Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#1445206
Gisteren heb ik bij de poelier wat zakken kipresten voor de soep gekocht. Behalve kale pootjes, die ik voor bouillon gebruik, zitten daar ook altijd karkassen en vleugeltjes voor de honden in. Maar gisteren haalde ik dus uit een van die zakken een enorm karkas  :o Zonder poten, kop, nek en vleugels weegt het 825 gram. En nu vraag ik me af, zou dit een reuzenkip zijn geweest (Brahma bv.), of is dit een kalkoenkarkas.  Kan ik dit ergens aan zien? ??? (verschil in vorm borstbeen of zoiets?) Ik heb het in tweeën geknipt en de snoeischaar ging er zo doorheen, het is dus helemaal niet hard.  Twee grote vleugels zaten er los bij. Ik weet niet of ik het kan voeren als het kalkoen is? Vind het zonde om in de soep te doen  :-[ het is zo'n mooi karkas  ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1445241
Ik gok op een jonge kalkoen, want tegen de tijd dat een Brahma groot is is die niet meer te knagen.
Als het karkas niet knetterhard is kun je 'm gewoon voeren.
Door spickenstef
#1445310
Als je hem met de snoeischaar kan doorknippen zo voeren , een volwassen kalkoen is te hard hier eten spickel en Fibo met gemak de resten van de kerstkalkoen zo op , m'n kameraad zet elk jaar kalkoenen op voor de slacht en nu heb ik eens het bot kunnen onderscheppen voor het in de klikko belande en ze zijn er dol op ze doen er wel iets langer over dan op een kipkarkasje maar ze vinden het allebei heerlijk
Door Veerle-scrappyToo
#1446578
Ik vraag me eingelijk al een tijdje iets af...Stel je hond is allergisch voor kip kan het dat die wel gewoon kalkoen kan eten en daar niet allergisch op reageert?  Die twee liggen toch vrij dicht bij elkaar of niet?
Gebruikersavatar
Door pike
#1446650
202Spots schreef: Kalkoen heeft voor mij gewoon TE hoog splinter gehalte,en ik geef alleen gemalen kalkoen.
Dory, ik weet dat jij ze als te splinterig/scherp beoordeeld.  Geldt dat nou echt ook voor de jonge "baby"kalkoentjes zoals die hier verkocht worden.  Ik knipte het karkas door de ruggegraat in de lengte héél gemakkelijk in twee helften, een konijn kost me heel wat meer moeite, en bij haaskarkas (dat ze ook eten) lukt me dat helemaal niet.  Dat krijg ik met moeite dwars doorgeknipt. Ik ben met mijn vinger langs het knipvlak gegaan, het voelde helemaal niet scherp, terwijl ik aan haas mijn vingers al heb opengehaald. 
Ik heb nooit kalkoen gekocht, om de simpele reden dat iemand (lees: Dory  :biggrin2:) zegt: te scherp. En voor de afwisseling heb ik ze ook echt niet nodig, ik heb genoeg soorten. Dus ik neem geen onnodig risico. Maar nu zit dat ding daar in ene tussen de kippen. En het is zo'n mooi karkas, en blijkbaar zo zacht, dat ik toch ga twijfelen. En dan denk ik: Waarom zeggen mensen als Lonsdale dan dat kalkoenkarkas geschikt is  ???:-\
Door Happy Tail
#1446678
zo veel mensen zo veel meningen. Maar ik denk dat het verschilt wat je precies hebt: de leeftijd is hardheid natuurlijk. Een echte oude kip die jarenlang buiten heeft  gelopen is natuurlijk ook niet te vergelijken met de kipkarkassen die je bij de poelier krijgt. die zijn nu amper 5 weken oud tegenwoordig.

evenzo met geitenrib: ook daar kunnen flink oude geiten bij zitten en als je die ribben doormidden zou breken zou je ook schrepe stukjes voelen. ik heb me menigmaal laten prikken door zo;n stuk uiteinde van een lams en of geitenrib..en dan werken de honden dat zonder te verblikken zo naar binnen.

