Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kyraa
#1462029
Hoi,

Sinds 2,5 week hebben wij een nieuw gezinslid: een ragdoll katertje genaamd Sem :biggrin2:. Wij hebben nog 2 katten waarvan er 1 af en toe een stukje vlees krijgt en de ander eet het niet. Sem is een goede eter en daarom denk ik dat hij wel meer vlees wilt/kan eten. Wij hebben hem al kipfilet en rundergehakt gegeven en dat ging er met smaak in.
Nu heb ik dus 2 vleeseters en wil ik wat meer vlees in huis gaan halen. Wat voor soort vlees kan ik beginnen te gaan geven aan een kitten van 15 weken?(wat te koop is in de supermarkt/dierenwinkel)

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door koekje
#1462157
ik hamer dingen niet voor, want mijn katten eten al een tijdje volledig rauw. poet (oude taart van mn moeder met minder knaag-techniek) kan geen hele botjes meer eten.
ik hamerde dan wel eens gewoon met de klauwhamer. dingetje in een zakje doen, theedoek er om heen (maakt herrie) en dan hameren maar op een goede ondergrond. neem geen vleeshamer, daar zitten pinnetjes aan en maak je het zakje aan gort.
ik heb voor poet ook wel eens een stuk konijn met het hakmes moezig gehakt. niet helemaal doorhakken, maar wel de botjes en vlees kapot. zo was het makkelijker op te eten voor poet.

het idee van voorhameren is dat je de botjes al kraakt, zodat poeslief zelf minder kracht hoeft te zetten of de techniek nog niet helemaal onder de knie heeft.

hou er rekening mee dat je uit menig supermarkt niet goed en niet volledig kunt barfen. je kan zeker een eind komen met spiervlees en soms orgaan, maar vleesbot is meestal beperkt tot kip en soms een stukje tam konijn.
bij sommige dw's verkopen ze ook kipkarkasjes en kipnekken, als het bv een cb-verkooppunt is.
ik wil je ook aanraden op zoek te gaan naar een poelier. vooral kwartels zijn in deze tijd van het jaar goed verkrijgbaar en zeer smakelijk. kwartels hoef je niet voor te hameren, deze zijn nog zachter dan kippen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1462181
ja, je kan ook hele prooidieren voeren, maar dat hoeft niet persé hoor. ik doe dat wel geregeld voor ot, want sien eet dat juist niet. dan hoef ik er niet als een politie-agent bij te blijven staan.

knaagdiertjes (ratten, muizen, gerbils, hamsters) zijn wat moeilijker aan te komen. natuurlijk verkopen de meeste winkels wel levende, maar ik vind dat te zielig om te voeren. het diertje moet dan namelijk een niet te winnen doodstrijd leveren. ze dood voeren kan ook, katten zijn namelijk geen slangen.
ik bestel zelf mn knaagdiertjes bij kiezebrink. voor kleine hoeveelheden zou je ook eens kunnen kijken bij lupa of anders idd in de dw. sommige dw's voor slangen en reptielen willen nog wel eens ingevroren knaagdiertjes hebben, meestal wel erg duur.

je cb-dealer kan trouwens sowieso kippennekken (en mss ook wel karkasjes) voor je bestellen. mss tegenwoordig ook wel eendennekken. ze zijn dan wel aan de dure kant en maar een paar in een zakje, maar om uit te proberen is dat mss wel handig.
Door Limpy
#1483176
koekje schreef: je zou ook eens een kipvleugel kunnen proberen, om hem ook aan vleesbotjes te laten wennen. wel eerst even voorhameren.
Ik kreeg juist het advies te beginnen met kippennekjes bij kitten van toen 14 wkn omdat die botjes zachter zouden zijn zodat je niet hoeft te hameren....
Nu gaat het kind aan het wisselen en moet ik de nekjes alsnog hameren of in stukken snijden omdattie het anders niet blieft, met vleugels wacht ik dus maar tot z´n "echte" gebit er zit.
Door flin
#1483464
Limpy´s aai-assistent schreef: Ik kreeg juist het advies te beginnen met kippennekjes bij kitten van toen 14 wkn omdat die botjes zachter zouden zijn zodat je niet hoeft te hameren....
de kippenrugstukken zijn weer iets harder dan de nekken,
en weer zachter dan de vleugels (beetje afhankelijk van de leeftijd van 't kipje) ;)

parelhoen en konijn, valt ook vaak in de smaak
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door