Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1453645
Hallo iedereen,
Ik heb 2 reuen en wat me opvalt is dat ze ondanks dat ze genoeg te eten krijgen, ze toch aan de slanke/magere kant blijven. Ik geef ze regelmatig een wormenkuur.

ze krijgen smorgens brokken
ze krijgen savonds zacht voer vaak met rijst/aardappelen erdoorheen geprakt
Tussendoor krijgen ze ook beloningssnoepjes en als er wat overblijft van mijn boterham krijgen ze daar ook wat van.

Dus naar mi moet dit toch voldoende zijn.

Verder vechten ze elkaar bijna dagelijks de tent uit, soms tot bloedens toe. En ik krijg het gevoel dat ik ze totaal niet de baas ben. Mocht iemand tips en of adviezen hebben, ze zijn van harte welkom.

Vanavond was het ook weer bal, ik probeerde de grote tot de orde te roepen, ik heb zijn halsband om weten te krijgen en dmv diverse rukken ad lijn hem geprobeerd tot de orde te brengen.
Tot mijn verbijstering ging hij behoorlijk agressief tegen mij grommen. Dat ik daar van geschrokken ben mag duidelijk zijn. Duidt dit op een diepliggender probleem?
ik heb de grote met heel veel geduld en liefde van zijn baknijd af weten te krijgen. Ze zijn bijna 3 jaar.

Een vriendin van mij zei dat ik de honden maar weg moest doen, omdat ze me teveel zouden zijn. Ik heb nl. een burnout. Maar daar werd ik behoorlijk boos over, ik vroeg aan haar toen haar zoon in de pubertijd zat ze hem toch ook niet weg deed.
Maar goed, mocht iemand mij met bovengenoemde problemen kunnen helpen, alvast bedankt.
gr, Laura Weijers
#1453731
Beste Laura,

Ik weet niet of je je realiseert op wat voor forum je beland bent?  BARF-plaats. Barf is Bones and raw food of Biologically Apprperiate Raw Food. 

Wat jij dus voert:
lauraweijers schreef: ze krijgen smorgens brokken
ze krijgen savonds zacht voer vaak met rijst/aardappelen erdoorheen geprakt
Tussendoor krijgen ze ook beloningssnoepjes en als er wat overblijft van mijn boterham krijgen ze daar ook wat van.
daar kunnen wij, rauwvoerders, helemaal niets van zeggen.

Als ik jou was meldde ik me met deze vragen aan op het hondengedragsforum  :) :) :)

Succes !!
#1453786
Hallo Lura,


Welkom op Barfplaats!
Je schetst forse problemen.
Wat betreft het mager zijn van de honden, daar heb ik wel een goede tip voor je.
Onze Sofi was ook ontzettend mager en hoeveel brokken ze ook kreeg, ze kwam maar niet aan.
Toen kwam ze bij ons en ik heb haar direct - net als Borke - op een vers vlees dieet gezet en ze kwam een beetje aan.

Toen we daarna haar gedragsproblemen hebben aangepakt samen met een gedragstherapeut, toen kreeg ze meer rust in haar lijf en kwam ze aan tot een prachtig gewicht wat zij nu heeft.

Dus ik adviseer je stap direct over naar een vers vlees dieet - daarover is hier veel informatie te vinden - en ga aan de slag met een goede gedragstherapeut!

Succes!
#1453887
Ai klinkt erg heftig zeg.

Maar zoals gezegd dit is een versforum, 
Ik zou als ik jou was overstappen op vers vlees. Waarom?  Omm je dieren een goed voer te geven.  En zeer zeker op zoek gaan naar een goede gedragstherapeut. Eentje die en bij je thuiskomt en je honden en jou observeert, maar dit ook doet als je buiten met ze loopt.
Sterkte en suc6 ermee
#1453899
Nogmaals hallo,

Nou sorry dat ik besta zeg, de reden dat ik hier mijn vraag had neergezet is, omdat ik dus twijfelde of ik er goed aan doet om over te schakelen op ander voer. Maar blijkbaar staan bepaalde mensen hier direct met hun mening klaar. Er is niks mis mee om iets te vragen!

