Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1464445
Ik heb net even wat opgezocht over het verkleuren van de vacht. Ik lees dat het een allergische reactie kan zijn.

Tanja kwam met 4,5jaar, een slecht verzorgde vacht en 15kg te licht bij ons. Ondanks dat haar vacht vettig, grauw en weinig onderhouden was, had ze geen roze vacht op haar poten of kin.

Sinds ik vers ben gaan voeren heeft ze dus wel die roze vacht. Op haar voorpoten, onder haar kin, ook tussen haar tenen heeft ze een verkleurde vacht en bij haar ogen waar oogvocht naar onderen loopt.
In het begin maar heel lichtjes maar het lijkt steeds erger te worden.

Ik denk nu dat het dus door de kip komt. Waarom ik dit denk is het volgende: kipbr*kken -> lichte allergie + lichte verkleuring -> vlees waarvan redelijk wat kip -> roze vacht (die waarschijnlijk komt door een allergische reactie)

Normaal voerde ik zo'n 3-4keer per week kipkarkas (nu nog maar 2x per week), dus ik denk dat als ik die er uit haal het beter zal moeten gaan.

Als ik nou de kip uit Tanja's menu haal, wanneer zou ik dan verbetering kunnen verwachten van haar vacht? Zou ik pas wat merken na een flinke ruiperiode?
Door bloemetje
#1464452
Danny heeft het op bepaalde plekken. Dat zijn allemaal plekken die open zijn gekrabt. Waardoor het precies kwam weten we niet helemaal zeker, vermoedelijk een vlooienallergie.
Ik zie nu dat de vacht die aangroeit weer wit word. Maar het duurt ontzettend lang. Het schijnt te komen doordat er veel aan gelikt word. Zie je haar dat weleens doen?
Door Borke
#1464490
3-4 keer per week kipkarkas lijkt me sowieso wat te veel van het goede.
Juist met een hond met een aanleg van allergie is het handig om zoveel mogelijk verschillende diersoorten te voeren.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1464566
bloemetje schreef: Danny heeft het op bepaalde plekken. Dat zijn allemaal plekken die open zijn gekrabt. Waardoor het precies kwam weten we niet helemaal zeker, vermoedelijk een vlooienallergie.
Ik zie nu dat de vacht die aangroeit weer wit word. Maar het duurt ontzettend lang. Het schijnt te komen doordat er veel aan gelikt word. Zie je haar dat weleens doen?
mn reu heeft rond om zijn p*mel ook roze haren. Likken zou het dus wel aardig kunnen verklaren.
Door Lizzy
#1464571
Jol schreef: Ik heb net even wat opgezocht over het verkleuren van de vacht. Ik lees dat het een allergische reactie kan zijn.

Tanja kwam met 4,5jaar, een slecht verzorgde vacht en 15kg te licht bij ons. Ondanks dat haar vacht vettig, grauw en weinig onderhouden was, had ze geen roze vacht op haar poten of kin.

Sinds ik vers ben gaan voeren heeft ze dus wel die roze vacht. Op haar voorpoten, onder haar kin, ook tussen haar tenen heeft ze een verkleurde vacht en bij haar ogen waar oogvocht naar onderen loopt.
In het begin maar heel lichtjes maar het lijkt steeds erger te worden.

Ik denk nu dat het dus door de kip komt. Waarom ik dit denk is het volgende: kipbr*kken -> lichte allergie + lichte verkleuring -> vlees waarvan redelijk wat kip -> roze vacht (die waarschijnlijk komt door een allergische reactie)
Dat kan.
Wat ook kan is dat door het eten van vleesbot er meer speeksel wordt geproduceerd. Waardoor ze verkleuringen krijgt rond de bek. Ik weet niet of ze haar vleesbotten erg vast houdt met haar poten en deze na het eten grondig aflikt? Want daar zou de verkleuring op de poten van kunnen komen. Hoeft niet, kan wel. Bij de ogen krijgen sommige honden ook traanstreepjes wanneer ze barfen. Zeker wanneer ze vleesbotten eten waar ze echt op moeten knauwen en dan met 1 oogje (aan de kant waar ze het vleesbot eten) gaan knijpen. Brutus van mij heeft dit ook. De andere twee weer niet maar die twee knijpen ook niet met hun oogjes.

