Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443617
ik heb er al vaker over na gedacht..
en heb zo nu en dan geprobeerd om met aanpassingen aan het menu de kleine problemen aan te pakken..
maar vandaag was t opvallend erger..
kiek had moeite met poepen!

haar drollen zijn regelmatig wit en vrij hard..
en het ontlasten gaan minder makkelijk dan met brokken het geval was..
ze staat nu al ruim een jaar op barf.. maar nooit was t zo erg als vandaag..
ik denk dat ze er wel 20 min. over heeft gedaan om alles uit te poepen wat ze wilde poepen..
hoewel de drollen niet echt hard waren.. wel wit en poederig..

ik geef expres minder bot.. meer spiervlees.. en ook meer orgaan..
ik reken t niet meer echt uit.. maar doe ongeveer 2 kg bevleest bot op 1 kg spier en 1 kg orgaan.. (over dagen verdeeld natuurlijk, kiek eet zon 440 gram per dag)

is t iets waar ik me zorgen om moet maken..
meestal heeft ze er zelf niet zo heel veel last van.. maar vandaag zag ze er niet echt gelukkig uit..
ze had gister schapenvlees gekregen van erica.. klein beetje bot zat erin en een heleboel spiervlees..
nu moet ik wel zeggen dat dat bot soms wat te hard lijkt..
niet alle stukken zijn hard.. meestal eet ze het prima weg.. maar soms spuugt ze wel eens grotere stukjes uit..
en nu had ze dus moeite met poepen..

wat moet ik hier mee?
moet ik hier uberhaubt wat mee?
Door tieneke
#1443625
spreeuwtje schreef: ik heb er al vaker over na gedacht..
en heb zo nu en dan geprobeerd om met aanpassingen aan het menu de kleine problemen aan te pakken..
maar vandaag was t opvallend erger..
kiek had moeite met poepen!

haar drollen zijn regelmatig wit en vrij hard..
en het ontlasten gaan minder makkelijk dan met brokken het geval was..
ze staat nu al ruim een jaar op barf.. maar nooit was t zo erg als vandaag..
ik denk dat ze er wel 20 min. over heeft gedaan om alles uit te poepen wat ze wilde poepen..
hoewel de drollen niet echt hard waren.. wel wit en poederig..

ik geef expres minder bot.. meer spiervlees.. en ook meer orgaan..
ik reken t niet meer echt uit.. maar doe ongeveer 2 kg bevleest bot op 1 kg spier en 1 kg orgaan.. (over dagen verdeeld natuurlijk, kiek eet zon 440 gram per dag)

is t iets waar ik me zorgen om moet maken..
meestal heeft ze er zelf niet zo heel veel last van.. maar vandaag zag ze er niet echt gelukkig uit..
ze had gister schapenvlees gekregen van erica.. klein beetje bot zat erin en een heleboel spiervlees..
nu moet ik wel zeggen dat dat bot soms wat te hard lijkt..
niet alle stukken zijn hard.. meestal eet ze het prima weg.. maar soms spuugt ze wel eens grotere stukjes uit..
en nu had ze dus moeite met poepen..

wat moet ik hier mee?
moet ik hier uberhaubt wat mee?
Nog een mazzel dat ze uberhaupt gepoept heeft en geen verstopping heeft gehad.
Door Borke
#1443633
Wat jij beschrijft had ik met Borke soms ook wel toen we nog niet zo lang Barften, ook in de tijd toen ik hardere botten voerde en veel minder spiervlees.
Toen ben ik eens kritischer gaan kijken hoeveel vlees er op mijn vleesbot zat en soms geeft een nieuwe blik er op je toch het inzicht dat er eigenlijk niet zoveel vlees op zit, ongemerkt soms van dezelfde leverancier(s) vermindert de kwaliteit.
Ik ben toen veel meer gevogelte en konijn/haas gaan voeren, gestopt met geiten en lamsribben en veel meer spiervlees gaan geven en ook groentemix.
Daarna heb ik nooit meer wittige poep gezien en heeft hij er nooit meer moeite mee.

