Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door arenda
#1464362
Het is iedere keer(nou ja, bijna iedere keer) weer raak. Na een wandeling door duin of bos en plas komen we thuis en dan vergaat Dreamer van de jeuk aan haar voetzolen. Nu dus ook, ze rent door het huis als een bezetene, is wel vrolijk hoor, maar ze is meestal vrolijk. Toch merk ik aan haar dat ze last van haar voetzolen heeft. Ze reageert heftig op brandnetels, maar ik heb ze niet gezien vandaag. Niet dat dat alles zegt, ze loopt natuurlijk niet op dezelfde plekken als ik. Ook is het niet helemaal ondenkbaar dat ze ook ergens anders op reageert.
Hoe moet ik dat nu voorkomen. Alleen op de stenen lopen met haar is ook zo wat.....
En schoentjes? Ze duikt elk moment het water in, dus ik weet ook niet of dat haalbaar is.
En wat kan ik er nu aan doen? Ik vind het zo zielig!
Door arenda
#1464404
Lizzy schreef: Is dit het hele jaar door? Heb je wel eens geprobeerd ze in te smeren met vaseline of paw wax ofzo?
Nou, het is voor het eerst dat het zo midden in de winter valt, meestal is het toch vanaf het voorjaar dat het echt zo heftig is als nu. Ik weet wel dat het na een uur of wat over is, maar in de tussentijd is het een ramp. Ze kan geen moment stilliggen, door het huis rennen, schoppen enz.
Borke schreef: Na de wandeling haar even met de poten in een badje met biotex groen zetten.
Ga ik zeker proberen, hoorde ook al van azijn. Heb verdorie allebei niet in huis nu....  :-X
Door Eef+Stippels
#1464429
Als ze meestal vanaf het voorjaar veel jeuk aan haar poten heeft, zou ik in februari beginnen met puur pollen.

Verder zou ik nu de pootjes voor het wandelen insmeren met potenbalsem en na de wandeling schoonmaken/afspoelen. Heb je anders misschien tea tree / tasman shampoo in huis?

Azijn helpt goed wanneer ze in brandnetels zou hebben gestaan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1464432
Zijn de zooltjes hard? Het lijkt me dat je door een dikke eeltlaag geen contactallergie zou kunnen krijgen.
ik heb eens de tip gekregen om de zooltjes te verharden met kampferspiritus met glycerine, werkt erg goed.
Door Eef+Stippels
#1464435
*Dorothea* schreef: Zijn de zooltjes hard? Het lijkt me dat je door een dikke eeltlaag geen contactallergie zou kunnen krijgen.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je door bepaalde planten loopt niet alleen de voetzooltjes geraakt worden, maar ook de huid tussen de teentjes.
Door arenda
#1464437
Het zijn echt alleen haar zolen. Heb nu azijn en biotex in huis. Bij drie van de vier poten hielp azijn. Bij de vierde poot was haar reactie wat heftig. Ik denk dat ze daar dus al een wondje heeft zitten of dat die voet schraal is. Ik heb ook zo n spuitbus in huis om haar zolen harder te maken, weet ff de naam niet , maar zou dat ook preventief werken? Dit werkt zo demotiverend om haar eens lekker hele einden los te laten lopen. Jeuk aan je voetzolen!!!! Weet je hoe ERV dat is? Ik helaas wel!!!
Ja het zal ook vast wel tussen haar zolen in kruipen, maar ik moet ook toegeven dat ze puppyzachte voetzooltjes heeft nog steeds.
Door arenda
#1464441
Oja. Heb haar poten ook weleens afgespoeld en toen werd het eigenlijk nog erger. Zo
maf en gelukkig ook natuurlijk maar verder heeft ze nooit ergens last van. Alleen die voetjes steeds na een wandeling in t bos en duin
Door Eef+Stippels
#1464442
arenda schreef: Het zijn echt alleen haar zolen. Heb nu azijn en biotex in huis. Bij drie van de vier poten hielp azijn. Bij de vierde poot was haar reactie wat heftig. Ik denk dat ze daar dus al een wondje heeft zitten of dat die voet schraal is. Ik heb ook zo n spuitbus in huis om haar zolen harder te maken, weet ff de naam niet , maar zou dat ook preventief werken? Dit werkt zo demotiverend om haar eens lekker hele einden los te laten lopen. Jeuk aan je voetzolen!!!! Weet je hoe ERV dat is? Ik helaas wel!!!
Ja het zal ook vast wel tussen haar zolen in kruipen, maar ik moet ook toegeven dat ze puppyzachte voetzooltjes heeft nog steeds.
Ja, jeuk is vreselijk voor ze  :(