Waarom denk je dat het de kip is?
Normaal voerde ik zo'n 3-4keer per week kipkarkas (nu nog maar 2x per week), dus ik denk dat als ik die er uit haal het beter zal moeten gaan.
Want? Waarom denk je aan de kip?
Als ik nou de kip uit Tanja's menu haal, wanneer zou ik dan verbetering kunnen verwachten van haar vacht? Zou ik pas wat merken na een flinke ruiperiode?
Lastig. Ik denk dat je op zich al na enkele weken (week of 9) verbetering moet kunnen zien. Dat de plekken tenminste lichter worden.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1464581
Het kan ook zijn dat Tanja nu vaker nat wordt. Wandelen door nat gras e.d. zorgt volgens mij ook voor roze pootjes. Ik denk dat ze vroeger minder werd uitgelaten dan nu, of sla ik nu door.  :P
Door Anubis
#1464909
Likt ze veel? Tsuki heeft dit ook heel lang gehad. Voeding heeft voor haar weinig goed gedaan, het was puur dat ze niet zoveel meer aan haar kont en baardhaard likte, haar speeksel veroorzaakte de roze kleur.
Door ~anna~
#1464932
dat heeft crystal ondanks rauwe voeding.
ik denk dat een holistische Da je het beste kan helpen.
chinese kruiden maken het bij crystal lichter en nog wat andere dingen.

likken maakt het erger,maar de oorzaak is niet het likken.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op di 29 dec 2009, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#1464963
Vaak zie je bij honden met allergie dat ze rose worden, maar dat komt niet door de allerie... Het probleem is dat die hondjes jeuk krijgen en vaak jeuk aan de pootjes, dus gaan ze aan de pootjes likken, en door het likken verkleurd de vacht. Er zit iets in het speeksel wat de vacht aantast waardoor het gaat verkleuren.
Maar dat geld niet alleen voor speeksel, alle lichaamsvloeistoffen geven die verkleuring, dus ook urine (rond de piemel), ontlasting (rond de anus of door het likken van de anus), traanvocht bij ogen, en inderdaad zie je het ook vaak bij de pootjes omdat die na het eten vaak worden schoon gelikt.
Ik denk niet dat je door je menu te veranderen die vacht verkleuring kunt voorkomen, sorry.
Tenzij je echt ziet dat ze jeuk krijgt van 1 ding en door de jeuk meer gaat likken, anders heeft t niet veel zin denk ik.
Door ~anna~
#1464967
miik schreef: Vaak zie je bij honden met allergie dat ze rose worden, maar dat komt niet door de allerie... Het probleem is dat die hondjes jeuk krijgen en vaak jeuk aan de pootjes, dus gaan ze aan de pootjes likken, en door het likken verkleurd de vacht. Er zit iets in het speeksel wat de vacht aantast waardoor het gaat verkleuren.
Maar dat geld niet alleen voor speeksel, alle lichaamsvloeistoffen geven die verkleuring, dus ook urine (rond de piemel), ontlasting (rond de anus of door het likken van de anus), traanvocht bij ogen, en inderdaad zie je het ook vaak bij de pootjes omdat die na het eten vaak worden schoon gelikt.
Ik denk niet dat je door je menu te veranderen die vacht verkleuring kunt voorkomen, sorry.
Tenzij je echt ziet dat ze jeuk krijgt van 1 ding en door de jeuk meer gaat likken, anders heeft t niet veel zin denk ik.
dan doe ik crystal een lampenkap om,probleem opgelost.
Door Borke
#1465030
[quote="*anna*"]
dan doe ik crystal een lampenkap om,probleem opgelost.
[/quote]
Beter kan je de oorzaak van het gelik aanpakken, een kap verhelpt het probleem niet en frustreert je hond alleen maar... en van frustratie gaan ze vaak likken wat dan direct weer zal starten zodra die kap af gaat...
Door miik
#1465037
Je moet inderdaad eerst proberen te achterhalen wat de reden is dat ze het doet. Kijken of je de oorzaak weg kan nemen en dan kun je ervoor kiezen om de kap als ondersteuning te gebruiken om het gedrag te doorbreken. Maar alleen een kap is denk ik naar het hondje toe niet "fair", als ze likt vanwege bv jeuk.... dan krijgt ze er alleen maar een portie stres bij.
Door **Jolanda**
#1465039
Ik zie haar eigenlijk nooit likken. Ze leeft buiten en als ik naar buiten ga voor een aai oid dan staat ze te popelen. Wanneer ze rondloopt in de tuin, loopt ze ook rond en likt niet, tijdens het wandelen ook niet.
Nu is ze wat meer binnenshuis ivm het vuurwerk en likt ze ook niet aan haar poten.

