Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1454575
Is er een richtlijn vanaf welke leeftijd je ongeveer minder kan gaan voeren? Of met andere woorden, wanneer je ongeveer een vast percentage kan geven.
Een voorbeeld:
Kay is nu 22 maanden oud. Ik barf nu een jaar met hem. De percentages wisselde nogal, in eerste instantie 2%, dat bleek veel te weinig te zijn. Toen naar zo'n 4%, nu zit hij inmiddels op een kleine 3%. En nu hij 3% krijgt valt het me opeens op dat tie een beetje dikker lijkt. Dit is vooral op het oog, de weegschaal zegt nog weinig. Ik blijf voorlopig met die kou gewoon lekker 3% voeren, een beetje vet mag wel met die kou. Daarna zal ik waarschijnlijk gaan minderen.
Het is en blijft een kwestie van uitproberen en kijken waar je hond er het beste op doet. Maar is dat altijd zo? Is er van te voren helemaal niets over te zeggen?
Ben gewoon even benieuwd hoe de profs hierover denken.  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1454717
Bij veel honden blijft het schipperen, daarom is het ook belangrijk te blijven monitoren. Maar ter indicatie, mijn oudste van bijna 13 eet nu al een jaar of vier dezelfde hoeveelheid :biggrin2:
Door Esther Q
#1454827
Het hangt van veel dingen af, vanalles kan invloed hebben op hoeveel een hond verbrandt. Voelen aan de ribben, zolang je die goed kunt voelen, maar net niet ziet liggen zit een hond op een prima gewicht.
Door pallas
#1454836
Met 22 maanden is de groei er echt wel uit (ook het uitzwaren)
Logisch dat je nu dus iets minder kan gaan voeren.

ik voer altijd "op het oog"
Goed kijken en voelen dus.

ik voel niet alleen hoe het met de ribben staan: zijn die goed voelbaar en ligt er geen laagje vet op.
verder voel ik ook de rug en heup, als er tussen de heup botten nog een klein laagje vet is zijn ze bij mij prima opgewicht.
dit verschilt wel iets van hond tot hond hoor.
Verder voel ik ook of ze nog goed bespierd zijn, niet vadsig of voos dus.
Ik heb wel eens een hond op rust gehad die echt dikker werd, maar niet zwaarder; had dus spieren voor vet geruild :P

De ervaring leerd dat het er sneller aanzit dan dat het er weer af gaat , dus niet te lang wachten met de voeding aanpassen als dat nodig is.

Ik geef niet altijd minder, maar kies dan wat vaker voor magere soorten zoals konijn en ander wild.  Grote stukken vet haal ik er dan af en ter compensatie wat meer groeten. Dat en een extra rondje lopen, dan komt het weer goed.
Door bedaan
#1456703
Bedan is nu 12 maanden en sinds 1,5 maand is hij weer omhoog in voer. Afgelopen week weer verhoogd. Hij weegt nu ongeveer 23 kilo en eet 1500 tot 1800 gram per dag. Hopelijk komt er snel een beetje vet op zijn lijf.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1456769
Lizzy schreef: Met dit weer is het tegen de klippen op voeren hoor! Ze verbranden als gekken!
Is idd ook mijn ervaring. Moet heel erg oppassen dat (vooral Joep) ze niet te dun worden en dat gaat dan ook nog eens razendsnel. :o
Door pallas
#1456896
Lizzy schreef: Met dit weer is het tegen de klippen op voeren hoor! Ze verbranden als gekken!

Zeker! Hier zijn de vasten dag(en) ook weer uit het programma gehaald, anders worden ze veel te schraal :)
Door Linda & Kay
#1457031
Ik was ook niet van plan om nu al te minderen. Heb ook dit weekend een nieuwe lading vlees gehaald en alles geportioneerd. Dus hij krijgt zeker nog een week of 8 deze hoeveelheid. Daarna kijken wat het weer doet en dan minderen.
En z'n dinsdag vastendagje heb ik inderdaad ook maar geschrapt! Er ligt alvast een heerlijk nijntje te ontdooien!  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door