Voor wat betreft de andere adviezen; ik heb dit forum idd wat verder uitgespit en ik ga idd eea veranderen. In elk geval dank voor jullie adviezen.

gr, Laura
#1453932
Hoi Laura,

Neem antwoorden niet te zwaar, niemand bedoeld het slecht. Helaas komen hier regelmatig mensen voorbij die brokken voeren en dat ook willen blijven voeren. Soms posten ze zelfs berichten over hoe goed de brokken wel niet zijn ect. En daar kunnen wij niks mee.
In jouw post kunnen we niet lezen of je twijfeld over de voeding van je honden en vandaar dat er -misschien voor jouw gevoel- zo raar gereageerd word.
Als je meer bekend bent hier op het forum zul je vanzelf merken dat we allemaal ons best doen om iedereen te helpen.

Zoals al eerder gezegt; zet ze over op vers voer. Vers is altijd beter dan brokken. De voedingsstoffen worden goed opgenomen in de darmen en vlees bevat veel vocht waardoor de vochthuishouding van de hond beter word. Als je dus overstap op vers zul je merken dat de honden al redelijk snel op hun ideaal gewicht zullen zitten.

Info over vers voeren, het omschakelen van brok naar vers en kanten-klaar-vers-vlees-merken vind je hier meer dan genoeg en wie weet dat je besluit om zelf te gaan samenstellen (in de toekomst).

Voor het gedrag van je honden zou ik indd een gedragstherapeut inschakelen, want honden (en ook 2 reuen) hoeven niet dagelijks te vechten/ruzie te maken. Ik lees in je bericht niet of de honden gecastereerd zijn, maar soms kan dat wel een oplossing zijn wanneer de honden vaak ruzie maken.
#1453934
Ik sluit me graag aan bij Jol. Je kunt je honden het best over zetten op een rauwe verse voeding. En stoppen met brokken. Verder doe je er goed aan je honden niet preventief te ontwormen, want daarmee maak je alleen het natuurlijke afweer systeem van je honden kapot. Het is vergelijkbaar met vandaag een asprientje innemen omdat je volgens week wel eens hoofdpijn zou kunnen hebben, preventief ontwormen. Je doet er beter aan om eens per jaar de mest van je honden te laten controleren op eventuele wormen en aan de hand daarvan wel of niet te ontwormen.

Voor de gedragsproblemen raad ik je aan om eens een topic te openen op het gedragsforum: http://www.hondengedragsforum.nl
#1455873
lauraweijers schreef: Nogmaals hallo,

Nou sorry dat ik besta zeg, de reden dat ik hier mijn vraag had neergezet is, omdat ik dus twijfelde of ik er goed aan doet om over te schakelen op ander voer. Maar blijkbaar staan bepaalde mensen hier direct met hun mening klaar. Er is niks mis mee om iets te vragen!

Voor wat betreft de andere adviezen; ik heb dit forum idd wat verder uitgespit en ik ga idd eea veranderen. In elk geval dank voor jullie adviezen.

gr, Laura
Hoi Laura,

hoe gaat het inmiddels met het eten van de honden?
Met het gedrag kan ik je niet helpen, maar ik wil je wel op het hart drukken het eten idd te veranderen; wat je nu voert is absoluut ongeschikt voor honden. Ja, een keertje mogen ze het best hebben, maar (en ik ga even vloeken ;-)   alles wat je naast de brokken geft, schrap dat zowiezo van je voerlijstje. ALs je geen vers wilt voeren is dat ook prima (wat mij betreft, al zul je dan op dit forum waarschijnlijk niet vinden wat je zoekt) maar hou het dan alleen op brok en geef de rest van de (in mijn ogen) meuk niet.

Grote kans trouwens dat door het veranderen van het voer, ook het gedrag een stuk meeverandert!

Bovendien denk ik dat ze al met al te weinig (zinvolle) voedingsstoffen binnenkrijgen, anders zouden ze niet zo mager zijn. Om wat voor honden gaat het, hoe zwaar zijn ze,  hoeveel geef je ze nu (in grammen) en welke brok?

Ik ben heel benieuwd wat je tot nu gelezen hebt en veranderd!

Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door