Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1451924
Hey hai allemaal,

Na een poes die slecht at, begrijp ik er nu weinig meer van :o Zowel Phrabu als Paley (2 heilige birmaan kittens van bijna 4 mnd) eten Carnibest. Nu is dat natuurlijk super! Maar de hoeveelheid begrijp ik niet haha...

Paley is inmiddels flink gegroeid (was te licht met 900 grm bij 13 weken en is nu ca. 1300 gram) en Phrabu was iets te dik, maar is nu juist mooi vol en steeds groter aan het worden.

Ze krijgen beiden sinds een week 2x per dag Carnibest, ongeveer 's ochtends 60 gr CB (per kat) en 's avonds om etenstijd weer. Nu zou dat behoorlijk veel moeten zijn als ik CB instructies bekijk (dan zou 70 gr. al voldoende voor een dag moeten zijn), maar 's middags vergaan de 2 alweer van de honger!!! :-\ :o Twee a drie weken terug ben ik overgaan op 3x per dag, omdat ik eerst 4x gaf.

Ik kan de keuken nog niet inlopen of ik wordt bestormd met koppies, een hoop gemauw en geklauter... om het te testen heb ik ze net even wat kittenbrokken van Royal Canin gegeven (anders kom ik straks niet uit met de CB).

Ze VRETEN elkaar er bijna bij op!! Paley zit zelfs te grommen en blazen naar Phrabu als hij al aan haar bordje wil ruiken! hahahaha.... binnen een minuut hebben beiden hun bordje leeg!

Kan iemand mij vertellen of ik ze gewoonweg toch meer moet geven in de ochtend en avond (nog meer?) of moet de CB die ik geef toch echt ruim voldoende zijn voor deze 2 veelvraatjes van kittens?

Beiden zijn niet te dik (ook Phrabu is nu mooi vol, maar niet meer het dikkerdje)....

Help? :-[

De reden dat ik naar 2x op een dag ben gegaan is omdat ik maandag begin bij mijn nieuwe werk (3 dgn per week) en ze dan dus sowieso maar 2x op een dag kunnen krijgen. Anders had ik liever 4x of minimaal 3x gegeven.
Door GoldenCavaliers
#1452143
Ik vind 120 gram voor kittens best weinig.Mijn volwassen kater(weegt 5200 gram)krijgt 250 gram Cb per dag,dat ben ik nu wel een beetje langzaam aan het terug schroeven naar 200 gram want als het aan meneer lag dan at ie wel een pond per dag geloof ik. ;D Op de website van Bibi stond dat jonge katten 50 gram per kilolichaamsgewicht mogen hebben en volwassen 35 gram p/kg.Dat vond ik wel aannemelijk klinken.Dus misschien toch wat meer geven nu ze in de groei zijn?en dan later weer wat minderen?Ik vind het ook moeilijk hoor dit is mijn eerste kat die ik vers voer,dus ik zat ook te worstelen met de hoeveelheden,het zijn natuurlijk maar richtlijnen en iedere kat is een individu,dus ik gok het ook maar een beetje.Word ie te dik dan minder ik en anders weer een beetje erbij. :)
#1452170
Ja ik vind het ook lastig...

Paley is ca. 1350 gram nu en Phrabu zit op 1700 ongeveer. Volgens CB is het:

Aanbevolen hoeveelheden voor katten:
- Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
- Kittens en zogende katten hebben tussen 60 en 80 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig of indien gewenst, naar behoefte


Als ik dan 80 gr. per kg kitten aanhou zou Paley zeg maar 108 gr. moeten hebben op een dag en ze zit op 120/125, maar heeft dus tussendoor erg honger...
En dan mag Phrabu idd wel meer hebben al... 136 gram ipv 120/125

Hm... dus als ik beide 70 gram per keer en dus 140 per dag zou geven, zou dat ook geen probleem zijn... Ik vergelijk het maar even niet met Bibi of andere merken... ik hoor dat daar ook granen e.d. doorheen zitten (koolhydraten), wat slecht zou zijn voor katten en het is denk ik toch weer net anders samengesteld, waardoor je wellicht ook andere hoeveelheden gebruikt....(?)
#1452181
[quote="GoldenCavaliers"]
Ik vind 120 gram voor kittens best weinig.Mijn volwassen kater(weegt 5200 gram)krijgt 250 gram Cb per dag,dat ben ik nu wel een beetje langzaam aan het terug schroeven naar 200 gram want als het aan meneer lag dan at ie wel een pond per dag geloof ik. ;D
[/quote]

