Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1449418
mijn hond krijgt op het moment kvv,hij heeft een tijdje gebarft daarvoor,maar weigerde steeds vaker zijn voer,en dan met name de botten.

inmiddels is hij gecastreerd en hij wordt steeds maar dikker.
hij krijgt afwisselend smuldier en duck,en op het moment krijgt hij maar 100gr per dag (het is een jack russel van 12kg,waar zeker wel 2 a 3kg van af mag)
door mijn eigen gezondheidsproblemen heb ik de afgelopen tijd ook minder kunnen lopen met hem,maar naar mijn idee is dit niet de oorzaak van zijn gewichtstoename,want ik ben ook meteen begonnen om voer te minderen en hij kon wel iedere dag los rennen.

we zijn nu al weer een tijdje op ons oude bewegingspatroon,maar hij krijgt maar erg weinig vlees en blijft dik.
ook heeft hij ondanks het eten van vlees toch best vieze tanden en een vieze adem.

ik wil dus terug naar barf,maar dan zou het dus een menu moeten worden voor een hond die af moet vallen,en die niet graag botten eet (ook geen kleine botten) penslappen lust ie wel.

ik overweeg om hem alleen vlees + organen te geven,aangevuld met een calcium suplement...

ook heeft hij nog wel eens last van zijn anaalklieren sinds hij kvv eet,dit had hij op zn barf menu nooit.

hebben jullie tips voor de voeding van deze hond?
#1449442
tja ik denk dat het dan toch nog echt te veel is als hij nog niet af valt. Castratie betekend vaak nog eens 10-25 % minder van hetgeen je  voor die tijd gaf. zie ook niet hoe oud je hond is< misschien de groei eruit en dan hebben ze ook minder nodig.

wellicht zie je niet dat hij afvalt, maar dat zijn vet in spier omgezet wordt? Kilo's zeggen dan niet zo veel
smuldier kan ook veel te vet zijn en daardoor krijgt hij relatief gezien best veel vet binnen terwijl je daar even he snelste in moet minderen.
Gaan barfen met magere diersoorten: kip, paard en rund en dan kom je al een heel eind denk ik. als hij kippen nekken en karkassen wel eet, dan is dat toch je hoofdbron voor calcium? en eerlijk gezegd denk ik dat hij vanzelf die grotere botten gaat eten als hij maar genoeg honger heeft.
#1449537
tja , happy tail zegt t al hierboven , magervlees en vleesbotten zodat ie langer een voller gevoel heeft...(misschien wat extra groente?).
moet eerlijkshalve  zeggen dat ik 12 kilo voor een jackrussel toch wel erug veel vind hoor  :o :o
ze gaan uit per 5cm hoogte 1kilo gewicht , nu denk ik (persoonlijk) wel dat dat een beetje aan de krappe kant is dus reken er dan nog een halve kilo erbij ... (is en blijft natuurlijk een richtlijn , er zijn uitzonderings gevallen  :biggrin2:)
Maar 12 kilo is nogal wat hoor....
in ieder geval succes ;) ;) zal wel een paar maandjes duren voordat je echt veranderingen gaat zien...
#1449679
toen hij goed op gewicht was en je zn ribben net niet zag woog hij tussen de 9-10 kg.
het is een flinke grof gebouwde jack.

botten malen zou kunnen,heb alleen geen idee hoe....
duck is minder vet zeg je?
ik zou natuurlijk ook alleen duck kunnen gaan geven idd,misschien dat dat scheelt.
om te barfen met hem is toch wel lastig omdat ie zo slecht bot eet,en ik kan zn kvv altijd aanvullen met andere dingen natuurlijk!

welke kvv zou jullie voorkeur hebben en waarom?
ik kan hier smuldier,duck,prins,energique en carnibest krijgen.
#1450031
JR schreef: ja dat is natuurlijk ook een idee!

het liefst zou ik hem laten barfen,maar ik wil wel dat hij alles binnen krijgt wat ie nodig heeft natuurlijk.

is het niet mogelijk om bijv de eerste periode een calcium suplement te geven zolang hij de botten nog weigert te eten?
Alles kan natuurlijk, maar waarom zou hij botten gaan eten als hij toch wel wat anders krijgt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door