Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door whocarez
#1446681
Beste barfers,

Na flink wat uurtjes rond te hebben gezworven op barfplaats word het toch eens tijd om informatie te vragen
wij zijn in het bezit van een bullmastiff Diesel. Leuk beest maar een pain in the ass voor wat betreft allergieën.

Inmiddels hebben we alles zo'n beetje geelimineerd tot de volgende eiwit bronnen

Eend, geit, paard, zalm
Alle andere eiwitbronnen gaat fout (rund voornamelijk). Daarnaast alles wat niet vers is zoals brok of gedroogd vlees gaat ook gewoon mis.
Daarnaast kan hij niet tegen onkruid en vrijwel alle mijt soorten.

Op dit moment staat hij op Kvv (carnivoer en naturis) en met regelmaat eendennekken of konijnenpoot. Maar vanwege de prijs en de slechte leveringen willen we toch overstappen naar volledig barf. (dan zelf maar wat meer moeite doen)
Echter vinden we het erg moeilijk om orgaanvlees te vinden van de bovenstaande eiwitbronnen.

Hij eet nu zo'n 1,5kg per dag met een lichaamsgewicht van 65 kg.

Kun je orgaanvlees vervangen met andere producten of levert bijvoorbeeld ic-rotterdam ook gewoon orgaan vlees van bovenstaande eiwitbronnen?
Gebruikersavatar
Door kira
#1446701
Van eend kun je alles krijgen, dus lever, hart etc, bij diverse leveranciers. Dus daar heb je dan je orgaan. Van paard kun je ook orgaan krijgen. Het bot is te hard. Van een geit kun je orgaan krijgen (testikel, hart, lever, long, tong, hersens), ook bij allerlei leveranciers. Van geit het bot van jonge geitjes nemen (ik voer hier ook geitenkopjes van jonge geiten zijn ze dol op). Dus volgens mij kun je best een menu zelf samenstellen. Je komt dan aan 3 beesten en 1 vissoort. Heb je ook al hert/haas/konijn geprobeerd?
Door Happy Tail
#1446712
je kan beste een leuk menu samenstellen:

eend
bot:: eenden nek/karkas/rugstuk en vleugels
eenden orgaan: hartjes. De lever en maag zijn wat moeilijker te krijgen

geit:
geitenpens en als je het zeker weet is  ook hart en lever mogelijk. Maar dan moet je wel een Islam hebben die je vertrouwd als lamsvlees mis zou gaan. Bij IC kun je aangeven dat je echt alleen geit wilt hebben ivm eliminatie.
verder aan botwerk de ribben en dan kun je om jonge geitenrib vragen. en natuurlijk heb je geitensippers als spiervlees

Paard:
spiervlees: paardensnijling en je kunt ook aan paardenhart komen

zalm: spreekt voor zich denk ik
Door whocarez
#1446934
Hert/haas/konijn hebben we achter de hand gehouden. We hebben namelijk het vermoeden dat meneer om de zoveeltijd gewoon moet wisselen van voer.

Hij heeft namelijk sinds 12 weken af en aan gelopen bij de dierenarts. Gemiddeld waren we 300 euro in de maand kwijt aan dokters kosten. Niet alleen voor zijn allergie maar ook omdat meneer het nodig vond zijn lange leren riem en halsband op te eten.

Sinds we een stabiele leverancier hebben gevonden voor kvv hebben we hem volledig over gezet. Sinds augustus dit jaar zijn we dan ook volledig over gestapt. In eerste instantie met 1 eitwit bron maar dat gaat fout. Dus toen zijn we gewoon alles gaan voeren en een dagboek erbij.
Na 2 maanden zagen we verbetering maar bleven zijn achterpootjes open liggen. Zwaar ontstoken. Keuze verder elimineren of antibiotica en opnieuw anti gist erbij. Wehebben toen de knoop doorgehakt. 3 eiwit bronnen die hij nog niet heeft gehad geit paard en eend. En sinds een week zijn zijn achterpootjes niet meer kapot. Sinds 3 weken valt zijn vacht niet meer uit. Al met al bye bye DA en welkom Barfplaats.

