Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1457808
Kjell heeft al een hele tijd last van een kale, jeukende kin. Nu heb ik hem laatst overgezet van Duck naar Carnibest natuurvoer diabetes met wat BARF dingetjes er door gemengd, omdat ik dacht dat het wel eens aan de granen zou kunnen liggen.

In eerste instantie ging het beter, maar nu krijgt hij meer en meer korstjes onder zijn buik, en ook het herstel van zijn kin stagneert. Ik zou heel graag naar 100% BARF over willen stappen, maar meneer eet niet alles wat ik hem voorschotel.  :(

Dus… nou wil ik een eliminatiedieet beginnen (konijn) en dat zelf malen. Dan kan ie geen dingen er tussenuit eten of laten staan, en ben ik ook meteen van alle toevoegingen af.

Ik kan aan konijn karkassen, ruggen, lever, nier en spiervlees komen.
Is dit een goed menu voor de eerste 6 weken:

Kjell eet 600 gram per dag, dat is 24 kg per 6 weken
50% vleesbot rug of karkas 12 kg
20,83% orgaan: lever 2 kg, 8,33% nier 3 kg, 12,50% totaal 5 kg
29,17% spiervlees 7 kg

En welke dingen zijn dan het meest belangrijk om weer z.s.m. toe te gaan voegen na de eerste 6 weken. Ik weet dat ik 1 ding per 1-2 weken toe mag voegen.

Alvast bedankt!  :)
Door Lizzy
#1457914
HannekeKjell schreef: Kjell heeft al een hele tijd last van een kale, jeukende kin. Nu heb ik hem laatst overgezet van Duck naar Carnibest natuurvoer diabetes met wat BARF dingetjes er door gemengd, omdat ik dacht dat het wel eens aan de granen zou kunnen liggen.

In eerste instantie ging het beter, maar nu krijgt hij meer en meer korstjes onder zijn buik, en ook het herstel van zijn kin stagneert. Ik zou heel graag naar 100% BARF over willen stappen, maar meneer eet niet alles wat ik hem voorschotel.  :(

Dus… nou wil ik een eliminatiedieet beginnen (konijn) en dat zelf malen. Dan kan ie geen dingen er tussenuit eten of laten staan, en ben ik ook meteen van alle toevoegingen af.

Ik kan aan konijn karkassen, ruggen, lever, nier en spiervlees komen.
Is dit een goed menu voor de eerste 6 weken:

Kjell eet 600 gram per dag, dat is 24 kg per 6 weken
50% vleesbot rug of karkas 12 kg
20,83% orgaan: lever 2 kg, 8,33% nier 3 kg, 12,50% totaal 5 kg
29,17% spiervlees 7 kg
Op zich is dit best veel orgaanvlees, aangezien er geen pens bij zit. Ik zou zelf minder geven want ik denk dat Kjell hier dunne ontlasting mee gaat krijgen. Ik denk dat 15% genoeg is. Je kunt in de plaats daarvan wat meer spiervlees geven.
En welke dingen zijn dan het meest belangrijk om weer z.s.m. toe te gaan voegen na de eerste 6 weken. Ik weet dat ik 1 ding per 1-2 weken toe mag voegen.

