Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1452368
Hoi ik ben net nieuw hier.

Ik wil graag mn hond gaan barfen maar heb hier nog helemaal geen ervaring mee.

Het is een Border collie van 3 maanden. en hij weegt nu bijna 9KG

Hij krijgt nu nog Royal canin brokken en wil nu eerst de overgang gaan maken naar kvv..

Ik heb al een aantal week menu's gezien maar hoe maak je die overgang (de menu's ga ik me nog beter in verdiepen hoor).
Laatst gewijzigd door debbieD op za 16 jan 2010, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1452373
We zijn van alle gemakken voorzien :)  http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789

Handig is om eerst de beginnersdocumantatie te lezen en aan de hand daarvan zelf een menu te maken en deze te laten beoordelen zodat je weet waar je mee bezig bent. Een menu van een ander overnemen is wel makkelijk, maar dat menu is wel afgestemd op die hond met die leefomstandigheden en die kunnen maar zo afwijken van die van jouw hond.
#1453651
Ik geeft mambo nu een bibi kvv met brokjes mix. Want zn brokjes moeten toch op.. Hij vind het kvv wel echt heerlijk. En ik heb bij de honden vers vlees shop een bestelling geplaatst. Ik heb daar Carnibest compleet en kippen en eendennekken besteld.

hij weegt nu 8,8 kilo. Het is een middelgroot ras dus ik zat te denken aan een percentage van 7%
(dus 7% van 8,8 is 616 gram)

Dan geeft ik hem 1x per dag nog een kopje brokjes tot het op is. dus geef ik hem 500 gram en een kopje brokken.

Kan ik hier dan een paar weekjes mee door..?
#1453724
debbieD schreef: Ik geeft mambo nu een bibi kvv met brokjes mix. Want zn brokjes moeten toch op.. Hij vind het kvv wel echt heerlijk. En ik heb bij de honden vers vlees shop een bestelling geplaatst. Ik heb daar Carnibest compleet en kippen en eendennekken besteld.

hij weegt nu 8,8 kilo. Het is een middelgroot ras dus ik zat te denken aan een percentage van 7%
(dus 7% van 8,8 is 616 gram)

Dan geeft ik hem 1x per dag nog een kopje brokjes tot het op is. dus geef ik hem 500 gram en een kopje brokken.

Kan ik hier dan een paar weekjes mee door..?
Voer vooral met je ogen, je ziet gauw wanneer je hond wat dikker wordt, dan wat minder en andersom.
Om mee te beginnen lijkt me dat percentage prima.
Bibi is complete voeding volgens mij, dus kun je prima een tijdje mee vooruit.
Ikzelf zou ook de brokken niet meer voeren, maar kan me ook voorstellen dat je ze nog even op wil maken ;)
#1453821
Hoeveel brokken zijn het nog?? Kun je ze niet verkopen of als kerstgeschenk aan het assiel geven.
Ik zou ze niet mengen. Wellicht kun je de ene dag vers voeren en de andere dag brok.

De redenen waarom dit word aangegeven is dat brok en vers op een andere manier verteerd.. En daar kunnen de darmpjes van je puppekind nog wel eens van slag raken.
#1454762
debbieD schreef: Nog een halve zak ongeveer. misschien had ik even een weekje nog moeten wachten met beginnen..

Is het merk Bullspirit trouwens goed..?
zijn dat brokken of is het een kvv-merk ?? Ik heb er nog nooit van gehoord  :-\ :-\
#1455938
nee kwam het ergens op internet tegen maar weet eigenlijk al niet meer waar. Ik heb nu maar gewoon wat duck ingeslagen bij onze dierenwinkel om de hoek.

Ik ben begonnen met een menu maken met hulp van 1 van de excel bestandjes die beschikbaar waren (is best moeilijk nog).
#1456306
Dat vond ik ook best moeilijk, maar als je uitgaat van 25% kaal bot, 50% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groenten en andere dingen zoals ei e.d. en je rekent uit hoeveel je pup per week eet, kun je het wel redelijk makkelijk uitrekenen  :) :) :)
#1458528
Ik heb de persontages van de tabel ongeveer overgenomen: 50% vleesbot, 20% spiervlees, 10% groente 10% orgaan( ik had ergens gelezen dat als je ook kvv geeft dit persentage maar 10% moest zijn) en 10% vis.

Ik ga in beginnen met 4 dagen kkv en 3 dagen barf.
maandag: 600 gr kvv, 2 teentjes knoflook, 40 gram wortel
dinsdag: 300 gr eendennek, 150 gr runderlap, 1 ei, 100 gr makreel, 50 gram broccoli
woensdag: 600 gr kvv
donderdag: 600 gr kvv, 50 gr spruitjes
vrijdag: 330 gr kippenpootjes, 130 gr spiervlees, 60gr boontjes, 100 gr pens
zaterdag: 600gr kvv,
zondag: 300gr eendennek, 100 gr kippenlevertjes, 80gr sardientjes, 40gr worteltjes, 110gr lamspiervlees, 100ml yoghurt

Is dit een goede start..?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door