Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sjillee
#1466130
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zal gelijk maar met de deur in huis vallen.
Ik heb 2 Maine Coon katten, een poes van 2,5 jaar en een kater van net 6 maanden.

Nu is het bekend dat dit ras nogal vaak te kampen heeft met tandvlees problemen en zo ook de mijne. Miyuki onze poes is afgelopen week naar de DA geweest en heeft haar gebit helemaal schoon gemaakt. Ze mist al een paar voortandjes en er moest er nog eentje uit worden gehaald omdat die ook los zat. We gaven de katten Orijen brokken, en nu een combinatie van Dental brokken van Royal Canin, deze zijn extra groot zodat de katten moeten kauwen en hierdoor het gebit wordt gereinigd. Ik merk heel erg dat ze de kleinere brokken bijna niet kauwen en de meeste vrijwel gelijk doorslikken :(

De kleine van 6 maanden, Naruto is nog aan het wisselen, maar bij hem zien we ook al duidelijk rood tandvlees...

We zijn 2 weken geleden begonnen met tanden poetsen en een mondwatertje dat tandplak afbreekt door het drinkwater. Nu zat ik zelf al een tijdje aan BARF te denken, het is natuurlijk helemaal perfect als mijn katten hier op over gaan, als ze lekker op botten kunnen kauwen worden hun tanden extra goed gereinigd en het is natuurlijk gezonder!

Ik weet er nog niet zo heel erg veel van, maar daarom ben ik nu ook hier ;) Ik zat zelf te denken om misschien te beginnen met eendagskuikens en het langzaam op te bouwen? Hebben jullie misschien nog tips voor me? En waar kopen jullie het vlees? Geven jullie brokken en vlees? Of echt alleen en puur vlees?

Alle tips zijn welkom!! Alvast heel erg bedankt en ik wens iedereen een fijne jaarwisseling :D

Groetjes,
Sillee
#1466193
Hai Sillee welkom op barfplaats!

Hartstikke goed dat je vers wilt gaan voeren zelfs gezonde, goed uitziende katten worden nog mooier en zachter van vacht door vers

Je kunt op verschillende manieren beginnen met vers voeren

- t eenvoudigste is kvv, een compleet versvoer, er hoeft niet serieus gekauwd te worden maar door t ontbreken van granen ontstaat er ook veel minder plaque. Voor t kauwwerk kan dan af en toe een stukje rundvlees oid geven
of:
-een barf-menu maken , met vlees van supermarkt, visboer en poelier kom je al een heel eind, -we willen altijd met je meedenken over je menu..-

Veel mensen beginnen met een kvv en gaan zich dan inlezen, puzzelen, een menu maken en over op Barf

Er is geen enkele reden om brok naast vers te geven, op brok wordt trouwens niet gekauwd [ze verpulveren t een beetje]


Succes!
#1466352
Nou, Too heeft het al gezegd allemaal  :D
Welkom! En een prima idee om vers te gaan voeren!
Vers is Zeker zo 'compleet' als brok dus er is niet alleen geen reden om brok te blijven voeren, er zijn goede redenen om dat juist niet te doen. Ook de brokken waar ze op moeten knagen kleven lekker aan het gebit (vergelijk het met Liga) en geven dus plaque. Op voeding zonder of met heel weinig koolhydraten, dus kvv of barf, zie je veel minder of zelfs geen plaque.
Daarnaast zijn brokken met koolhydraten uitgesproken ongezond voor met name katten. De koolhydraten leiden vaak tot diabetes en nierproblemen, en omdat brokken gortdroog zijn worden de nieren nog eens extra belast; katten drinken nl van nature erg weinig.