Ja dan zou hij net boven zitten van wat hij "mag" hebben, maar als hij het hier goed op doet en niet te dik is... zou ik het lekker zo laten denk ik ;)

"op de website van Bibi stond dat jonge katten 50 gram per kilolichaamsgewicht mogen hebben en volwassen 35 gram p/kg.Dat vond ik wel aannemelijk klinken." Dit zou dan betekenen dat ze meer dan voldoende zouden hebben die van mij, als je het dus wel met Bibi zou vergelijken... Die van mij krijgen namelijk ruim het dubbele daarvan! Dus dan is zoals jij net aangaf 120 gram niet weinig, maar juist al veel toch? hahahaha....
:)
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op do 17 dec 2009, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1452184
ik vind rond de 250 gram per dag beter hoor voor kittens in de groei.  
en als je werkt kun je dat ook in 3 x verdelen, smorgens wat meer neerzetten zodat ze in de loop van de dag nog wat hebben, als je uit je werk komt gelijk voeren, en voor de nacht nog een keer.
#1452194
[quote="EsdeVos"]
Ja ik vind het ook lastig...

Paley is ca. 1350 gram nu en Phrabu zit op 1700 ongeveer. Volgens CB is het:

Aanbevolen hoeveelheden voor katten:
- Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
- Kittens en zogende katten hebben tussen 60 en 80 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig of indien gewenst, naar behoefte


Als ik dan 80 gr. per kg kitten aanhou zou Paley zeg maar 108 gr. moeten hebben op een dag en ze zit op 120/125, maar heeft dus tussendoor erg honger...
En dan mag Phrabu idd wel meer hebben al... 136 gram ipv 120/125

Hm... dus als ik beide 70 gram per keer en dus 140 per dag zou geven, zou dat ook geen probleem zijn... Ik vergelijk het maar even niet met Bibi of andere merken... ik hoor dat daar ook granen e.d. doorheen zitten (koolhydraten), wat slecht zou zijn voor katten en het is denk ik toch weer net anders samengesteld, waardoor je wellicht ook andere hoeveelheden gebruikt....(?)



[/quote]

door bibi zit geen graan hoor, en hou ik ook die 250 gram aan voor kittens
groeien kost nou eenmaal een hoop energie!!
#1452199
[quote="ibbi"]
ik vind rond de 250 gram per dag beter hoor voor kittens in de groei.  
en als je werkt kun je dat ook in 3 x verdelen, smorgens wat meer neerzetten zodat ze in de loop van de dag nog wat hebben, als je uit je werk komt gelijk voeren, en voor de nacht nog een keer.


[/quote]

Echt?? Zoveel? Maar dat is veel veel meer dan wat Carnibest zelf aangeeft (zie boven), ruim het dubbele... Waar komen dan hun berekeningen vandaan vraag ik mij dan af...  ???

Ja ik zou idd ochtend voor vertrek en dan 's avonds 2x kunnen doen... is ook nog een idee... om half zes en dan om bijv. half elf nog een keer....
#1452211
ze geven zelf ook duidelijk aan dat ze behoefte hebben aan meer.

als ze over een paar maanden geholpen zijn, en bv tegen de 8 of 10 maanden lopen, ga je langzaam minderen, zodat ze met een jaar zo ongeveer op een volwassen hoeveelheid zitten.
soms gingen ze  vanaf 6 a 7 maanden vanzelf minder eten omdat de zomer begon en ze slechter eten met warm weer.
#1452218
Ah oke... ja ik ben nog niet zo heel erg thuis in vers voeren hoor hahah... wij waren eerder altijd van de makkelijke (wel duurste) brokken en dat ging dan geheel vanzelf allemaal wat ze aten daarvan. Het is even uitvinden nu hoeveel en hoe vaak enz...

Ik vind het altijd zo zielig als ze overdag niks hebben hahaha... het idee dat ze honger hebben en niet kunnen eten vind ik hartverscheurend hahaha maar ben ook een beetje een watje daarin denk ik  :-[ Dus naar 2x per dag gaan vond ik al heel wat voor mij ;)....

Maar dan zal ik ze idd toch 3x per dag weer moeten geven en dan 1x in de ochtend en 2x in de avond.... want 2x bijv. 100 gram, dat eten ze denk ik niet op helemaal zonder dat de maag knapt hahaha... hoe deed jij dat?  Ik zou ook kunnen proberen om ze in de ochtend bijv. 80 te geven en dan 's avonds nog 2x 60...?
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op do 17 dec 2009, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door