Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Armanda
#1446252
Hai,

Ik ben Armanda en ben samen met mijn vriend de trotse eigenaar van Hayka onze Duitse Herder (zie foto in handtekening).

Hayka is nu bijna 2 jaar oud en sinds een halfjaartje bij ons. Het is een schat van een hond en we willen haar voor geen goud missen, maar het is er wel een met gebruiksaanwijzing  ;D . Ze gaat namelijk compleet uit haar dak als ze een andere hond ziet en gaat dan als een bezetene tekeer.., maar tegen mensen is ze de liefheid zelve gelukkig :).

Na eerst 5 maanden brokken te hebben gevoerd wat ze al haar hele leven kreeg (we hadden geen weet van het bestaan van Natuurlijk Voeren), zijn we sinds 3 weken over op KVV (6 dagen per week vleesmix en 1 dag per week zalmmix) om mee te beginnen. We zijn hiermee begonnen na erg veel positieve verhalen op de hondenclub (waar we trainen en speuren met haar) en omdat zij erg gevoelige darmen heeft en we het niet zien zitten haar elke 2 maanden aan een antibiotica-keur te moeten doen. (snel diarree, al eens ontstoken darm gehad, darmen rommelen erg etc.).

Sinds we over zijn op KVV is Hayka helemaal gelukkig met dit voer (ze vind het echt onwijs lekker). Punt is alleen dat ze het zo ontzettend lekker vind, dat ze zo´n 400 gram binnen 15 seconden naar binnen schrokt :o

Ik heb al rondgekeken op de site en kwam een tip tegen om een steen in het midden te leggen. Helaas houdt Hayka er ook van om op werkelijk alles te kauwen en het ook door te slikken (van slippers, tot afstandsbedieningen, kasten, pennen en ook stenen). Dus helaas is dat geen optie.

We proberen wel haar rustiger te laten eten d.m.v. af en toe het eten tussendoor opzij te houden zodat ze niet alles in 1 keer naar binnen slokt, maar ook dat werkt niet echt :(

Dus nu mijn vraag: heeft iemand nog andere tips hiervoor? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het goed voor haar is als ze zo snel alles naar binnen werkt.

Alvast bedankt voor de reactie(s) :-D

Gr,

Armanda (en Hayka)
Laatst gewijzigd door Armanda op za 12 dec 2009, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1446256
als ze hier kvv krijgen is het ook binnen no time op, daarom ben ik gaan barfen..
het weghalen van de bak is geen strak plan, dan werkt ze het nog  sneller naar binnen..
hoe vaak per dag krijgt ze te eten?
maar je noemt vleesmix, is dat de mix van herby?
Die is niet compleet en de zalmmix van hem ook niet.......
#1446276
Hier ook zo'n kvv schrokkop :) soms is zijn bakje al leeg voor ik er enkele stappen van weg ben. 'k Krijg 't dan wel 's kou bij 't denken dat hij niet wil eten, maar als ik dan z'n uitgelikte bakje zie en m'n kleintje dat likkebaardend naast mij komt lopen en z'n natte snoet tegen m'n benen duwt om "NOG" te vragen  :D  ;)

:-[Ooit voerde we Berre elke morgen 10 brokjes en waren we dolgelukkig als hij er daar vier van opat. :-[ Was ik toen maar gaan internetten ipv brokken en blikken te gaan uitproberen en te denken dar de DA en verkopers in dierenspeciaalzaken 't uit ervaring wel zouden weten :-[ :-X
#1446345
Als je maar 400 gram geeft zou je ook kunnen proberen om het in een grote kong te geven.  Nu deed Nena daar ook niet zo lang over als onze Bono  maar het vraagt toch iets meer werk dan gewoon uit de bak schrokken.
En aangezien ze dan toch zo graag knabbelt zou ik je aanraden om de zwarte versie te kopen die is het sterkst.
Bovendien kan je hem in de zomer gebruiken om er een ijsje van te maken ( yoghourt of zoiets erin en dan in de vriezer, of je kan er ook stukjes vlees in doen en gemengd met wat kaas, de microgolf in en als de kaas terug afgekoeld is hebben ze ook een plakkend goedje waar ze wat werk aan hebben.
Opletten met het ijsje, als het uit de vriezer is even onder de kraan zodat zijn tong er niet aan kleeft...

