Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1462087
Als je zelf een menu gaat maken, heb je dan ipv alle ander botten van verschillende dieren genoeg aan de botten die in de kippen nekken en karkassen zitten?
Wegens het schrokken van mijn hond (zie andere topics) moet ik het wel malen, ook ga ik van de week proberen met botslijpsel maar als ik dat onverhoopt niet heb moet ik toch iets. En welke botten zijn evt nog meer te vermalen?
Ikzelf zat te denken aan kippen nekken en karkassen, eendennekken en karkassen, konijnkarkas.
Dit alles dan aanvullen met spiervlees, orgaan van verschillende dieren en groente.
Als ik dan de berekeningen aanhoud die hier op de site staan moet dat goed komen toch? Alleen de calciumwaarde is die dan voldoende?
#1462107
Als het bot gemalen is maakt het toch niet meer uit wat voor bot het is???? (geen varken natuurlijk !) Want de keuze om bot wel of nbiet te geven zit hem in de hartheid niet in wat voor dier het is.
#1462202
*Hertog, wanneer je meer variatie in de vleesbotten hebt, des te beter het is. Zo kom je makkelijker aan de minimale hoeveelheid diersoorten en heb je een grote afwisseling, anders ben je verplicht om veel verschillende diersoorten voor vlees en orgaan te nemen  ;)

Verder zou ik indd gewoon de diersoorten malen die *May Linn noemt. Die zijn niet zo heel hard.
#1462325
Hertog schreef: Als het bot gemalen is maakt het toch niet meer uit wat voor bot het is???? (geen varken natuurlijk !) Want de keuze om bot wel of nbiet te geven zit hem in de hartheid niet in wat voor dier het is.
Ook voor vleesbot geldt dat de verschilende diersoorten, verschillende nutriënten leveren. Het is voor de compleetheid van een menu dus wel degelijk van belang dat er meerdere diersoorten gebruikt worden, ook qua vleesbot.

@ Ts. Je hond gaat voldoende binnenkrijgen als je 'm volgens BARFschema" de gemalen botten voert van de diersoorten die je nu noemt. Hier doen ze het ook met enkel vleesbot van gevogelte en alles loopt nog rechtop. :)
#1462704
Er word toch ook altijd gezegd dat de "bot" in meeste KVV, ook alleen maar van kip afkomstig is?
Zoals b.v de rund KVV, dat heeft geen gemalen runderbotten er in,maar gebruikt de  kippenbotten als bot,
omdat de runderbotten te hard zijn om te malen.
#1462752
Angelique schreef: Ook voor vleesbot geldt dat de verschilende diersoorten, verschillende nutriënten leveren. Het is voor de compleetheid van een menu dus wel degelijk van belang dat er meerdere diersoorten gebruikt worden, ook qua vleesbot.

@ Ts. Je hond gaat voldoende binnenkrijgen als je 'm volgens BARFschema" de gemalen botten voert van de diersoorten die je nu noemt. Hier doen ze het ook met enkel vleesbot van gevogelte en alles loopt nog rechtop. :)
Vleesbot ja omdat er vlees aan zit van bepaalde diersoorten maar botten alleen zijn voor mij botten en zie geen verschil in bepaalde nutriënten ???
Er zijn ook mensen die gemalen eierschaal geven dus 1 soort moet volgens mij geen probleem zijn.
#1462835
Truus schreef:Er zijn ook mensen die gemalen eierschaal geven dus 1 soort moet volgens mij geen probleem zijn.
Ik denk dat er een verschil zit tussen "geen probleem" en zo "optimaal mogelijk" .
Toen ik een doodzieke kat had heeft hij ruim een jaar geleefd op alleen gemalen konijn. Ja, daar werd ie niet ziek van, en ja, daar deed hij het goed op..... maar het is zeker niet ideaal, dus als het anders kan, zou ik het anders doen !
#1462842
miik schreef: Ik denk dat er een verschil zit tussen "geen probleem" en zo "optimaal mogelijk" .
Toen ik een doodzieke kat had heeft hij ruim een jaar geleefd op alleen gemalen konijn. Ja, daar werd ie niet ziek van, en ja, daar deed hij het goed op..... maar het is zeker niet ideaal, dus als het anders kan, zou ik het anders doen !
Nee optimaal niet maar als het niet anders kan zoals TS aangeeft is het geen probleem toch?
#1463080
Truus schreef: Vleesbot ja omdat er vlees aan zit van bepaalde diersoorten maar botten alleen zijn voor mij botten en zie geen verschil in bepaalde nutriënten ???
Er zijn ook mensen die gemalen eierschaal geven dus 1 soort moet volgens mij geen probleem zijn.
Truus, er zit nog verschil in kippennek en kippenpoot, tenslotte is alleen het ene bot al harder of zachter dan het andere bot in één dier wat al aangeeft dat het niet allemaal hetzelfde is.  En als jij 1 botsoort optimaal vindt omdat sommige mensen zich van eierschaal bedienen en/of dat kvv ook maar één botsoort bevat is natuurlijk prima, maar wil dat niet zeggen dat dat optimaal dus generaal adviseerbaar is als er de simpele mogelijkheid is om meerdere soorten gevogelte te voeren.
#1463082
Truus schreef: Nee optimaal niet maar als het niet anders kan zoals TS aangeeft is het geen probleem toch?
TS geeft nergens aan maar één diersoort te willen geven, hij wil zich enkel beperken tot kleinvee en gevogelte en daar is niks mis mee.
#1463201
Ok dus als ik bovenstaande allemaal gebruik moet het voldoende zijn.
Dan had ik in gedachte om per 10 kilo
5 kilo karkassen en nekken
1 kilo groente volgens de lijst die hier ergens staat
1,5 kilo orgaan (Lever, nier, hart, long, maag)
2,5 kilo spiervlees (paard, rund, kip, wild, geit, lam, enzovoort)
te vermalen en te mengen. Natuurlijk niet alle vleessorten bij elkaar maar aparte menu's te maken met bovenstaande.
Zit ik dan in de goede richting of niet?
#1463884
Robert987 schreef: Ok dus als ik bovenstaande allemaal gebruik moet het voldoende zijn.
Dan had ik in gedachte om per 10 kilo
5 kilo karkassen en nekken
1 kilo groente volgens de lijst die hier ergens staat
1,5 kilo orgaan (Lever, nier, hart, long, maag)
2,5 kilo spiervlees (paard, rund, kip, wild, geit, lam, enzovoort)
te vermalen en te mengen. Natuurlijk niet alle vleessorten bij elkaar maar aparte menu's te maken met bovenstaande.
Zit ik dan in de goede richting of niet?
Ja, op zich wel,  ik zie meer dan 4 verschillende diersoorten, orgaan, bot en spiervlees !
Alleen de verhouding kloppen niet helemaal, je geeft vrij veel bot en wat weinig spiervlees.
Ik zou zelf meer gaan voor ruim 6 kilo spiervlees, 1,5 kilo orgaan en 1,5 kilo karkas (kaal bot) en wat groente.
Als je goed bevleesde nekken erbij doet kun je iets minder spiervlees geven en iets meer karkas (in dit geval nekken)

Het is geen probleem om diersoorten te mixen. Alleen als je hond dan ergens slecht op reageerd weet je niet precies waardoor het komt.
Maar bv geit is heel erg vet, sommige honden gaan aan de diaree als ze alleen geit krijgen. Je kunt er dan voor kiezen om bv vette geit te menen met bv mager paardevlees, dan krijg je een "gemiddeld" vet mengsel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door