Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door moniqueo
#1457653
en de kattenbak daar hebben nog nooit zo weinig keutels ingelegen.
ben blij :D Heel de beestenboel van de brokken af :D
Laatst gewijzigd door moniqueo op wo 29 jun 2011, 02:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door GoldenCavaliers
#1458053
Nou met stugge volhouders niet te snel juichen.Ik dacht van de week ook mijn stugge Persje te hebben overtuigd,maar bij de 4e maaltijd kvv moest ze het ineens niet meer.Terwijl de eerste 3 maaltijden kvv best rap opgegeten werden.Maar iedere keer als ik nu weer kvv aanbied van de smaak die ze al eerder wel at,dan rent ze weg en wacht tot ze wat anders krijgt.Ik heb er geen vertrouwen in dat zij ooit echt volledig kvv zal eten.Tis helaas niet anders... :-\
Door moniqueo
#1458116
[quote="GoldenCavaliers"]
Nou met stugge volhouders niet te snel juichen.Ik dacht van de week ook mijn stugge Persje te hebben overtuigd,maar bij de 4e maaltijd kvv moest ze het ineens niet meer.Terwijl de eerste 3 maaltijden kvv best rap opgegeten werden.Maar iedere keer als ik nu weer kvv aanbied van de smaak die ze al eerder wel at,dan rent ze weg en wacht tot ze wat anders krijgt.Ik heb er geen vertrouwen in dat zij ooit echt volledig kvv zal eten.Tis helaas niet anders... :-\
[/quote]
Het zijn toch eigenwijze schepsels,hoop
Laatst gewijzigd door moniqueo op wo 29 jun 2011, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1459095
[quote="GoldenCavaliers"]
Nou met stugge volhouders niet te snel juichen.Ik dacht van de week ook mijn stugge Persje te hebben overtuigd,maar bij de 4e maaltijd kvv moest ze het ineens niet meer.Terwijl de eerste 3 maaltijden kvv best rap opgegeten werden.Maar iedere keer als ik nu weer kvv aanbied van de smaak die ze al eerder wel at,dan rent ze weg en wacht tot ze wat anders krijgt.Ik heb er geen vertrouwen in dat zij ooit echt volledig kvv zal eten.Tis helaas niet anders... :-\
[/quote]

Tja, als ze dan ook idd wat anders krijgt dan werkt de truc van personeel opvoeden kennelijk goed  :D
Hier mogen ze best iets niet lusten, maar gemier doen we niet aan. Ineens geen kip lusten na dat 10 jaar gegeten te hebben, dat gaat dus mooi niet door, dan krijgt kat in kwestie niks. Van een keer een maaltijd overslaan krijgt een kat echt niks en de volgende keer eet de miepert meestal gewoon wel.
De beste manier om mieperts te kweken is altijd eten laten staan, de een na beste manier is iets anders geven als er gemiept wordt.
Door GoldenCavaliers
#1459754
[quote="Mevroi Kruim"]
Tja, als ze dan ook idd wat anders krijgt dan werkt de truc van personeel opvoeden kennelijk goed  :D
Hier mogen ze best iets niet lusten, maar gemier doen we niet aan. Ineens geen kip lusten na dat 10 jaar gegeten te hebben, dat gaat dus mooi niet door, dan krijgt kat in kwestie niks. Van een keer een maaltijd overslaan krijgt een kat echt niks en de volgende keer eet de miepert meestal gewoon wel.
De beste manier om mieperts te kweken is altijd eten laten staan, de een na beste manier is iets anders geven als er gemiept wordt.
[/quote]Ik lees het al jij kent mijn miepert duidelijk niet. ;) ;D  Miep houd het langer vol dan 1 maaltijd overslaan,en aangezien Miep nog geen 2 kilo weegt....Heb ik graag dat ze eet.Ze krijgen hier overigens niet de hele dag door eten,maar twee keer dag op een redelijk vaste tijd voer.Toch vind ik katten eigenzinnige dieren,in tegenstelling tot honden.Zo heeft de kater echt een duidelijke voorkeur voor de smaak kip en krijg ik er met geen mogelijkheid kvv in waar rund in zit verwerkt,zelfs losse rundreepjes eet hij pertinent niet.
Door Mevroi Kruim
#1461139
[quote="GoldenCavaliers"]
Ik lees het al jij kent mijn miepert duidelijk niet. ;) ;D  Miep houd het langer vol dan 1 maaltijd overslaan,en aangezien Miep nog geen 2 kilo weegt....Heb ik graag dat ze eet.Ze krijgen hier overigens niet de hele dag door eten,maar twee keer dag op een redelijk vaste tijd voer.Toch vind ik katten eigenzinnige dieren,in tegenstelling tot honden.Zo heeft de kater echt een duidelijke voorkeur voor de smaak kip en krijg ik er met geen mogelijkheid kvv in waar rund in zit verwerkt,zelfs losse rundreepjes eet hij pertinent niet.
[/quote]

