Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door essie74
#1445501
Hallo allemaal,

ben hier nieuw en heb even een kattenvraag. Zelf ben ik al helemaal op vers over voor de honden en in goed gevolg willen de buren nu ook vers gaan voeren aan hun katten.

Zij krijgen nu brokkken op de ochtend en 's avonds een bakje sheba  :P  nu willen zij graag weten of je met de katten gewoon in een keer over kan gaan op KVV haaks barf? gewoon zonder te wennen, zoals vroeger altijd geadviseerd werd met brokken?

Gaan katten net als honden ook ontgiften? moet je hen dan wellicht een ondersteunend iets aan bieden? wat kun je verwachten?


Kun  je eventueel ivm pension gang en dergelijke ook een mix blijven maken van KVV en brok ( ik persoonlijk moet er niet meer aan denken maar goed.....)

Ik hoop dat een van jullie mij hier verder mee kan helpen?

Alvast bedankt,

esther  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1445513
ja, je kan ze in 1x overzetten.
katten zijn meestal wel erg truttig, dus willen dat geregeld niet in 1x eten. meng het dan met iets wat stinkt en ze erg lekker vinden (sheba bv) en bouw het mengmiddel langzaam af.
voor in het pension hoef je geen mix te maken. gewoon aangeven aan het pension dat ze speciaal voer krijgen en de kvv meegeven, eventueel al in porties. het is het handigst dat ze in het pension dan ook geen brokken meer krijgen. dit ivm de spijsvertering en vetkleppigheid en later weer van de brok afhalen.

ontgiften bij katten is volgens mij een stuk minder aanwezig.
wat wel vaker voorkomt, is een atkins-effect. dus veel honger en meer eten en toch afvallen. dit heeft met de omschakeling van de spijsvertering van veel naar weinig tot geen koolhydraten te maken. geef dan gewoon wat meer voer. als ze eenmaal goed gewend zijn, kan je dan weer wat minderen.
de meeste katten blieven geen honden-kvv. er zitten groente en meer koolhydraten in en pens, wat naar poep stinkt. mochten ze wel hondenkvv eten, kan je dat natuurlijk ook geven. is ook veel beter dan brok.

let er op dat als je alleen HB geeft, je minimaal 4 of 5 soorten geregeld afwisselt. HB is niet compleet, dus moet echt afgewisseld worden.

Barfplaats wordt gesponsord door