Alsvast bedankt voor de reacties ga maandag even bellen met ic-rotterdam. En met gelukkigdier. Daarnaast zag ik ook nog dat er paard aangeboden werd op het forum dus ook nog maar even mailen.
Door Lizzy
#1447121
Bij mijn weten is het wel zo dat hoe minder diersoorten je op lange termijn geeft, hoe groter de kans om weer een allergie op te bouwen tegen deze. En volgens mij doe je er juist goed aan om zoveel mogelijk af te wisselen, zodat hij daar 'de kans niet voor krijgt' en dus niet 1 of 2 of 3 diersoorten te geven. Een eliminatie dieet geven houd in dat je je hond 6 tot 9 weken op 1 diersoort zet dat hij nooit eerder gehad heeft. Zodat hij daar nog niet allergisch voor kan zijn. Zodat alle problemen (als het goed is) verdwijnen en je dan langzaam voedingsmiddel voor voedingsmiddel kan toevoegen aan het dieet om te kijken waar hij dan allergisch voor reageert. Ik denk niet dat dit is zoals je het gedaan hebt. Geeft niet, maar waarom zou je nu nog 1 diersoort willen achterhouden? Dat kun je doen hoor, maar zoals ik al schrijf, volgens mij kun je het beste zoveel mogelijk dingen blijven geven zodat hij daar niet een allergie voor op kan bouwen.
Door whocarez
#1447242
Eliminatie dieet hebben we al 3 keer gedaan. (althans met brokken) eerst van de brok fokker naar lam en rijst, van lam en rijst naar ecostyle, van ecostyle naar proplan zalm. iedere keer ging het een half jaar goed en daarna  weer helemaal verkeerd. De proplan zalm daar heeft hij het een jaar op volgehouden.
Echter hebben we het vermoeden dat ze de brok samenstelling hebben gewijzigd. Vandaar dat we over zijn gestapt op kvv omdat de kennis van echt barfen nog niet in huis was.
De overstap is niet op de juiste manier gebeurd. Dat was gewoon van de een op de andere dag. Wel met een dag vasten er tussen. Maar wat wil je als je je hond echt pijn ziet leiden. WE zijn toen begonnen met 1 eitwitbron welke hij nog niet had gehad. eend in ons geval. Echter wou meneer na 1 week geen eend meer eten. Gek he wij eten ook niet elke dag pannekoeken. Die komen ook na een week je strot uit. We hebben er daarna voor gekozen om geit en rund toe te voegen. Weer elende na enige periode gistbulten en haaruitval. In samenspraak met de dermatoloog hebben we toen 3 eitwit bronnen gekozen om mee te starten. geit paard en eend. Wanneer hij van alle elende af is en genoeg is aangesterkt zullen we eitwit bronnen toe gaan voegen.
Al zal dat pas waarschijnlijk in de zomer zijn. Dit omdat het voorjaar een afwachtertje word of we de allergie onder controle hebben.
Door Happy Tail
#1447987
tja het vergergeren zou zo maar kunnen door een ontgiftings proces....
en eiwit in brok is totaal anders dan de echte variant.....kan zijn dat de eend niet goed valt omdat deze ook erg vet is

waarom dan niet een eliminatie dieet op een diersoort: bijvoorbeeld een paar weken lang haaks barf paard als dat goed gaat dan pas een diersoort erbij.
Paard is een van de diersoorten waar allergische honden goed op reageren
Door whocarez
#1449660
Paard is inderdaad een van de diersoorten waar allergische honden goed op reageren.

Op moment van spreken is DIesel al goed opgeknapt kan nu weer normale dingen met hem doen zonder problemen.
Daarnaast alles wat we hem nu voor schotelen gaat er perfect in. Zonder dat hij klachten heeft. (normaal binnen een week zichtbaar)

In een van de eerdere posts word gesproken over geit organen. Echter kan ik deze nergens vinden zelfs niet bij ic-rotterdam op de prijslijst.
IEmand toevallig bekend met een leverancier in de regio rotterdam.

HEb net eend besteld bij gelukkigdier. Die komen in januari. Paard zag ik een forum post uit woubrugge van. Nu nog geit en orgaan vlees.
#1450290
Weet niet waar je woont, maar in Purmerland hebben ze ook organen van de geit. Meestal hebben ze dat in een pakket met lamsorgaan, maar als je ze van te voren belt en zegt dat je alleen geit wil hebben, dan doen ze dat voor je. Ze slachten overigens zelf daar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door