Miepert is niet uniek hoor, lees hier maar eens over de enorme aantallen mieperts van wanhopige bazen  :D
Zoals Pat Parelli zegt: patiently and politely persist. Doorzetten, langere adem hebben dan Miepert en co. Niet dat je ze dan een week niks geeft maar je geeft ze bv 1 of 2 maaltijden niks en dan een kleine maaltijd van iets dat ze wel lusten (geen brok!) en dan weer zo'n kleine maaltijd en dan eens een beetje van wat ze niet lekker vinden en zo blijf je tijden bezig tot je tot de ontdekking komt dat ze het toch eten.
Ik had ook 2 iele friemels (nu nog 1) en met name wijlen Karel kon er wat van, miepen. Die is nooit vet geworden, was niet het type, maar die liet ik ook echt wel eens een maaltijd overslaan als hij zanikte. Dat is het me wel waard om ze op gezond voer te krijgen. Uiteindelijk eten ze dan wel goed en gezond voer ipv gore brok. Ik zie het als een investering in een gezonde en lange toekomst.
Door Too
#1461161
;D ;D Luistert naar Moeder Kruim ..

Ik snap best dat je een spichtje graag wilt laten eten én  ze mogen best iets echt niet lekker vinden [zelfs hier mag dat, zolang t maar niet te vaak voorkomt ;)]

Het kan dus best zijn dat koe niet smaakt, alhoewel de meeste beginners t wel makkelijk eten [beetje tartaar of soepvlees]
maar ik denk dat je nu even de start moet maken en duidelijk maken dat vanaf nu DIT t eten is [en dat je maar zolang de kans hebt en dat later weer een kans komt
]
Je kunt dat op de manier van Kruim doen
of
mengen met een stinkende hap [blikvoer/vis]
óf
een combi van de twee
Door GoldenCavaliers
#1461238
Ja OK de miepert is bijna 6 en ach...die drijft me wel vaker gek(ze wil wel blikvoer maar dan echt niet alle merken...en brok heeft ze van kitten af nog nooit gewild en dus nog nooit 1 gegeten).Maar nu het volgende....De kater die op 1 dec.uit het asiel kwam,begint nu ook.De eerste dagen na aankomst gaf ik hem BIBI KIP,en dat vrat ie heerlijk op,dat vind ie echt heerlijk,maar ja dat is voer voor honden.Dus CB kat  besteld Natuursmaak en Vleesmixsmaak,de Vleesmix smaak weigerde hij in alle talen maar de Natuur(kip)smaak at ie graag.Dus nieuwe voorraad Natuursmaak besteld en de nieuwe lading wil ie er niks van weten.Heeft al 3 maaltijden laten staan,dus vanmorgen proef op de som en BIBI kip gegeven en alles heeft ie met smaak op gegeten.Wat moet je hier nu mee?Heb wel een beetje de balen want het is erg duur voer(CB € 4,45 p/kg)en om dat nu iedere keer aan de honden op te voeren is te gek.En ik kan hem toch niet enkel dag in  dag uit BIBI kip voor honden voeren?Schaapmix van BIBI eet hij ook niet.Gekookte zalm(rauw ook niet... ::) )vond ik ook wel lekker,en verder is het idd een miepert met een vrouwtje wat het vreselijk vind als haar diertjes niet willen eten.Ik weet dat Mevroi Kruim meer dan gelijk heeft,maar ik vind dat zo moeilijk. :-[ Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?En wie heeft er ervaring met Bibi voor katten mbt de acceptatie?
Door GoldenCavaliers
#1461246
[quote="Too"]
;D ;D Luistert naar Moeder Kruim ..