Ik geef dus gewoon kalkoen nekken
Gebruikersavatar
Door kira
#1446693
de kalkoenkarkas die ik hier heb liggen (babykalkoen) is echt niet hard oid, en splinterd ook niet. Maar in verhouding met een "echte" kalkoen" is een een babykarkas ook wel erg klein. Overigens had ik van de week kippen (noemde de kipboer harde kippen) en die waren volgens Kleine beer niet de kanen. Theemuts heeft ze op, en was er lang mee bezig, die waren duidelijk hard. Harder als die kalkoenkarkassen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1446848
kira schreef: de kalkoenkarkas die ik hier heb liggen (babykalkoen) is echt niet hard oid, en splinterd ook niet. Maar in verhouding met een "echte" kalkoen" is een een babykarkas ook wel erg klein. Overigens had ik van de week kippen (noemde de kipboer harde kippen) en die waren volgens Kleine beer niet de kanen. Theemuts heeft ze op, en was er lang mee bezig, die waren duidelijk hard. Harder als die kalkoenkarkassen.
Hoe zwaar zijn jouw babykalkoenkarkassen??
Door 202Spots
#1446976
Me groothandelaar waar ik eerst grote dozen met kalkoen nek en de kippenruggen kocht is 'n tijdje terug met pensioen gegaan..
Ik kon al nooit geen kale kalkoen karkas kopen, en heb hier alleen de hele kalkoenen, soms zijn er 'n paar vleugels of poten die je apart in de supermarkt kan kopen,maar rond deze tijd,met Thanksgiving en Christmas kan je de hele bevroren kalkoen kopen, meestal zijn ze ook in de aanbieding.
Ik heb er nu 'n stuk of 6 in de vriezer liggen,en betaal maar 33 ct per pond, (dat is de helft wat ik voor de kippen betaal wanneer ze in de
aanbieding zijn)
De kalkoen slacht ik dus zelf verder,de meeste vel gooi ik weg, ik snijd de borstvlees  eraf om te drogen,en de rest gaat allemaal in de vleesmolen.
Het zijn vrij grote kalkoenen ,ik heb nog nooit 'n "baby" kalkoentje gezien dus ik kan niet vergelijken hoe dat karkas er uit ziet...
Ik weet alleen dat alles hier vreselijk scherp is..de vleugels hebben lange dunne scherpe botten wat op messen lijkt,
ook bij de losse vleugels die ik tussendoor wel is had gekocht...
Het enige verschil wat ik wel is heb gezien, is in de hanen nek en de hen nek...de haan kalkoen heeft 'n nek die de omvang heeft zoals
dik als me pols en ik krijg die nekken met moeite stuk geknip zodat ze in de opening van de molen passen.

Kalkoen nekken geef ik nooit meer in z'n geheel omdat Tor er bijna in gestikt is toen ie 't hele ding in 1 keer wilde doorslikken..
Vleugels geef ik niet in z'n geheel omdat die botten te scherp zijn.
De poot (drumstick) heeft 'n bot erin waar je U tegen zegd..is keihard en als 't stukgebeten is is 't vlijmscherp.
De karkas zou dan misschien het enige zijn wat er over is om zelf te laten kluiven...maar dat kan ik van hier uit niet beoordelen. :-\.
Ik ben trouwens niet de enige persoon die geen hele kalkoen geeft hoor...Tieneke vertrouwd 't ook niet ;)
pike schreef: Dory, ik weet dat jij ze als te splinterig/scherp beoordeeld.  Geldt dat nou echt ook voor de jonge "baby"kalkoentjes zoals die hier verkocht worden.  Ik knipte het karkas door de ruggegraat in de lengte héél gemakkelijk in twee helften, een konijn kost me heel wat meer moeite, en bij haaskarkas (dat ze ook eten) lukt me dat helemaal niet.  Dat krijg ik met moeite dwars doorgeknipt. Ik ben met mijn vinger langs het knipvlak gegaan, het voelde helemaal niet scherp, terwijl ik aan haas mijn vingers al heb opengehaald. 