Kvv is een prima begin, de dierenwinkel verkoopt het vaak en supers hebben ook vaak Smuldier of Rodi in de vriezer. Veel katten waarderen spul dat ze moeten knagen, je kunt bv een runderlap of een kipfilet geven, hart of kippenlevertjes, allemaal in de supermarkt te koop. Als beginnetje dan he  ;)
Eendagskuikens zijn prima om het vak te leren  ;)
En dan ga je je inlezen en lekker barfen  :D
Door sjillee
#1467244
Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik heb in ieder geval al een plek gevonden waar ik eendagskuikens kan kopen, daar zal ik dan ook mee beginnen en kijken of ze het wat vinden. Ik zal ook eens gaan rondkijken voor de verschillende KVV's, zijn er nog bepaalde merken die een beetje handig zijn in gebruik, dat ze bijvoorbeeld zijn verdeeld in porties, zodat het ontdooien makkelijk gaat?

Ik zag al dat er mensen zijn die zelf een compleet vers voer maken, dit kan ik dan vergelijken met de KVV's die er op de markt zijn alleen hier kan je zelf samenstellen wat er in gaat?!

Ik heb geen gehaktmolen en zal het dan voorlopig dan maar houden op de KVV's die kant en klaar te koop zijn. Maar het is toch ook goed om een menu samen te stellen waarin de katten gewoon alles heel krijgen, zodat ze toch meer moeten kauwen? Want dit is uiteindelijk wel de bedoeling.

Nu nog een beetje rare vraag misschien, maar hebben jullie veel last van bloed en dergelijke op de vacht? Mijn poes is namelijk spierwit! En weet nog goed hoe ze eruit zag toen we de spaghetti vergeten waren te bedekken op het aanrecht  :doh:

Ik heb er helemaal zin in, ben echt benieuwd hoe de katten gaan reageren op de kuikens :D
#1467329
Ik maal alleen voor Kruimel, die is inmiddels bijna 20, doof blind dement 3 poten vrijwel geen tandjes meer. Dan moet je wat, ik haal dus karkassen door de molen voor haar.
De twee anderen mogen mooi zelf knagen, die hebben prima gebitten en zijn pas 15 dus die doen hun best maar.
Een lamsrib krijgen ze uiteraard niet door maar dat krijgt de molen ook niet gemalen. Gevogeltebotten, konijn en haas krijgen Eppo en Knor prima zelf door, en spiervlees en orgaan presenteer ik aan lappen, daar hebben ze wat aan te knippen.
Dus als je geen oude zwakke tandeloze exemplaren hebt is er geen enkele reden om te gaan malen. Beter van niet, lappen en hele botten zijn veel beter voor je kat. Da's nou net de winst van barfen!

Bloed op de vacht: neu, hoezo? Zelfs de honden hebben hooguit eens vieze voetjes als ze zelf de lappen vasthouden. De katten eten netjes en wassen hun handen en gezicht na het eten.
Bloed op de vloer, dat dan weer wel  >:( na het eten kan ik altijd dweilen in de kattenkamer  :P
#1467465
Mevroi Kruim schreef:
Bloed op de vacht: neu, hoezo? Zelfs de honden hebben hooguit eens vieze voetjes als ze zelf de lappen vasthouden. De katten eten netjes en wassen hun handen en gezicht na het eten.
Bloed op de vloer, dat dan weer wel >:( na het eten kan ik altijd dweilen in de kattenkamer :P
Zelfs dat hoeft niet... Catoo eet in de badkamer en sleurde haar hap altijd naar de badmat >:(, nu eten ze beide op zo'n klein gastendoekje en 9 van de 10x wordt er niet gesleept!
#1467715
Welkom op BP.

Wij hebben een huistuinzolderkat, ze is nu 10. Heb haar laatst in de mond gekeken en schrok bijna, hagelwitte schitterende tanden. Denk dat een da dat niet wil geloven. Maar sinds ze barft, ziet het er stukken beter uit. Zolderkat eet alles behalve pens, lamsrib en hertenbotten. Maar eend, konijn, kip, parelhoen e.d. kauwt ze makkelijk weg. En ze kan ook apporteren, een eendennek neemt ze zo de trap mee op. Ik sta daar erg versteld van, het roofinstinct zit er echt in.

