Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#1451941
Mi-Lan had rond 15 november ineens last van wondjes rond zijn kop. Op zijn snuit en op zijn kop (op een plek ergens net boven de ogen). Aangezien hij een paar dagen daarvoor al krabde, denk ik dat dat de reden was. Die wondjes waren sinds een week eindelijk weg (hij hield het in stand door het krabben). Hij begon echter weer te krabben, en gisteravond ontdekte ik weer wat wondjes, onder zijn bek, en op zijn hoofd. Het begint dus met krabben, en volgens mij ontstaan de wondjes door het gekrab. De wondjes zijn verder niet onstoken. Zitten wel dikke korsten op, maar dit komt waarschijnlijk omdat het bloed in zijn lange haar gaat zitten, en dit dan opdroogt (ik kam hier dus ook niet nu, want dan trek ik de korst weer los).
Hij heeft dus blijkbaar jeuk, maar waarvan? Ik heb een paar weken geleden gewassen met white-on-white shampoo, alleen op die plek en in zijn nek (op de gedeeltes waar hij wit is). Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Ik heb hem daarna alweer gewassen met de normale shampoo, dus kan het dan wel die shampoo zijn?
Het enige nieuwe in zijn barf-menu is konijn. Of het dit is weet ik niet, want ik weet niet precies of ik dit al gaf toen ie jeuk kreeg.
Nieuwe planten heb ik niet in huis. Ik heb ook geen kerstboom o.i.d. Nieuwe planten in de tuin ook niet, en ik loop nog steeds dezelfde wandelroute.
Mi-Lan is nu 13 maanden oud.
Door het gekrab is zijn kop qua haar ook wat uitgedund. Dat uitdunnen van de vacht gebeurde nadat hij 2 weken had gekrabd.

Iemand een idee? Ik zit erover te denken naar de dierenarts te gaan. Mi-Lan zelf is verder niet anders dan anders, nog net zo vrolijk en druk. Ik zit erover te denken zo'n kap om zijn hoofd te doen, zodat ie niet meer kan krabben. Naar de dierenarts ben ik alleen niet zo'n fan van, omdat we daar met Rakker ook vaak kwamen voor jeuk (dit kwam achteraf door het voer, daardoor ben ik overgestapt naar Barf) en niks verder kwamen. Heb nu wel een andere da, maar wil eerst eens horen wat jullie denken.
Door Hanny
#1452229
Een kap neemt natuurlijk de oorzaak niet weg en dat zou je toch graag willen.
Ik kan niets anders bedenken, dan een reinigings kuur geven.
Ik zou de open plekjes toch behandelen, met iets, dat niet in de haren blijft plakken. Ik heb wel eens zitten prutsen met een wattip met wat verdunde teatree olie.  Mijn dierenatrts zegt, dat ordruppels ook wel op kleine wondjes kunnen. Net wat je in huis hebt en niet vies is in het lange haar.

Hanny
Door Eef+Stippels
#1453279
Mevroi Kruim schreef: Ja, dat was/is een stafylokokken-infectie.
Daar kun je puur huid voor gebruiken, zit een verdunning van Staphylococcinum in...
Door Nynke
#1453412
Gunnar heeft inderdaad een Staph. infectie. Hij heeft nu ook korstjes tussen zijn achterbenen. Ik druppel er een mengsel van jojoba-olie en teatree-olie op, met een druppelaar van de Bachbloesem. Dat helpt in elk geval tegen de jeuk  :) :)
Door cindy1986
#1453629
Nynke F schreef: Gunnar heeft inderdaad een Staph. infectie. Hij heeft nu ook korstjes tussen zijn achterbenen. Ik druppel er een mengsel van jojoba-olie en teatree-olie op, met een druppelaar van de Bachbloesem. Dat helpt in elk geval tegen de jeuk  :) :)
Ik heb wel teatree-olie, hoeveel verdun je het?

Maar begon het bij Gunnar met jeuk of met wondjes? Want bij Mi-Lan komen de korstjes van het krabben. Hij heeft jeuk, maar ik kan nergens plekken vinden die de jeuk verklaren. Na zo'n twee dagen krabben komen er wondjes (logisch, door het krabben).
Ik heb hem gisteren met Zwavelteershampoo gewassen, en toen gelijk de wondjes opengekrabd en daar groene leem op gedaan. Verder smeer ik er Calendula zalf op. Hij heeft sinds het wassen wel minder last van jeuk. Tea tree olie ga ik ook doen.
Door Nynke
#1453733
cindy1986 schreef: Ik heb wel teatree-olie, hoeveel verdun je het?

Maar begon het bij Gunnar met jeuk of met wondjes? Want bij Mi-Lan komen de korstjes van het krabben. Hij heeft jeuk, maar ik kan nergens plekken vinden die de jeuk verklaren. Na zo'n twee dagen krabben komen er wondjes (logisch, door het krabben).
Ik heb hem gisteren met Zwavelteershampoo gewassen, en toen gelijk de wondjes opengekrabd en daar groene leem op gedaan. Verder smeer ik er Calendula zalf op. Hij heeft sinds het wassen wel minder last van jeuk. Tea tree olie ga ik ook doen.
1 op 10 heb ik het gemengd.  Het hele topic van Gunnar kun je hier lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 826.0.html
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door