro per 30 dagen. Na 30 dagen kan de dosering worden verlaagt naar om de dag en na 16 weken geloof ik 2x per week. Niet iedere hond heeft genoeg aan 2x per week, maar wel is het zo dat hoe langer het medicijn wordt gegeven hoe groter de kans is dat dit afdoende is (ook anders dan bij prednison dus). Dit is dus voor Ammy een laatste redmiddel, maar hopelijk komt het niet zo ver.

Nu mijn vraag. Wij hebben afgelopen mei bij ons in de tuin een hommel nest ontdekt. Gezien hommels niet echt aanvallen hebben we dit zo gelaten. Ammy heeft in de maanden jullie en augustus ontzettend veel van deze hommels op lopen eten (volgens mij het hele nest ;D). Hij zat gewoon te wachten totdat er weer een naar binnen/buiten vloog. Kan dit een allergische reactie hebben gegeven ???.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door Hitam
#156016
Dat verwacht ik niet. Allergisch kun je zijn voor steken, maar voor het eten van hommels? Nooit eerder van gehoord.
Atopica is geen nieuw middel het is een middel dat een deel van het immuunsysteem totaal plat legt. Als er echt niets anders meer mogelijk is, misschien, maar het zou niet mijn keuze zijn. Het lost het probleem niet op maar onderdrukt het.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door