Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Yada
#1456291
Denken jullie dat je met 1 voeren in vergelijking met 2x meer of minder ontlasting hebt ? (KVV)

Ik heb vernomen dat een hond vanaf 9 maanden al 8 % van lichaamsgwicht kan opnemen, maar is dit ideaal voor de optimale vertering? Kbedoel paseert het de maag niet te snel? En moet een hond hieraan wennen?

In princiepe zou je ook denken dat een hond extra vet reserves zal opslaan maar toch merk ik bij sommige honden die 1x per dag gevoerd krijgen(KVV), en dan echt geen geringe hoeveelheid, dat ze erg moeilijk aankomen.

Wat is jullie wetenschap hierover?

Bedankt vast !
Laatst gewijzigd door Yada op ma 21 dec 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#1456857
[quote="Yada"]
In princiepe zou je ook denken dat een hond extra vet reserves zal opslaan maar toch merk ik bij sommige honden die 1x per dag gevoerd krijgen(KVV), en dan echt geen geringe hoeveelheid, dat ze erg moeilijk aankomen.
[/quote]

En waar baseer je dat op, als ik vragen mag?
Door Yada
#1456878
[quote="Linda & Kay"]
En waar baseer je dat op, als ik vragen mag?
[/quote]

Zoals ik al zeg, op gedachten. Als hij er niet direct aanspraak op hoeft te maken neem ik aan dat hij deze opslaat.
En het gegeven dat ze niet aankomen ondanks grote hoeveelheden te voeden baseer ik op ervaringen.

Ik vraag me dus af of t voer niet te snel de darm paseert/afval wordt.  Of het dus wel optimaal verteerd wordt.
Laatst gewijzigd door Yada op ma 21 dec 2009, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yada
#1456884
[quote="Rovanna"]
Waarom zou je dat willen weten? Theorie is ook niet alles, praktijkervaring is veel belangrijker.
[/quote]

Ten 1e omdat ik het interessant vind, ten tweede omdat ik heel actief bezig ben met mijn hond en ik graag met ondersteuning van een bepaalde theorie het maximale eruit wil halen in de praktijk. Gezien de antwoorden is daar als je het probeerd niet veel verschil in te zien. Ik weet niet hoe belangrijk dat ook verder voor hen is.
#1457128
Als je graag het maximale eruit wil halen dan zou ik sowieso zelf gaan samenstellen i.p.v. kvv, maar das mijn mening.
En wat betreft het opslaan van grote hoeveelheden voedsel... Het voedsel wat niet direct gebruikt kan worden wordt opgeslagen in de maag, waarna het beetje voor beetje naar de dunne darm gaat. In de maag wordt weinig vet verteerd, die worden ook doorgelaten naar de dunne darm.
Er zijn over dit onderwerp al heel veel stukken geschreven (hier op barfplaats en met een beetje googlen kom je ook een eind). Als je vooral op zoek bent naar de (achterliggende) theorie dan zou ik vooral dat eerst doen. Over het algemeen geven mensen gewoon hun eigen ervaring weer. Niet iedereen wil de volledige theorie erachter weten. Als jij dat wel wilt, prima, maar dan zou ik iets verder kijken (en lezen) dan wat je nu doet. Succes ermee!
Door Yada
#1457141
Thx voor je antwoord.

Heb je ook gelijk in hoor, ik ben vaak voor de makkelijk weg waarbij ik direct met gerichte vragen kom ::)
Heb al het 1 en ander zitten nalezen erover in een ander topic, maar kga het forum eens verder afspeuren.
Door Lizzy
#1457356
[quote="Linda & Kay"]
Google maar eens Mogens Eliasen of Ignit Bekken (vertaling in NL).

En hier heb je misschien ook wel wat aan. http://www.barf-natuurlijk.nl/carnivoor.htm
[/quote]

Dat wilde ik inderdaad ook noemen. De e-boeken van Mogense Eliasen. Tenminste 1 is er door Ignit in het Nederlands vertaald. Daar staat goed uitgelegd hoe het spijsverteringssysteem van de hond werkt en waarom grote stukken vlees beter verteert en waarom 1 keer per dag (of zelfs een paar keer per week) voeren beter zou zijn dan meerdere keren per dag. En dit moet je dus inderdaad niet doen met KVV en kun je alleen doen met BARF. Omdat KVV toch al versnelt door het spijsverteringssysteem schiet.

Ik vind overigens dat mijn honden hun eten beter opnemen sinds zij 1 maal per dag eten. Ze krijgen een grote hoeveelheid, zijn daardoor verzadigt en gaan na het eten lekker liggen pitten. Ik merk dat aan het feit dat ze minder eten nodig hebben dan toen ze 2 keer eten kregen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1457373
iIk denk ook dat ze minder nodig hebben en het beter verteren als je 1x per dag voert. Maar volgens mij heb ik dat ook van Mogens.
De maag is overigens geen opslagplaats. het voer blijft er in tot het vloeibaar is en dan gaat het verder, onafhankelijk van hoe vaak en hoe veel je voert. KVV is al gemalen en verblijft dus korter in de maag.

Ik denk ook niet dat reserves meteen in vet worden omgezet maar in glucogeen in de lever en spieren. Dat kan sneller gemobiliseerd worden dan vet.
Door Yada
#1458132
Hitam schreef: KVV is al gemalen en verblijft dus korter in de maag.
En dit moet je dus inderdaad niet doen met KVV en kun je alleen doen met BARF. Omdat KVV toch al versnelt door het spijsverteringssysteem schiet.
Kan ik hier uit opmaken dat je kvv beter niet 1x per dag kan voeren of bedoelde je een paar keer per week?
Door Lizzy
#1458192
Afhankelijk van de hoeveelheid KVV die je aan de hond moet voeren (grote of kleine hond) zou ik in ieder geval 1 keer per dag voeren en hooguit een halve vastendag per week introduceren maar zonder vastendag is het ook prima. Meerdere dagen per week vasten  met KVV lijkt mij geen goed idee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door