Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1461516
Wie kan mij helpen.
Mijn 4 jarige bordercollie heeft sinds enkele weken extreme haaruitval. In juli 09 had hij een goedaardige prostraathypertrofie. Heeft daarvoor een kuur Ypozane 7,5 mg gekregen (1 week). Van de dierenarts heb ik nu BIotine gekregen, hiervan moet hij 10 gram per dag door zijn voor krijgen.
Ik heb het idee dat het niet helpt, maar ik moest het eerst enkele weken geven, voordat je resultaat merkt.
Ik maak me heel erg ongerust. Hij is ook heel angstig, en gestressed, waarvoor de dierenarts nog eens 1 maand zylkene heeft voorgeschreven (1 capsule a 450 mg per dag)

Wie weet raad?

dank je!
groetjes
Francis
#1461560
Hoi francis,

als eerste welkom hier op BP . :)
we zouden het allemaal fijn vinden als je je nog even voorstelt en wat meer over jezelf verteld (dat kan in de bar).

ik heb nog een paar vragen:

wat eet je hond
is hij gecastreerd en wanneer
had hij altijd al gedragsproblemen of is dat er recent bijgekomen
zijn er verder nog dingen verander bijv in de omgeving (hond er thuis bij , kind oid)
Wat is Ypozane en wat is de werking van dit middel
Laatst gewijzigd door pallas op za 26 dec 2009, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#1461571
francis1960 schreef: Wie kan mij helpen.
Mijn 4 jarige bordercollie heeft sinds enkele weken extreme haaruitval. In juli 09 had hij een goedaardige prostraathypertrofie. Heeft daarvoor een kuur Ypozane 7,5 mg gekregen (1 week). Van de dierenarts heb ik nu BIotine gekregen, hiervan moet hij 10 gram per dag door zijn voor krijgen.
Ik heb het idee dat het niet helpt, maar ik moest het eerst enkele weken geven, voordat je resultaat merkt.
Ik maak me heel erg ongerust. Hij is ook heel angstig, en gestressed, waarvoor de dierenarts nog eens 1 maand zylkene heeft voorgeschreven (1 capsule a 450 mg per dag)

Wie weet raad?

dank je!
groetjes
Francis

Hoi Francis,
Welkom op Barfplaats. Is de haaruitval begonnen na de kuur Ypozane?
#1461613
Ik heb nog even door gezocht en Ypozane werkt erg lang door en is een soort chemische castratie als ik het goed begrijp?

Misschien ben ik wel een doem denker maar zou eens laten kijken naar het bloedbeeld of er iets mis is met de schildklier.
Mijn borders schildklierwaarden zijn na het plaatsen van een hormoon implantaat ook helemaal onderuit gegaan.
Nu hij schildklier hormoon krijgt is hij geestelijk ook helemaal in balans. Daarvoor was hij ook een erg nerveuze en angstige hond.
#1461653
Ik denk ook weer aan Thyroid/schildklier... :-\
haaruitval en moodswings  is ook 'n symptom
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 3.html#new

Alopecia = Hairloss/haaruitval, is hier bij de bij verschijnselen van Ypozane ..page 16

Adverse reactions were noted in both treatment groups and were transient and not serious. There were
no significant differences between adverse events related to treatment with osaterone acetate (36.7%)
or delmadinone acetate (31.2%). The main reactions were increased appetite (22.8%) and behavioural
changes e.g. more sociable, more active, hypersexual, anxious (8.9%). Other adverse reactions (less
than 4%
) concerned gastrointestinal signs such as vomiting or diarrhoea, lethargy, anorexia, alopecia
and feminisation.
http://www.emea.europa.eu/vetdocs/PDFs/ ... 12-en6.pdf
#1461709
pallas schreef: Hoi francis,

als eerste welkom hier op BP . :)
we zouden het allemaal fijn vinden als je je nog even voorstelt en wat meer over jezelf verteld (dat kan in de bar).

ik heb nog een paar vragen:

wat eet je hond
is hij gecastreerd en wanneer
had hij altijd al gedragsproblemen of is dat er recent bijgekomen
zijn er verder nog dingen verander bijv in de omgeving (hond er thuis bij , kind oid)
Wat is Ypozane en wat is de werking van dit middel
Mijn hond kreeg tot ca. Augustus ROyal Canine brokken, omdat hij nogal veel ontlasting had adviseerde een hondenfokker om over te stappen op Canex (ook brokken).
naar mijn weten werkte Ypozane niet als chemische castratie, tenminste dat heeft de dierenarts niet erbij gezegd, alleen dat wanneer dit niet zou helpen hij gecastreerd  moest worden.  We zijn dus nu 5 maanden verder en de haaruitval is sinds 4 weken heel duidelijk zichtbaar.
De werking van Ypozane is - (de uitleg van de arts) - het verkleinen van de prostaat.
Hij is altijd al angstig geweest, alleen is hij in de zomer ook nog door 2 honden gebeten, (zij luisterden niet naar hun baasje, toen zei hen terugriep) omdat hij vaker gromt naar andere mannetjes. Daarna is hij nog banger geworden en wil zelfs met mij niet meer wandelen. Kortom een combinatie van meerdere zaken. Maar een groot probleem voor mijn hond
#1461729
pallas schreef: Ik heb nog even door gezocht en Ypozane werkt erg lang door en is een soort chemische castratie als ik het goed begrijp?

