Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door paul36
#1468124
Heb vandaag een ik denk richback puppie van de straat meegenomen en aangezien mijn kat barft deze ook dan maar, maar waar ben ik aan begonnen?!

Wat weegt een volwassen Richback later? 50 kilo?

Dit menu vond ik hier voor een hond van 20 kilo dus dan heeft deze meer dan het dubbele nodig?

Maandag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten.
Dinsdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees.
Woensdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en een eitje extra
Donderdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Vrijdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spievlees en 56 gram groenten.
Zaterdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Zondag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten en een eitje extra.


Is het voldoende als ik hem 2x per weer een hele vis voer en verder kip karkassen, poten en rundvlees met ei en groenten? Ik zou dat rundvlees eigenlijk het liefst geheel schrappen vanwege de kosten maar is vis en kip wel voldoende afwisseling?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1468149
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html
Lees eerst dit eens Paul, dan heb je al meer info.
Honden laten Barfen verschilt niet heel veel met katten, behalve dat ze honden ook pens eten.
Als je bij jou makkelijk aan groente kan komen, zou ik hiervan een procent of 10-15 geven.
Afwisseling is altijd goed, maar kan me voorstellen dat het bij jou niet heel makkelijk is om alle vleessoorten te komen.
Miss is geit of lam ook aan te komen?
Rundvlees zou ik er wel bijgeven, al is maar 1x in de week ofzo.
Vette hele vis is zeker goed 1x per week te geven.

Tussen de 5-10% van z'n huidige lichaamsgewicht voer je aan een pup, waarbij 10% voor kleine hondenrassen en 5% voor grotere.
Door Fynn
#1468180
Heb je een ridgeback puppie van de straat gehaald????
Bedoel je dat je het gevonden hebt?
Is dat niet van iemand dan of heb je al geinformeerd bij Amavedi?

By the way een volwassen rr word ongeveer 40 kg ligt aan hoe groot ze zijn.
Wij hebben er drie en die wegen allemaal zo rond de 38 kg.
Mag ik vragen waar je woont?

Groetjes Rian
Door paul36
#1468235
Ja ik vind het zelf nogal sterk eigenlijk aangezien hij er super uitziet in tegenstelling tot de vieze oudere "Soidogs" zoals dat heet die hier overal rondlopen. Ook nogeens mijn favourite soort hond...

Afijn hij zat daar al 4 dagen dus nu is hij van mij!

Goed 1x per week een biefstuk kan er wel vanaf en groente is geen probleem natuurlijk (het vlees in de supermarkt is hier overigens subliem vergeleken bij de appie hein, tis een schande maar goed.)

Das dus 2x per week een flinke vis. 1x per week biefstuk en 4x kip en eieren. Af en toe een beetje eend en een kwarteltje kan er ook nog wel vanaf.

Is dat voldoende zo? (moet het nog even uitvogelen maar zal me verder aan bovenstaande percentages houden)
Door 202Spots
#1468264
paul36 schreef: Goed 1x per week een biefstuk kan er wel vanaf en groente is geen probleem natuurlijk (het vlees in de supermarkt is hier overigens subliem vergeleken bij de appie hein, tis een schande maar goed.)

Das dus 2x per week een flinke vis. 1x per week biefstuk en 4x kip en eieren. Af en toe een beetje eend en een kwarteltje kan er ook nog wel vanaf.

Is dat voldoende zo? (moet het nog even uitvogelen maar zal me verder aan bovenstaande percentages houden)
Biefstuk zou ik zelf opeten, je hond moet wel BOT met 't vlees hebben!
Ik zou eerst even goed in de bieb gaan lezen om te leren wat je allemaal kan en moet geven.
Success!

Ohh ik had je eerste menu niet gezien...wat versta je onder vleesbot?
Laatst gewijzigd door mahuni op za 02 jan 2010, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door paul36
#1468298
Vleesbot zou een bot met 50% vlees en 50% bot zijn zoals een kippenpoot bijvoorbeeld.

Mijn kat krijgt ook BARF en die mag maar 1x per week vis. Ik zou mijn hondje eigenlijk het liefst zo vaak mogelijk vis per week geven. Een kilo Octopus kost hier maar 1,20EUR bijvoorbeeld en hetzelfde geld voor veel andere vissoorten.

Zo vaak mogelijk vis drukt dus bijhoorlijk de kosten. Hoe vaak per week zou dit maximaal mogen? Ervanuitgaande dat ik wel elke keer iets anders geef. Bijvoorbeeld een dag een Makreel, een dag Karper en een dag Octopus? Of garnalen erbij bijvoorbeeld?

