Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door geer
#1458618
Moge!

Ik heb een werkmatig vroagske. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de inzet van Cranberry bij blaasproblemen? Zo ja, wat zijn die ervaringen? Zette je de cranberry in toen er al een blaasontsteking was, of juist preventief om te voorkomen dat je hond of kat het (weer) kreeg? Zette je daarnaast nog andere medicatie in?

En als niemand Cranberry inzet; wat zetten jullie in bij blaasproblemen zoals een -ontsteking en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Mijn dank is groot! 8)
Door bloemetje
#1458667
Ik heb het mijn Nimmie weleens gegeven. Ze had toen al een ontsteking. De ph was de dag na de cranberry al een heel stuk beter als daarvoor.

Ik heb het zelf ook weleens genomen toen ik een blaasontsteking had. Het hielp mij ook goed tegen de pijn toen. Nu voel ik er soms weleens 1 opkomen en dan neem ik meteen een paar dagen cranberry en dan is het gelijk over en ik heb nooit meer een ontsteking gehad.
Door irmaa
#1458675
Ja ik geef het!! Ik heb prima ervaringen ermee, zowel bij acute ( maar het moet niet een te zware blaasonsteking zijn, )
Tegenwoordig  geef ik jonge teven 1  capsule per dag , geen blaasontstekingen meer gehad ter voorkoming van blaasontstekingen.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1459015
Ik geef geen cranberry maar vitamine c. Dit ben ik eerst gaan doen na/tijdens een blaasontsteking toen Boomer pup was en daarna ben ik het preventief gaan gebruiken omdat ze in korte tijd 2 keer een blaasontsteking had gehad. Toen ze pup af was ben ik ermee gestopt en zijn de blaasontstekingen weg gebleven.
Door Truus
#1460012
Cranberry kan een blaasontsteking voorkomen of tijdens een blaasontsteking ondersteuning geven op genezing maar om de bacterie te doden moet toch AB ingezet worden is mijn ervaring.
Door Lil
#1460142
Hier staat standaard een pot cranberry capsules voor een ex struviet kat.
Zodra ik het begin van klachten vermoed krijgt de poezel 1 capsule per dag (is dus best veel) en daarmee voorkom ik al jaren erger.
Door stephany
#1463401
Hier ook cranberry's voor een ex- blaasgruiskatje. Wanneer ik het idee heb dat zijn blaas weer erg gespannen is prak ik 2 verse cranberry's door zn vleesmaaltijd. En voor mijn andere kat en hond zo af en toe preventief wat besjes door het eten.

Zeker voor mijn blaasgruiskatje heeft het echt super geholpen!! en soms nog steeds....
Door *Flip*
#1464273
Zelf heb ik veel last gehad van blaasontstekingen, cranberrys hielpen nauwelijks preventief. De werkzame stof ik cranberry's is D-mannose (onschuldige enkelvoudige suiker, heeft iedereen in zijn lijf) als je dit in hogere dosis binnen krijgt dan plas je dat onverandert weer uit. De tijd dat het in je blaas zit denatureert het de eiwitmantel omheen de E.coli bacterie (voornaamste veroorzaker van blaasontstekingen). Hierdoor kan de bacterie zich niet meer vast houden aan de blaaswand en plas je deze uit. Antibiotica verwijdert de bacterien die zich al goed vastgeklampt hebben in de blaaswand niet, daarom keert de blaasontsteking steeds terug.
Voor (kleine) honden/katten en/of dieren die geen hevige ontstekingen hebben, zal de concentratie D-mannose in cranberrycapsules voldoende zijn. Anders raad ik aan pure D-mannose tabletten of poeder te gebruiken. Dit is gemakkelijk te bestellen via verschillende internetsites. Voor mij zelf bestel ik altijd op www.schoneblaas.nl, hier heb ik hele goede ervaringen mee.

Iedereen en alle dieren die er last van hebben: dit is de oplossing!
Door Nadia
#1464789
Ik slik het ook zelf! Als ik het voel aankomen dan slik ik het.. Het trekt dan meestal in.. Ik probeer het preventief te slikken iedere dag.. Wanneer ik blaasontsteking hebm helpt het helaas niet om het weg te krijgen.

Maar dat is bij mij zelf.
Door Sella
#1468817
Ik moet van de uroloog juist cranberrysap drinken.
Hij is geen voorstander van de tabletten.
Afkloppen maar na jaren blaasontstekingen, nierbekkenontstekingen ben ik met cranberrysap al 5 jaar ontstekings vrij :D
Door *Flip*
#1470236
Nadia schreef: Ik slik het ook zelf! Als ik het voel aankomen dan slik ik het.. Het trekt dan meestal in.. Ik probeer het preventief te slikken iedere dag.. Wanneer ik blaasontsteking hebm helpt het helaas niet om het weg te krijgen.

Maar dat is bij mij zelf.
Antbiotica helpt bij mij juist van geen kant. Elk uur 3-5 tabletten D-mannose (ligt beetje aan hoe hevig) en na 1 dag is t weg, daarna nog paar dagen elke 2u 2 tabletten en ik ben er weer vanaf :) Het is idd niet de dosis die ze voorschrijven, maar gezien je het toch weer uitplast: beter te veel dan te weinig :biggrin2:
Door Deesje
#1475644
ik heb zelf cranberrietabletten van bloem waar ik bij zweer.. ik heb vanalles geprobeerd maar met de tabletten van bloem kan ik voor mijn gevoel redelijk goed een zelfs bijna doorzettende blaasontsteking nog afwenden..

ik gebruik ze zodanig preventief dat ik ze gebruik als ik voel dat ik te weinig gedronken heb en het allemaal niet helemaal lekker voelt.. en voor mij werkt dat super.

ik vind trouwens ongezoet cranberriesap uit de winkel (moest ik drinken) echt niet te drinken, ben normaal echt geen zeur maar krijg het alleen weg met een rietje en dan zover mogelijk in mijn keel gestopt.. nu gebruik ik vaak verse cranberriepulp in wat yoghurt en das wel heeeel lekker.

voor tuwi doe ik puur cranberriesap (zelf geperst) door zijn eten, aangelengd met bloed uit het vlees en echinacea erdoor.. puur omdat de bindmiddelen en en extra vit c wat mij betreft niet hoeven.. (hij had overigens wat ontstekingscellen in zijn urine zonder symptomen)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door