Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Robert & Mirjan
#1459218
Ik geef nu al een hele tijd kvv bevalt op zich goed, maar had al langer het idee dat mijn hond er misselijk van wordt (lees: (nat)opboeren, met tong likken net als bij het begin van gal overgeven) net na het eten. Nu heb ik al verscheidene dingen geprobeerd om dit uit te zoeken.
Smuldier geen problemen maar is niet compleet
Penslappen: geen problemen
Lamshart: geen problemen
Sardines: geen problemen mits de ingewanden verwijderd
Haaksbarf: het meeste problemen
Carnibest: problemen (het minste)
Ga maar door met de meeste complete voedingen problemen. Nu zijn we er wel opgewezen dat er in de meeste KVV lamsvet is toegeveogd, dit vanmiddag nagekeken en zit idd bij alle producten die ik voer of voerde in.

Nu heb ik om te kijken toch maar weer een klein maandje brokken geprobeerd geen problemen, alles ging perfect.
Nou vind ik brokken gaan voeren geen optie maar wil ik overstappen op barf.
Nu heb ik dat al een paar keer geprobeerd maar vanwege het schrokken (hier heb ik al een keer een topic over aangemaakt) en de botten een gigantisch probleem. Daardoor ook al een paar keer de moed opgegeven.

Wie weet dus of het calcium magnesiumcomplex hier voldoende vervanging voor is? En weet iemand dan de percentages die ik moet aanhouden ook wat betreft spiervlees orgaanvlees en groente.
Door Robert & Mirjan
#1459902
Gaat beter maar is allemaal te groot en gaat in 1 keer naar binnen. Dat is ook zoiets worden zulke grote stukken wel helemaal verteerd? Want als dat niet zo is gaat er een hele hoop voeding verloren
Door Lizzy
#1459923
Ja, dat wordt wel verteerd. Maar, kan je hond platgeslagen eenden en kippennekken wel verdragen? Je zou ook zelf botten kunnen malen (van kleine dieren zoals kip, eend, parelhoen, etc). En zou het met gemalen bot ook niet lukken, zou je eventueel 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder kunnen geven op 500 gram vlees. Of inderdaad calcium magnesium complex (dosering ken ik niet maar dat staat vast op de verpakking). Het is jammer, als het met bot niet lukt maar beter eierschaalpoeder of calcium magnesium complex dan brokken!
Door Happy Tail
#1459925
Robert987 schreef: Gaat beter maar is allemaal te groot en gaat in 1 keer naar binnen. Dat is ook zoiets worden zulke grote stukken wel helemaal verteerd? Want als dat niet zo is gaat er een hele hoop voeding verloren
hier gaat alles ook zo groot mogelijk naar binnen. Dat is ook niet meer dan noodzakelijk: als het past, dan is het binnen. Er gaat geen voeding verloren, want in de maag van de hond begint de vertering pas. Dan zouden ze hier dus ook hele kippen nekken uitpoepen :D

De ph van de maag ligt rond de 1 a 2 van de vers gevoerde honden: en een knappe kippen nek die dan heel blijft :D die lost compleet op daardoor
Door **Jolanda**
#1459932
Hoe groot is de hond eigenlijk?
Wanneer je een middelmaat formaat hebt kun je bijv parelhoenkarkas, haaskarkas (rug), fazant, eendenrug, kippenbouten ect voeren. Die zijn zo groot dat er wel geknaagt/gekraakt/gekauwt moet worden.

Hoe reageerd de hond als je zijn voer vast houd zodat hij het niet in 1x kan afslikken? Gaat hij dan nog meer schrokken of zal hij dan rustiger gaan eten? Als hij rustig blijft/gaat eten als je het vasthoud zou ik dat gewoon doen.

En jawel, grotere stukken bot worden ook gewoon verteerd. Hier is een kipdrumstick in 1x naar binnen gegaan en ik heb het niet herkent toen het er aan de achterkant weer uit kwam ;)

Wat ik bij mijn eigen schrokker gemerkt heb is dat na een poosje meer voeren hij rustiger is gaan eten; hij had steeds meer een voldaan gevoel en het hoefde allemaal niet meer zo snel naar binnen.
Sterker nog, hij laat nu regelmatig wat staan van de hoeveelheid die hij nu krijgt en zou moeten krijgen.
Door Robert & Mirjan
#1460002
Jol schreef: Hoe groot is de hond eigenlijk?
het is een Hollandse Herder teef
Wanneer je een middelmaat formaat hebt kun je bijv parelhoenkarkas, haaskarkas (rug), fazant, eendenrug, kippenbouten ect voeren. Die zijn zo groot dat er wel geknaagt/gekraakt/gekauwt moet worden.
Normaal gesproken wel maar heb al een paar keer complete botten in haar poep gevonden, en ze scheurt er een stuk af en slik sardines eet ze net als een reiger kop naar achteren en slikken maar

