Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendy (boxer gek)
#1253583
Hoi,
Ik heb een vraag betreft onze Spike, een Franse Bulldog van bijna 8 maanden.
Zowel Fee (Boxer van bijna 2 jaar) als Spike krijgen 2x per dag te eten. Fee eet meestal gelijk d´r bak leeg, maar Spike laat het eigenlijk meestal staan.
Nu zit ik enorm in twijfel om over te stappen naar 1x per dag. Fee is nl eindelijk wat voller geworden en eet het wel, Spike is nu precies goed goed zo. Dus Fee heeft het eigenlijk wel nodig (en ik ben aan de ene kant bang voor een maagkanteling bij 1x per dag voeren) en is Spike niet te jong om al over te stappen op 1x per dag voeren?
Door *wendy*
#1253617
Denk als Spike het zelf aangeeft, wat hij eigenlijk doet, hij niet te jong is.

Zelf zit ik ook aan de leeftijd van 8 a 9 maanden te denken om naar 1x te gaan.
Eindelijk heb ik honden waarbij het kan  :D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1253618
Waarom zou je 1x per dag gaan voeren als een hond gelijk zijn bak leeg eet? Mijn honden eten ook altijd gelijk hun bak leeg en krijgen twee keer per dag.
Ik denk dat 1x per dag voeren vooral handig is als je het zelf handig vindt. Ik heb het een tijdje gedaan maar ben er toch weer van af gestapt; mijn honden bleven zeuren om eten omdat ze 2x gewend zijn en ik had simpelweg geen zin om daar doorheen te prikken. Er zijn overigens meer topics met deze vraag, wellicht kun je daar eens naar gaan zoeken. Maagkantelingen komen ook voor bij honden die 2x per dag eten dus dat is geen motivatie.
Door Lizzy
#1253623
Wendy (boxer gek) schreef: Hoi,
Ik heb een vraag betreft onze Spike, een Franse Bulldog van bijna 8 maanden.
Zowel Fee (Boxer van bijna 2 jaar) als Spike krijgen 2x per dag te eten. Fee eet meestal gelijk d´r bak leeg, maar Spike laat het eigenlijk meestal staan.
Nu zit ik enorm in twijfel om over te stappen naar 1x per dag. Fee is nl eindelijk wat voller geworden en eet het wel, Spike is nu precies goed goed zo. Dus Fee heeft het eigenlijk wel nodig (en ik ben aan de ene kant bang voor een maagkanteling bij 1x per dag voeren) en is Spike niet te jong om al over te stappen op 1x per dag voeren?
Ik vind zelf 8 maanden nog tamelijk jong voor 1 keer per dag voeren. Maar, Spike is natuurlijk een kleine hond.... Ik heb daar niet zoveel kijk op maar is hij uitgegroeid? Zo niet, dan zou ik zelf nog even wachten. Zo ja (op het uitzwaren na) kun je hem best 1 keer per dag te eten gaan geven (alleen hem of beide). Geef je hem niet teveel eten, dat hij het laat staan?

Net wat Rovanna schrijft: honden die twee keer per dag eten krijgen, krijgen ook maagtorsie. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Brokken kun je beter niet 1 keer per dag voeren maar vers/rauw voer kan prima 1 keer per dag.

Overigens zeuren mijn honden niet om eten. Ik heb ze ook van 2 naar 1 keer gezet. Ik ben een slechte hondenmama, ik heb ze van de een op de andere dag gewoon op 1 keer per dag voeren gezet. Je kunt het ook in 1 week doen, door de ene maaltijd steeds minder te geven en de andere steeds meer. Totdat je nog maar 1 keer per dag voert. Mijn honden hebben misschien 2 of 3 dagen lopen zeuren, maar daarna was het over en waren ze gewend aan 1 keer per dag voeren.
Door Fynn
#1253796
Ik heb ze ook van de ene op de andere dag op 1x per dag voeren gezet.
Zo voerde ik ook s'morgens maar dat heb ik laatst ook naar de avond gezet.
Eerst 1 a 2x iets later gegeven en nu krijgen ze na de grote avond wandeling hun eten.

Ik heb ze pas toen de jongste rr 15 maanden overgezet naar 1x per dag voeren.
En dat is meer voor mijn gemak .

Groetjes Rian,ijuba,Fynn en Asani
Door Happy Tail
#1253955
onze Ridgeback vent van nu bijna 6 maanden laat smorgens gewoon zijn happie staan: ook als ik het smiddags nog eens aanbied: geen trek: Dan is de keuze al snel gemaakt: dan naar een keer per dag. Vind het persoonlijk wel wat vroeg, maar als ie het echt niet wil...
Ik probeer het wel nog af en toe, want misschien heeft hij even een moment waarin hij smorgens geen zin heeft. En wat ik nu ook doe smorgens dan zijn lievelingsmaal: pens! Hij kan op het moment nog niet in een maaltijd naar binnen werken wat hij eigenlijk nodig heeft, dus dan maar op deze manier.

