Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Teigetje en Nala
#1457767
Hallo allemaal, ik ben Rianne, 30 jaar.
Met betrekking tot mijn katten, heb ik me hier op het forum geregistreerd.
Ik heb 2 katten en beide dieren hebben gezondheidsproblemen.

Teigetje is ong. 10 jaar oud (heb haar uit het asiel, weet niet precies hoe oud ze is). Zij heeft problemen gehad in het verleden met blaasgruis, en nu ook met de niertjes, ze krijgt hiervoor speciaal voer van Royal Canin, “Renal”.

Ik zou graag voor haar iets van Carnibest of iets anders ( beters ) willen proberen, volgens de dierenarts mocht zij daar niet teveel van hebben, wat zijn jullie ervaringen?

Nala is 4,5, is vanaf kitten bij mij. Nala heeft als sinds ze klein was, erg gevoelige darmen, allerlei soorten voer geprobeerd, zij doet het nu redelijk goed op Royal Canin “Sensitivity Control”. Helaas gaat het nog wel eens mis, vervelend voor Nala, maar ook soms voor mij ;)
Ook voor haar zou ik iets van Carnibest willen proberen.

Voor beide katten wil ik dit “erbij” gaan geven, (nog) niet als hoofdvoer.
Of misschien iets anders dan Carnibet, als het maar beter is als de brokvoeding die ze nu krijgen.

Wie heeft er tips?
Hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door Teigetje en Nala op di 22 dec 2009, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1458392
Hai en welkom!

zeker met blaas en nierproblemen, zou 'k je aanraden een versvoer te kiezen voor katzel, 't liefst iets zonder graan of rijst
de ph in de blaas wordt wat zuurder, en dus meestal minder blaasproblemen, 't vocht uit de versvoeding zorgt juist dat de kat lekker veel vocht binnenkrijgt, en de nieren minder afvalstoffen hoeven te verwerken

voor katten met darmproblemen ( geen enge ziektes oid?, ontlasting onderzoek? ) zou ze zo heel goed met de andere katzel mee kunnen eten
veel katten reageren sterk/verkeerd op de koolhydraten in de brokjes!

succes!
#1458412
Bedankt voor je antwoord.

Nala heeft geen enge ziektes / darmproblemen, gelukkig niet. Ze heeft behoorlijk gevoelige darmen.

Met versvoer bedoel je iets van Carnibest of...?

Zijn er meer mensen hier die versvoer geven aan katten met nierproblemen?
Ben daar benieuwd naar omdat mijn dierenarts dit afraad  ???
Door Too
#1458420
Hi Rianne welkom op Barfplaats!

Je zou s kunnen zoeken op nierdieet .. dan komt er heeel veel info boven!

Veel katten 'doen' t erg goed op de diabetes versie van Carnibest of Bandit, evt icm fortekor.
En zoals flin al zegt: t vocht in een versvoer is sowieso erg goed voor een kat met nier/blaasproblemen
Door joo-tje
#1458605
Hier een kat met nierproblemen en vers etend. Ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als op de carnibest diabetes! Hier echt nooit meer een brok in huis. Als ik twijfel of als de dierenarts zou zeggen dat het niet goed is en ik brok zou moeten geven, hoef ik alleen maar naar haar te kijken om het tegendeel te zien. Trouwens de dierenarts heeft niks te zeggen want die staat zelf ook versteld van haar transformatie  :biggrin2: :P
#1458647
joo-tje schreef: Hier een kat met nierproblemen en vers etend. Ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als op de carnibest diabetes!
Je geeft dit als hoofdvoeding ( of enige voeding ) aan je kat met nierproblemen?
Geef je daar dan nog iets bij?

Fortekor, daar zal ik me eens in gaan verdiepen.
Ik heb al veel gezocht naar nierdiëten, nierproblemen, en info bij mijn DA, maar ik lees en hoor steeds tegenstrijdige dingen.

