Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1467844
Hoi allemaal!!

Zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Wendy, getrouwd, dochtertje van bijna 2,5 jaar en momenteel 41 weken zwanger van dame nummer 2!

We hebben momenteel geen honden. Maar we staan op de lijst voor een Whippet pup die ong. 22 januari geboren moet worden. Nu zou ik graag deze pup groot brengen (en de jaren die volgen natuurlijk) met KVV. (wellicht in de verre toekomst BARF, maar dat gaat hem de komende jaren nog niet worden).

Nu stam ik echter nog van de br*kken generatie en heb ik het hele rare idee: "zitten er wel genoeg voedingsstoffen in KVV voor een pup om mee op te groeien :-[ ".

En graag zou ik jullie advies willen hebben hoe het dadelijk aan te gaan pakken. Pup wordt afgespeend met brokken, en met 8 weken leeftijd gaan we der ophalen als alles goed gaat. Dus mijn vragen:

- Gelijk overgaan op KVV, evt. overgoten in het begin met kokend water??
- Hoeveel keer per dag?
- Rond de 7% lichaamsgewicht?
- Welke KVV raden jullie aan?
- Met 8 weken is extra gemalen KVV niet nodig?
- Darmflora probiotica o.i.d. uit voorzorg geven als de pup hier is?

Daarnaast zijn ALLE tips welkom!!!
Alvast alle hartstikke bedankt!!
Hoop dat jullie mee een beetje opweg kunnen
Laatst gewijzigd door WendyE op za 02 jan 2010, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#1467975
Hoi Wendy welkom hier!
Aan je vragen te horen heb je 1 en ander ingelezen.
In kvv zitten voldoende voedingsstoffen om een pup mee groot te brengen, sterker nog het is beter voor je pup om op vers op te groeien dan brok.
Omdat ze dan gelijkmatiger groeien en minder kans op botafwijkingen enzo.
Ik zou een kvv kiezen met een natuurlijke calciumbron (echte gemalen botten) en geen met calciumpreparaat.
Afwisseling in soorten kvv is ook aan te bevelen.
Welk soort is ook afhankelijk wat er bij makkelijk verkrijgbaar is en wat jou zelf aanspreekt, kijk hier maar eens:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,58724.0.html
Ook hier staat interessante info:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17449.0.html

Qua hoeveelheid tussen de 5-10% van lichaamsgewicht voor een pup, 7% lijkt me prima om mee te beginnen.
Als ze te mager of te dik wordt zie je dat gauw genoeg en kun je de hoeveelheid aanpassen.
Ik geef pups in begin 3x per dag, als ze water ouder zijn (maand of 6) gaan ze bij mij over naar 2x en met een jaar ong. naar 1x per dag.
Extra gemalen kvv is niet nodig, een pup van 8 acht weken kan prima kauwen, ookal kipbotten enzo.
Probiotica geef ik zelf niet, maar het kan wel een toevoeging zijn bij het overstappen.
Gekookt water in begin zou ik wel even doen om het lichaam te laten wennen.

Veel plezier alvast met je pup!
#1467979
Hoi Wendy, welkom op Barfplaats!

Leuk dat je je zo zorgvuldig aan het voorbereiden bent op je pup qua voeding. Heb je hier al gelezen? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 449.0.html
en hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html en ook hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,11.0.html ben je voorlopig nog niet uitgelezen.

Je kunt jouw pupje direct overzetten op kvv. Ik zou het eerst gewoon rauw en op kamertemperatuur aanbieden. Mocht het niet gegeten worden dan kun je er wellicht even wat water (niet kokend natuurlijk, veel te heet) over gieten.
Het aantal keren per dag zou ik aanhouden wat de pup gewend is. Immers, hij krijgt al zoveel veranderingen voor zijn kiezen (nieuw huis, nieuwe baas, weg bij mamma, weg bij broertjes en zusjes en ook geen brokjes meer). Als het een tijdje bij jullie is, kun je het aantal keren aanpassen aan wat voor jou handig is.
Ik zou starten met 50 gram per kilo lichaamsgewicht en dan kijken hoe het gaat.
Er zijn legio goede kvv's. Persoonlijk heb ik ervaring met Bibi en Carnibest en vind beiden goed (Bibi is wat goedkoper). In de kvv's uit de supermarkt zit relatief vel pens.
Nee hoor, een hond kan met 8 weken prima uit de voeten met elke kvv. Immers, dat is al gemalen dus er blijft weinig te kauwen over.
Probiotica kun je geven maar als je direct vanaf dag 1 kvv gaat geven, lijkt me dat wat overbodig.

