Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sago
#1445416
Hallo,

Ik heb me hier aangemeld omdat ik sinds kort een kat met diabetes heb overgenomen van iemand die hem niet meer wilde en het asiel wilde hem ook niet terug, ze wilden m in laten slapen maar toen heb ik besloten dat ik hem zou nemen en ben nu van plan om hem versvlees te gaan voeren.

Het verhaal: Kat is een gecastreerde kater van 7.5 jaar oud, hij heeft al een paar jaar suikerziekte en staat op brokjes speciaal voor katten met diabetes en krijgt 2 x per dag 7 eenheden caninsulin.

Ik zat er zelf aan te denken om hem carnibest voor de kat met diabetes te gaan geven, maar ik vroeg me af hoe ik daaraan kan komen in omgeving Utrecht-stad en moet ik de hoeveelheid insuline daar meteen op aanpassen, bijvoorbeeld maar 4 eenheden geven?

Zijn er hier ook mensen met katten die suikerziekte hebben en als deze ook eerst op brokjes of blikvoer stonden hoe hebben jullie dat aangepakt?

Alvast bedankt!
Door sago
#1446001
Hoi!

Dankjewel, heb het gevonden, zit bij mij een winkel praktisch om de hoek, ga het morgen alvast halen, maar wacht nog even met het geven tot ik weet wat ik met de hoeveelheid insuline moet doen.
Door Too
#1446856
Hi Sago, welkom op barfplaats  :)

Wat goed dat je een plek hebt voor deze vent!
Helaas heb ik geen ervaring/advies mbt andere voeding en insuline, ik weet niet waar je woont maar misschien is er een pro-vers dierenarts in je omgeving?
In de bibliotheek staat een lijst van dierenartsen.
Door ulla
#1446893
Welkom op barfplaats, ik vind het ook TOP dat je de kat hebt gered.
Helaas kan ik je niet verder helpen met je vraag over de eenheden insuline.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1446977
Hallo welkom op barfplaats. Het is zeker aan te raden om over te gaan op vers, aangezien daar geen koolhydraten in zitten en er dus minder insuline gegeven kan worden. Ik zou niet zomaar gaan experimenteren met de hoeveelheid insuline bij een goed ingestelde suikerkat. Kun je zelf de glucosewaarde meten in het bloed?
Door sago
#1448317
Hoi,

Ik kan zelf de glucose meten, heb een glucometer liggen, hij is op zich al niet heel stabiel ingesteld, want is in een aantal maanden tijd al regelmatig naar de dierenarts geweest omdat de glucose weer te hoog of te laag was. En de vorige baasjes gaven hem op onregelmatige tijden insuline.

Gisteravond vond ik dat ie nogal raar deed en heb toen voor de zekerheid zn glucose gemeten, dit was maar 2 (3 uur daarvoor had ie insuline gehad) en dat was dus op 7 eenheden. Heb hem toen snel druivensuiker gegeven en daar knapte hij een heel stuk van op. Heb hem vanochtend 4 eenheden gegeven en zn glucose was 4 uur daarna 4.7 dus dat is een heel stuk beter, denk dat ik m maar op 4 eenheden houd dan....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1449932
Heb je ooit overwogen om op een andere insuline over te stappen? Caninsulin is niet zo geschikt voor katten, meer voor honden. Dan kun je ze stabieler krijgen, voelen ze zich beter en heb je minder kans op hypo's en meer kans om er weer vanaf te komen.
Door sago
#1452245
Hoi!

