Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1459202
Ik heb een RR gehad die gespeend is met kvv en zijn hele leven (helaas is dat maar 1,5 jaar) op alleen kvv heeft gezeten.
Hij deed het er harstikke goed op dus toen ik 2 weken geleden mijn nieuwe pupje bij de fokker haalde was de keuze al gemaakt.
Deze keer voerde de fokker brok (eukanuba) en ik wilde graag zsm over op kvv.
Op de 2e dag dat hij bij ons was heb ik 2 maaltijden (van de 4) kvv (duck) gegeven en de 3e dag al volledig.
Pro biotica toegevoegd en het ging perfect, geen problemen.

Maar (pas) 4 dagen later was hij ineens aan de diarree. Ik heb dit een dag of 5 afgekeken en ben toen naar de DA gegaan.
Deze constateerde een dikke darm ontsteking en dacht aan een parasiet (wellicht Giardia).
De Giardia test was negatief maar is maar voor 90% betrouwbaar volgens mijn DA.
Ik heb op zijn advies toen 5 dagen panacur gegeven maar het werd er niet beter van.
Overigens was de pup super aktief, had geen koorts en was niet ziek.

Na de Panacur ben ik weer teruggegaan naar de brok die de fokker ook gaf.
Ik moest iets want de diarree bleef aanhouden en mijn pup werd te dun.
Al een dag later was zijn ontlasting een stuk beter en nu na 3 dagen zijn het weer echte drollen.
Overigens stinkt het nog wel heel erg en is het smeuig maar dat is meestal bij brokken of niet?

Nu vraag ik me dus af hoe verder te gaan.Ik wil erg graag volledig naar kvv en zsm.
Ik vind die eukanuba grote rommel maar moet nu even stabiliteit zien te krijgen naar mijn idee.

Bijkomend probleem is dat mijn man nu twijfelt over kvv omdat onze vorige RR maar 1,5 is geworden.
Hij liep al vanaf een half jaar (tot het einde) mank en hij heeft een maagkanteling gehad toen hij ruim een jaar was.
Uiteindelijk is hij op 1,5 jarige leeftijd gestorven aan een longontsteking?! Dus allerlei vage gezondheidsproblemen

Nu de brokken het beter lijken te doen als de KVV is hij twijfelachtig over het voeren van KVV.
Ik weet wel beter maar ik moet toegeven dat het moeilijk is uit te leggen.

Iemand ervaring of tips hoe dit aan te pakken??
#1459228
Ik zou het gewoon weer eens proberen met een KVV waar van je weet wat erinzit. Dus dan kun je exact zien wat de oorzaak is als het al aan de voeding ligt.

welke versie Duck heb je gevoerd, kan zijn dat daar te veel vet/graan of een olie in zit dat je pup niet aankan. Wellicht heeft je hond te veel te verwerken gehad in een keer: en een nieuw huis en compleet andere voeding.

Dus ik zou eens beginnen met iets als Haaksbarf, omdat je dan zeker weet wat erin zit: geen toevoegingen aan granen, rijst, olieen en dat soort dingen. Gewoon een keer Rund of Paard uitproberen, want die is ook niet zo vet als de kip.

ze groeien ze mooi op als je ze vleesvoeding geeft. Als je dat eenmaal gezien hebt, dan wil je echt nooit meer aan brok denken
#1459443
Uhm wat betreft kvv uitleg: ik leg ooit simpel uit tegen mensen:
Wat nou als ik hier een zak eten voor jou heb, er zit echt alles precies in wat je nodig hebt, soort van pilletjes, maar met smaakje, je hoeft en mag niks anders meer. Door experts bewezen, de beste voeding, en bovendien lekker lang houdbaar, wel een jaar buiten de koelkast!!!
Dan zie je men kijken en denken joh!!!!!!!!! ;D
Maar wel de waarheid.
Vaak resulteert het in een oja magnetron maaltijd reactie ed.

Onze eerste newf heeft eerst ook 2 a 3 maanden Jeukenpoepmaar gekregen.  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Hij had altijd darm ontstekingen, totale leegloop, voor en achter  :-X
Toen begon die grijze hersenmassa eens te doen waarvoor die bedoeld is, nadenken ja. Hehe even losweken van de indoctrinatie van reclame over brokjes etc..
En ja zelf nadenkend zo klaar als een klontje!!!
Kvv gaan geven, toen ook Duck, en nooit en nooit meer darm ontsteking gehad! Zelfs nauwelijks diaree, de pup in kwestie is al bijna 6.

