Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1450479
siens ingewanden zijn erg gevoelig.
voor een gedeelte heeft ze dat zelf in de hand (gekke dingen opeten of juist teveel schrokken tijdens het eten) en een ander gedeelte kan ze niets aan doen (toen ik haar kreeg, had ze een hele stevige worminfectie, waardoor ze altijd gevoelig is gebleven op haar ingewanden).

een tijdje geleden ging het ook niet even geweldig, maar dat viel te wijten aan stress en daardoor een pica-aanval.
nu is het weer niet helemaal geweldig, maar ziek is ze niet.

sinds een paar dagen poept ze niet helemaal goed. het stinkt meer dan normaal en is soms een beetje diarree-achtig (net te dun/plakkerig voor mijn gevoel). ze staat gewoon op haar normale barfmenu. mss heeft ze wat eten voor de mensen tussendoor gegeten, maar dat kan nooit veel zijn geweest.
vanochtend ging ze ineens in een noodtempo uit bed en ik hoorde daarna gezang en vervolgens overgeef-geluiden. toen ik uit bed kwam, zag ik dat ze precies voor de kattenbak in de woonkamer het had neergelegd en het liep ook van het deurtje van de kattenbak af. ze had dus heel netjes geprobeerd in de kattenbak over te geven, maar haalde dat net niet meer. in het braaksel zat wat eten (ze hebben gisteren kwartels gegeten) en een pluk haar/stofmop.
in de piesbak (die sien nu als schijtbak gebruikt) zag ik een drol liggen met een stukje kippenbot er in  :o ik weet niet of die drol van vandaag of van een paar dagen geleden is.
siens drollen zijn verder mooi en normaal van kleur.
sien is verder erg gezellig en levendig, dus vooral niet ziek.

ot heeft een ander probleem. gelukkig al een tijdje geen haarballen meer gehad, maar verteren gaat bij haar ook niet helemaal zoals het hoort, al een tijdje niet.
ot moet namelijk veel moeite doen om een drol neer te leggen.
voordat ze op de bak gaat, is het veel mauwen en roepen. als ze dan bezig is, komen er echt kreungeluiden daar vandaan. als ik ga kijken, zit ze echt te persen en zuchten, met haar oogjes dicht. ot heeft kleinere en dunnere drolletjes dan sien en is wel iets groter (naar verhouding moet ze dan makkelijker kunnen poepen). haar drollen klinken ook harder als ze vallen (klinkt als 'tok....tok'). ots drollen hebben een mooie kleur en zijn zo goed als geurloos.

moet ik iets aan de vleesbotpercentages veranderen?
sien zou dan richting de 60% gaan en ot zowat onder de 40 zitten. ik heb het idee dat sien dan teveel bot zou krijgen (en meer verterings problemen) en ot te weinig calcium en magnesium.
of kan sien last hebben van de haarbal en daardoor een paar dagen niet optimaal heeft kunnen verteren? en kan ot gewoon vocaler zijn dan ik altijd heb gedacht? dat ze het gewoon aangeeft dat ze een grote boodschap moet doen en niet vanuit pijn oid roept?

volgens mij hebben ze hier een gevarieerd en goed menu. per kat krijgen ze ongeveer 10 diersoorten.
voor ot maal ik om de 4 tot 6 weken, met minimaal 5 diersoorten in het maalsel. met het volgende maalsel neem ik weer zoveel mogelijk andere diersoorten en andere onderdelen daar van. sien eet ongeveer hetzelfde, maar dan iets meer vleesbot. voor sien portioneer ik het dan als ik voor ot dingen er uit haal om te gaan malen.
ot krijgt er ook wat kleine knaagdiertjes (ratjes, muizen, gerbils) geregeld bij en soms een weekendrat. sien eet dat niet, maar eet wel bv vissen. samen eten ze ook vaak kwartels of duif.
Door Mevroi Kruim
#1450615
Ik zou denken dat Sien last had van de haarbal. Voor Ot zou je kunnen proberen of wat minder bot helpt.
Hoe zit het nu met Sien en de parasieten? Die rotzakjes zijn soms erg hardnekkig ... bij de zieke honden is een topic van Gemmaa over haar hond die jarenlang een ingewandsparasiet gehad heeft die pas na zeer gericht zoeken gevonden werd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1450627
het zou best kunnen dat sien ergens een worm heeft. maar ze heeft geen andere klachten die daarbij kunnen horen en ot helemaal niet. lijkt mij dat als de ene wormen heeft, de andere ook.
voor de kerst zal ik ze weer eens een pipetje geven en ot krijgt dan bij de volgende maling wat minder bot.

sien heeft net weer gezongen en overgegeven. daarna was ze weer gelijk purr en minder misselijk.
het braaksel leek kuikenpluis met de voetjes.

