Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#1464460
Onlangs heb ik een wilde ganskarkas gegeven aan Benjy waar de ingewanden nog in zaten. Ik heb het eigenlijk niet gewogen hoeveel er precies in zat maar hoeveel kan ik hiervan als orgaan berekenen?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1464746
[quote="Nadia"]
Ik gok dat je het als prooidier kunt geven?? Niet??
[/quote]

Niet helemaal, want spiervlees ontbreekt.
Maar alle orgaan zit er volgens mij nog in, zou 15% rekenen.
Door ulla
#1464813
Als je met karkas, een dood intact dier bedoelt, dan kan je het als compleet rekenen.

@ Benjy, ik geef ook wel complete dieren, maar als ik dat eens in de week of 2 weken doe, dan maak ik mij eerlijk gezegd niet druk om het beetje orgaan wat ze meer krijgen.
Dat zou ik wel doen als ze meerdere dagen in de week intacte dieren krijgen,als ze bijvoorbeeld 3 a 4 dagen in de week complete dieren krijgen, dan zou ik het losse orgaan halveren in die week.
Gebruikersavatar
Door kira
#1464831
als ik een hele gans geef zonder de filet (de rest van het vlees zit bij mij wel op de ganzen), dan trek ik het hele gewicht af van de totale portie van een week, en bereken ik hoeveel dat dan weer in % is (dus stel ik voer 6 kilo totaal in de week in de verhouding 50-25-25, de hele gans zonder filet is 1 kilo, dan hou ik over 5 kilo voer voor 6 dagen en geef ik dus 2,5 bot, 1250 orgaan en 1250 vlees in de rest van de week). Als jouw karkas helemaal kaal was (zoals een herby fazantkarkas of haaskarkas) dan reken ik hem gewoon als bot. Het meeste orgaan in zo'n ding is toch long, darm, maag en dat zijn organen die ik normaal niet geef en zie ik als leuk extraatje.
#1465076
[quote="ulla"]

Dat zou ik wel doen als ze meerdere dagen in de week intacte dieren krijgen,als ze bijvoorbeeld 3 a 4 dagen in de week complete dieren krijgen, dan zou ik het losse orgaan halveren in die week.
[/quote]

Ok, bedankt. Dit was dus wat ik even weten wil. Ik denk wanneer het te vaak gaat voorkomen dat het toch misschien wat problemen kan opleveren.
#1465078
[quote="kira"]
Als jouw karkas helemaal kaal was (zoals een herby fazantkarkas of haaskarkas) dan reken ik hem gewoon als bot. Het meeste orgaan in zo'n ding is toch long, darm, maag en dat zijn organen die ik normaal niet geef en zie ik als leuk extraatje.
[/quote]

Het karkas was inderdaad van Herby maar volgens mij zat het hart er ook nog in samen met maag, nieren en darmen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door