Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kizzy
#1445388
Zal me eerst even voorstellen :)

Mijn naam is Yvonne en ben in het bezit van 2 lieve border collies, Kizzy(5) en Caithlin (2)

De problemen met Caithlin begonnen al gelijk toen we haar kregen. Ik vond dat ze nogal veel dronk, plaste in huis en kreeg haar niet zinnelijk.
Bij de DA werd blaasontsteking geconstateerd. Na 2 antibiotica kuren knapte ze op. Na een half jaar kreeg ze weer blaasontsteking dus weer aan de antibiotica.
Na een jaar heeft ze een kuur prednison gekregen omdat ze zich helemaal kaal krapte boven haar staart. Ik dacht dat ze vlooien had, maar ze bleek haar anaalklieren
niet te kunnen legen. ( Dit is nog steeds een probleem) maar goed valt mee te leven. Wat me toen opviel was dat ze weer meer ging drinken en alles liet lopen.
Je kon er bijna in roeien.  Dus na een week terug naar de DA en ja hoor weer blaasontsteking (is volgens mij toen niet gecontroleerd op blaasgruis).                                                                              Op naar de volgende kuur.
Nu 8 weken geleden na een prednison injectie begon de ellende weer opnieuw, weer binnen plassen en veel drinken.
Haar urine laten testen,  ze had geen blaasontsteking, maar wel blaasgruis.
Dat prednison troep is dat weet ik wel , dus dat gaan we niet meer geven.
De DA adviseerde haar om speciale dieetbrokken te geven van Royal Canine urinary. Dat heb ik haar 3 weken gegeven en het blaasgruis was verdwenen.
Dus ben ik weer overgestapt op Smuldier vlees compleet.( kennelverpakking 1kg) en met haar afgesproken dat ik Caithlin de urine na 6 weken weer laat controleren.
Dit is inmiddels gebeurd en tot mijn verbazing heeft ze toch weer blaasgruis en staat ze weer op brokken. Haar urine Ph was 6.
Volgens de DA zou ze eigenlijk heel haar leven op die brokken moeten blijven. Wat volgens mij ook weer niet goed is.????

Wie weet er een oplossing voor Caithlin???? zodat ze gewoon weer vlees kan eten. Heb diverse topics gelezen waaruit blijkt dat KVV juist beter zou zijn voor blaasgruis. Bij haar werkt het dus averrechts.
Bij haar maaltijd krijgt ze 2 cranberry pillen en 1 vit.C pil op advies van de DA sinds 1 jaar.
Haar eten wordt afgewisseld met botten, kip, groenten en lamsvlees.

groetjes Yvonne
Laatst gewijzigd door kizzy op za 12 dec 2009, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#1445688
Welkom op Barfplaats Yvonne!
Zelf kan ik je helaas niet helpen met advies.
Jouw dierenarts is nogal gericht op brokken en komt daar dus mee, maar er zijn ook dierenartsen die gericht zijn op vers vlees voeding en ik denk dat je je tot zo'n dierenarts kunt wenden voor advies.
Twee van dergelijke praktijken zitten ook hier op het forum, wellicht dat een van beiden je kan helpen.
De een zit in Otterloo en de ander in de buurt van Schagen.
Waar woon jij?
Door kizzy
#1446144
Hoi, Borke

Ik kom uit Oud-Beijerland en mijn DA is niet tegen versvoer hoor, want na 3 weken dieetbrokken vond ze het prima om weer over te stappen naar KVV.
Ik was best wel verbaast dat ze na 6 weken weer blaasgruis had, dat had ik niet verwacht.
Juist omdat iedereen zegt dat je ze beter vlees kan voeren als ze blaasgruis hebben.

Iemand een idee???
Door pallas
#1446255
Ik zou het zelfde zeggenals "Borke".
Ga naar een d.a. die verstand heeft van vers voeren en daar kan je dan mee bespreken welke aanpassingen je het beste kan doen aan je menu.
Door Lizzy
#1446258
Wat voor blaasgruis is er aangetroffen? Want zonder dat te weten is het lastig adviseren. En wanneer was de pH waarde van de urine 6? Toen ze gruis had?
Door kizzy
#1446290
bedankt voor jullie reactie

Lizzy het is struviet en de Ph6 is van 8 december.

Ik heb geen antibiotica gehad, is dit wel gebruikelijk???
Door Lizzy
#1446472
kizzy schreef: bedankt voor jullie reactie

Lizzy het is struviet en de Ph6 is van 8 december.

