Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door cathrien
#1468794
Ik ben het voedingsmapje aan het maken voor de toekomstige eigenaren.
De pups gaan volgende week onze kennel verlaten.
Er zijn nieuwe eigenaren die willen gaan barfen maar ook die alleen KVV willen voeren.

Nu mijn vraag:
Bij de berner sennen pup.
0-5 maanden ongeveer 5%
5-7 maanden ongeveer 4%
7-9 maanden ongeveer 3,5 %.
9-12 maanden ongeveer 3%
12 -24 maanden ongeveer 2 tot 2,5% per kg. lichaamsgewicht. (dit is een richtlijn)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1468826
Heel karig richtlijntje :-\. Wat ik er hiervan gezien heb eten de hele jonge pups met gemak 7% tot 8% weg en zijn ze met een jaar zeker nog niet toe aan de 2 tot 2,5 %.  Kwestie van aankijken natuurlijk, maar ik vind dit geen reële richtlijn.
Door Lizzy
#1468941
[quote="cathrien"]
Ik ben het voedingsmapje aan het maken voor de toekomstige eigenaren.
De pups gaan volgende week onze kennel verlaten.
Er zijn nieuwe eigenaren die willen gaan barfen maar ook die alleen KVV willen voeren.

Nu mijn vraag:
Bij de berner sennen pup.
0-5 maanden ongeveer 5%
5-7 maanden ongeveer 4%
7-9 maanden ongeveer 3,5 %.
9-12 maanden ongeveer 3%
12 -24 maanden ongeveer 2 tot 2,5% per kg. lichaamsgewicht. (dit is een richtlijn)
[/quote]

Het is vooral een kwestie van goed naar de groei van de pup kijken. Bij Linga ging het zo (copy paste uit de bieb):

Mijn pup (dalmatier) at op 8 weken en 10 weken zo'n 7% van haar lichaamsgewicht (van haar huige lichaamsgewicht dus dat was zo'n 8 a 11 kilo). Bij 5 maanden at ze nog maar 5% van haar lichaamsgewicht (ze woog toen ongeveer 20 kilo en dus at ze zo'n 1000 gram per dag). Toen ze 7 maanden was, at ze ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Ze woog toen vast een kilo of 26 en dus at ze nog maar een gram of 700 a 800 per dag. Voor een pup van een kleiner ras geldt dat je de hoeveelheid voer al eerder kunt verlagen. Voor een pup van een groter ras geldt dat je mogelijk de hoeveelheid voer langer hetzelfde houdt. Maar, ook hier geld weer: de juiste hoeveelheid voer, voer je op het oog. Wordt je pup te dik, groeit hij/zij te snel: geef je minder. Wordt je pup te mager: geef je meer.

Linga eet nog steeds 3% van haar lichaamsgewicht en in de winter zelfs 4 a 5%.

Ik zou zelf wat marge erin gooien. Bijvoorbeeld zo:

0-5 maanden ongeveer 5 a 8%
5-7 maanden ongeveer 4 a 6%
7-9 maanden ongeveer 3 a 5%
9-12 maanden ongeveer 3 a 4%
12 -24 maanden ongeveer 2 tot 3% per kg. lichaamsgewicht
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1469052
[quote="cathrien"]
Wat voor richtlijnen geef jij mee met de pups. Een Berner sennen weegt met de 12 maanden 40 a 50 kg.
[/quote]

Ongeveer hetzelfde lijstje als Lizzy. Alleen de 2% tot 3% in het 2de levensjaar terwijl de hond nog bezig is met uitgroeien en uitzwaren en als het goed is mega-aktief is gaat met kvv niet toereikend zijn.

Ik neem aan dat de BS ook nog moet uitzwaren tot zo'n 3 jaar. Wat is dan het verwachte eindgewicht als ze met 12 maanden al 40-50 kilo zouden zijn?
Gebruikersavatar
Door kira
#1469191
als een berner net zo veel, lees weinig, gebruikt als een opgroeiende newfy denk ik dat de eerste richtlijn echt niet karig is. De kvv pups in ons nest aten allemaal met 6 maand nog maar 2 %, rond een jaar was dat minder als 2% (één hond woog met een jaar 49 kilo, is echt actief en kreeg toen 750 gram per dag).

Dame eet sinds ze geopereerd is (toen was ze 7 maand) 475 gram barf per dag, ze woog bij de operatie 40 kilo en nu weegt ze 49/50 kilo en ze is ook ernstig actief (zowel los als aan de lijn). Arie die hier logeert en 2 jaar is, eet 500 gram barf per dag en weegt ook rond de 49/50 kilo. Kleine beer eet bij een gewicht van iets boven de 50 kilo 750 tot 850 gram barf. Zij heeft duidelijk veel meer nodig.

Zelf zou ik duidelijk aan de eigenaren jouw eigen honden laten voelen op de ribben (als die mooi op gewicht zijn), zodat ze weten hoe het moet voelen. Dan aangeven wat ze bij jou krijgen en vervolgens regelmatig contact houden. Ik heb zelf de pups in het eerste jaar altijd meerdere keren bezocht (ik ga dan wandelen met de eigenaar) en ik geef dan ook commentaar op het gewicht van de hond en de vachtverzorging (maar misschien ben ik een gekke fokker, in mijn contracten staat ook dat bij overgewicht ik de hond kom terughalen, of het juridisch kan geen idee, maar het helpt wel, mensen die dat niet in hun contract willen, krijgen ook gewoon geen pup). Ik laat mensen altijd voelen aan mijn eigen honden, dan zeggen ze zelf al heel snel, oh dan is de mijne te zwaar. Ik geef mensen ook aan dat een groeispurt soms inhoud even bijvoeren. Voeren is echt kijken met je ogen, voelen met je handen.

Heb je voor alle puppen een nieuwe baas gevonden? Sterkte met uitzwaaien.

Overigens wordt een newfy na zijn eerste jaar wel breder en nog iets hoger, maar in kilo's is dat echt erg weinig, grote beer was met 9 maand 49 kilo en is nu 54 kilo, ze is in verhouding met 9 maanden drie keer zo breed geworden, maar ze is maar 5 kilo gegroeid in gewicht.

Op de cursus die ik laatst liep zat een leuke mooie berner van bijna een jaar, die kreeg 2% cb, en was echt te zwaar (vond de eigenaar ook, maar die hield vast aan wat er op de verpakking stond, de instructrice heeft toen uitgelegd dat het van hond tot hond verschilt, gelukkig gingen ze haar toen laten lijnen).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door