Zo zie je maar dat je net als met een menu moet kijken naar wat je hond je aangeeft.
Door Wendy (boxer gek)
#1254014
Rovanna schreef: Waarom zou je 1x per dag gaan voeren als een hond gelijk zijn bak leeg eet? Mijn honden eten ook altijd gelijk hun bak leeg en krijgen twee keer per dag.
Ik denk dat 1x per dag voeren vooral handig is als je het zelf handig vindt. Ik heb het een tijdje gedaan maar ben er toch weer van af gestapt; mijn honden bleven zeuren om eten omdat ze 2x gewend zijn en ik had simpelweg geen zin om daar doorheen te prikken. Er zijn overigens meer topics met deze vraag, wellicht kun je daar eens naar gaan zoeken. Maagkantelingen komen ook voor bij honden die 2x per dag eten dus dat is geen motivatie.
Het probleem ligt bij Spike van bijna 8mnd die eet 'smorgens z'n bak niet leeg. En ik ben bang dat het net ff te vroeg is om het over te zetten.
Lizzy schreef: Ik vind zelf 8 maanden nog tamelijk jong voor 1 keer per dag voeren. Maar, Spike is natuurlijk een kleine hond.... Ik heb daar niet zoveel kijk op maar is hij uitgegroeid? Zo niet, dan zou ik zelf nog even wachten. Zo ja (op het uitzwaren na) kun je hem best 1 keer per dag te eten gaan geven (alleen hem of beide). Geef je hem niet teveel eten, dat hij het laat staan?Nee hij krijgt niet teveel, maar moet wel zeggen dat hij vrij groot is voor een Franse Bulldog. Pas nog gewogen en mr weegt al 15 kg en is zeker niet dik

Net wat Rovanna schrijft: honden die twee keer per dag eten krijgen, krijgen ook maagtorsie. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Brokken kun je beter niet 1 keer per dag voeren maar vers/rauw voer kan prima 1 keer per dag.

Overigens zeuren mijn honden niet om eten. Ik heb ze ook van 2 naar 1 keer gezet. Ik ben een slechte hondenmama, ik heb ze van de een op de andere dag gewoon op 1 keer per dag voeren gezet. Je kunt het ook in 1 week doen, door de ene maaltijd steeds minder te geven en de andere steeds meer. Totdat je nog maar 1 keer per dag voert. Mijn honden hebben misschien 2 of 3 dagen lopen zeuren, maar daarna was het over en waren ze gewend aan 1 keer per dag voeren.
Door mariekepieke
#1254363
mijn honden krijgen sinds een maand ook 1x dd
onze Chudak was toen 8 mnd en liet ook vaak eten liggen. vond het ook vroeg maar nu kauwt hij op zijn gemakje zijn bak lekker leeg...
Duffy van 4,5 jaar werd dikker en dikker, ze aten naast elkaar en alles wat chudak liet liggen schrokte zij ook nog eens naar binnen...  ???
had hier niet altijd erg in want  hun eten werd ook wel door mijn man of zoon gegeven en die blijven er niet bij staan.
ook verdenk ik hun ervan dat ze zich niet precies aan de hoeveelheden hielden en twee keer per dag een beetje meer (lijkt dan ook zo weinig in zo n bak) is een heleboel per dag!  ;)
nu krijgen ze een maal per dag en gescheiden eten. Duffy is gelukkig al een stuk slanker (ze toont veel meer actie tijdens de wandelingen en behendigheid)...
geen gezeur van de honden dat ze nog maar een keer krijgen maar ik vind het zélf ook niet zielig ofzo. in tegendeel zelfs, ik denk dat (vooral duffy) meer tevreden is na een maal een flinke portie dan twee keer een half...
Door Wicka
#1254373
Hey Wen!

Wicka is denk ik ook rond die leeftijd overgegaan naar 1x per dag eten. Ze liet haar ontbijt ook staan, dus ik denk dat ze het prima zelf aangeven wat ze willen. Nu eet ze prima en laat echt nooit wat staan!

P.s is onze bestelling al binnen?
Door Wendy (boxer gek)
#1254770
Wicka schreef: Hey Wen!

Wicka is denk ik ook rond die leeftijd overgegaan naar 1x per dag eten. Ze liet haar ontbijt ook staan, dus ik denk dat ze het prima zelf aangeven wat ze willen. Nu eet ze prima en laat echt nooit wat staan!

P.s is onze bestelling al binnen?
Pff nee nog steeds geen mail gehad. Heb het om eerlijk te zijn een beetje gehad met Herby >:( Tis nu al 4 weken later. Heb wel in de mail gezet dat ze het deze week MOETEN leveren, maar ze hebben er niet meer op gerageert >:(
Door Reiki
#1458507
Herby, praat me er niet van.
Ik wacht ook al 2 weken op antwoord.
Ik woon er 7 km vandaan en heb gevraagt of ik het zelf kan ophalen.
Ik krijg het vermoeden dat ze daar liever geen mensen over de vloer hebben.
Hebben ze iets te verbergen.

Monique
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door