Je kunt bv ook andere merken kvv uitproberen, duck hoeft niet persee de beste te zijnvoor je pup.
(ik weet overigens niet zeker of het door de verandering komt, of nu eenmaal puur toeval is... dat kan nl ook )
Weet niet of je dat al doet, maar kokend water eroverheen gieten eerst.
Met onze 2e pup,kreeg brokjes bij fokker, hebben we eerste paar dagen heet water overgegooid, tot bijna helemaal gaar en zo afgebouwd. Ook niet menegen met brok, had alleen brokjes gebruikt (totaal 3x 1 brokje) om in de bak aan te geven ja joh dit is eten!!!
Ik zag de eerste dagen idd wel veel slijm in de ontlasting, heb ook probiotica bijgegeven. In ong. 2 weken het kokend water afgebouwd.
#1464728
Inmiddels heb ik eerst ruim een week weer brokken gevoerd dat ging perfect qua ontlasting.
Sinds 5 dagen ben ik weer voorzichtig kvv aan het toevoegen, eerst 3 maaltijden brok, 1 maaltijd kvv.
Deze keer geen duck maar carnibest puppy. Dit heb ik 3 dagen gedaan en ging goed.
toen overgestapt naar 2x brok (voormiddag) en 2x kvv (namiddag).
Ging in eerste instantie ook goed maar na de 2e dag (afgelopen nacht) diarre (heel erg dun).
3 keer uit mijn bed geweest om hem buiten te laten en steeds superdun.
Gisteravond was hij ook al erge stinkscheten aan het laten na zijn 3e maaltijd (1e kvv) en had hij een rommelende maag.
Vanmorgen was de ontlasting weer redelijk na de eerste 2 maaltijden brok. De rest van de dag ook maar weer brok dus.

Tja ik kan er nog geen vinger op leggen zo. Voorlopig maar weer even op de brok, wel met vette tegenzin.
Ik heb even geen andere oplossing hoe graag ik hem ook op vers wil hebben.
#1464770
Overgiet je de kvv met kokend water? Om de overgang wat rustiger te laten verlopen kun je dat doen. (wel af laten koelen natuurlijk voor je het geeft....) De darmflora krijgt dan de kans zich aan te passen. Die is nu eenzijdig op steriele meuk/brok ingesteld, daarom lukt vers niet goed.  Sommige honden hebben er geen moeite mee, maar die van jou is misschien wat gevoeliger.
Ook probiotica toevoegen is verstandig. Na een week, als het goed gaat, kun je een beetje rauw toevoegen en dat rustig uit/opbouwen. Steeds wat meer rauw en minder overgieten.
Hopelijk gaat het dan goed en zit je pup over een paar weken volledig op kvv.
#1465110
Hoi Knor,

