Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1459502
helphelphelphelphelp!

ik draai een beetje vast in mn eigen berekening, ik ben dan ook niet zo'n rekenkundig wonder.
ik moet voor ot malen en wil iets minder bot dan normaal uiteindelijk geven. dit zal bereikt worden door iets minder bot in het maalsel te doen, maar ook door andere dingen met minder bot tussendoor te geven. dus soms als ontbijt een stukje spiervlees ipv dikke volwassen gerbil.
ik wil in het maalsel niet te laag in botpercentage gaan zitten, want sien eet dat ook wel eens. soms mag ze dat en soms doet die aan zelfbediening. als sien ziek is of niet lekker of weer toestanden met poep of kots heeft, vind ik het makkelijker om sien ook een muffin te geven.
ik heb ook eischaalpoeder in huis als t goed is, maar geef liever gewoon gemalen bot in de prak. ik heb genoeg soorten vleesbot in huis.
graag snel hulp, want ik heb alles er al uitgehaald om te ontdooien.

dit is het recept voor 3 kilo maalsel voor ot:
Konijn-kip-paard (5 diersoorten)
1,5 kilo vleesbot:
500 gram kipkarkas, 250 gram eendenrug, 850 gram konijnrug
600 gram orgaan: 200 gram kalkoenhart, 160 gram eendenmaag, 240 gram konijnlever
800 gram spiervlees: paard

de eendenrug reken ik als 30% bot en 70% vlees (de rest 50-50). ik heb er 3 in totaal, maar wil de overige 2 portioneren voor sien, want die heeft geen eendenvleesbotporties meer. orgaan is vrij ruim, maar dat is omdat ot geregeld de organen uit haar weekendratten er uit haalt en niet opeet, hetzelfde vaak met kwartels en duiven.
ik heb in de vriezer ook nog een kilo parelhoenkarkas, maar dat zat de vorige keer ook al in het maalsel. ik heb niet meer kipkarkas. ik totaal heb ik een kilo konijnrug en ook nog een kilo konijnvoorbenen.
het vorige maalsel bevatte hertenspiervlees, voor deze keer wissel ik graag af met paard. ik heb ook nog een kilo rund liggen, maar dat zat er de keer daarvoor al in.

ik kan eventueel ook de eendenrug uit het recept halen (en die terug in de vriezer leggen) en voor vleesbot 3x een halve kilo kipkarkas, konijnonderdeel (rug of karkas) en parelhoenkarkas geven. maar omdat eend ook wat vetter is, leek me dat voor ot beter. die mag wel wat aankomen en van meer vet kan ze mss ook beter poepen en is het gekreun en gesteun op de bak over.
#1459617
de konijnenrug zal worden vervangen door konijnenvoorpoten, want die zagen er bevleesder uit. ik hou dan 850 gram daarvan als maximum aan. ik portioneer dan een kilo, een gedeelte voor sien en een gedeelte voor in de molen voor ot.
#1459681
Gelukkig je hebt t opgelost.. ik moest ernstig lezen om t te begrijpen...
Vandaag is niet mijn helderste dag  :-\

Ik denk dat ik er heel simplistisch een klein stukje koe of hert bijgemikt had, maar ik ben niet zo van t serieuze rekenen

Nu hopen op mooie legsels  ;)
#1459704
dit is het recept voor 3 kilo maalsel voor ot:
Konijn-kip-paard (5 diersoorten)
1,5 kilo vleesbot:
500 gram kipkarkas, 250 gram eendenrug, 850 gram konijnrug
600 gram orgaan: 200 gram kalkoenhart, 160 gram eendenmaag, 240 gram konijnlever
800 gram spiervlees: paard
hier zit je aan:
50% vleesbot
20% orgaan
~
je zou kunnen gaan naar:

1100 gr vleesbot (mèt 250 gr 70/30, òf alles 50/50)
600 gr orgaan
1300 spiervlees

dan kom je op:
18 tot 20% bot ( 36 - 40% vleesbot)

bedoel je dit?
#1459705
flin schreef: hier zit je aan:
50% vleesbot
20% orgaan
~
je zou kunnen gaan naar:

1100 gr vleesbot (mèt 250 gr 70/30, òf alles 50/50)
600 gr orgaan
1300 spiervlees

dan kom je op:
18 tot 20% bot ( 36 - 40% vleesbot)


bedoel je dit?

ja, dat wil ik dus. liever 40-45% vleesbot.
wel 1 eendenrug erbij en het totaal 3 kilo.

zou ik dan 500 gram kipkarkas, 250 gram eendenrug, 350 gram konijnenvoorpoot
1 kilo paard en 300 gram rundvlees kunnen nemen?
dan moet ik zo snel wel even meer spiervlees uit de vriezer halen.
#1459708
als ik 500 gram kipkarkas, 250 gram eendenrug, 500 gram nijnvoorpoot,
600 gram orgaan,
1150 gram spiervlees
neem,
wat zijn de percentages dan?

edit: ik hou dit wel gewoon aan, dan hoef ik ook niet heel snel een extra kilo spiervlees te ontdooien, dan pak ik gewoon de laatste losse kipfilet erbij uit de mensenvriezer.
het pond nijnvoorpoot wat dan 'overblijft', portioneer ik wel voor sien.
Laatst gewijzigd door koekje op do 24 dec 2009, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1459713
koekje schreef: als ik 500 gram kipkarkas, 250 gram eendenrug, 500 gram nijnvoorpoot,
600 gram orgaan,
1150 gram spiervlees
neem,
wat zijn de percentages dan?

edit: ik hou dit wel gewoon aan, dan hoef ik ook niet heel snel een extra kilo spiervlees te ontdooien, dan pak ik gewoon de laatste losse kipfilet erbij uit de mensenvriezer.
het pond nijnvoorpoot wat dan 'overblijft', portioneer ik wel voor sien.
dan zit je op:
19 % bot (38% vb) ** edit: ik reken verkeerd: 22.5 bot = 45 % vb snorry...... :-\
~
1300 vb
600 org
1100 vleesch
= +/- 43 % vleesbot
Laatst gewijzigd door flin op do 24 dec 2009, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door