Ik snap best dat je een spichtje graag wilt laten eten én  ze mogen best iets echt niet lekker vinden [zelfs hier mag dat, zolang t maar niet te vaak voorkomt ;)]

Het kan dus best zijn dat koe niet smaakt, alhoewel de meeste beginners t wel makkelijk eten [beetje tartaar of soepvlees]
maar ik denk dat je nu even de start moet maken en duidelijk maken dat vanaf nu DIT t eten is [en dat je maar zolang de kans hebt en dat later weer een kans komt
]
Je kunt dat op de manier van Kruim doen
of
mengen met een stinkende hap [blikvoer/vis]
óf
een combi van de twee
[/quote]Jullie hebben allebei hartstikke gelijk!Ik wil nu persee het roer omgooien en hou ook zeker weten vol,maar wat is het lastig met die katzels.Geef mij honden maar die zijn toch stukken meegaander. ;D De Pers die ik dus nu nog heb heeft nog nooit in haar leven brok gegeten alleen blikvoer/zakjes en de kater heeft er zelf voor gekozen om geen brok meer te willen eten.Heb de eerste dagen brok erbij gezet wat ik afgewogen had om te zien hoeveel hij er van at,nou niks dus.... ;D Eerder schreef ik al dat hij(5,2 kilo weegt ie)wel 250 gram per dag aan kvv at,zou ie nu gaan miepen omdat ie eigenlijk gewoon te veel te (vr)eten krijgt?Dat ie het zich wel kan permiteren om een maaltje over te slaan?
Door Too
#1461304
Ja dat kan heel goed, dat die verzadigd is, de oplossing is heel simpel: veel minder geven, klinkt heel hard maar ik denk echt dat die 250 extreem veel is.
Koekje schreef ooit: honger maakt rauwe vleesjes zoet  ;)

Voor HolleBolleGijs  een kleine portie aanbieden, evt mengen met  de Bibi-kip, klein beetje blikvis of een [half] rauw eitje [zo krijg ik de lamslever naar binnen]
De PiependePers zou je die kunnen verleiden met favoriet zakjes voer gemengd met kvv [eerst veel zakje-weinig vers]?

En voor beiden, net als bij honden, bakje neerzetten  even de tijd geven om te eten , niet eten -geen punt-  bakje gaat weg
Door GoldenCavaliers
#1462198
Een wonder is geschied. ;D hij eet zijn Cb weer netjes op.Krijgt wel minder,nu 200 gram per dag.Misschien maakt honger idd rauwe vleesjes zoet. ;D Ik ben iig blij want ik vind het niet erg om duur voer te geven,maar dan moeten ze het wel eten.Ik ga bij de volgende bestelling ook weer vleesmix bestellen en dan opnieuw proberen,want dan heeft ie ook wat afwisseling.Maar ik heb wel door dat ik wat "harder"moet zijn en niet te snel moet toegeven.De Pers is ook aan de beurt waarneer haar voorraad Whiskas zakjes op zijn. ;D Bedankt voor alle raad en tips!
Door Mevroi Kruim
#1464467
Tis vast de Kersttijd, met dat wonder  :biggrin2:

Mijn katten eten ong 100 tot 150 g per dag, nou is Kruimel een mini-onderdeurtje maar Knor is een stevige jongen die in goede doen zeker 5 kilo weegt (spieren, geen vet). Hij gaat ook naar buiten en is redelijk actief en tenzij hij ergens bijschnabbelt (zie ik hem niet voor aan, de beroeps-wat) doet hij het daar prima op.

En je kunt best honden-kvv aan je katten voeren als ze het lusten. Sowieso is het slim om merken en soorten af te wisselen en af en toe een honden-variant is echt geen ramp, qua samenstelling verschilt dat allemaal niet zoveel. Er zit vaak pens in de honden-kvv maar als een maffe kat dat lust, why not?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door