Stippie heeft ook van die zachte voetzooltjes, bij Waffie en Jiffie zijn ze harder / steviger.

Heb je iets van honingzalf voor dat wondje? Ook als het voetzooltje schraal is, helpt dat.

Wat voor spuitbus is het? Staat er geen naam op?
Insmeren met bijv espree paw balm beschermt de pootjes (dus preventief) en is verzorgend.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1464449
Eef+doggies schreef: Xindy heeft ook van die zachte voetzooltjes, bij wandor en yindra zijn ze harder / steviger.
Indy liep elke keer naast de fiets z'n zooltjes kapot, ik kreeg toen die kampferspiritus tip op het dalmatieforum. Veel langeafstandswandelaars schijnen het ook te gebruiken om eelt op hun voeten te krijgen. Ik smeerde 2 keer per dag even de zooltjes in, nu nooit meer blaren.
Door arenda
#1464649
Borke schreef: Na de wandeling haar even met de poten in een badje met biotex groen zetten.

Wat is de theorie daarachter eigenlijk? Ik hoop met heel mijn hart dat dit voortaan de oplossing is, maar ik wil het eigenlijk altijd voor mezelf een beetje onderbouwd zien.... :-X  Ik durf gewoon haast niet meer met haar te gaan lopen. Ik zie niks waar ze jeuk van zou kunnen krijgen, maar ik weet dat ze het krijgt. En dat breekt mijn hart. Het is nu gelukkig weer over, maar leuk was weer eens anders. En ik vind het een beetje moeilijk om haar als proefkonijn te gebruiken. Maar ze vond het zo fijn om weer eens lekker te struinen, en gisteren ging het redelijk goed, dus vandaag heb ik de wandeling weer wat uitgebreid....met giga jeuk tot resultaat dus.....  :'(
Door Borke
#1464658
Biotex is een veilige manier om de poten goed te reinigen en als er dan iets 'op ligt' wat ze buiten heeft opgedaan en wat jeuk veroorzaakt, dan week je dat zo op een veilige manier weg.

Zelf gebruik ik het voor Sofi om haar zwerende kapotte poten na de wandeling goed te ontsmetten en dat op advies van onze DA.
Door arenda
#1464684
Ok, moet ik het gewoon maar eens een keer proberen dan. Alleen heb ik de ervaring dat het met water altijd nog erger wordt. Maar stel je eens voor dat het helpt.... dat zou toch heerlijk zijn!
Door arenda
#1465446
Vandaag weer in bos en duin geweest, en nu weet ik dus zeker dat het van de brandnetels komt. En azijn geeft een nogal springerig effect zullen we maar zeggen. Ik denk toch dat dr voetjes ietwat schraal zijn :'(
Potver, ik vind dit zo rot, het is echt hel voor haar wanneer we thuis zijn. Morgen alleen maar  biotex proberen, misschien is dat wel genoeg en wilde ik vandaag te veel. En Dreamer vindt het zo heerlijk! Maar krijg weer de neiging om de natuur te vermijden en weer gewoon t stenen gedeelte te doorkruisen. Net als de vorige maanden..... ik weet weer waarom dus..... Die jeuk wens je niemand toe, maar alleen aan de riem langs de straten is ook niet geweldig.
Pffff er rest ons niks anders dan haar zooltjes te gaan verharden denk ik en hopen dat dat wel helpt........ :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door