Misschien ben ik wel een doem denker maar zou eens laten kijken naar het bloedbeeld of er iets mis is met de schildklier.
Mijn borders schildklierwaarden zijn na het plaatsen van een hormoon implantaat ook helemaal onderuit gegaan.
Nu hij schildklier hormoon krijgt is hij geestelijk ook helemaal in balans. Daarvoor was hij ook een erg nerveuze en angstige hond.
Dank je Pallas, ik ga zeker bloed laten prikken, hier kan ik wat mee.
#1461797
francis1960 schreef: Mijn hond kreeg tot ca. Augustus ROyal Canine brokken, omdat hij nogal veel ontlasting had adviseerde een hondenfokker om over te stappen op Canex (ook brokken).
Tja , je bent hier op een barfforum. ;) Misschien niet toevallig... en ben je al druk bezig om je in te lezen.
Maar naar mijn mening zou je hond er veel baat bij hebben om vers gevoerd te worden en dus geen brokken meer.

francis1960 schreef: naar mijn weten werkte Ypozane niet als chemische castratie, tenminste dat heeft de dierenarts niet erbij gezegd, alleen dat wanneer dit niet zou helpen hij gecastreerd  moest worden.  We zijn dus nu 5 maanden verder en de haaruitval is sinds 4 weken heel duidelijk zichtbaar.
De werking van Ypozane is - (de uitleg van de arts) - het verkleinen van de prostaat.
ik heb zo even snle niet helemaal in kunnen lezen , maar het is iig een hormoon preparaat wat sterke invloed heeft op de gehele hormoonhuishouding van je hond. Zeker gezien de bijwerkingen die vermeld zijn. En van dat soort medicatie is dan weer bekend dat het gevolgen heeft voor de werking van de schildklier. De gevolgen van een verminderde schildklierwerking zie je pas naar een maand of 3-4 , dat klopt ook aardig met je verhaal toch?
Niet dat ik je daar op vast wil pinnen , maar zoals je zelf al zegt : verstandig om te laten uitzoeken.
francis1960 schreef: Hij is altijd al angstig geweest, alleen is hij in de zomer ook nog door 2 honden gebeten, (zij luisterden niet naar hun baasje, toen zei hen terugriep) omdat hij vaker gromt naar andere mannetjes. Daarna is hij nog banger geworden en wil zelfs met mij niet meer wandelen. Kortom een combinatie van meerdere zaken. Maar een groot probleem voor mijn hond

Als je hond altijd al vrij angstig is geweest (en nu nog erger door deze medcatie) helpt  zylkene wel om de angst wat weg te nemen , maar het is geen blijvende oplossing. Als je lichamelijke oorzaken uit hebt gesloten dan toch ook nog naar een gedragstherapeut gaan, dan kan je er samen aan werken.
#1482263
Hallo allemaal,
vandaag heb ik uitsluitsel gekregen van de dierenarts, idd te traag werkende schildklier....... medicatie ontvangen en volgende week woensdag weer terug om bloed te prikken, om te zien hoe hij erop reageert, inmiddels is zijn huid heel schilferachtig...  groetjes
francis
#1482309
francis1960 schreef: Hallo allemaal,
vandaag heb ik uitsluitsel gekregen van de dierenarts, idd te traag werkende schildklier....... medicatie ontvangen en volgende week woensdag weer terug om bloed te prikken, om te zien hoe hij erop reageert, inmiddels is zijn huid heel schilferachtig...  groetjes
francis

Gelukkig! je hebt nu eindelijk de reden te pakken van alle problemen!

Best wel snel weer opnieuw bloedprikken, bij ons zat er meer tijd tussen.
Hou er rekening mee dat de huid en vacht de eerste 3 maanden nog bezig zijn met het herstel en dat het vaak eerst slechter gaat (korsten en haaruitval) voor dat het weer beter gaat.

Aan Didot kon ik m.n. aan het gedtrag zien dat hij de goede kant uit ging, veel rustiger en gewoon lekker honds gedrag.

Nu heeft hij een vacht die mooi dicht is en steeds voller en mooier wordt :)


Ps: ben je inmiddels ook vers gaan voeren? voor de vacht is dat écht het beste (en voor de hele hond natuurlijk  :biggrin2: )
#1482422
Hoi Pallas, ik geef er wel vers voer bij  maar de dierenarts vond het het beste als ik toch Royal Canin Skin Support SS23 gaf, speciaal voor ernstige huidproblemen. Het feit is dat ik tot augustus altijd royal canin heb gegeven en hij had altijd een schitterende vacht, spraken me zelfs mensen op aan. Maar ik geef hem ook sperziebonen (moet afvallen, hij is nl 6 kilo bijgekomen in de laatste 5 maanden!) en kip. Waar denk jij aan, wat zou ik vers kunnen voeren?
HIj heeft dus nu medicijn gekregen 2,5 tablet per dag.
Zo zielig allemaal. Maar ik ben blij dat ik het nu weet, en heel dankbaar voor jullie adviezen. Geeft echt moed. Dus ik hoop dat het ook met mijn Mazzel weer goed komt. Bovendien heb ik de fabrikant van Ypozane gemailed en die gaf aan - nadat ik zei dat ik op een forum/en commentaar van amerikaanse arts gezien had dat er 4% kans op haaruitval was na gebruik -het niet uit te sluiten.. Ze vroegen verdere gegevens, en zouden in maart nogmaals contact met mij opnemen om te zien hoe het verder gaat. In elk geval positief. Altijd goed om het op de bijsluiter toe te voegen.

Groetjes en een poot van Mazzel
Francis
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door