Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Mariska
#146133
Hallo allemaal

De zomervakantie is nog maar amper voorbij of ik ben alweer bezig voor volgend jaar. Het plan is om volgend jaar met mijn twee honden op vakantie te gaan naar Schotland. Ik ben mij aan het verdiepen in de hele procedure die het invoeren van honden met zich meebrengt. Ik heb een vraag over de Rabiës vaccinatie en het afnemen van een bloedmonster. Kan iemand mij vertellen wanneer het mogelijk is een bloedmonster af te nemen? Voor Zweden geldt 120 dagen na de Rabies vaccinatie maar over Groot Brittanië wordt er niet gesproken.

Heeft iemand een idee??

Groetjes Mariska
Door Erna
#146138
30 dagen na een rabies vaccinatie en minimaal 6 maanden VOOR vertrek.
Laatst gewijzigd door Erna op zo 15 aug 2004, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mariska
#146142
Bedankt voor je reactie Erna!
En nadat het bloedmonster akkoord is bevonden moet je 6 maanden wachten voordat je kunt gaan reizen toch?
Door Erna
#146150
Ja klopt. En dan nog 24-48 uur voor vertrek een wormen en teken behandeling. Wij kiezen meestal voor zo dicht mogelijk op het vertrek. Mocht er dan iets fout gaan bij de douane dan heb je nog 24 uur om dingen te regelen. Stel dat wij om 10.00 gaan varen op vrijdagochtend dan wil ik de behandeling op donderdag morgen 10.00 uur hebben.

Wanneer je je Rabies enting op orde houdt (ieder jaar) dan hoef je nooit meer die bloedtest te laten doen.

Uiteindelijk hangt het ook van de profesionaliteit van de ferry maatschappij af hoe snel je papieren worden goedgekeurd. Wees dus zelf heel zeker van je zaak en bereid je in Nederland al heel goed voor.

Stenaline is erg professioneel, hoef je niets uit te leggen. Seafrance en Hooverspeed kunnen soms erg hopeloos zijn. De laatste keer mochten wij ook aan de kant en de boel gaan uitleggen.

P & O ferries gaan we over 2 weken uitproberen.
Door oebaya
#146540
Mariska schreef: Duidelijk Erna :D
Nogmaals bedankt!
Mariska, ik weet niet of je hond al regelmatig tegen rabiës werd geënt, omdat ook andere landen wel een rabiësenting vragen. Als dat zo is, dan kan je meteen de bloedtest laten doen en hoef je niet te wachten tot de enting.
Het is dus:
hond nog nooit tegen rabiës geënt, dan laten enten, na 30 dagen bloed laten afnemen voor titerbepaling en is die titer goed, dan kan je 6 maanden later naar Engeland.
Hond al wel regelmatig geënt, dan kan je meteen de bloedtest laten doen, zonder dat er 1st geënt wordt en bij een goede uitslag qua titer, kan je dan 6 maanden later naar Engeland.
Je hebt het trouwens ook over Zweden. Ben je daar al geweest met je hond, dan heb je een certificaat m.b.t. de rabiëstiter, dan certificaat is ook voor Engeland geldig en dan hoef je dus helemaal niets te doen.
gr.
Nicolette
Door Erna
#148018
Hoi Nicolette

Geldt bovenstaande niet alleen maar als de Rabies entingen op elkaar aansluiten? Wanneer er een maand tussen 2 entingen heeft gezeten begint de procedure helemaal opnieuw dacht ik.

Dit is namelijk wel zo als je de bloedtest hebt gedaan. De vervolgentingen moeten op elkaar aansluiten anders moet de bloedtest weer opnieuw.

(nu is daar wel een mouw aan te passen.......maar niet iedereen wil altijd meewerken natuurlijk)
Door oebaya
#148098
Tja, wat is aansluiten? Voor mij is een maand later dan de feitelijke datum nog steeds aansluiten. Het is echt niet zo, dat als een hond laten we zeggen op 10 julie 2003 geënt is, dat als die enting dan niet wordt herhaald op 10 juli 2004, maar op 10 augustus, dat de hond dan een maand in de gevarenzone heeft gezeten. Zeker niet als hij met Nobivac was geënt, want dat is sowieso 3 jaar geldig. Ik zou dus maar proberen die mouw aangepast te krijgen.
gr.
Nicolette
Door Erna
#148172
oebaya schreef: Tja, wat is aansluiten? Voor mij is een maand later dan de feitelijke datum nog steeds aansluiten. Het is echt niet zo, dat als een hond laten we zeggen op 10 julie 2003 geënt is, dat als die enting dan niet wordt herhaald op 10 juli 2004, maar op 10 augustus, dat de hond dan een maand in de gevarenzone heeft gezeten. Zeker niet als hij met Nobivac was geënt, want dat is sowieso 3 jaar geldig. Ik zou dus maar proberen die mouw aangepast te krijgen.
gr.
Nicolette
Dat bedoel ik ook niet. Ik weet dat Nobivac 3 jaar geldig is, maar de regels zijn helaas anders. Wat voor mij aansluiten is, is dat niet voor de douane en dus zul je je aan andere regels moeten houden.

Als je hond al eerder geent is voor Rabies op bv 1 januari 2003 en daarna niet meer dan zul je toch (volgens mij) een nieuwe enting moeten laten geven en dan pas bloedtesten ondanks dat die titer hoog genoeg zal zijn. Ik moet het even nakijken maar ik dacht dat de entingsdatum op het formulier wordt ingevuld. Voor Engeland mag een rabies enting maximaal een jaar oud zijn.
Door oebaya
#148183
Erna schreef:

Dat bedoel ik ook niet. Ik weet dat Nobivac 3 jaar geldig is, maar de regels zijn helaas anders. Wat voor mij aansluiten is, is dat niet voor de douane en dus zul je je aan andere regels moeten houden.

