Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1444127
de d.a. belde net.. max is bij de d.a. voor zijn tanden en kiezen (die waren absoluut rampzalig)  :-X
zijn waardes zijn gemeten.. en de kreatine is te hoog.. ipv 164 is hij 181..
niet schrikbarend..  maar goed.. tis wel de bedoeling dat dat zo gaat blijven of beter wordt..
zijn kalium was ook niet goed.. iets te laag.. dus dat zou de reden kunnen zijn..
hij krijgt nu 2 infuusjes met kalium.. daarnet en vanmiddag nog 1..
daarna krijg ik wat mee voor over zijn voer..
ook komen er medicijnen aan.. ik gok fortekor.. ze heeft daar nog niks over verteld.. er was zoveel informatie!
dus dat zal ik zo direkt nog even vragen..

nu lees ik via de zoekfunctie dat bibi met fortekor prima zijn voor hoge kreatine waardes..
nu is t toeval dat ze zowiezo voornamelijk bibi krijgen..
is het nog belangrijk wélke dat is?
ik maal ook zelf barf.. dat is denk ik 50% van hun maaltijd wat ze daarvan krijgen..
ik lees dat met name gevogelte en vis daarbij goed is?
ik doe wel eens blikjes vis voor de smaak doormengen..
ze eten niet altijd goed.. en met blikjes zalm (gespoelt) eten ze een avond heel goed..
zijn die blikjes wel goed? ook al spoel ik t uit.. ze hebben er denk ik niet veel aan?
als ik bijv. sardientjes door hun barf maal eten ze bijna niks meer..

nu zijn de waardes niet enorm hoog.. en t schijnt dat wanneer de kalium toegevoegd is.. de waardes misschien weer dalen?
denken jullie dat met deze niet echt schrikwekkende waardes max op de kvv en barf het zowiezo goed zal blijven doen?
ze krijgen nooit blikvoer of brokjes..
Door Mevroi Kruim
#1444373
Volgens mij stijgt de creatinine ook als je vers voert en is dat normaal. Of was het ureum  :-[ een van de twee iig. FF nakijken. En ik vind het niet dramatisch hoog, van stress niet drinken etc kan het ook stijgen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1444480
we zijn net terug van de d.a.
en ik durf jeroen niet te bellen..  :-[
max is gelukkig verzekerd.. maar zelfs ik heb dit niet op mijn rekening staan..

685 euro!!!!
:o  :o  :o
bijna al zijn tanden en kiezen zijn getrokken.. dwz diegene die er nog zaten..
er zijn ook 2 rx foto's gemaakt omdat ik daar om gevraagd heb.. ivm zijn bolle rug die pijnlijk lijkt.. maar gelukkig is daar niks op te zien..
verder nog kalium mee, vasotop voor zijn nieren mee..
bloedafname en onderzoek..
infuusje..
narcose
synulox

685 euro..  :-X
OMG.. wat als je niet verzekerd bent!!

hij heeft overigens ook ivm zijn nieren een ander middel gekregen tegen zijn eosinefiele granuloomdinges..
ipv prednisolon ivm zijn nieren krijgt hij atopica..
55 euro voor 30 tabletten..  :-X


maar..
wat als de kreatinine omhoog gaat.. volgens haar zijn dan al 3/4 van zijn nieren beschadigd als de waardes zowiezo gaan stijgen..
ik vroeg dat ivm die lagere kalium waarde.. wat overigens maar heeeeeeel weinig was..
is het dan niet zo dat wanneer een kat een verhoogde waarde kreatinine heeft.. dat dan dus zijn nieren al voor een deel stuk zijn??
ik zou dat graag willen weten.. het scheelt nl ook in moeilijkheden met het eten enzo..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1445018
zo, kassa. wel een dure dokter hoor.
wel fijn dat hij verder geen overdreven enge dingen onder de leden lijkt te hebben. de waardes zeggen mij niet bar veel, maar als die lichte verhoging ook door versvoeren en andere veroorzaakt kan worden, kan t natuurlijk ook net zo goed daar aan liggen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1445046
Ik heb tannetje een pb gestuurd want ik wil dat toch zeker weten. Dan mag max nl wel prednisolon en dat scheelt weer 50 euro.  Ze hebben in zijn dossier gezet dat hij verzekerd is. Volgens mij drijft dat de prijs ook op. Zal me niks verbazen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1445151
De creatinine mag 10% hoger zijn. Als je als bovenwaarden 164 aanhoud mag hij dus 180 hebben. Dus vind ik zijn creatinine niet echt verhoogd.
Het is wel zo dat zo'n hoge creatinine wel inhoud dat zijn nieren niet helemaal goed functioneren. Want inderdaad als de waarden boven de normaalwaarde uitkomen werkt 70% niet meer. Dat klinkt wel alermerend maar je kunt rustig een nier missen en dan werkt 50% niet meer. Maar bijvoorbeeld Fortekor of solidago, koemis koetjing oid is, denk ik,  wel aan te bevelen.

