Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1460286
Ik wil vanaf januari Alba helemaal op BARF zetten, vooral omdat ik nu met KVV en BARF (vooral vleesbot) het teveel gereken vind en ik dus bang ben voor percentage fouten.
Alba lust heel veel en dat wil ik ook graag allemaal geven. Daarom heb ik voor 3 weken een menu gemaakt, dus na week 3 gaan we weer naar week 1 zeg maar.
Naast dit menu krijgt ze regelmatig als tussendoortje wat yoghurt, een eitje, wat sardientjes uit blik etc.
De groentemix moet ik nog gaan maken, dus die precieze inhoud kan ik nog niet geven.
De organen mikken we per week door elkaar en verdelen we dan over 5 porties.

Alba is 19 kilo, tot nu toe kreeg ze ongeveer 500 gram op een dag waarvan 65% KVV en de rest BARF. Ze is niet dik maar er mag van mij wel een laagje af dus ik ga beginnen op 2,5%, dan is het ongeveer 475 gram per dag.

WEEK 1

Maandag:   's morgens:eendkarkas (220 gram), eendenspiervlees (110)
  's avonds: schaapspens (125 gram)
Dinsdag:     's morgens: haaskarkas (225 gram), geitenspiervlees (110)
                  's avonds: orgaanmix van runderlever, lamshart, hertennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Woensdag: 's morgens: parelhoen (225 gram), kalkoenspiervlees (110)
                  's avonds: orgaanmix van runderlever, lamshart, hertennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Donderdag: 's morgens: kipkarkas (220 gram), eendenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: schaapspens (125 gram)
Vrijdag:      's morgens: zalmkop of -graat (335 gram)
                  's avonds: orgaanmix van runderlever, lamshart, hertennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Zaterdag:   's morgens: patrijsboutjes (225 gram), geitenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: orgaanmix van runderlever, lamshart, hertennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Zondag:     's morgens: konijnenvoorbenen (225 gram), kalkoenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: orgaanmix van runderlever, lamshart, hertennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
WEEK 2
Maandag:   's morgens: konijnkarkas (220 gram), kippenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: runderpens (125 gram)
Dinsdag:     's morgens: kwartel (225 gram), lamspiervlees (110 gram)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Woensdag: 's morgens: patrijsboutjes (225 gram), paardenspiervlees (110)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Donderdag: 's morgens: eendenvleugel (220 gram), kippenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: runderpens (125 gram)
Vrijdag:      's morgens: zalmkop of -graat (335 gram)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Zaterdag:   's morgens: fazantkarkas (225 gram), lamsspiervlees (110)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Zondag:     's morgens: haaskarkas (225 gram), paardenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
WEEK 3
Maandag:  's morgens: fazant (225 gram), runderspiervlees (110 gram)
 's avonds: hertenpens(125 gram)
Dinsdag:    's morgens: konijnenvoorbenen (225 gram), struisvogelspiervlees (110 gram)
                 's avonds: orgaanmix van paardenlever, kalkoenhart, rundernier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Woensdag: 's morgens: kippennekken (220 gram), hertenspiervlees (110)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Donderdag: 's morgens: eendenrug (220 gram), runderspiervlees (110 gram)
 's avonds: hertenpens(125 gram)
Vrijdag:      's morgens: zalmkop of -graat (335 gram)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Zaterdag:   's morgens: parelhoen (225 gram), struisvogelspiervlees (110 gram)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Zondag:     's morgens: kwartel (225 gram), hertenspiervlees (110 gram)
                  's avonds: orgaanmix van kippenlever, runderhart, paardennier (50 gram) en groentemix (65 gram)
Laatst gewijzigd door Alba op do 24 dec 2009, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1460313
Het ziet er zo op het eerste oog heel gevarieerd uit maar ik heb het niet allemaal nagerekend. Dat vind ik dan weer teveel voor kerstavond met al een wijntje achter de kiezen :D
Ik begrijp alleen niet wat je met mix bedoelt.
O ja en af en toe een eitje om de zaak wat op te leuken kan ook geen kwaad ;)
Door Alba
#1460317
Hiermee kom ik op deze percentages:
Vleesbot: 42%
Spiervlees: 21%
Orgaan: 16%
Groentemix: 10%
Vis: 11%

En qua diersoort-verdeling:
eend 9,3
haas 4,7
parelhoen 4,7
kip 7,8
konijn 7,1
kwartel 4,7
patrijs 4,7
fazant 4,7
geit 2,3
hert 5,8
lam/schaap 5,8
paard 4,1
struisvogel 2,3
kalkoen 3,2
rund 7,6
zalm 10,6
Door Alba
#1460326
[quote="Rovanna"]
Het ziet er zo op het eerste oog heel gevarieerd uit maar ik heb het niet allemaal nagerekend. Dat vind ik dan weer teveel voor kerstavond met al een wijntje achter de kiezen :D
Ik begrijp alleen niet wat je met mix bedoelt.
O ja en af en toe een eitje om de zaak wat op te leuken kan ook geen kwaad ;)
[/quote]

;D Ik dacht ook, er is vast niemand dus ik kan even rustig prutsen met een bericht hier! De percentages staan er inmiddels ook, evenals de percentages per diersoort (ja, ik ben graag grondig :-[).
De mix bedoel ik mee dat we die 3 orgaansoorten (hart, lever en nier) door elkaar gooien per week en dat over 5 porties verdelen.