moet ik eens met een drol van sien naar de dokter dat deze naar het lab gebracht kan worden? bij sien is het echt niet zo extreem als bij ayuk. sien is normaal gelukkig en vrolijk en eet alles met smaak en goed. poepen gaat normaal ook wel goed, alleen tijdje geleden niet en nu is er iets weer niet helemaal zoals het hoort binnenin.
ik verwacht geen giardia en ook geen lintwormen, want daar heeft ze geen verschijnselen van.
Door flin
#1451508
weinig ervaring met haarballs hier...
wel met grasspriet spuugsel of graspoëp; je zou toch denken dat 'haar' er op 'n soortgelijke manier uitkomt?

vachtjes van gegeten hamster zie 'k trouwens nooit terug in ontlasting oid (tanden ook niet trouwens, maar 'k pluis niet alles uit...  ;D )

verharen je katzels nog veel?

betreft 't bot-% ; 'k neem aan dat je de prooidiertjes (ook je duif en kwartel) als 15 % bot rekent, en je menu (maalsel en delen) daarop aanpast?
anders denk 'k dat je lager uitkomt kwa bot-% in je menu's, dan dat je nu aangeeft
Gebruikersavatar
Door koekje
#1451519
ik pas het botdeel van het maalsel en de porties idd aan, anders zou ik op een ander botgehalte uitkomen.
sien is op dit moment redelijk aan het haren, ik denk dat ot binnenkort weer even begint.
sien eet overigens geen ratten/muizen/etc, het enige wat zij aan pluis naar binnen krijgt is kuikenpluis en soms een stukje veer van een duif (kwartels voer ik kaal) en natuurlijk eigen haar en wel eens een haar van mij.
Door Mevroi Kruim
#1452048
De een besmet met wormen de ander ook hoeft niet op te gaan. Dieren bouwen weerstand op tegen parasieten en de een doet dat beter dan de ander. Bij de paardjes controleren we altijd zelf een paar keer per jaar en dan zie je duidelijke en consistente verschillen in besmetting, de ene IJs heeft altijd schone drollen en de andere heeft altijd behoorlijk wat eitjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1494681
we zijn weer een tijdje verder en ik heb de botpercentages iets aangepast (sien meer en ot minder). ik hoor ot sindsdien niet meer kreunen op de bak, maar soms nog wel een beetje roepen voordat ze de bak ingaat. ik hoor de drollen niet meer vallen alsof het bakstenen zijn.

ik bedacht me alleen het volgende een paar dagen geleden. ot heeft per ongeluk een nacht in de keuken opgesloten gezeten en daar op de deurmat gescheten. zulke drollen zie ik ook in de kattenbak en dan ga ik er van uit dat ze van sien zijn, voornamelijk vanwege het formaat dat ze hebben (sien heeft een dikkere kont). ook waren de drollen een beetje gemarmerd. aangezien ot maalsel als barfavondmaaltijd eet, zou ze vrij consistente drollen moeten hebben, dus dacht ik altijd dat die van sien waren. sien zat niet in de keuken en ze kunnen niet zelf in hun eentje de keukendeur openmaken.

wat als de zachte drollen, waarvan ik dacht dat ze van sien waren en ze nog meer bot moest, nu van ot waren?
en de harde stenen, waarvan ik dacht dat ze van ot waren en ze nog minder bot moest, nu van sien waren?
dit zou betekenen dat ot geen zeer poepgat heeft, maar het gewoon graag zegt dat ze een grote boodschap moet doen. meneer koekje kondigt dat soort activiteiten ook vaak graag aan  :D
sien zou nu ongeveer zowat richting de 55% vleesbot gaan (iig iets meer dan 50) en ot zit ongeveer op een ruime 40.
Door flin
#1494818
misschien staat er in 1 van je keukenkastjes een vrolijke (natuurlijke) kleurstof?

iets van bietjes oid,
dan zou in theorie de drolkleur moeten veranderen, en zou je wat meer inzicht kunnen krijgen wie wat hoe neerlegt?
Door Mevroi Kruim
#1494825
Briljant idee  :D maar ik zo iets lichgevends nemen, dat valt meer op  8)
Je kunt ze natuurljk ook ff gescheiden laten bakken  ::)

Maar het zou wel een aardige grap wezen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#1494858
jaaaaa! fluor-drollen!  ;D
maar ot nog een keer opsluiten in de keuken is heel zielig hoor, ze dacht gisteren ook al dat ze iets heel erg verkeerds had gedaan. en sien in de keuken opsluiten maakt nogal herrie en die vreet rustig dan de fruitschaal daar leeg. dan lust ze ineens ook citroenen. of stukjes deurmat en glazen voorraadpot.

ik heb wel natuurlijke kleurstof, maar alleen rood in huis (ijzeroxide). dat valt natuurlijk niet heel erg op. ik ga eens nadenken over geel of gifgroen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door