Wij hebben 7 maanden geleden onze pup opgehaald en gelukkig was die afgespeend met Energique. Ondanks dat had ze soms ook diaree. Wat bleek...ze kon niet tegen de olietjes die veel in de KVV's worden opgenomen. Met name CB...hoppa...snachts liet ze de grootste bolussen achter en overdag was het vaak spuitpoep. Ook heeft ze moeite met een bepaalde soort groente (denk zelf wortel). De andere hond is weer allergisch voor bepaalde soorten rundvlees (jeuk!!!). Het kan zo maar zijn dus dat je lieveling niet tegen een bepaald soort KVV kan of iets wat daarin zit. Eukanuba is inderdaad troep en daar groeien ze veel te snel van. Wij hebben bij onze jongste Orkugest gegeven van VSM, dat hielp heel goed. En van de CB gaven we nog wel eens de diabetes versie (slechte naamgeving, maar houdt in dat er geen granen of rijst inzitten) Nu stellen we voor 75% samen, aangevuld met wat smaken Haaksbarf. Het blijft verrekte lastig en ik kan me je gevoel goed voorstellen, want wij hebben dus ook zo lopen zoeken en er riep hier ook iemand in huis, toch maar brokken dan...
Ik hoop dat het allemaal goed komt met je puppie, zeker nadat je vorige is overleden op zon jonge leeftijd  :'( Op Duck zijn wij trouwens hier ook niet dol hoor. Je ziet totaal niet meer wat het ooit geweest is en de hond keek er altijd naar van wat is dit voor grijze natte meuk  ;D Energique vonden ze ook minder. Haaksbarf eten ze echt altijd met smaak en de bak wordt uitgelikt.
#1467341
Ik zit toch ook met het gedacht dat je hondje ergens reageert op iets in de beide kvv's die het tot nu toe kreeg...en dat kan echt iets heel klein en stom zijn en misschien kan je het helemaal niet achterhalen. 
Welke vleessoorten heb je gegeven, zit er daar een gelijkenis in ( dat zou het makkelijkste te vinden zijn...)
Kan je van de beide kvv's alle ingrediënten vergelijken?  Hoewel er nog vaak iets in zit dat niet op het labeltje vermeld is hoor!
Heb je geen mogelijkheid om eens rauw vlees te proberen?
Met Nena begonnen we te sukkelen met een oorontsteking (en daarna met een bacteriële infectie) waarbij de DA meteen aan een allergische reactie dacht ( veels te lang verhaal wat we allemaal probeerden.  Maar wij kwamen er op uit dat onze pup haar problemen ( en nu hou ik gans mijn bureau even vast  ;D ) opgelost zijn door alaska kvv en een rauwe mengeling van de dierenwinkel.  Ik heb ook andere kvv's geprobeert maar daar ging het echt hard mis mee.  Is gewoon echt even uitzoeken en elimineren... :-\  En slechts een merk per keer...
Mijn raad...probeer even gewoon wat rauw vlees en kijk wat je pupje doet ( of zie je dat echt niet zitten?)  Brok is ander te verteren dan broken ik vraag me af
...zou het kunnen dat de darmen en de maag wat overstuur geraken door de combinatie brok en kvv?  Bij Nena ging de overschakeling vlot maar zou het kunnen dat de maag en de darmen er een probleem mee hebben om van een brok verteren naar een kvv verteren en terug een brok...  Door wat rauw te geven i.p.v. kvv zou  je kunnen zien of daar een probleem zit? ( of denk ik hier nu verkeerd over dan hoor ik het graag.  Zijn maar bedenkingen
#1467962
kan het niet zo zijn dat er toch teveel granen en andere toevoegingen zitten in de KVV die je tot nu toe gevoerd hebt?

Ik zou daar eens naar kijken en anders inderdaad een volledig glutenvrij( granenvrij) kvv soort geven zoals Haaks Barf.

Hier ook twee RR die het daar prima op doen!

Trouwens! even wat anders leuks? waar heb je pup opgehaald en uit welke combinatie is deze?

gr,

Esther ( die altijd wat nieuwsgierigs heeft als het een RR betreft...)
#1480839
Het heeft even geduurd maar ik ben nog niet veel verder. Omdat ik mijn pup eerst even stabiel wilde houden heb ik hem nu 2 weken volledig op de brok (van de fokker) laten staan. Vanaf morgen ga ik pens/hart van FF geven. Ik wil dit langzaam opbouwen, eerst de laatste van de 4 maaltijden vervangen en even in kokend water gedompeld. Dan ga ik het langzaam opbouwen naar 2 van de 4 maaltijden en kijken hoe dat gaat.
FF geeft een advies voor zeer gevoelige hondjes om van een ander merk brokken via vers (pens/hart) op FF brokken over te stappen en dat advies wil ik nu even gaan volgen. Echter met het verschil dat dit niet gevolgd wordt door hun brokken maar door een ander merk kvv
Om eerlijk te zijn vind ik haaksbarf nogal duur. Mijn vorige RR kreeg KIVO en daar deed hij het erg goed op. KIVO is niet zo duur dan de meeste kvv's.

Mijn pup komt uit Steijn (L), geen officiele kennel, wel volgens de code of ethics en onder de regels van RRCN gefokt
Vader is: Jabari of Sotobantu (zoon van Rosco of Sotobantu x Mswati's Muchinga)
Moeder is: Simba (dochter van Karoskloof TT Simply Red x Indira)

Voor de volledigheid:
Mijn vorige RR pup kwam uit Belgie, fokker was Villagedogs maar deze is me achteraf vies tegengevallen.
Ik zou hier nooit geen pup meer kopen.
Vader: Ikimba Waitimu
Moeder: Ukukhanya Midsummernight's dream
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door