Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1467467
Onze Chitta heeft vandaag een wond opgelopen die onder narcose gehecht moest worden. Om kwart voor vijf is die narcose toegediend. Halverwege de rit terug naar huis, om zes uur ongeveer, was ze alweer aardig bij en nu loopt ze rond. Ze is binnen omdat ze warm moet liggen, maar ze voelt zich hier duidelijk niet happy. Ik ben even met haar buiten gaan lopen en daar wilde ze haar hok in, maar het vriest -15. Weet iemand wanneer ze zonder gevaar vanwege de kou weer naar buiten kan?
Door ulla
#1467497
Ik zou haar toch zeker 24 uur binnen houden, misschien heb je een wat koelere ruimte in huis, en anders termostaat of wat dan ook wat naar beneden, en zelf een extra trui en sokken aantrekken. ;)
Door pallas
#1467516
Ik zou haar ook nog binnen houden. Dikke kans dat ze toch te ver zakt met haar temp als je haar buiten laat slapen.

Koel plekje of toch maar de kachel uit en zelf met dikke kleding zoals Ulla zegt ;)
Laatst gewijzigd door pallas op vr 01 jan 2010, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#1467869
Nou, ze heeft toch buiten geslapen. Ze wilde gewoon niet binnen zijn. Dus hebben we haar in haar hok gelaten, samen met Sami en ze lagen lekker tegen elkaar aan. Nu is ze weer binnen, ineens wilde ze wel en heeft het doorlopend erg warm, maar wil toch niet naar buiten. Ze heeft pijn. Ze heeft een wond van ruim 20cm en een scherp ding is ongeveer 5cm in haar spier geboord. Het arme ding. Ik heb haar geen pijnstilling gegeven, omdat de wond in haar lies zit, waar alles de hele tijd beweegt en de kans dat de hechtingen scheuren en de boel niet snel geneest erg groot is. Ze is een enorme hyper hond, dus ben ik bang dat ze met pijnstilling vrolijk gaat lopen springen, met alle gevolgen vandien. Maar nu wil ze niet meer gaan liggen, dat doet pijn natuurlijk, dus staat ze te doezelen en valt dan bijna om van de slaap :-\ Zou het helpen om de wond in te smeren met honingzalf?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1467874
Ik zou haar wel pijnstilling geven. Dit werkt ook niet. Stress komt de wondgenezing ook niet ten goede.
Je mag er best honingzalf op doen, dat helpt wel genezen maar tegen de pijn doet het niet zoveel.
Door Esther Q
#1467881
Dank je Hitam, ze maakt geen stressvolle indruk, ze is gewoon heel voorzichtig vanwege de pijn. Probleem is dat de andere honden straks gaan werken en daarna eten, dat hoort ze en dan wil ze mee. Als ik haar pijnstilling geef, dan is de kans erg groot dat ze uit zenuwachtigheid meer gaat bewegen dan goed is voor haar. Liever nu meer pijn hoe vervelend ook, dan straks sores door uitgescheurde hechtingen en een langere lijdensweg.
Ik ga de honingzalf gebruiken.
Door diergedrag
#1467993
Geef haar in elk geval toch pijnstilling! Het is echt heel erg achterhaald om het niet te doen en nogal dieronvriendelijk!!!
Het is mij in elk geval nog nooit overkomen dat hechtingen het niet hebben gehouden en de honden krijgen hier altijd pijnstilling en bewegen ook behoorlijk.
Door Esther Q
#1468017
Hoi diergedrag, het klinkt natuurlijk heel onaardig van ons, dat begrijp ik wel, misschien had ik het beter niet gezegd :-\ De da heeft ons op het hart gedrukt haar rustig te houden, omdat de wond op een heel nare plek zit. Onze da is niet achterhaald hoor, hij is heel erg lief en begaan met onze honden. We zorgen goed voor Chitta :) Ze heeft diep geslapen en daarna voorzichtig geknuffeld met de bezoekers. Nu snuffelt ze wat rond.
Door Borke
#1468105
Jullie situatie is natuurlijk niet die van de gemiddelde hondenliefhebber in NL, daar in de ijzige sneeuwkou 'in the middle of nowhere'.
Allemaal werkende honden die alleen maar willen werken en helemaal niet gewend zijn om binnen te zijn.