Succes met overstappen. Hier ging het heel makkelijk, maar lees ook wel dat sommige katten echt moeilijk zijn.
Door sjillee
#1469856
Vandaag heb ik onze kittekatten kippenlevertjes voorgeschoteld! :D

Miyuki begon er gelijk aan te likken, maar het kauwen ging niet helemaal goed, ze wist niet zo goed wat ze ermee aan moest en gaf het na een tijdje ook op, heb het toen ik kleinere stukken gesneden en toen ging er wel wat meer naar binnen, ze lust het in ieder geval wel!

Naruto daarentegen begon al gelijk actief te kauwen, het duurde even maar hij heeft 'm op en mocht later hetgeen wat Miyuki had laten liggen ook opeten van ons en hij had er echt plezier mee!! Hij heeft bij de cattery regelmatig al kuikens en KVV gehad, dus dat verschil merk je meteen! Echt leuk om 'm zo bezig te zien met z'n hapje :D

Heb ook gewoon kipfilet en tonijn in blik (water) voor ze gekocht, zal elke dag proberen wat nieuws voor te schotelen en ze te laten wennen aan kauwen en verschillende diersoorten.

Kan iemand mij vertellen welke KVV's er op de markt zijn die in porties verpakt zijn? Smuldier is heel onhandig en dat heb ik een tijdje geleden al eens voor ze gekocht, maar dat vonden ze niet lekker...
#1470222
Hallo!

Smuldier wordt hier ook links laten liggen. Ik denk dat dat komt omdat er pens in zit, toch meer op honden gericht. Ik ben begonnen met Carnibest, KVV, maar kwam er snel achter dan verse lappen vlees en kuikens vele malen lekkerder zijn. De restjes van de 2e rol liggen nog steeds in de vriezer.  Als ik weinig tijd heb om te wachten tot meneer klaar is met eten meng ik Carnibest nog wel eens met vers rundvlees, anders laat hij het staan... Het voordeel van KVV is wel dat u zeker weet dat allles er in zit.
Het eerste kuiken heb ik voor moeten snijden en in het begin de botjes van oa kippenvleugels door de blender gegooid (ik heb ook geen vleesmolen). Flip was toen nog een week of 18-19. Nu is meneer 23 weken en knaagt de botjes gemakkelijk door. Vaak sla ik ze toch nog een beetje stuk,want als het te lang duurt is meneer snel afgeleid. Runderhartm kan je ook in de super kopen, hart bevat veel Taurine en dit AZ kunnen katten zelf niet aanmaken. Mochten ze te weinig bot eten, dan kan u altijd een eierschaal verpulveren en een beetje over het vlees strooien. Kuikens zie ik meer als snack dan maaltijdwaardig, weinig tot geen bot, spiervlees en de organen hebben ook nog niet gewerkt.

Nog een voordeel van BARF, de vacht gaat nog meer glanzen en wordt zijde zacht

Hopelijk krijgt u echte BARF-katten! Ik (&Flip) ben in ieder geval blij met BARF!
Door sjillee
#1473990
Pammie, bedankt voor je reactie en tips.

We zijn nu gewoon even het een en het ander aan het uitproberen, zodat we een beetje zien wat ze lusten en zo kunnen we op een gegeven moment helemaal overgaan... Dat is in ieder geval wel de bedoeling als alles goed gaat.

De kleine was trouwens behoorlijk aan de dunne 2 dagen terug, zou dat kunnen komen door het vlees? Hij had 2 dagen ervoor een kippenlevertje op en een dag vantevoren een stukje kipfilet... Hij zat helemaal onder, we hebben zijn broek moeten wassen  :-\ Was hij het niet helemaal mee eens  :-X

Volgende week gaan we kuikens halen en nog wat andere prooidieren om uit te proberen :D
#1485410
Sjillee heb je al verschillende dingen kunnen proberen? Kippenlever werkt inderdaad laxerend, bot daarentegen weer stoppend. Wellicht is het een idee om het tegelijk te geven. Het kan ook gewoon zijn dat hij weer even aan dit eten moet wennen. Een van onze honden had toen we net begonnen helaas elke keer diarree als we wat nieuws introduceren. Inmiddels heeft ze een maag van beton en maakt het niks meer uit  :).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door