Toen kwam de tijd dat Sofi een barfnierdieet moest eten en dat is met nog veel minder bot.
Ik was bang dat ze diarree zou krijgen, want daar is ze gevoelig voor, maar dat gebeurde niet.
Vanaf die tijd ben ik ook Borke nog wat meer spiervlees gaan geven en het bevalt me veel beter zo.
Weer eens een tijdje opschrijven wat je voert (een week of 2) kan je verhelderende inzichten geven  :biggrin2:

Achteraf schaam ik me wel, dat die arme hond soms zo'n moeite had met poepen... maar ja je doet je best en al doende leer je  8)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1443636
Ik voer ze hier 40/40 procent.
De overige 20% is orgaan (10 pens/ 10 overig)
Verder krijgen ze de groentemix extra. Die tel ik niet mee.

Ik ben begonnen met netjes 50 vleesbot/ 30 spiervlees, maar het leek wel kattegrit wat ze poepten.
Op 45/35 ging het al beter, maar nu met 40/40 gaat het goed.

Misschien toch nog wat meer gaan aanpassen??
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443643
dat vlees wat ze gister heeft gehad was een klein randje bot en een lap spiervlees..
t bot was zo groot als een volwassen wijsvinger.. en ze heeft het al tientalle malen eerder gehad..
ik had een paar kilo een half jaar terug.. en dat is nu vrijwel allemaal op..
maar nooit eerder had ze zon last..

ik hield me in principe ook aan het 50 % bot gedoe..
in t begin maakte ik pakketjes met netjes alle percentages erin..
maar nu geef ik uit de losse pols..
idd.. toch maar eens verder kijken dan..

wb de witte drollen, kan me herinneren dat een tijdje terug iemand er ook naar gevraagd had..
en toen vonden mensen het normaal.. dus ik heb er verder niet bij stilgestaan..

naja..
bedankt maar weer.. :)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443650
ik open net mijn keukenkastje en denk dat ik de oorzaak weet.. of iig mede oorzaak..
ze krijgt gedroogde kalfsribbetjes als snack..  :-X
op de winner bij edith gekocht!!
dat is natuurlijk ook extra bot?
als ik dat erbij ga rekenen krijgt ze aanzienlijk meer bot binnen dan normaal..

sjucht..
Door Borke
#1443654
spreeuwtje schreef: ik open net mijn keukenkastje en denk dat ik de oorzaak weet.. of iig mede oorzaak..
ze krijgt gedroogde kalfsribbetjes als snack..  :-X
op de winner bij edith gekocht!!
dat is natuurlijk ook extra bot?
als ik dat erbij ga rekenen krijgt ze aanzienlijk meer bot binnen dan normaal..

sjucht..
Zo zie je maar, overzicht over wat je voert geeft je het inzicht  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443689
yep!!
ze doet er ook tenminste een minuut of 10 mee!
alle andere lekkernijen zijn binnen een paar seconden op..  :-X
het scheelt toch weer 10 min. blaffen.. :P
dan de gevulde kong nog..
en madam is in totaal ongeveer een half uur zoet..

tis een begin.. ;)
Door henneke
#1443691
wat heeft ze eergister gegeten ? bij Bo moet ik er echt rekening mee houden dat als hij een dag vrij veel of stevig bot heeft gehad ik de dag erna veel spier en orgaan geef anders heeft hij hetzelfde
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443720
henneke schreef: wat heeft ze eergister gegeten ? bij Bo moet ik er echt rekening mee houden dat als hij een dag vrij veel of stevig bot heeft gehad ik de dag erna veel spier en orgaan geef anders heeft hij hetzelfde
eergister had ze bijna 400 gram hart..  :-X
ow.. en een klein kipkarkasje..
gister dus een stuk schapenvlees.. met heel weinig bot..
en ja.. kalfsribbetjes..  :-[ gedroogd..

:D
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443724
Too schreef: ;D gelukkig heb je t 'helemaal-niet-lek' boven.... nu nog even bedenken hoe je de lekkertjes kunt inbouwen.
gewoon beseffen en goed nadenken dus..

ik had t niet door..
normaal douw ik er met alle gemak koekjes in..
ik was niet zo van de belonerige..
maar ik ben nu met kiek aan t trainen.. en heb nu steeds koekjes op zak..
en besef ik ineens.. (door dat gepers van kiek) dat het invloed gaat hebben als ze zoveel krijgt.. :P
Gebruikersavatar
Door nova
#1443759
Soms gebeurt  zoiets zonder dat je er erg in hebt
Ik geef vleesbot zelden zonder er wat bij te geven. Er gaar altijd wel wat anders in de bak, eitje, yoghurt, groente of weet ik wat. Wel is het eens geburd dat er een konijnetandje? "dwars door de deur" moest tijdens het poepen, tja en dat kan ook pijnlijk zijn  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door