Succes ermee!
#1468290
Bedankt voor jullie reactie's!!
Ben me inderdaad al flink aan het inlezen. Nu kwam ik ook deze kvv tegen:
Energique puppy nr 2
Dit is enkel voor de afspeen periode? En is Energique een goed merk? (met andere woorden, gaat ie meer naar de CB of meer naar de Smuldier kant? )
#1468302
[quote="WendyE"]
Bedankt voor jullie reactie's!!
Ben me inderdaad al flink aan het inlezen. Nu kwam ik ook deze kvv tegen:
Energique puppy nr 2
Dit is enkel voor de afspeen periode? En is Energique een goed merk? (met andere woorden, gaat ie meer naar de CB of meer naar de Smuldier kant? )
[/quote]

Je hoeft helemaal geen puppyvoer te kopen maar kunt gewoon met een kvv voor volwassen honden aan de slag.
Energique is prima.
#1468325
Bedankt!
En dus dan eventueel van de Energique gewoon 1 nemen ipv. 2 (puppy)?

En nog een vraagje :-[ (als jullie me zat worden, gewoon zeggen :-[ )
Als ik bijvoorbeeld kan kiezen uit AHV Breda Vlees compleet óf AHV Breda Vlees pens compleet, wat kan ik dan het beste kiezen?
Laatst gewijzigd door WendyE op za 02 jan 2010, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#1468490
Ik zou gewoon energique nr 1 nemen, aan 2 zit geen meerwaarde naar wat ik zo zie.
AHV zit het enige verschil erin dat er bij penscompleet, pens inzit. Beide smaken afwisselen lijkt me een goed idee als hiervoor kiest.
#1468546
Bedankt May Lin!!

En ja hoor, heb nog weer twee vragen bedacht, gooi het mooi hier neer op de hoop :-[

- Afwisseling van KVV is goed heb ik gelezen. Maar is dit ook het geval voor puppies? (kan me zo voorstellen dat het voor het maag/darm stelsel van de pup beter is het het eerste jaar bij 1 merk te houden?)
- Ik wil met de pup ook op training gaan, en zal dus ook iets moeten hebben als beloningsnack. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken om niet het goede van KVV teniet te doen?
#1468692
Afwisseling van kvv voegt altijd wat toe, maar vooral wisseling van diersoorten voegt wat toe.
Ieder diersoort bevat namelijk net iets andere voedingswaarde dan andere diersoorten en dat is een verrijking.
Je zou bijvoorbeeld, af kunnen wisselen met kvv met lam erin, met kip erin, met rund erin, met vis erin.

Voornamelijk pups die brok krijgen hebben gevoelige darmen omdat brokken slecht verteren en dan reageren de darmen snel op een andere samenstelling in brok.
Je zult merken als je hond vlees krijg dat hij geen of bijna geen last heeft als je verschillende soorten kvv gaat voeren.
in het begin kun je natuurlijk wel even 1 soort voeren tot je pupje gewent is aan vertering van rauw vlees, als je je er zelf wat beter bij voelt, maar zo jong gaat dat snel dat wennen.

Als snack kun je gedroogd vlees geven, ook gewoon te koop in dierenwinkel. Dit is enkel gedroogd en verder niets, vinden ze heerlijk hier  :D
#1470054
Ik weet niet wat er in lupa vleesmaaltijd  compleet zit.
Je kan hier eens zoeken of naar vragen bij lupa.
Belangrijk is bij een pup dat er natuurlijke calciumbron in zit, gemalen botten dus.
Zodat ie gelijkmatiger opgroeit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door