Hoe oud is Max? Het kan ook door zijn slechte tanden komen, dat zijn nieren slechter zijn geworden.
En ik vind ruim 600 euro ook een gigantisch bedrag!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1445253
dank je tannetje!!!  :-*

hij krijgt nu vasotop.. zij vond dat beter voor de constante spiegel dan fortekor?
hij krijgt daar dan een 1/2 tablet per dag op..
nu moet ik hem ook een week of wat kalium bijgeven.. 2x per dag 1/4 theelepel..
hij krijgt dat met yoghurt..

max is nu 14 ongeveer..
de eerste 10 jaar heeft hij tom poes brokjes gehad..  :-X
toen ik max leerde kennen leek hij wel een stekelvarken!
sinds een jaar krijgen ze allemaal kvv en barf..

maar..
is het nu  af te raden dat hij prednisolon krijgt ivm eosinefiele granuloom?
is de atopica daar beter voor?
en pijnbestrijding krijgt hij nu ook niet ivm zijn nieren..
hij heeft wel pijn aan zijn smoeltje nu..
ik mag evt. als het erg is temgesic (hoe schrijf je dat?)  inj. komen halen..
hij heeft er gister al wel 1 gehad..

die 10% hoger.. heeft dat met barfen te maken?
of is dat een extra buffer bovenop de grens van 164?


die 685 euro vind ik schokkend.
die jongen achter de balie kreeg ook helemaal een rood hoofd..  :-X
maar iig is max weer gered..
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op za 12 dec 2009, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1445334
Die 10% extra komt doordat ze vlees eten en de creatinine is een afbraaktproduct van spierweefsel en dus ook van vlees.

Atopica is inderdaad minder schadelijk voor de nieren dan prednison. Wel veel duurder.
En als hij pijn heeft zou ik toch wel nog een injectie Temgesic halen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1445368
dank!!  :-*

wb zijn voeding..
moet dat dan evengoed nog wél aangepast worden?? of is de vasotop in principe voldoende..
hij is tenslotte al 14
hij krijgt zon 50% bibi.. de rest is gemalen barf door mij..
ik las dat bibi te prevereren valt voor nierkatten.. alleen wélke bibi dan? of maakt dat niet uit..
als bibi goed is.. hoef ik in principe niks aan zijn voeding te veranderen..
dan blijf ik gewoon de vasotop geven en blijft hij evengoed de atopica krijgen..
hij zal de komende tijd 1 capsule per dag krijgen.. dat doe ik 1 maand tot zijn jeuk onder controle is.. en daarna op een onderhouds dosering..
de verzekering vergoed.. dus dat is niet écht een probleem dan..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1446925
ik heb begrepen dat t niet hoeft omdat zijn ureum waardes niet buiten de norm vallen..
de d.a. heeft niet veel verstand van barfkatten en die waardes.. dus heb ik t tannetje gevraagd.. :)
Door ulla
#1446935
spreeuwtje schreef: ik heb begrepen dat t niet hoeft omdat zijn ureum waardes niet buiten de norm vallen..
de d.a. heeft niet veel verstand van barfkatten en die waardes.. dus heb ik t tannetje gevraagd.. :)
oke. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door