Misschien kan je haar een pijnstiller geven als de andere honden weg zijn, zodat ze even lekker kan liggen slapen, want als ze echt pijn heeft dan is slapen natuurlijk ook een probleem.
Door diergedrag
#1468200
De overweging is logisch maar wellicht heb je zelf wel eens een operatie ondergaan en weet je hoe vreselijk pijn dat kan doen. En dan blijven honden ook niet eens stil liggen maar bewegen gewoon.
Is er een kennel apart, of een plek in een schuur (evt. met een rustige andere hond)? Zonder pijnstilling vind ik in elk geval geen optie!!!
Door Esther Q
#1468274
@Borke, bedankt voor het meedenken. s Nachts kan het wel ja, al slaapt ze nu heel goed. Ze snurkt. Maar als ze onrustig wordt kan ze snachts pijnstilling krijgen.

Diergedrag, ja ik ben eens geopereerd en nee, ik heb op eigen verzoek geen pijnstilling genomen. Het viel reuze mee. Pijn is tenslotte ook het natuurlijke mechanisme om je lichaam in bedwang te houden als dat nodig is. De schuur, een kennel, dat is er allemaal, maar het maakt niet uit waar of hoe ze zit. Zodra ze de honden hoort, weet ze wat er gaande is en wil ze mee. En zijn de andere weg, dan blijft ze onrustig tot ze terug zijn. Ik begrijp je wel hoor. In andere situaties zou ik het ook gegeven hebben.
Door conleeuw
#1468297
Esther Q schreef: @Borke, bedankt voor het meedenken. s Nachts kan het wel ja, al slaapt ze nu heel goed. Ze snurkt. Maar als ze onrustig wordt kan ze snachts pijnstilling krijgen.

Diergedrag, ja ik ben eens geopereerd en nee, ik heb op eigen verzoek geen pijnstilling genomen. Het viel reuze mee. Pijn is tenslotte ook het natuurlijke mechanisme om je lichaam in bedwang te houden als dat nodig is. De schuur, een kennel, dat is er allemaal, maar het maakt niet uit waar of hoe ze zit. Zodra ze de honden hoort, weet ze wat er gaande is en wil ze mee. En zijn de andere weg, dan blijft ze onrustig tot ze terug zijn. Ik begrijp je wel hoor. In andere situaties zou ik het ook gegeven hebben.
ik ben vrij nuchter en helemaal niet zo van pijnstilling voor alles en nogwat en toch vindt ik persoonlijk dat met een blessure wat jij omschrijf en de daaropvolgende reparatie dat een beetje pijnstilling op zijn plaats is, volgens mij kan je nauwelijks voldoende geven om een hond met zo'n wond pijnvrij te maken, dus pijn blijft ze hebben dus de rem van pijn ook, alleen met wat pijnstilling haal je de ergste er van af. Bovendien worden honden vaak rustig van de pijnstillers, dus mischien een win win situatie ;)
Ik ben helemaal voor natuurlijk, maar, men moet altijd blijven waken dat je niet té natuurlijk wil. JIj als mens kan kiezen om pijnstilling over te slaan na een ingreep, jij als mens kan bedenken en beredeneren dat het maar zo lang zal duren dan is het over, en of dat als je het niet kan houden dat je altijd op de knopje kan drukken dan komt een verpleegster of verpleger met de zaligmakende spuit om je uit je leiden te verlossen, met dat in je achterhoofd, en mischien reeds toegediende pijnstilling voordat je wakker werd, kan je kiezen om zonder pijnstilling verder te gaan, ik ben tig keer geopereerd en haat pijnstilling maar soms kan je bijna niet overleven zonder. Stel je voor, de hond leeft in het hier en nu, hij/zij weet alleen dat het nu gruwelijk pijn doet, weet niet als die twee dagen verder is en zich maar rustig houdt dat het dan over is, nee, weet alleen dat het nu verdraaid zeer doet, wat is er op tegen om de ergste van de pijn te verzachten :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door