Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ficus
#1444669
Hoi,

Ik ben nieuw hier.
We hebben een Toller van bijna 1 jaar. Ze krijgt sinds ze ziek is geweest Carnibest. Dat is dik een half jaar. Na de laatste inenting heeft Loena een hersenvliesontsteking gehad. Is een probleem dat wel vaker bij Tollertjes voor komt, helaas.

Loena wil altijd ergens op knabbelen. In het begin waren dat dus botjes van runderhuid. Later mergpijpjes en soms een hoefje. Van hoefjes hebben we begrepen dat het beter is om die niet te geven. Die kunnen de maag perforeren. Mergpijpjes is het bot erg hard van en da's dan weer slecht voor haar gebit. Met andere woorden we geven nu dus niks maar dat is zonde.

Vandaag heb ik dus bij de slager om kippennekjes gevraagd. Die had hij helaas niet. Wel had hij een schouderblad van een lammetje.
Loena heeft dat vanmiddag smakelijk geknabbeld en gegeten. Binnen een uur was het op.

Weten jullie kenners botten die ik de hond kan geven die niet in een keer opgaan? Waar ze de als ze zin heeft op kan knabbelen zonder dat ik daar altijd bij hoef te zijn. Mergpijpje en schouderblad wil ik nml bij zijn.

Hoop dat jullie tips hebben, ik kan het op de site niet vinden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1444704
Wat jij zoekt zijn een soortement "recreatiebotten" dus botten die ze niet opeten en die puur ter recreatie zijn.  Er is wel wat over te vinden op de site, maar dat is meestal in de negatieve vorm. Deze botten zijn net zo hard als je mergpijpje en dus daarom omgedoopt tot bekkenvernielers. Wij geven hier alleen eetbare botten met vlees eraan en dan echt als eten. Deze botten mag je niet geven om vervolgens weg te gaan, zou je eigenlijk met de recreatiebotten ook niet moeten doen.
Je zou kunnen overwegen om iets groots gedroogd te geven, maar ook daarvoor geldt dat je ze onder toezicht geeft.
Door pallas
#1444720
Angelique schreef: Wat jij zoekt zijn een soortement "recreatiebotten" dus botten die ze niet opeten en die puur ter recreatie zijn.  Er is wel wat over te vinden op de site, maar dat is meestal in de negatieve vorm. Deze botten zijn net zo hard als je mergpijpje en dus daarom omgedoopt tot bekkenvernielers. Wij geven hier alleen eetbare botten met vlees eraan en dan echt als eten. Deze botten mag je niet geven om vervolgens weg te gaan, zou je eigenlijk met de recreatiebotten ook niet moeten doen.
Je zou kunnen overwegen om iets groots gedroogd te geven, maar ook daarvoor geldt dat je ze onder toezicht geeft.

En daarmee bedoeld Agelique dus niet de gerookte botten uit de dierenwinkels, want die zijn helemaal gevaarlijk voor je hond!
dat bot is nl verhit geweest en dus kneiter hard en niet te verteren.

Het beste kan je je hond een heerlijke kong gevuld met vleesof CB geven. Ik doe er vaak een stuk gedroogde long als laatste in, dan moeten ze lekker prutsen om alles eruit te krijgen. :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1444734
pallas schreef:
En daarmee bedoeld Agelique dus niet de gerookte botten uit de dierenwinkels, want die zijn helemaal gevaarlijk voor je hond!
dat bot is nl verhit geweest en dus kneiter hard en niet te verteren.

Het beste kan je je hond een heerlijke kong gevuld met vleesof CB geven. Ik doe er vaak een stuk gedroogde long als laatste in, dan moeten ze lekker prutsen om alles eruit te krijgen. :)
Inderdaad, ik bedoel dan meer een gedroogde stierenleuter o.i.d.
Door Gamble
#1444953
pallas schreef:
Het beste kan je je hond een heerlijke kong gevuld met vleesof CB geven. Ik doe er vaak een stuk gedroogde long als laatste in, dan moeten ze lekker prutsen om alles eruit te krijgen. :)
Ik heb ook een kong maar nog nooit aan gedacht dit te doen. Kan ik dus gewoon een deel stuk long achtin de kong doen en dan de rest aanvullen met een deel van de dagelijkse portie kvv?
Door Nadia
#1445069
Volgens mij bedoeld pallas het andersom.. De kong met de long (whaaa ik kan rijmen) afdichten..

In de zomer kun je ook nog de kong daarna even in de vriezer mikken. Heb je een smakelijke en verkoelende lolly.. (wel voordat je de kong uit de vriezer haalt even afspoelen om de ergste 'vries' eraf te halen.
Evt kan dit ook met boulliion. Even het kleine gaatje afdichten met pindakaas oid en dan vullen met boullion en in een glas zetten, zo de vriezer in..
Door Ficus
#1445167
Dank voor alle reacties. Maaaaaar
Wat is kong?

Ik begrijp dat ik er erg creatief mee kan zijn maar heb geen idee wat het is.....
En die long waar jullie het over hebben is die vers of gedroogd?
Door Roef & Hidde
#1445194
een kong is een rubber hondelspeeltje wat in de meeste dierenwinkels te koop is.je hebt een rode en een zwarte de zwarte is voor erg sterke knagers.
als je googeld op kong snap je wat ik bedoel :)
en de long is idd gedroogd
Door Alba
#1445260
De Kong is het een geweldig speeltje! Wij hebben er zelfs 2 liggen, omdat we er regelmatig wat mee doen. Als snackje tussendoor krijgt Alba wel eens sardientjes uit blik (in olie of water), als ik die met wat cottage cheese tot een prakje maak en in de Kong doe is ze een tijdje leuk bezig. Vlees erin is ook altijd leuk. In de zomer doe ik 'm vol met yoghurt, dat in de diepvries en als het heel warm is krijgt ze dan een ijsje (wel een klein beetje op temperatuur laten komen voor je het geeft, anders vriest 'r tong vast  ;)). Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken!
Door Ficus
#1446606
Dank voor de tips. Vanmiddag een kong gekocht (en een frisbee......).

De kong krijgt ze op haar verjaardag 22 december. De frisbee is direct uitgeprobeerd en is goedgekeurd.

Groeten Fieke
Door deja
#1449035
Ik heb voor alle twee mijn goldens een kong vul ze s'morgens met KVV en dicht het af met een kippennek overdwars hebben ze wat te doen ik trek wel dat gewicht wat ik in de kong doe van hun ontbijt af.
Door Happy Tail
#1449053
Baya is zo slim het die Kong: die legt em neer: poot erop en in 1 minuut helemaal leeg gelikt. 
Samir is niet zo slim: die gaat ermee gooien en dan hoopt ie dat er stukjes uitvallen die dan opgegeten kunnen worden. die krijgt dus geen kong in huis......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door