Per weekmenu heb ik 3 soorten spiervlees wat dus per week 2 dagen terug komt. Ik kan ook nog even husselen en elke dag van de week een andere diersoort geven... Is dat beter?
Door Lizzy
#1460585
[quote="Alba"]
Hiermee kom ik op deze percentages:
Vleesbot: 42%
Spiervlees: 21%
Orgaan: 16%
Groentemix: 10%
Vis: 11%

En qua diersoort-verdeling:
eend 9,3
haas 4,7
parelhoen 4,7
kip 7,8
konijn 7,1
kwartel 4,7
patrijs 4,7
fazant 4,7
geit 2,3
hert 5,8
lam/schaap 5,8
paard 4,1
struisvogel 2,3
kalkoen 3,2
rund 7,6
zalm 10,6

[/quote]

Ha! Nou, ik denk dat Alba DOLBLIJ is dat jij vanaf januari gaat barfen! Jeetje joh, wat heb je dat allemaal grondig berekend! En wat heb je je goed ingelezen. Dit kan gewoon niet mislukken. Je percentages zien er prima uit, je afwisseling in diersoorten is natuurlijk meer dan voortreffelijk.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1460742
Ziet er super uit! 8)
Ik voorzie alleen misschien 1 probleempje: de tamelijk kale karkassen (zoals haas, eend, en kip) waar je maar de helft aan gewicht aan spiervlees bij doet, dat zou voor Fedor niet werken, die zou daar te harde ontlasting op krijgen. Je zou dat kunnen oplossen door 1x per dag te gaan voeren zodat je het onbijt en diner samen kunt voegen, of de karkassen verdelen over de ochtend en avond.
Maar misschien heeft Alba wel helemaal geen problemen met bottige maaltijden ;).
Door Alba
#1460854
[quote="*Natasja*"]
Beau vraagt wanneer hij een weekje mag komen logeren  8)
[/quote]

Welke week heeft zijn voorkeur: week 1, 2 of 3?  :D

[quote="Lizzy"]
Ha! Nou, ik denk dat Alba DOLBLIJ is dat jij vanaf januari gaat barfen! Jeetje joh, wat heb je dat allemaal grondig berekend! En wat heb je je goed ingelezen. Dit kan gewoon niet mislukken. Je percentages zien er prima uit, je afwisseling in diersoorten is natuurlijk meer dan voortreffelijk.
[/quote]

Dank je voor de complimenten, ik heb me idd goed ingelezen hier (ben iemand die graag vanuit theoretische kennis aan de slag gaat in de praktijk :-[). Máár, zonder dit forum was me dat zeker niet zo goed gelukt, als ik het al had gedurfd!

Ik verwacht dat Alba geen problemen gaat hebben met de verschillende spiervlees-soorten. Organen heeft ze nog niet vaak gehad, dus dat is een klein beetje afwachten of ze alles eet maar ik gok ook hier op stofzuiger-gedrag ;).

Wat ik me nog wel afvroeg: ik heb de organen onderverdeeld in 50% pens (van 3 verschillende diersoorten) en 50% nier, hart en lever in gelijke mate (ook van verschillende diersoorten). Is dat goed?

[quote="Nitus"]
Ziet er super uit! 8)
Ik voorzie alleen misschien 1 probleempje: de tamelijk kale karkassen (zoals haas, eend, en kip) waar je maar de helft aan gewicht aan spiervlees bij doet, dat zou voor Fedor niet werken, die zou daar te harde ontlasting op krijgen. Je zou dat kunnen oplossen door 1x per dag te gaan voeren zodat je het onbijt en diner samen kunt voegen, of de karkassen verdelen over de ochtend en avond.
Maar misschien heeft Alba wel helemaal geen problemen met bottige maaltijden ;).
[/quote]

Dank je voor het meedenken, zo fijn dat je hier mee kan delen in de ervaringen van anderen!

Tot nu toe krijgt Alba ongeveer 4 tot 5 keer per week 's morgens een stukje vleesbot van ongeveer 200 gram (de andere dagen KVV) en 's avonds KVV. Ik wil graag 2 keer blijven voeren, ik heb daar geen heel duidelijke reden voor eigenlijk behalve gevoelsmatig en dat het goed past in onze dagindeling.
's Ochtends lopen we 3 kwartier tot een uur waarbij ze los kan rennen. Eenmaal thuis moet ze eerst rustig worden van mij (meestal geen probleem, ze kent de routine en is uitgerend), daarna krijgt ze het botwerk. Ik werk thuis en ga na het wandelen aan de slag. Alba slaapt dan tot 's middags dus voldoende rust en tijd voor het verteren. Ik vind het een fijn idee dat ik haar in de gaten kan houden na het eten van de botten dus vandaar het botwerk 's morgens. Als we een keer een dagprogramma hebben waarbij we juist overdag actief gaan zijn, wisselen we het om.

Kip krijgt ze eigenlijk zelden (gezien de KVV) maar eend wel regelmatig en dat is nooit een probleem geweest qua bevleesdheid, altijd meer dan voldoende vlees erop en ook geen te harde ontlasting. Hazenrug krijgt ze wel eens, daar geven we altijd spiervlees bij tegelijk en op die manier heeft 't nooit voor problemen gezorgd maar ik heb in dit menu expres voor haaskarkas gekozen. Daarom dacht ik eigenlijk dat door het 'losse' spiervlees erbij te geven we ook bij wat minder bevleesde dingetjes geen problemen zouden hebben.
Er staat qua vleesbot niets in het menu wat we nog niet gegeven hebben (ik heb expres al veel uitgeprobeerd), dus ik hoop dat het geen punt zal zijn. Wel ga ik, om eventuele problemen te voorkomen, zorgen dat ik extra pakketjes spiervlees heb liggen zodat ik te kale vleesbotten aan kan vullen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door