Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1464086
Ik zit even te puzzelen op haar nieuwe menu en dan vooral over de verkrijgbaarheid van een aantal zaken.

5% vet, waar haal ik dat vandaan?
Ik heb mager paardenvlees voor haar waar nauwelijks vet aan zit, aan pens en hart zit soms wat vet en verder houdt het wel op.

Is geitenvlees van het IC wellicht een idee, ik zie wel eens klachten van mensen dat dat zo vet is?

12.5% van haar menu wil ik gekookte bataat en pompoen geven, is dat in deze tijd van het jaar goed verkrijgbaar?

Heeft iemand nog suggesties voor spiervlees?
Ik heb prachtig paardenvlees en nog wat biologisch kopvlees, dat is het...

Haar dieet zal voor ca 20% uit pens bestaan, ik heb lampspens en nog een beetje biologische runderpens.
Is er ook aan paardenpens te komen, daar hoor ik eigenlijk nooit over, maar het zou wel weer wat variatie bieden?

Welke supermarkt verkoopt de meeste biologische groente?
Hier in Zoetermeer is een prima Natuurwinkel, maar daar zijn de prijzen wat minder prima :-\

Alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken  :biggrin2:
Door Kiba
#1464099
Zou je niet ook schapenpens kunnen geven? volgens mij kun je dat gewoon via Herby bestellen. Of maakt lam/ schaap niets uit? Kun je op de markt geen biologische groenten halen?
Voor spiervlees wellicht kalkoen?
#1464107
Borke schreef: Ik zit even te puzzelen op haar nieuwe menu en dan vooral over de verkrijgbaarheid van een aantal zaken.

5% vet, waar haal ik dat vandaan?
Ik heb mager paardenvlees voor haar waar nauwelijks vet aan zit, aan pens en hart zit soms wat vet en verder houdt het wel op.

Is geitenvlees van het IC wellicht een idee, ik zie wel eens klachten van mensen dat dat zo vet is?
Ik heb altijd prima geitenvlees van het IC. Er zit wel wat vet aan maar niet teveel. Verder zou je het vet van pens, geitenvlees, rauw schapenvet (nierbekkenvet), olijfolie, visolie ook tot vet kunnen rekenen. Visolie is erg goed voor nierpatienten. Je moet alleen even kijken hoeveel je in totaal geeft en of Sofi daar diarree van krijgt. Veel vet lijdt vaak tot diarree.
12.5% van haar menu wil ik gekookte bataat en pompoen geven, is dat in deze tijd van het jaar goed verkrijgbaar?
Ja, volop.
Heeft iemand nog suggesties voor spiervlees?
Ik heb prachtig paardenvlees en nog wat biologisch kopvlees, dat is het...
Nou ja, geiten en lamsvlees van het IC.
Haar dieet zal voor ca 20% uit pens bestaan, ik heb lampspens en nog een beetje biologische runderpens.
Is er ook aan paardenpens te komen, daar hoor ik eigenlijk nooit over, maar het zou wel weer wat variatie bieden?
Ik heb geen idee, ik voer geen paard. Maar runder + lamspens is in principe prima natuurlijk. Hertenpens, kun je daar misschien nog aan komen?
Welke supermarkt verkoopt de meeste biologische groente?
Hier in Zoetermeer is een prima Natuurwinkel, maar daar zijn de prijzen wat minder prima :-\
De AH heeft wel wat en de Lidl heeft ook wel iets. Bij de Lidl hebben ze best vaak biologische komkommer en die is redelijk te betalen. En appel. Ik gooi ook biologische appel door de mix.
Alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken  :biggrin2:
Succes!
#1464115
@ Kiba - Ik denk dat de lamspens die ik koop soms ook wel schapenpens kan zijn.
Het gaat er mij echt om, dat ik zoveel mogelijk verschillende diersoorten kan geven.
Als ik naar mijn voorraden kijk dan zit die diversiteit vooral in de vleesbotten en daar mag ze nu opeens heel weinig van.
Kalkoenfilet is natuurlijk een optie, maar dat is me toch echt te prijzig, we hebben veel voor haar over maar er zijn wel grenzen aan  :biggrin2:


