Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esmeralda77
#1465134
Hey allemaal  :)

Nou, nadat gebleken was dat mijn beide monstertjes Giargia hadden hebben zij een kuurtje gehad en sindsdien harde drolletjes, dus lijkt goed te zijn weer gelukkig. Echter... iets anders... het madammeke van de 2 Paley, begint ineens kritisch te worden  :-\ Sinds 2 dagen eet ze niet meer 200 gr. CB, maar gaat er steeds wat minder van eten  ??? Gisteravond rook ze en liep er vervolgens gewoon bij weg! Toen dacht ik ze moet toch trek of honger hebben en heb wat brokjes neergezet (tegen mijn zin, want ik heb ze helemaal op de CB al weken) en wat doet madammeke..? Begint als een bezetene haar Royal Canin kittenbrokjes op te VRETEN! Als Phrabu in de buurt komt gaat ze grommen en blazen en weet niet hoe snel ze ze moet opeten (met de CB laat ze hem gewoon toe als hij de kans krijgt)..

Kan iemand mij gerust stellen dat ik niet weer een brokjesfan heb hier?  :-\ Vanochtend at ze wel weer van de CB, maar ze laat nu ineens iedere keer best veel staan ineens (zo van de een op andere dag), terwijl ze tot nu toe altijd 's ochtends 80 en 's avonds 2x 60 gram ervan at en daarbij het bordje maar bleef aflikken (al was hij echt leeg haha)...

Wat is er veranderd ineens? Kan het zijn dat ze ineens kieskeurig wordt nu en besluit de CB toch niet meer zo lekker te vinden of? Iemand hier ervaring mee en tips hoe ik haar op de CB kan houden en dan zo dat ze er ook weer genoeg van eet en het lekker vindt? Ik was sinds een tijdje al gestopt met heet water erover te doen (ik dacht toen nog dat ze daarom diarree hadden namelijk), dus daar was ze al aan gewend...

Liefs Esmeralda
Door Too
#1465150
Giardia.. da'niet zo lekker, gelukkig gaat t nu weer goed met de hummels!

Tja en je madammeke, misschien is 200gram wat veel voor haar
Weeg s een paar dagen hoeveel ze wél gegeten heeft , t zou zomaar kunnen meevallen.

Brokjessssss Es ga je schamen  ;), t is dé manier om een miemel te creëren, zo een die weet dat er altijd weer iets anders wordt geserveerd!
Doe gewoon weer een klein beetje warm water over de prak en geef even niks anders/extra aan hapjes/snoepjes etc
Door bloemetje
#1465156
Gooi die brokjes eens snel weg  >:(. Ik weet het niet hoor maar je laat je gewoon manipuleren nu. Katten zijn bijzonder uitgekookt. Ik zou ze maar snel weghalen en gewoon weer CB gaan geven. Als ze eenmaal snapt dat dat het is gaat ze vanzelf weer lekker eten. Ze heeft toch gewoon gegeten? Alleen minder. Misschien heeft ze gewoon niet zoveel honger, dat kan toch? Als ze honger krijgt gaat ze vanzelf eten.
Mijn dames eten lang niet alle dagen dezelfde hoeveelheid.

Hoe oud zijn jouw poezen trouwens??

Ik weeg nooit de hoeveelheid voor de poezen. Dat regelen ze zelf wel hier.
Door Esmeralda77
#1465157
[quote="Too"]
Giardia.. da'niet zo lekker, gelukkig gaat t nu weer goed met de hummels!

Tja en je madammeke, misschien is 200gram wat veel voor haar
Weeg s een paar dagen hoeveel ze wél gegeten heeft , t zou zomaar kunnen meevallen.

Brokjessssss Es ga je schamen  ;), t is dé manier om een miemel te creëren, zo een die weet dat er altijd weer iets anders wordt geserveerd!
Doe gewoon weer een klein beetje warm water over de prak en geef even niks anders/extra aan hapjes/snoepjes etc
[/quote]

hahahah....  :-[ schaam me diep... ;) Krijgt ze normaal ook niet, maar ik wilde het even proberen om te kijken wat er gebeurde...