En al die andere zaken is dat nu echt nodig? Groente en granen en weet ik veel wat voor vitamines?! Een wolf eet die dingen toch ook niet?! Het lijkt me vreselijke onzin mijn hond of kat meer dan eieren, vlees, organen en bot te geven en doe dit dan ook nooit bij mijn katje. Is dit wel noodzakelijk bij de hond?
Door Too
#1468300
Hi Paul, heb je je weer over een eenzaam beestje ontfermd?  :)

Volgens mij heb je indertijd met t katje al een heleboel gelezen en uitgezocht voor een hond komen daar groentes en, als je t kunt krijgen, pens bij.

Ik heb geen idee of in Thailand ook geit, schaap of eend gegeten wordt [en of dat enigszins betaalbaar is] zelfs al voer je t niet wekelijks zou t wel weer wat variatie bieden [ik zie nu dat May-linn t zelfde oppert]

Eitje... met schil aanbieden, is goed voor m.
Volgens mij komt t wel goed met je hondje enne je weet dat we erg van foto's houden  :biggrin2:
Door Deesje
#1468357
heej paul...

ik heb zelf twee thaise ridgebacks en als jij ook 'zoiets' van straat geplukt heb wordt het hopelijk geen 50 kilogram..  ::)

een kilootje of 18-25 voor de teefjes en van 20-30 voor de reuen afhankelijk van hoe groot ze worden..
(scheelt ook alweer een boel hihi)

heb je ook foto's van het monstertje.. ben benieuwd...
Door 202Spots
#1468360
Octopus bestaat voor 80% uit water...bevat geen bot en ik zou 't echt niet als maaltijd geven.
Garnalen kunnen rauw en MET de schaal gegeven, zonder schaal is het geen echte maaltijd.
Ik zou liever 1x  of hooguit 2 x per week hele week vis geven ongeacht dat 't 'n verschillende  soort vis zou zijn.
Kip kan wel om de dag of  3 x per week  worden gegeven, dan eend
en 'n kwartel en 'n vis...en je zit al aan 6 dagen! ;)
Je kan om de dag 'n rauw ei met schaal en al erbij geven..
Misschien ergens geit of lams vlees zien te vinden en je hebt al 'n week afwisselend eten.

Granen (brood) worden liever helemaal niet gevoerd, rauwe gepureerde groente en/of fruit moet niet, maar word wel veel gegeven.
Je kan ook tafelresten van je eigen gekookte/gestoomde groentes geven.
Samen 'n appeltje of banaan delen mag ook.
Door paul36
#1468880
Ok, ik denk dat ik het heb begrepen. Nu voor de puppie 5-10% van zijn lichaamsgewicht per dag voeren. Straks 2% van zijn lichaamsgewicht als ze volwassen is.
Vraag: Tot welke leeftijd blijf ik die 5-10% voeren? Ze is nu 3 maanden oud.

Ik heb bovenstaand dieet omgerekend naar 7% van het gewicht van mijn hondje van momenteel 4300gr = 2100gr BARF per week.

Bot: kwartel, vis, eend en kip
Vlees: kwartel, vis, eend, kip en klein beetje rund op de donderdag
Orgaan: hart, lever, gizzard van kip en eend.
Groente: Mixje van wat ik die dag eet + knoflook.

Vraag: Zijn hart, lever en gizzard genoeg aan organen? Weet niet of ik aan pens kan komen.

Heb het volgende menu samengesteld, is dit OK zo?

Maandag:     280gr kwartel + 40 gram groenten.
Dinsdag:       Kip: 150gr karkas + 70gr hart, lever, gizzard + 50gr borst    
Woensdag:  280gr Vis + 1 ei
Donderdag : 150gr kippoot + 70gr hart, lever, gizzard van eend + 50gr rundvlees + 40 gram groenten
Vrijdag:        280gr Vis + 40gr groenten
Zaterdag:     Kip: 150gr poot + 70gr hart, lever, gizzard + 50gr borst + 40 gram groenten
Zondag:      Eend: 150gr vleugel + 105gr duckscrap vlees + 40 gram groenten + 1 ei


En ik heb problemen met het combineren van mijn kat en hondendieet. Mijn kat heeft de hele dag een bakje staan en bepaald zelf hoeveel hij eet. De kat zijn eet en drinkplaats komt in een hokje waar de hond niet in kan en de hond voed ik dan op bepaalde uren.
Vraag: Hoe vaak per dag moet ik de hond voeren?

En dan de laatste vraag:
Kan mijn puppie van 3 maanden al eendenvleugels en kippenpoten aan of moet ik hem nu alleen maar kippenkarkas, vis en kwartels voeren?
Laatst gewijzigd door paul36 op zo 03 jan 2010, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door