Ik heb nooit kalkoen gekocht, om de simpele reden dat iemand (lees: Dory  :biggrin2:) zegt: te scherp. En voor de afwisseling heb ik ze ook echt niet nodig, ik heb genoeg soorten. Dus ik neem geen onnodig risico. Maar nu zit dat ding daar in ene tussen de kippen. En het is zo'n mooi karkas, en blijkbaar zo zacht, dat ik toch ga twijfelen. En dan denk ik: Waarom zeggen mensen als Lonsdale dan dat kalkoenkarkas geschikt is  ???:-\
Door tieneke
#1447066
202Spots schreef: Me groothandelaar waar ik eerst grote dozen met kalkoen nek en de kippenruggen kocht is 'n tijdje terug met pensioen gegaan..
Ik kon al nooit geen kale kalkoen karkas kopen, en heb hier alleen de hele kalkoenen, soms zijn er 'n paar vleugels of poten die je apart in de supermarkt kan kopen,maar rond deze tijd,met Thanksgiving en Christmas kan je de hele bevroren kalkoen kopen, meestal zijn ze ook in de aanbieding.
Ik heb er nu 'n stuk of 6 in de vriezer liggen,en betaal maar 33 ct per pond, (dat is de helft wat ik voor de kippen betaal wanneer ze in de
aanbieding zijn)
De kalkoen slacht ik dus zelf verder,de meeste vel gooi ik weg, ik snijd de borstvlees  eraf om te drogen,en de rest gaat allemaal in de vleesmolen.
Het zijn vrij grote kalkoenen ,ik heb nog nooit 'n "baby" kalkoentje gezien dus ik kan niet vergelijken hoe dat karkas er uit ziet...
Ik weet alleen dat alles hier vreselijk scherp is..de vleugels hebben lange dunne scherpe botten wat op messen lijkt,
ook bij de losse vleugels die ik tussendoor wel is had gekocht...
Het enige verschil wat ik wel is heb gezien, is in de hanen nek en de hen nek...de haan kalkoen heeft 'n nek die de omvang heeft zoals
dik als me pols en ik krijg die nekken met moeite stuk geknip zodat ze in de opening van de molen passen.

Kalkoen nekken geef ik nooit meer in z'n geheel omdat Tor er bijna in gestikt is toen ie 't hele ding in 1 keer wilde doorslikken..
Vleugels geef ik niet in z'n geheel omdat die botten te scherp zijn.
De poot (drumstick) heeft 'n bot erin waar je U tegen zegd..is keihard en als 't stukgebeten is is 't vlijmscherp.
De karkas zou dan misschien het enige zijn wat er over is om zelf te laten kluiven...maar dat kan ik van hier uit niet beoordelen. :-\.
Ik ben trouwens niet de enige persoon die geen hele kalkoen geeft hoor...Tieneke vertrouwd 't ook niet ;)
Hier geef ik kleinere kalkoennekken die vrij goed te eten zijn maar voor de rest sla ik echt even over net als Dory  ;)
Tis echt knetterhard en vooral vlijmscherp,ook de botten van zeer jonge kalkoen....wij hadden zelfs een kruti-farm waar we alles vers van de pers afhaalden....de karkassen heb ik allemaal van het vlees ontdaan en weggegooid.
Gebruikersavatar
Door pike
#1447100
Tja. De nek zit er niet meer aan, maar om een idee te geven, de aanzet, waar hij is afgezaagd, is in omtrek niet dikker dan een eendenek.
tieneke schreef: Hier geef ik kleinere kalkoennekken die vrij goed te eten zijn maar voor de rest sla ik echt even over net als Dory  ;)
Tis echt knetterhard en vooral vlijmscherp,ook de botten van zeer jonge kalkoen....wij hadden zelfs een kruti-farm waar we alles vers van de pers afhaalden....de karkassen heb ik allemaal van het vlees ontdaan en weggegooid.
mijn karkas dus niet...
maar ja, ik trek er wel bouillon van voordat ik hier een stel vergietjes heb rondlopen  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door