Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door giny
#1444524
Ik weet niet bij welk onderwerp ik deze vraag moet plaatsen
Mijn hond weegt ruim 20 kilo, dit was ooit 23.
Sedert september dit geef ik haar rauw vlees in de juiste verhoudingen. Ik reken voor haar 500 gram, dat is al ruim, maar als ze geitenribben met vlees krijgt van 1 kilo (dit is moeilijk te knippen of te zagen), dan eet ze dit ook gerust op.
Ze was nooit gulsig en ook niet extreem op voedsel gericht. Ze eet nog steeds heel rustig en begraaft ook weleens wat voor 'later'. Ook heeft ze net een wormkuur gehad.
Ze is ook wel fit, 20 kilometer naast de fiets loopt ze met gemak. Vooral sinds ze rauw vlees krijgt.
Mijn vraag is of het kwaad kan, of moet ik vertrouwen dat ze zelf wel weet waar haar grens ligt (dit tot op zekere hoogte).  Misschien is het ook beginnershonger?:drink:

Nu blijkt ze echter wel te dik te zijn.
Als ik in één keer ruim 1 kilo geeft, vind ik het lastig om dit de rest van de week weer recht te trekken.
Nu zaag ik de geitenribben met een verstekzaag. Dit wil prima, en op deze manier overeet ze zich ook niet. :dog:
Laatst gewijzigd door giny op zo 04 jul 2010, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spickenstef
#1444572
Fibo eet hier het dubbele van Spickel en Spickel moet ik hard opletten dat ze niet te  dik word en bij Fibo is dit geen enkel probleem . Ik zou goed opletten dat ze niet te veel bij komt of afvalt en dan is er geen probleem . Dat wegstoppen is mischien wel een teken dat ze te veel krijgt toen spickel hier een 750 gr in totaal kreeg stopte hij ook af en toe wat weg nu geef ik haar nog 500 gr en eet ze mooi alles op en geen murken met eten meer . Fibo eet nu gemiddeld 1 kg en doet het daar heel goed op
Door **Jolanda**
#1444624
Als je vandaag 1 kilo geeft (omdat dat met verdelen zo makkelijker uitkomt) geef je haar morgen niks, of verdeeld over de week iedere dag wat minder (dus bijna 100gr minder per dag).

Het is niet erg om eens het dubbele te geven wanneer je er rekening mee houd dat ze niet te veel binnen krijgt over een week. Een keer wat extra's lijkt mij niet erg, maar wanneer het wekelijks is zou ik er wel rekening mee houden in het menu.
Door giny
#1444770
Ze is momenteel echt niet te dik en het wegstoppen doen honden ook, omdat het dan 'besterft', makkelijker te verteren is. Ik vertrouw er eigenlijk ook wel op dat ze zich niet overeet. Misschien heeft ze wat in te halen.
Maar "Jol", wat is te veel en waarom?
Laatst gewijzigd door giny op do 10 dec 2009, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1445045
Ik neem aan dat je uitgerekend hebt hoeveel je hond moet eten om op een mooi gewicht te blijven. Zolas je zelf zegt geef je 500gr per dag, dus 3500gr per week. Als je dan 4000gr geeft is dat te veel. Voor een keer niet erg maar als je dat 7weken achter elkaar doet, heeft hij dus 3500gr extra gegeten, dus op 7 weken eet hij dan 1 week te veel.

Het gaat zich natuurlijk niet om een paar gr extra per dag of per week. Afronden doen we allemaal wel.
Door giny
#1445073
Beste Jol, ik heb dit niet uitgerekend, maar opgezocht.  Mijn hond is absoluut niet te dik, dus daarom hoef ik het niet te doen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1445153
Je hoeft helemaal niet zo te rekenen maar kijk naar je hond. Dat rekenen is niets meer dan een grove richtlijn. Wordt ze dunner dan geef je meer en wordt ze te dik dan geef je minder.
Ik heb helemaal nooit wat gewogen en heb geen idee hoeveel ik geef (best wel veel volgens mij). Ze krijgt ook de ene dag meer dan de andere. En soms een periode wat meer. Umai eet rustig een kilo op maar dat moet ik haar niet elke dag laten doen.
Dus ik zou meer gaan geven en dan even kijken hoe het gaat.
Door giny
#1445207
OK, dankjewel, ik denk dat ik maar zo doorga, ik zie ook geen tekenen waar ik mij ongerust over zou moeten maken. Ze is goed gemutst en heeft een goede conditie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door