Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#146463
Kun je glucosamine ook pro-actief geven? Ik bedoel, mijn honden mankeren niks (voor zover ik weet) aan gewrichten maar worden ook een dagje ouder (8 en 7 jaar) en ik heb nog 2 potten glucosamine staan. Kun je het dus geven, zonder dat er noodzaak toe is? Om te voorkomen zeg maar?
Door Lizzy
#146473
2 maal glucosamine van verschillende merken:

Gewrichten Speciaal Complex vaqn Animal Best

en

Canoflex pellets van Aristavet
Gebruikersavatar
Door Angelique
#146474
Lizzy schreef: Kun je glucosamine ook pro-actief geven? Ik bedoel, mijn honden mankeren niks (voor zover ik weet) aan gewrichten maar worden ook een dagje ouder (8 en 7 jaar) en ik heb nog 2 potten glucosamine staan. Kun je het dus geven, zonder dat er noodzaak toe is? Om te voorkomen zeg maar?
Je bedoelt preventief? Ja hoor, kan gerust, wordt ook gedaan bij honden die extra zwaar belast worden of waarbij men om watvoor reden dan ook problemen verwacht.
Door Lizzy
#146478
Ja! Preventief, dat bedoel ik! (dat is het woord wat ik zocht - da's beter als pro-actief ;D).

OK, super, dan ga ik het aan de honden geven. We bewegen trouwens erg veel met ze momenteel (ook fietsen) dus dat komt dan eigenlijk wel goed uit!
Door Lizzy
#146480
geer schreef: Volgens mij komt het allebei op hetzelfde neer... is die speciaal niet ontstekingsremmend??
Nou, er zit wel wat meer in als Glucosamine en chondroitine zoals ascorbinezuur en wat andere kruiden zoals boswelia extract enzo. Geen idee of het ontstekingsremmend is...?
Door geer
#146482
Wat ik weet (maar da's van de groene Os), is dat de Speciaal ook speciaal ontstekingremmend is (geven met Trias of Teunisbloemolie)...
Door K@rin
#146492
Ik geef het mijn puppen in ieder geval tot ca. 18 maanden.
Nadat ze HD-geröntgend zijn, met een goed resultaat, stop ik een poos ..........
Noël werd HD-A, botafwijking 0

Shanay en Dewi krijgen nu dagelijks één tablet Glucosamine/Chondroitine (van de Ethos) in de hoop, dat het ook meewerkt aan de opbouw van goede heupen .....

Wanneer de Pyrs weer wat ouder worden, vanaf een jaar of 6-7 krijgen ze het ook weer ...........
Door Lizzy
#146512
Ik dacht (als ik het me goed herinner) dat deze speciaal ook een beetje een pijnstillende werking had. Maar het kan ook ontstekingsremmend zijn geweest. Ik zal het eens aan je baas vragen Geer ;D.

Nou Karin, het bewijs is geleverd dat het in ieder geval beslist geen kwaad kan! (gezien de mooie uitslag)!!
Door K@rin
#146565
Lizzy schreef: Nou Karin, het bewijs is geleverd dat het in ieder geval beslist geen kwaad kan! (gezien de mooie uitslag)!!
Ja, maar het verricht natuurlijk geen wonderen en de heupen moeten natuurlijk goed, in aanleg, zijn.
Maar aangezien mijn "lieverdjes" eigenlijk alles doen, wat voor een jonge hond, van zo'n groot ras, verboden is ................ ::) ::) ::)

Als pup laat ik ze niet ongecontroleerd spelen, maar vanaf een maand of 7-8 is het bijna niet te voorkomen.
Vooral nu ik er 3 Pyrs (1x 19 maanden + 2x 13 maanden) bij heb, die denken dat het hele leven één groot feest is en de hele dag lopen te rausen en te rennen, hoop ik dat het eventuele schade beperkt en de boel een beetje smerend houdt ;)

Onderstaande informatie vond ik op de site van glucosamine.com:

Waarvoor worden glucosamine en chondroitine gebruikt?
De voedingssupplementen glucosamine en chondroitine worden gebruikt om het gewrichtskraakbeen gezond en soepel te houden.


Wat is glucosamine en wat is de functie ervan?
Glucosamine is een stof die van nature in het lichaam voorkomt. Glucosamine is een zogenaamd aminosuiker dat als bouwsteen dient voor belangrijke stoffen in het menselijk lichaam (bijvoorbeeld collageen en hyaluronzuur). Deze stoffen op hun beurt zijn essentieel voor de opbouw en onderhoud van kraakbeen, bot, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels' en voor het in stand houden van de gewrichtsvloeistof. De glucosamine die het lichaam zelf aanmaakt kan aangevuld worden met extra glucosamine in de vorm van een voedingssupplement.


Wat is chondroïtine en wat is de functie ervan?
Chondroïtine is, net als glucosamine, een stof die van nature in het menselijk lichaam voorkomt. Chondroïtine is een onderdeel van een soort sponsstructuur in het gewricht. Deze sponsstructuur geeft het gewrichtskraakbeen de mogelijkheid schokken op te vangen. Daarnaast zorgt het voor het vasthouden, afgeven en weer opnemen van de gewrichtsvloeistof (synoviaalvocht). Deze regulatie van het synoviaalvocht zorgt voor een goede afvoer van afvalstoffen en opname van voedingsstoffen voor het gewricht.

In tegenstelling tot wat veelal gedacht wordt, lijkt een chondroïtine supplement niet te dienen als bouwsteen zoals het lichaamseigen chondroïtine. Enkele wetenschappers hebben aangetoond dat van buitenaf toegediende chondroïtine de activiteit van enzymen beïnvloedt. Deze enzymen spelen een belangrijke rol bij het metabolisme van het kraakbeen. Chondroïtine kan gezien worden als een soort katalysator voor de opbouw van een breed scala aan kraakbeencomponenten.
Laatst gewijzigd door K@rin op ma 16 aug 2004, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Urs
#146790
Ik gebruik het zelf ( glucosamine complex van de groene os) en voel me heel erg goed. Ben minder gauw moe, en beweeg soepeler. Het is niet alleen goed voor honden maar evenzo goed voor mensen.!
Door Lizzy
#146975
Nu staat er op al die potjes voor mensen dat je het niet mag innemen bij diabetes. Iemand enig idee waarom dat is?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#147064
Lizzy schreef: Nu staat er op al die potjes voor mensen dat je het niet mag innemen bij diabetes. Iemand enig idee waarom dat is?
Het verhoogt de bloedsuikerspiegel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door