Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1465046
Nummer 7 van de katten moet ook nog even het licht zien en dan zijn alle 7 katten totaal over op vers. Gaat het niet lukken met nummer 7 dan is dat geen ramp. Dan kunnen de brok en natvoer bij haar boven gezet worden want zij leeft op de slaapkamer.
Wel toppie want zelfs Kato van bijna 20 die nu ongeveer 2 weken binnen zit heeft ook liever rauw.
Momenteel is het Bibi kip(voor de hond) en Bibi natuur en beefmix voor de kat wat ze krijgen. Straks ga ik proberen om ze over te zetten op Barf maar nu zitten een aantal nog in de probeer fase.

Maar als bv een kat via de barf reken hulp 175gr aan rauw vlees mag, hoe moet ik het dan berekenen als ze ook een kuiken krijgen.
Zou dit kunnen, hoeveelheid nodig:
175gr alleen rauw vlees of
150gr rauw vlees + kuiken of
125gr rauw vlees + muis of
100gr rauw vlees + rat

Of haal ik teveel grammen aan rauw vlees er nu vanaf? Dus mijn vraag is hoeveel gram rauw vlees kan ik minder geven voor een kuiken, muis, rat, gerbil en hamster!!
Door Too
#1465048
Ummm  gewoon ,, ;) samen moet je op t dagtotaal uitkomen...
175 gr/dag  - 35 gr muis= 140gr kvv
Zo zou ik t doen
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1465056
[quote="Too"]
Ummm  gewoon ,, ;) samen moet je op t dagtotaal uitkomen...
175 gr/dag  - 35 gr muis= 140gr kvv
Zo zou ik t doen
[/quote]

Dus gewoon even wegen de prooidieren begrijp ik.

En hoeveel gram zal ik dan voor een kuiken rekenen. Dit ivm de weinige voedings waarde van een kuiken.
Door Too
#1465163
Tja goeie vraag, ik zou een dagelijks kuik wat teveel van t goede vinden [maar dat ben ik]

Denk dat ik ook t kuikengewicht van t geheel af zou trekken


Je voert meer dan de helft van je menu compleet [kvv en prooidiertjes] in mijn ogen is een kuiken of 2 dan geen verstorende factor
In een barf-menu heb je ook de 'ruimte' voor  de extra's [ei, yoghurt ed]
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1465348
[quote="Too"]
Tja goeie vraag, ik zou een dagelijks kuik wat teveel van t goede vinden [maar dat ben ik]

Denk dat ik ook t kuikengewicht van t geheel af zou trekken


Je voert meer dan de helft van je menu compleet [kvv en prooidiertjes] in mijn ogen is een kuiken of 2 dan geen verstorende factor
In een barf-menu heb je ook de 'ruimte' voor  de extra's [ei, yoghurt ed]

[/quote]

Waarom vind je dagelijks een kuiken teveel? Ik vind alleen kvv zo eentonig.

Ik heb tot nu toe alleen de 3 kittens die hele prooidieren eten dus vandaar voor de andere de kuikens en voor de kittens zal het per week een hamster, 2x muis, gerbil en rat en dan denk ik 2x een kuiken
Door Mevroi Kruim
#1465554
Als je kvv eentonig vindt kun je natuurlijk ook eens een runderlapje, stuk haas/konijn/ree of fazant serveren (is nu de goeie tijd ) :D lam gaat er vaak ook goed in en natuurlijk parelhoen of kwartel.
Als ze hier kuikens krijgen dan 3 a 4 per week anders wordt het ook weer wat eentonig vind ik.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1465668
hier eten ze ook toch wel 4 kuikens per week. ik vind dat zelf echt wel de max. ik zou er liever 2 per week per kat voeren, maar daar denken tuttebol&tuttebol zelf anders over.
als ontbijt geef ik makkelijke dingen; het avondeten is barf (heel of anders een gemalen muffin). ot krijgt als vervanging van het dagelijkse kuiken op zondag een dikke gerbil, op woensdag een kleuterrat en op vrijdag muisjes. sien heeft liever ook kuikens altijd als ontbijt, maar die eet toch wel, wat ik haar ook geef (muv van wild). dus sien krijgt dan soms een lap spiervlees (deze week heeft ze al een lap skippyvlees gehad), of 1 of 2 kippennekjes, omdat ik haar totale vleesbotaandeel wat heb verhoogd. soms krijgt ze op vrijdagochtend een sardien of horsmakreel in stukjes.
ipv hele vleesbotjes, kan je ook een botmix nemen (gewone botmixen van herby aanvullen met 300-400 gram gemalen spiervlees, dan wordt het vleesbot van 50-50) of smuldier kip. er zijn toch aardig wat katten die smuldier-kip niet te vreten vinden, maar ot en sien vonden het altijd erg lekker. je kan natuurlijk ook zelf het een en ander door de molen jassen.
Door Too
#1465688
Heb even hard nagedacht ..
Ik denk niet dat t perse verkeerd is maar  t heeft geen enkele toegevoegde waarde [ik denk niet dat je ze dagelijks een ei 'voor de leuk' zou geven  ;)]

Op dit moment eten ze dus kip en koe kvv , toch?
Als je t dan wilt opleuken en/of optimaliseren heb je meer aan een extra diersoort :stukje lam, paard, eend, nijn, vette vis en voor de stoere eters patrijspootje, stukje kwartel.
En voor wie niet zelf wil knagen zou je evt kunnen malen
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1466464
Sorry Koekje maar wat je schrijft. Ik snap er geen bal van  :biggrin2:

Ik wil ze nu even op zelf gemalen Barf zetten omdat ze allemaal niet het zelfde lekker vinden. Bibi lusten ze wel allemaal dus hopelijk zelf gemalen dan ook (is ook nog maar afwachten natuurlijk).

Het is me even momenteel teveel om voor 10 huisdieren allemaal verschillende Barf maaltijden te maken met wat ze wel lusten.

Maar heb wel even een vraagje
Ik kom dit tegen 50 gram lever per 10 kilo hond per week. Dit geef ik ook mijn honden maar als je dan de 5% berekend kom je dus heel anders uit.

De katten zijn samen 36kg is dan via bovenstaande ongeveer 175gr maar als je dus via de berekening doet dan kom je dus op 350gr

Ik vind dit toch wel een heeeeeelll groot verschil. Wat is nou de goede????
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1467138
Voor honden voer ik 3% van het menu aan lever ong.
Voor katten mag dit wat meer zijn meen ik.
Je zit niet zo snel aan een te grote hoeveelheid lever, is dus ook geen vast percentage te noemen.
Ik zou ergens tussen die 50gr lever per 10hond en 5% lever in gaan zitten voor de kat.
Door flin
#1467221
stel:

een hond van 10 kg eet 3 % van z'n gewicht = 300 gram voer p dag, =2100 gr voer p week

50 gram lever per 10 kg hond per week = 2.3 % lever per week ( bij 2100 gr voer per week)

~
3-5 % lever van het weekmenu (van 2100 gr) = 63 gr-105 gr lever per week

~

  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1467367
ik voer sien ongeveer 1 hele kippenlever per week. ik denk dat het ongeveer 40 gram is. de ene keer heb ik eendenlevers; als die erg groot zijn, snij ik ze in stukken en maak kleinere porties. ik heb nu konijnenlevers, die zijn ongeveer net zo groot als kippenlevers.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door