@ Lizzy - jij gooit biologische appel door de mix? Ik dacht altijd dat het beter was om geen fruit in de groentemix te doen?
Waar kan ik rauw schapenvet kopen?
heb jij een goede tip voor vloeibare visolie, ik heb nu van die capsules, maar dat vind ik knap onhandig. Ik vind visolie wel belangrijk, daar Sofi tegenwoordig geen vis meer wil eten.
Hoeveel olie adviseer jij te geven? Starten met een theelepel, koffielepel, dessert lepel, eetlepel - wat is een goed maat? Vroeger was ze nogal gevoelig voor diarree, maar na bijna 3 jaar Barfen merk ik daar niet veel meer van.
#1464141
@ Lizzy - jij gooit biologische appel door de mix? Ik dacht altijd dat het beter was om geen fruit in de groentemix te doen?
Waar kan ik rauw schapenvet kopen?
heb jij een goede tip voor vloeibare visolie, ik heb nu van die capsules, maar dat vind ik knap onhandig. Ik vind visolie wel belangrijk, daar Sofi tegenwoordig geen vis meer wil eten.
Hoeveel olie adviseer jij te geven? Starten met een theelepel, koffielepel, dessert lepel, eetlepel - wat is een goed maat? Vroeger was ze nogal gevoelig voor diarree, maar na bijna 3 jaar Barfen merk ik daar niet veel meer van.
Appel is het enige fruit dat wel lukt. Ze krijgen er geen gas van, niks. Ik had dat een keer gelezen in het boek van.... Gut, hoe heet ze ook alweer? Ik moet het even opzoeken. Ben het zelf gaan proberen en ze vinden de mix daardoor erg lekker en hebben nergens last van. Doe het al jaren.

Rauw schapenvet: ik denk dat het Islam Centrum je daar bij kan helpen. Als zij het niet hebben, zou je Bibi Hoogvliet eens moeten vragen. Vroeger verkochten zij zakjes diepgevroren nierbekkenvet (oftewel schapenvet). Ik denk dat NML Health wel vloeibare visolie verkoopt. Geen idee hoe duur die is. Volgens mij gebruikt Angelique de zalmolie van Henne. Die zal haar dan goed bevallen!

Qua visolie zul je je aan de dosering moeten houden. En daar zou je dan een theelepeltje extra vergin olijfolie bij kunnen doen. Om eens te kijken hoe dat gaat. En dan doe je bijv. op maandag visolie + olijfolie, op dinsdag visolie + vet van pens of geitenvlees met vet en dan op woensdag visolie + nierbekkenvet. En zo verder.

Het vet is vooral vanwege de calorieen. Want met veel groenten en minder vlees zal Sofi vermoedelijk wat magerder worden. En dat kun je dan weer opvangen door vet. Vet levert de beste calorieen/energie.
#1464154
Met een beetje geluk kun je schapenvet gewoon gratis meekrijgen bij een zelf slachtende islamitische slager. Ik kreeg altijd zakken vol mee voor niks. Waar woon je precies?

Qua olie geven wij altijd de omega olie van primeval. de zalmolie krijgt de een diaree van.
#1464180
Een paard heeft geen pens dus dat is geen optie ,aar misschien is er ergens geitenpens te krijgen

Bataat en pompoen is ook heel goed bij de turkse groenteboer te krijgen, t is dan niet biologisch

Succes met Sofi en haar dieet
Laatst gewijzigd door Too op di 29 dec 2009, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1464184
rheawithpixels schreef: Met een beetje geluk kun je schapenvet gewoon gratis meekrijgen bij een zelf slachtende islamitische slager. Ik kreeg altijd zakken vol mee voor niks. Waar woon je precies?

Qua olie geven wij altijd de omega olie van primeval. de zalmolie krijgt de een diaree van.
Aangezien hier ook omega 6 in zit, raad ik dit ten zeerste af, deze olie. Ik vind het sowieso niet goed voor een hond maar honden met nierproblemen mogen deze olie echt niet hebben.
#1464196
Paardenpens zal een beetje lastig gaan, alleen herkauwers hebben een pens  ;)
Wat spiervlees betreft, ik bestel bij herby altijd hertenvleesblokjes, dat is echt mooi spiervlees, net biefstuk. De konijnenbouten zijn ook dikbevleesd, zit natuurlijk wel een botje in.
#1464201
Borke schreef: Nog een vraag: ik zie dat Herby een zalmmix heeft, heeft iemand enig idee wat daar in zit? Is dat alleen gemalen zalm met graat en vis, of zitten er ook andere zaken doorheen?
Wat ik ervan weet is dat alleen gemalen zalm met graat, verder niks.

Wat Lizzy al melde gebruik ik al sinds jaar en dag de Henne zalmolie. Nu ik geen zalm meer heb geef ik zo'n 3 x per week 1 pompslag wat ongeveer 2ml. is.
#1464256
Angelique schreef: Omdat je hond via de voeding al meer dan genoeg omega 6 binnen krijgt en een teveel aan omega 6 niet geheel onschadelijk is
We geven eigenlijk amper die olie want ze vinden het hier niet lekker door hun eten (nu denk ik maar helemaal niet meer...). We geven ze altijd 1 to 2 keer per week de HB zalm, ze krijgen hier wild in de vorm van haas (spiervlees en karkas) en ree/hert spiervlees (parelhoen en kwartel reken ik niet onder wild) plus notenmelange (rauw en onbewerkt). Redelijk wat Omega-3 rijke producten volgens mij. De honden eten gezonder als ik  ;D

Wat kan je hond krijgen dan van teveel Omega 6?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door