Als je hond al eerder geent is voor Rabies op bv 1 januari 2003 en daarna niet meer dan zul je toch (volgens mij) een nieuwe enting moeten laten geven en dan pas bloedtesten ondanks dat die titer hoog genoeg zal zijn. Ik moet het even nakijken maar ik dacht dat de entingsdatum op het formulier wordt ingevuld. Voor Engeland mag een rabies enting maximaal een jaar oud zijn.
Als de chip erin zat voor de enting en de enting is nog geldig, dan hoef je niet opnieuw te enten.
Engeland accepteert voor de enting de geldigheid zoals ingevuld door de dierenarts. Is er dus geënt met b.v. Nobivac en de 3 jaar termijn is ingevuld, dan wordt dat geaccepteerd. Heb het nog een keer nagekeken en bovendien enige tijd geleden nog eens bij de autoriteiten in Engeland nagevraagd om zeker te weten dat ik het goed gelezen had.
Bovendien accepteert Engeland in feite de nieuwe Europese regeling (ze beweren zelfs dat zij een grote bijdrage hebben geleverd aan het tot stand komen ervan) en ook daarin staat dat de geldigheid van de rabiësenting gelijk is aan wat de fabrikant aangeeft.
Maar heb je eenmaal het certificaat met de titer en je wil vaker naar Engeland, Zweden of Ierland, dan is het wel zaak te zorgen dat de entingen voortaan wel aansluiten.
gr.
Nicolette
Door Wil
#148693
Ik weet niet hoe het is als je hond al jaren achter elkaar is ingeent maar met Sally had ik de eerste keer het volgende probleem. We wilden haar bloedtest tegelijk met die van Missy laten doen maar Sally's eerste rabiesenting was al 8 maanden daarvoor gegeven. Dat moest geen probleem geven dachten wij en ook de da.

Toen de uitslag kwam bleek dat de titer van Sally niet hoog genoeg was. Wat dus een behoorlijke tegenvaller was. Het jaar daarna hebben we de test opnieuw laten doen een maand na de enting en toen was de titer prima.

Wil
Door crutz
#149091
vind dat toch vreemd dat de titer niet hoog genoeg (=0,5) was als ik zie wat hier de uitslagen waren (Umi 1 maal geent en na 4 mnd een titer van bijna 5 :o, Ace en Damien voor het 2de jaar geent en 4 mnd na de laatste enting een titer van 11,36 :o :o)

geldt dat trouwens alleen voor Engeland dat ze de geldigheid die de fabrikant/DA aangeeft aanhouden of is dat ook voor Zweden zo,
in dat geval vraag ik ze nl volgend jaar met Nobivac te enten (heb de bijsluiter van Merial, waar ze nu mee geent zijn, zelf gezien en daar stond maar 1 jr in, dus de DA wilde er ook niet meer van maken) zodat t nog maar eens in de 3 jaar hoeft
Door oebaya
#149132
crutz schreef: vind dat toch vreemd dat de titer niet hoog genoeg (=0,5) was als ik zie wat hier de uitslagen waren (Umi 1 maal geent en na 4 mnd een titer van bijna 5 :o, Ace en Damien voor het 2de jaar geent en 4 mnd na de laatste enting een titer van 11,36 :o :o)

geldt dat trouwens alleen voor Engeland dat ze de geldigheid die de fabrikant/DA aangeeft aanhouden of is dat ook voor Zweden zo,
in dat geval vraag ik ze nl volgend jaar met Nobivac te enten (heb de bijsluiter van Merial, waar ze nu mee geent zijn, zelf gezien en daar stond maar 1 jr in, dus de DA wilde er ook niet meer van maken) zodat t nog maar eens in de 3 jaar hoeft
Hoe titers opbouwen, geen idee. Twee van mijn honden zijn getest en hadden de benodigde 0,5, werden niet eerst geënt, want de enting was nog geldig. De andere werd geënt en een maand later getest en zat op 1,66, terwijl de dierenarts zei, dat veel honden na een 1e enting de juiste titer niet halen.

Volgens mij geldt het Nobivac verhaal ook voor Zweden. Ook dat land erkend het paspoort en de Europese regels, maar heeft nog wel de eis van het certificaat met titerbepaling. Ook de 400 Kronen die je moest betalen zijn vervallen. Maar probeer het anders even op te zoeken op internet. Er is een website, maar ik weet het juiste adres niet. even googlelen dus maar.
Door Erna
#152439
En dit staat op de site van Intervet...de producent van de Nobivac Rabies enting:

Primary course and booster vaccination
Dogs

Primary vaccination may be administered by the intramuscular or subcutaneous route from 4 weeks of age. Since maternally derived antibody (MDA) could interfere with response to vaccination, puppies born from dams which have been vaccinated at any time against rabies, should be vaccinated from 12 weeks of age, or revaccinated at this age if vaccinated earlier.

Booster vaccination: It is recommended that animals be revaccinated every 2 years (but see Further information).

Further information

Protective levels of circulating antibody are seen in all species within 30 days of vaccination. Studies indicate a minimum duration of protection in dogs and cats of 2 years; serological evidence supports a one year duration of protection in cattle and horses.

Health regulations and requirements in certain countries specify that dogs must be revaccinated annually against rabies.

Dit is de link:

http://www.intervet.co.uk/Products_Publ ... asheet.asp
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door