Ik heb geen antibiotica gehad, is dit wel gebruikelijk???

Ik vind eerlijk gezegd struviet in combinatie met een pH waarde van 6 vreemd. In een pH waarde van 6 vormt zich niet zo gauw struviet. Weet je DA zeker dat het struviet is?

AB is alleen nodig wanneer er bacterieen in de urine/blaas zitten. Is de urine op kweek gezet?
Door kizzy
#1446489
ik ga een maandag nog wel even bellen.

Ik weet niet of de urine op kweek gezet is, want die dag werd ook mijn oudste gesteriliseerd.
Dus alles te gelijk.
Toen ik 's morgens cate haar urine opving vond ik het wel wat stinken en was vrij donker van kleur.
Ik heb deze keer niet kunnen kijken onder de microscoop maar de vorige keer liet ze het me zien.
En dat zag er toch echt uit als struviet. Toen was haar Ph waarde 7 en ook geen AB gehad.
Voordat ik weer op vlees overging is het toen opnieuw gecontroleerd en er zaten toen nog maar een paar zwarte spikkels in.
Maar dat was zo gering dat ze het goed vond dat ik weer vlees ging voeren.
Laatst gewijzigd door kizzy op za 12 dec 2009, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kizzy
#1448297
kizzy schreef: ik ga een maandag nog wel even bellen.

Ik weet niet of de urine op kweek gezet is, want die dag werd ook mijn oudste gesteriliseerd.
Dus alles te gelijk.
Toen ik 's morgens cate haar urine opving vond ik het wel wat stinken en was vrij donker van kleur.
Ik heb deze keer niet kunnen kijken onder de microscoop maar de vorige keer liet ze het me zien.
En dat zag er toch echt uit als struviet. Toen was haar Ph waarde 7 en ook geen AB gehad.
Voordat ik weer op vlees overging is het toen opnieuw gecontroleerd en er zaten toen nog maar een paar zwarte spikkels in.
Maar dat was zo gering dat ze het goed vond dat ik weer vlees ging voeren.

Vanmorgen gebeld

Het is toch struviet en Ph 6 de laaste keer toen ze blaasgruis vrij was was de waarde 5.
Volgens haar maakt de ene hond struviet aan bij 6 en de andere bij hoger.
Haar urine is niet op kweek gezet.

Kan het dan toch zo zijn dat ze van Smuldier struviet aanmaakt als ze daar gevoelig voor is?
En is Bibi (of andere merken??) dan toch beter??

Want dan stap ik daarop over.
Door Mevroi Kruim
#1448509
Geen idee of er granen zitten in de Smuldier (ik ben niet zo van de kvv) maar als dat zo is zou ik op zoek gaan naar een graan-vrije variant. Of overgaan op zelf samenstellen, dan weet je wat je voert en kun je dingen varieren totdat je het optimale dieet voor jouw hond hebt.
Door Lizzy
#1448522
kizzy schreef:
Vanmorgen gebeld

Het is toch struviet en Ph 6 de laaste keer toen ze blaasgruis vrij was was de waarde 5.
Volgens haar maakt de ene hond struviet aan bij 6 en de andere bij hoger.
Haar urine is niet op kweek gezet.

Kan het dan toch zo zijn dat ze van Smuldier struviet aanmaakt als ze daar gevoelig voor is?
En is Bibi (of andere merken??) dan toch beter??

Want dan stap ik daarop over.
Mijn ervaring met Bibi is erg goed, als het op struviet aan komt. Ik kom overigens zelden tot nooit honden tegen die met een pH waarde van 6 struviet aanmaken. Dat is namelijk gewoon de normale waarde, voor urine.
Door Lizzy
#1448528
De reden trouwens waarom Bibi soms betere resultaten geeft dan Smuldier is omdat Bibi gemalen bot bevat ivm een calcium supplement, geen premix bevat, weinig graan bevat (volgens mij hebben ze tegenwoordig ook een graanvrije variant). Zelf samenstellen zoals Olga hierboven suggereert is natuurlijk nog beter.
Door kizzy
#1448822
Bedankt voor het meedenken.

Ga in ieder geval maar van die strookjes kopen waar je zelf de Ph waarde mee vast stelt.
En misschien toch nuttig om bloed te laten prikken? om te kijken of er toch iets mis is??

Ga me in ieder geval verdiepen om het eten zelf samen te stellen voor de meiden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door