Voor Nala met haar darmen zal het niet zo'n probleem worden denk ik, voor Teigetje ben ik wat op mijn hoede, want ze is een aantal jaar terug
zo ziek geweest.
Door Envie
#1465689
Hoi ! Ik zat ook met zo'n soort probleem: kat van 17 die al meer dan 10 jaar da-renal kreeg. Na een enorme krabaanval over gegaan op eliminatiedieet van da.....spuitpoep!! Na drie maand weer terug op da-renal...wilde ze niet meer eten :o Overgestapt in kleine beetjes op CB-eend ivm eliminatie en laag eiwit/fosfor gehalte. (zelfde als da-renal, maar wel met veeeel meer vocht en makkelijker verteerbaar) en wat denk je..mevrouwtje eet weer en had binnen enkele dagen weer normale ontlasting...en deed ook weer eens een PLAS.
Heeft tijdens de diarree-periode praktisch niet geplast. >:( Voeg wel wat zalmolie toe aan eten omdat ze zelfs keiharde keutels ging maken (auw) Gaat nu prima. Ben iig weer blij dat ze weer is gaan eten.
#1466401
Ok, dus ik kan eigelijk zonder problemen met mijn nierpatiëntje overstappen op de Carnibest Diabetes?

En hoe hou ik dan in de gaten dat haar nieren wel in orde blijven, voor zover mogelijk dan?

Ik heb al zoveel info bij elkaar, maar het wordt me niet echt duidelijker  :-\
Door Too
#1466463
Lastig he..

Je kunt echt zonder problemen de overstap maken en ik zou t echt als enige voeding geven.
Versvoeding is geen geneesmiddel, maar bij dit soort kwalen belast je t systeem niet onnodig

Hoe houd je nu in de gaten hoe t met haar nieren staat?? ;)

Bij mijn hoogbejaarde nierpatient hield ik vooral t drink- en plasgedrag in de smiezen, verder t hele plaatje hoe is haar vacht en hoe 'doet' ze.
Als ik t gevoel had/zag dat ze minder in haar vel stak ging ik naar de da voor onderzoek en overleg [toen voerde ik nog brok, nu zou de voeding geen onderwerp van gesprek zijn.. ik ben ervan overtuigd dat ik mijn dieren op de juiste manier voed -ook als dat een dieetvoeding zou moeten zijn-]

Welk deel vind je ondoorzichtig/onduidelijk, misschien kunnen we je helpen.. :)
#1468591
Too schreef: Lastig he..

Je kunt echt zonder problemen de overstap maken en ik zou t echt als enige voeding geven.
Versvoeding is geen geneesmiddel, maar bij dit soort kwalen belast je t systeem niet onnodig

Hoe houd je nu in de gaten hoe t met haar nieren staat?? ;)

Bij mijn hoogbejaarde nierpatient hield ik vooral t drink- en plasgedrag in de smiezen, verder t hele plaatje hoe is haar vacht en hoe 'doet' ze.
Als ik t gevoel had/zag dat ze minder in haar vel stak ging ik naar de da voor onderzoek en overleg [toen voerde ik nog brok, nu zou de voeding geen onderwerp van gesprek zijn.. ik ben ervan overtuigd dat ik mijn dieren op de juiste manier voed -ook als dat een dieetvoeding zou moeten zijn-]

Welk deel vind je ondoorzichtig/onduidelijk, misschien kunnen we je helpen.. :)

Er zijn hier dus aardig wat mensen met ook katten met nierproblemen hebben en toch die Carnibest geven, ok.
Dat had ik niet verwacht omdat de DA dit juist niet aanmoedigde.

Ik kan niet precies uitleggen wat ik nog onduidelijk vind, ik denk dat ik het gewoon moet gaan proberen.
Allebei mijn katten langzaam aan overzetten en maar hopen dat Teigetje het goed blijft doen ( of misschien wel beter )
Met Nala verwacht ik geen problemen.

Dus voor Teigetje, ( nieren ) raden jullie de Diabetes Carnibest aan en voor Nala ( darmproblemen ) maakt het niet zoveel uit?
Mag Nala ook die diabetes hebben, of moet ik dat dan niet doen?

Bedankt voor jullie hulp! :)
Door Too
#1468659
Volgens mij kan je de diabetes versie ook aan Nala geven, t grote verschil zit m in de rijst... dat zit niet in de diabetes


De gemiddelde dierenarts is niet erg kundig op t gebied van voeding , jammer maar t is zo [al ga ik met voedings-/dieetvragen ook niet naar mijn huisarts ;)]
Er zijn gelukkig wel steeds meer da's die open staan voor vers of zelfs pro-vers zijn..

:)
#1468694
Too schreef:
De gemiddelde dierenarts is niet erg kundig op t gebied van voeding
Jammer, ik had verwacht dat dit wel zo zou zijn, niet dus. :o

Ok, ik ga het gewoon proberen, ik ben heel benieuwd! 8)
Dankjewel Too!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door