Natuurlijk wel even kijken wat kan en wat niet kan met zijn darmen.  Maar met de kvv gaat het hier ook perfect hoor
#1446445
Hier ook erge schrok op hap slik weg hondjes. Ik voer kvv en barf...nou ik zal niet overdrijven maar ik merk weining verschil...kvv slurp en het is op 15 sec....barf...krak knaag slik en het is op 25 sec. !! Ze krijgen van mij een keer per dag eten zo rond de 400 gram.
Kan ze hier met 3-en op een meter zetten om te eten of apart of met meters er tussen het heeft geen enkel resultaat wat schrokken betreft!!!

En ze hebben hier ook ALTIJD honger wat ik ook geef.... ;)

gr Will
#1446517
Hier was de kvv ook in 3 happen op (toevallig ook 400gr).
Kort nadat ik ben gaan barfen gaat het er een stuk rustiger aan toe. Ik zou dus voorstellen om je te gaan inlezen over barf en zelf gaan samen stellen. Met barf worden de stukken groter waardoor hij echt moet kauwen. Kvv is zoiets als pap voor kinderen, dat is hap-slik-weg. Met gewoon warm eten of een boterham moet er gekauwt worden, dus net zoals met barf.

Met een kong zal hij indd ook zeker niet zo snel kunnen eten, want hij moet het er uit likken. En de voerbak die afgebeeld staat, zal hij denk ik ook niet opeten  ;)
#1446589
[quote="Angelique"]
Hoe kom je aan die 400 gram, lijkt me namelijk ook erg weinig voor dit formaat hond op deze leeftijd :-\
[/quote]

dan denk ik dat het  2 x 400 gram per keer is?
schrokken  is niet  erg. de vertering van de hond begint pas in de maag: daar moet het zo snel mogelijk heen....

Je zou eens kunnen overwegen om te gaan barfen en dan heeft ze een flinke maaltijd per dag waar ze even mee bezig is.  maar dan nog hoef je niet te verwachten dat het 5 minuten duurt hoor!
#1446611
Als ze hier 5 minuten over de barf doen ga ik me zorgen maken, of het moet lamskop zijn  :D en kvv hebben zelfs de dikke katten binnen een minuut weggewerkt.
Schrokken is natuurlijk gedrag voor een hond en ze zijn er behoorlijk goed op gebouwd dus ik zou me niet al te veel zorgen maken. Gemalen spul zuigen ze natuurlijk zo naar binnen, daar valt ook verder niks aan te kauwen.
Afpakken zou ik zeker niet doen, dikke mik dat ze dan nog sneller gaat eten zodat jij het niet in kunt pikken. Misschien is het handiger om in een keer de hele maaltijd te geven zodat ze echt voldaan is, met een goed gevulde maag. En barf is natuurlijk het allerbeste
#1447080
[quote="vanaalst"]
als ze hier kvv krijgen is het ook binnen no time op, daarom ben ik gaan barfen..
het weghalen van de bak is geen strak plan, dan werkt ze het nog  sneller naar binnen..
hoe vaak per dag krijgt ze te eten?
maar je noemt vleesmix, is dat de mix van herby?
Die is niet compleet en de zalmmix van hem ook niet.......
[/quote]

Ze krijgt 2 x per dag 400 gram momenteel :)

Geen idee van welk merk het is, ik koop het op de hondenschool, maar volgens mij inderdaad Herby of Carnibest (?)(weet het alleen niet zeker)

Uiteindelijk gaan we ook barfen, maar we doen het in overleg met de natuurlijk voeren/barf-expert op de hondenschool...en gezien Hayka´s verleden met haar darmen, doen we het geleidelijk aan.

Bedankt voor de reactie´s trouwens, zitten nuttige tips bij...en zolang het schrokken geen kwaad kan, ben ik weer gerust gesteld :-D
Laatst gewijzigd door Armanda op zo 13 dec 2009, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#1447440
Als het inderdaad Herby vleesmix is, is het geen compleet voer, daar zit namelijk geen bot/calcium in. Als het Carnibest is, dan is het geen probleem, dat is wel een compleet voer en mijns inziens ook 1 van de betere merken  :)
#1447469
dit klinkt mij toch als herby mix, en dat is echt niet compleet hoor, zou eerst maar eens vragen of het bij herby vandaan komt, is dat zo dan zal je toch op wat anders moeten of deze aanvullen...en vervolgens ergens anders je informatie vandaan halen en niet bij die expert op de hschool, maar dit alleen natuurlijk als het bij herby vandaan komt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door