Ik heb hem nu pas anderhalve week en 2 dagen daarvoor wist ik pas dat ik hem zou nemen, dus heb nog niet echt de tijd gehad om me er heel erg in te verdiepen, zelf denk ik wel dat als ie zo onstabiel is op de caninsulin, hij beter op een andere insuline kan, en ben ook zeker bereid om dat te gaan doen. Wat raad jij aan, heb begrepen dat het niet echt makkelijk is om eraan te komen, kun je mij er iets meer over vertellen? Ook kwa het instellen daarvan dan, is dat wel te doen als ik fulltime werk?
Door Adriana+Mo
#1452311
hoi, ik heb een ex-diabetes - nierfaalkat en zag de reactie van hitam.
ik zag ook jouw lage waardes en ben het helemaal eens met hitam, als je overstapt op een langzaamwerkende insuline dan heb je een veel rustiger beeld ook al omdat zo'n insuline veel langer (ongeveer 20 uur) werkt.
wij hebben erg goede ervaringen met lantus, die gewoon in de mensengeneeskunde wordt gebruikt. let op. je moet daarvoor andere spuitjes gebruiken!
er is een Amerikaanse wikipedia bijdrage, waarin alles staat wat je maar over diabetes bij katten zou willen weten.
http://petdiabetes.wikia.com/wiki/Blood_glucose_level
dit is het overzicht van de bloedsuikerwaardes. en ga je naar het overzicht dan krijg je een geweldige index van goed gecheckte info.
Amerikanen werken met lantus en met pzi. lantus is in Nederland te krijgen als je je apotheker lief aankijkt. je da kan ook een recept uitschrijven en ik zou het even met je da bespreken. het is veel makkelijker spul als caninsuline (zwenken, niet schudden) maar gaat per 6 ampullen.
en er zijn twee forums voor suikerkatten.
overstappen is niet moeilijk, er moet 12 uur tussen de laatste injectie caninsuline en de eerste lantus zitten. bepalen van de dosis gaat per gewicht kat en aanbevolen wordt erg laag te beginnen.
en wat geweldig dat je je over hem hebt ontfermd.
er moet 12 uur tussen de injecties zitten en ik ken genoeg mensen met een volledige baan waarbij het prima lukt. makkelijker zelfs dan bij caninsuline.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1453375
sago schreef: Hoi!

Ik heb hem nu pas anderhalve week en 2 dagen daarvoor wist ik pas dat ik hem zou nemen, dus heb nog niet echt de tijd gehad om me er heel erg in te verdiepen, zelf denk ik wel dat als ie zo onstabiel is op de caninsulin, hij beter op een andere insuline kan, en ben ook zeker bereid om dat te gaan doen. Wat raad jij aan, heb begrepen dat het niet echt makkelijk is om eraan te komen, kun je mij er iets meer over vertellen? Ook kwa het instellen daarvan dan, is dat wel te doen als ik fulltime werk?

Ik adviseer geen PZI meer. Er is niet goed aan te komen. Dus Lantus is beter en goed aan te komen.
En het is gemakkelijker in te plannen in combinatie met fulltime werken. Het risico op een hypo is veel en veel kleiner.
Ik denk inderdaad dat je veel informatie van Internet kunt halen of anders even overleggen met je dierenarts. Veel dierenartsen zijn er onbekend mee, dus misschien moet je even zoeken. Als je hulp nodig hebt geen je maar een gil.
Door sago
#1454277
Hoi!

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal het zeker uit gaan zoeken! Heb de website bekeken waarvan de link in t bericht staat en dat is inderdaad veel info. Ga het eens even goed uitzoeken allemaal en een da zoeken die er al bekend mee is. En als ik ergens niet uit kom zal ik even contact opnemen.

Ik laat jullie weten hoe het afloopt!
Door Adriana+Mo
#1454478
sago, als je de wikipedia leest zul je zien dat het eerste advies dat wordt gegeven is je suikerkat alleen kh-arm natvoer te geven. dat is voer zonder granen (tarwe, mais, rijst, gerst) en zonder suiker. harde brokjes kun je niet maken zonder zetmeel en koolhydraten, dus dat is altijd dweilen met de kraan open als je ook insuline spuit. even etiketten lezen: bij Jumbo hebben ze drie blikken senior voer in gelei in drie smaken k-arm en kip paté tinnetje van Sheba is het enige kh-arme tinnetje. A=alle bozita's via Zooplus zijn kh-arm. alle brokjes, dus ook m/d van Hills zijn taboe. heb grote verbeteringen gezien bij katten die geen Hills m/d meer aten, dus kijk uit en verander voorzichtig, voor je het weet heb je een hypo, want je spuit vrij veel caninsuline. er is carnibest diabetes, moet je missch even bestellen. lamshart rauw (vet eraf snijden) is uitstekend diabetenvoer.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door