Alvast bedankt!  :)
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo uit maakt wat je als eerste gaat toevoegen. Ik denk dat ik zelf de dingen zou pakken die niet zo "allergie gevoelig zijn". Dus even geen pens (en dat apart nemen qua 1 ding per 1 a 2 weken toevoegen, ook al is het ook van rund of schaap), geen ei en geen kip en geen paard. Ik zou eerst iets van lam of geit nemen. En daarna bijv. rundvlees. En dan parelhoen en eend enzo. En dan kip. En ei. En dan pens. En dan groenten, maar niet uit de nachtschade familie dus geen aubergine of paprika. Het is nergens op gebaseerd hoor, wat ik hier boven schrijf. Maar ik zou bang zijn dat ik na 6 weken pens toe voeg en het gelijk weer raak is. Kun je WEER overnieuw beginnen met te zorgen dat Kjell huidprobleem-vrij raakt. Net nadat hij al een aantal weken eenzijdig heeft gegeten.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1457925
Lizzy schreef: Op zich is dit best veel orgaanvlees, aangezien er geen pens bij zit. Ik zou zelf minder geven want ik denk dat Kjell hier dunne ontlasting mee gaat krijgen. Ik denk dat 15% genoeg is. Je kunt in de plaats daarvan wat meer spiervlees geven.
Oké en kan ik dan de orgaan het beste verdelen in 7,5% - 7,5% of beter bv 5% lever en 10% nier?
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo uit maakt wat je als eerste gaat toevoegen. Ik denk dat ik zelf de dingen zou pakken die niet zo "allergie gevoelig zijn". Dus even geen pens (en dat apart nemen qua 1 ding per 1 a 2 weken toevoegen, ook al is het ook van rund of schaap), geen ei en geen kip en geen paard. Ik zou eerst iets van lam of geit nemen. En daarna bijv. rundvlees. En dan parelhoen en eend enzo. En dan kip. En ei. En dan pens. En dan groenten, maar niet uit de nachtschade familie dus geen aubergine of paprika.
Oké helder dank je wel.
Heb je enig idee hoe "allergie gevoelig" haas en kwartel zijn?
Dat heb ik namelijk vanaf morgen ook in de vriezer liggen, dus dat zou op zich fijn zijn als dat ook een van de eerste toevoegingen zou mogen zijn. Maar als dat vaak "risico gevallen" zijn laat ik ze wat langer achterwege.
Het is nergens op gebaseerd hoor, wat ik hier boven schrijf. Maar ik zou bang zijn dat ik na 6 weken pens toe voeg en het gelijk weer raak is. Kun je WEER overnieuw beginnen met te zorgen dat Kjell huidprobleem-vrij raakt. Net nadat hij al een aantal weken eenzijdig heeft gegeten.
Dat zou idd erg balen zijn, ik ga het zo doen dank je wel voor de moeite  :flowers:
Door pallas
#1457940
Ik heb bij Didot gemerkt dat één ding per week toevoegen te snel ging.
Bij hem hebben we één ding per 3 weken gedaan. Want dan haal je allen de allergiesche soorten eruit, maak ook de soorten waar ze intolerant voor zijn .
Zo reageerde Didot pas na een keer of 5 -6 op lam en dan pas na twee weken kwamen de korsten op de huid weer tevoorschijn .
Dan terug naar de vorige stap en weer wachten met toevoegen totdat alle jeuk enz weer weg is.
Het neemt heel veel tijd in beslag , maar dan ben je er wel vanaf :)
Door Lizzy
#1457944
HannekeKjell schreef: Oké en kan ik dan de orgaan het beste verdelen in 7,5% - 7,5% of beter bv 5% lever en 10% nier?
Je kunt niet aan het hart komen? Want dan zou je bijv. 3 a 4% lever, 3 a 4% nier en de rest hart kunnen geven.
Oké helder dank je wel.
Heb je enig idee hoe "allergie gevoelig" haas en kwartel zijn?
Dat heb ik namelijk vanaf morgen ook in de vriezer liggen, dus dat zou op zich fijn zijn als dat ook een van de eerste toevoegingen zou mogen zijn. Maar als dat vaak "risico gevallen" zijn laat ik ze wat langer achterwege.
Mijn ervaring is dat haas en kwartel niet zo allergie gevoelig zijn. Zeker wanneer ze wild zijn, zijn er vaak geen problemen. Gekweekte kwartel: daar moet je met de nek altijd weer uit kijken. Daar kan een graantje in zitten. En als je een graan allergie vermoed, dan moet je dat dus mijden. Dat geld ook voor de maag. Ook daar kan wat in achterblijven. Dat geldt natuurlijk eigenlijk voor alle gekweekte gevogelte. Maar ja, ik zou haas en kwartel (1 voor 1) dus gerust als eerste weer op het menu zetten.
Dat zou idd erg balen zijn, ik ga het zo doen dank je wel voor de moeite  :flowers:
Graag gedaan en jij veel sterkte. Oh, wat ik ook nog even niet zou geven als ik jou was: vis. En ook geen visolie. Ook dat als apart iets toevoegen aan het menu. Maar er zijn niet veel honden die niet tegen vis kunnen maar ze zijn er zeker wel. Nou is visolie super goed bij allergische/huidproblemen maar toch zou ik dat tijdens het eliminatie dieet afraden.

En wat Pallas schrijft: daar zit wat in! Misschien is eens per week iets nieuws toevoegen wel te snel en is 2 a 3 weken beter.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1457957
@ Pallas, bedankt voor je reactie.  :)
Ik ga het toevoegen nav jouw tip ook wat rustiger aan gaan doen, het is toch al een aardig gepuzzle, dus dan kan ik het beter in 1x goed doen.