Ze krijgen al zo weinig aan snoepjes  :-\ Op zich eet ze nu nog genoeg hoor, als het zo blijft (ca. 140 gram op een dag) dan krijgt ze precies wat ze minimaal moet hebben... maar het ging juist zo lekker met de 200 gram al een paar weken. Ineens van de een op andere dag laat ze er van staan en zelfs dus al een keer dat ze het helemaal laat staan.... Ze is zo mooi aangekomen en groeide juist lekker nu (is al zo'n 1750 gram) en Phrabu is al 2 kg... Vandaar dat ik het graag nog even zo volhoud totdat ze idd naar een jaar toe gaan en zelf gaan doseren (schijnt dat ze dan vanzelf wat minder gaan eten en meer naar de 40 gr. per kg kat, als ze richting 1 jaar gaan).

Ik wil gewoon niet dat ze weer dunner wordt strakkies omdat madam ineens minder gaat eten... ging net zo lekker! Geen botjes meer die teveel opvallen met aaien e.d... lekker buikje  :biggrin2:
Door bloemetje
#1465162
Ws heeft ze gewoon een groeispurt gehad en groeit ze nu even iets minder hard. Ze verhongerd zich gerust niet. Laat haar maar even gaan. Katten zijn slim, het regelt zichzelf wel!

Trouwens.. Snoepen is voor mensen niet voor dieren. Het is heus geen drama als ze eens niets of minder krijgt.
Door Esmeralda77
#1465165
[quote="bloemetje"]
Gooi die brokjes eens snel weg  >:(. Ik weet het niet hoor maar je laat je gewoon manipuleren nu. Katten zijn bijzonder uitgekookt. Ik zou ze maar snel weghalen en gewoon weer CB gaan geven. Als ze eenmaal snapt dat dat het is gaat ze vanzelf weer lekker eten. Ze heeft toch gewoon gegeten? Alleen minder. Misschien heeft ze gewoon niet zoveel honger, dat kan toch? Als ze honger krijgt gaat ze vanzelf eten.
Mijn dames eten lang niet alle dagen dezelfde hoeveelheid.

Hoe oud zijn jouw poezen trouwens??

Ik weeg nooit de hoeveelheid voor de poezen. Dat regelen ze zelf wel hier.
[/quote]

Hahaha... die krijgen ze normaal ook niet hoor ;) (zie berichtje hierboven). Ze zijn 4 maandjes nu en aten eigenlijk in het nest al hun eerste Carnibest en dat ben ik dus blijven doen.  Had wel brokjes gehaald, maar eigenlijk nooit gebruikt (in het begin op een uitzondering na, later helemaal niet).

Echter was Paley 40 gram bij geboorte en slechts 800 toen we haar kregen met 13 weken (Phrabu, broer, was toen al bijna 1500 gram). Nu eet hij alles wat hij te pakken krijgt, maar zij was in het begin wat moeilijk en at weinig... dat ging steeds beter en nu sinds een week of 2/3 zitten ze op 200 gram CB per kat per dag... dus heeeeel goed en ook zij lekker aangekomen en gegroeid.

Sinds 2 dgn is het dus ineens dat ze steeds wat meer laat staan en gisteren wilde madam ineens helemaal geen maaltijdje... maar die brokjes VRAT ze op!  :-\
Door Too
#1465170
Zolang ze gwoon gezond en vrolijk is, mooie poep maakt mag ze best een keer een maaltje overslaan.. geen aandacht aan besteden
en je NIET laten manipuleren.  ::)

Beestjes houden zich niet aan mensen-schemaatjes, op dit moment is 140gr blijkbaar voldoende.
Door bloemetje
#1465275
[quote="Too"]
Zolang ze gwoon gezond en vrolijk is, mooie poep maakt mag ze best een keer een maaltje overslaan.. geen aandacht aan besteden
en je NIET laten manipuleren.  ::)

Beestjes houden zich niet aan mensen-schemaatjes, op dit moment is 140gr blijkbaar voldoende.

[/quote]

Ik had het niet mooier kunnen zeggen  :). Niet meteen in de stress schieten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door