Het is natuurlijk wel zo dat een sint makkelijk kwijlt wat er voor zorgd dat er speeksel op haar poten krijgt.
Echt hele moeilijke botten krijgt ze niet (parelhoen, haas, kip, fazant, eend, konijnenschouders) Ze neemt geen botten tussen haar poten, ze haald het uit de voerbak en als een karkas wat groter is legt ze die op de grond maar gaat er niet mee liggen en legt er geen poot op.

Dat ik 3-4x per week kip voerde was omdat ik nog genoeg van meer diersoorten had, ik kon er toen nog niet goed aankomen. Ik had toen wel afwisseling genoeg (5-6 diersoorten + vis)
Tja, waarom ik dat denk...sinds ze bij ons is kreeg ze kip/rijst-br*kken, toen was de verkleuring al lichtjes te zien, sinds het vers-voeren is het erger geworden en al helemaal sinds het barfen.
Wat ze bij haar vorige eigenaar heeft gehad weet ik niet, alleen goedkope br*kken van 'van cranenbroek' maar ik weet dus niet wat daar in zit.

Het lijkt me zelf niet dat het door nat gras komt, want de borders rennen meer door het natte gras en hebben spierwitte poten.

Ik zal even 2 foto's posten.
De eerste foto heb ik gemaakt net nadat ik haar gewassen had en toen ze nog geen week hier was (dus nog te mager)
Hierop zie je geen roze poten.
De 2e foto heb ik afgelopen zomer gemaakt ook net nadat ik haar gewassen heb (ze stonk vreselijk). Hierop zie je dat de poten wat verkleurd zijn, maar nu is het dus nóg veel erger. Het donkerste wat je nu op de foto ziet, is ongeveer wat op de dag van vandaag het lichtste is.

AfbeeldingAfbeelding
Door bloemetje
#1465181
Ik vind het toch bijzonder veel lijken op de plekken van Danny. Danny had trouwens zo'n plek op zijn borst. Daar kon hij niet aan likken maar wel krabben en toen is het rose. Ook bovenop zijn hoofd hij hij zo'n roze plek. Daar kan hij echt niet bij met zijn tong  :biggrin2:
Bij hem was het dus ook niet bij alle plekken door het speeksel.

Maar echt, het duurt ontzettend lang voordat het roze weg is! Ik geloof dat het bij Danny wel meer als 3 maanden geleden is dat hij die open plek op zijn borst had en nu begin je pas echt te zien dat het minder word.
Door inni
#1465262
Berre, een Maltezer had altijd alleen maar roze traanstrepen, maar sinds hij op kvv staat worden de haren rond z'n poeper roze, en daar likt hij beslist niet.  :D 't Is een raar zicht maar ach, als hij nog donkerder wordt kan ik de haren inkorten  :-\ maar dan zie je de pigmentvlekken op die plek weer duidelijker er dat is ook een raar zicht.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door