@ Lizzy, ik ga kijken of ik toch nog ergens aan hart kan komen.
De kwartels zijn karkasjes, dus ik weet niet of de nek er nog aan zit, maar anders haal ik 'm voor de zekerheid eraf. Vis en -olie zijn bij deze voorlopig geschrapt. Bedankt :)
Door tt-tjes
#1458058
[quote="HannekeKjell"]
De kwartels zijn karkasjes, dus ik weet niet of de nek er nog aan zit, maar anders haal ik 'm voor de zekerheid eraf. [/quote]

Kijk dan ook of het maagje er nog in zit. Ik haal elke keer het maagje eruit en knip het open, het zit elke keer weer helemaal vol met graantjes.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1458143
[quote="tt-tjes"]
Kijk dan ook of het maagje er nog in zit. Ik haal elke keer het maagje eruit en knip het open, het zit elke keer weer helemaal vol met graantjes.
[/quote]

Als ik het maagje wat er eventueel nog in zit dan openknip en uitspoel, kan ik het dan wel gewoon geven?
Dan zou ik mooi weer een extra soort orgaan hebben.

@LauraV, Kjell springt tijdens "de gekke 5 minuten" soms wel als een konijn  :D
Door Linda & Kay
#1458173
Kan je niet aan hele nijntjes komen en dan de maag en darmen weggooien (of uitspoelen, ik weet niet of dat kan) en die malen? Dan zit je met je percentages ook in 1 keer goed.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1458196
Uhmm ja... daar kan ik wel aankomen, maar ik geloof dat ik er nog niet helemaal aan toe ben om zo'n konijn dan te ontleden en van de darmen te ontdoen  :-[
Ik ben nog hoofdzakelijk gewend aan kvv en nekken en dat soort "onherkenbare dingen".
Vond het laatst al enigszins dapper van mezelf dat ik een kwartelkarkasje durfde te ontdoen van het kopje  :-\
Door pallas
#1458208
Ik geef ivm Didot menu regelmatig prooidieren.
ik snij de buik net onder de ribben open en dan snij ik recht naar beneden.
de darmen en maag enz vallen er dan makkelijk uit. Lever moet je even apart eraf snijden
De longen, hart en nieren blijven wel zitten.
Tis wel wennen , maar na een paar keer is het al minder eng. Maar mijn hobby wordt het niet hoor. Net zoals veren plukken .... :-X

Trouwens, als je om gestrekt konijn vraagt hebben ze de darmen en maag er al uit gehaald.
Konijnenvoorbenen zijn ook super, zit vaak ook nog wat long in, heb je meteen een stukje orgaan vlees erbij.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1458218
[quote="pallas"]
Trouwens, als je om gestrekt konijn vraagt hebben ze de darmen en maag er al uit gehaald.
Konijnenvoorbenen zijn ook super, zit vaak ook nog wat long in, heb je meteen een stukje orgaan vlees erbij.
[/quote]

Dat is ook nog een goede optie dan  :)

Ik zag net bij Kiezebrink op de site dat ze konijnen hart & long verkopen.
Ga nu proberen of ik dat via Lupa-diervoeding kan kopen, want daar wil ik de rest van mijn bestelling gaan plaatsen en zij verkopen ook andere spulletjes van Kiezebrink.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1460029
Hart en long zijn ook geregeld  :)

Opnieuw uitgeteld:
50% vleesbot, 14 kg ruggen
17,85% orgaan, 1 kg nier (3,57%), 1 kg lever (3,57%), 1 kg long (3,57%), 2 kg hart (7,14%)
32,15% spiervlees, 9 kg vleessnippers
Totaal 28 kg voor ca. 46 dagen.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op do 24 dec 2009, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1460214
HannekeKjell schreef: Hart en long zijn ook geregeld  :)
Kijk! Super zeg!
Opnieuw uitgeteld:
50% vleesbot, 14 kg ruggen
17,85% orgaan, 1 kg nier (3,57%), 1 kg lever (3,57%), 1 kg long (3,57%), 2 kg hart (7,14%)
32,15% spiervlees, 9 kg vleessnippers
Totaal 28 kg voor ca. 46 dagen.
Dit lijkt me echt perfect!

Ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door