Hoe reageerd de hond als je zijn voer vast houd zodat hij het niet in 1x kan afslikken? Gaat hij dan nog meer schrokken of zal hij dan rustiger gaan eten? Als hij rustig blijft/gaat eten als je het vasthoud zou ik dat gewoon doen.
Als ik het vast houd word het alleen maar erger en gulziger(ik had eerst tien vingers(grapje) terwijl ik wel mijn hand en hoofd in haar voerbak kan stoppen dan wacht ze netjes tot ik weg ben dus voedselnijd is het niet

En jawel, grotere stukken bot worden ook gewoon verteerd. Hier is een kipdrumstick in 1x naar binnen gegaan en ik heb het niet herkent toen het er aan de achterkant weer uit kwam ;)

Wat ik bij mijn eigen schrokker gemerkt heb is dat na een poosje meer voeren hij rustiger is gaan eten; hij had steeds meer een voldaan gevoel en het hoefde allemaal niet meer zo snel naar binnen.
Sterker nog, hij laat nu regelmatig wat staan van de hoeveelheid die hij nu krijgt en zou moeten krijgen.
Heb ik ook al geprobeerd  maar ze word ten eerste snel dik en ze eet door tot ze neer valt
Door Robert & Mirjan
#1460006
Lizzy schreef: Ja, dat wordt wel verteerd. Maar, kan je hond platgeslagen eenden en kippennekken wel verdragen? Je zou ook zelf botten kunnen malen (van kleine dieren zoals kip, eend, parelhoen, etc). En zou het met gemalen bot ook niet lukken, zou je eventueel 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder kunnen geven op 500 gram vlees. Of inderdaad calcium magnesium complex (dosering ken ik niet maar dat staat vast op de verpakking). Het is jammer, als het met bot niet lukt maar beter eierschaalpoeder of calcium magnesium complex dan brokken!
Ja ze kan vers vlees wel verdragen maar iets of wat in KVV heeft ze last van.
Ik denk zelf schapenvet of groente (zelf klaargemaakte groente heeft ze het ook maar dan minder) met het schapenvet heb ik al met meer honden last gehad eentje was dan net een fontein van voor en van achter.
en hoe kan ik die botten malen, ik lees overal dat de meeste machines dit niet kunnen trekken.
Door rheawithpixels
#1460028
Wij hebben onze luie hond langszaam van eierschaal overgezet op platgeslagen nekken en nu eet ze ook gewoon ribben. Ik help haar daar wel bij door het even vast te houden zodat ze weet wat ze ermee moet doen  ;D Zo slikt ze niet het hele ding in 1 keer naar binnen.

Wat betreft de groenten, wij hebben soortgelijk probleem met de jongste die dus niet tegen wortel kan. 1 portie haaksbarf en een half uur later loopt ze als een gek te krabben. CB kan ze niet tegen de olie want dan heeft ze spuitpoep. Het blijft soms lastig met KVV vind ik ook.  :(
Door Nynke
#1460318
Robert987 schreef:
en hoe kan ik die botten malen, ik lees overal dat de meeste machines dit niet kunnen trekken.
met een handmolen, een Porkert  :)  zoek maar eens op dit forum op Porkert, dan vind je allerlei tips over de grootte van de maalschijf e.d.  ;)

en inderdaad, dat botslijpsel van Nikedog kun je vast goed voeren !!!  :)
Door Lil
#1463142
*Nicole* schreef: zou je geen botmix van herby bv kunnen geven. is niet ideaal maar er zit wel gemalen botten in
ik ben hier al een hele tijd erg tevreden over. Inmiddels wordt weer deels gebarft, maar voor de poezels en voor honden die blijven braken van bot is het ideaal. Na heeeeeeeeel veel geduld wordt er uiteindelijk dus wel weer gewoon gebarft.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#1463220
Robert987 schreef: Ik geef nu al een hele tijd kvv bevalt op zich goed, maar had al langer het idee dat mijn hond er misselijk van wordt (lees: (nat)opboeren, met tong likken net als bij het begin van gal overgeven) net na het eten. Nu heb ik al verscheidene dingen geprobeerd om dit uit te zoeken.
Smuldier geen problemen maar is niet compleet
Penslappen: geen problemen
Lamshart: geen problemen
Sardines: geen problemen mits de ingewanden verwijderd
Haaksbarf: het meeste problemen
Carnibest: problemen (het minste)
Ga maar door met de meeste complete voedingen problemen. Nu zijn we er wel opgewezen dat er in de meeste KVV lamsvet is toegeveogd, dit vanmiddag nagekeken en zit idd bij alle producten die ik voer of voerde in.

Nu heb ik om te kijken toch maar weer een klein maandje brokken geprobeerd geen problemen, alles ging perfect.
Nou vind ik brokken gaan voeren geen optie maar wil ik overstappen op barf.
Nu heb ik dat al een paar keer geprobeerd maar vanwege het schrokken (hier heb ik al een keer een topic over aangemaakt) en de botten een gigantisch probleem. Daardoor ook al een paar keer de moed opgegeven.

Wie weet dus of het calcium magnesiumcomplex hier voldoende vervanging voor is? En weet iemand dan de percentages die ik moet aanhouden ook wat betreft spiervlees orgaanvlees en groente.

Die zijn er zeker wel hoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door