Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sabsie
#1434124
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en zal mezelf en mijn katten eerst even voorstellen.
Sinds vorig jaar hebben mijn vriend en ik twee katten uit het dierenasiel geadopteerd. Wouter (kater) en Didi (poes), beide met blaasgruisdieët. Twee maanden geleden is Didi helaas op veels te jonge leeftijd overleden aan hartfalen. Ze had al een ruisje toen we haar namen, maar we kenden een aantal mensen die ook katten hadden die hartruis hadden en er oud mee zijn geworden. Didi is met haar 3 jarige leeftijd helaas niet oud geworden.
Sinds vorige maand hebben we een nieuwe kat uit het asiel gehaald. Een kater (Diego) ook met een blaasgruisdieët. Dat is wel zo makkelijk met voeren. Op dit moment krijgen ze beide Hill's C/D voer. Wouter en Didi hebben het er ook altijd goed op gedaan, maar toch loop ik al een tijdje met het idee rond om KVV te gaan geven. Ten eerste omdat het veel gezonder voor ze is en ten tweede omdat hun vacht niet zo heel erg mooi is. De haren gaan ook wat wijder uit elkaar staan, waardoor de vacht niet compact en dik is. Of dat aan het voer ligt weet ik natuurlijk niet.
Nu komt de vraag: Welk merk zal het meest geschikt voor de zijn? Bandit, Bibi, Carnibest, Haaks barf? En wat zijn de verschillen?
En hoe zijn jullie ervaringen?
Door flin
#1434173
welkom!

Ja, lekker vers gaan voeren; 'k zou kiezen voor 'n kvv zonder (of zo weinig mogelijk) graan, of rijst
en die lekker afwisselen
de verschillende merken hebben allemaal wel 'n variant zonder graan, dit zijn meestal de diabetes versies, de Haaksbarf is op zich niet kompleet, maar als afwisseling natuurlijk prima
Door ibbi
#1434179
welkom op BP  :)

bandit is biologisch, carnibest is misschien het makkelijkst aan te komen ( veel verkooppunten ) , haaksbarf is niet compleet dus dan moet je alle 4 of 5 de smaken afwisselen, bibi is erg lekker hier volgens de helft van mijn elftal...
er zijn nog meer merken kvv, en katten kunnen erg kieskeurig zijn,
op zich maakt het dus niet uit welk merk je geeft, ze komen allemaal min of meer overeen, en als ze het lekker vinden is 't goed.  kies het liefst de diabetes smaken, dat is het beste in dit geval.
voor je katten is het zeker stukken beter dan brok, dus harstikke goed dat je over wilt stappen!
er zit veel vocht in en dat heeft de kat nodig om goed te functioneren en voor blaas en nieren. 
mochten ze het niet gelijk willen eten, overgiet het met wat heet water, of meng het met een klein beetje blikvoer wat ze wel lusten, dan wennen ze aan de smaak. 

succes!
Door Nadia
#1434182
Waarom is haaksbarf niet compleet?? Ik dacht toch van wel.

Ohh enne welkom!
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#1435395
@ Nadia: Haaksbarf is compleet MITS je verschillende smaken voert. Als je bijvoorbeeld alleen de konijn versie voert, is het voer te eenzijdig en loopt je kat tekorten op omdat er geen extra vitaminen/mineralen aan zijn toegevoegd. Een merk als bijvoorbeeld Carnibest doet dit wel. Al raad ik ook hierbij aan om verschillende smaken te voeren omdat afwisseling altijd beter is.

@ Sabsie: Allereerst  :hi:
Alle merken zijn heel goed geschikt. Het is meer een kwestie van uitzoeken wat je mannen het lekkerst vinden. Probeer wel zo veel mogelijk merken/smaken af te wisselen. Bij de kip, rund, lam versies is Carnibest bij mijn mannen veruit favoriet, maar het lekkerst vinden ze de Wildmix van Bandit en de konijn versie van Haaksbarf. Verder krijgen ze voor de afwisseling nog de eend en paard versie van Carnivoer (wordt niet altijd even graag gegeten). Bij andere katten kan dit weer totaal anders zijn. Het blijven eigenwijze beesten hè? Bibi schijnt ook bij veel katten goed in de smaak te vallen, maar is in mijn buurt niet aan te komen... Het kan trouwens heel goed zijn dat ze geen van alle smaken/merken meteen eten omdat ze geen vers gewend zijn. Er komt dan veel geduld bij kijken, maar uiteindelijk krijg je ze wel over. Zoals ibbi ook al schreef; overgieten met heet water, kleine beetjes mengen met favo voer en steeds verder opvoeren... dat soort dingen.
Succes met uitproberen!
Door Sabsie
#1442443
Ben vandaag naar prooidier.nl (winkel zit bij mij om de hoek) geweest om mijn eerste portie KVV voor mijn kattenmannen te halen. Ik heb de Bandit biologische speciaal mix en Carnibest vleesmix gekocht.
Heb beide katten 40 gram Bandit gegeven met wat kattenbrokjes die ze altijd eten en wat kokend water erover. Ze stonden allebei al te miauwen in de keuken, omdat het etenstijd was en heb ze meteen gegeven. Ze dachten: Wat is dat nou? Dat zijn geen brokken!!! Diego was heel nieuwsgierig en snuffelde wat. Wouter moest er eerst helemaal niets van hebben. Diego heeft denk ik 2 happen gegeten en Wouter at, tot mijn stomme verbazig, na een half uur bijna zijn bakje leeg. Volgens mij vond hij het toch wel lekker.
Voorlopig blijf ik het KVV mixen met brokjes en wat kokend water. Ik ben erg benieuwd hoe het de aankomende dagen gaat met eten.
Door flin
#1442634
:D klinkt als: # goed! #

pas op dat ze niet ineens te weinig eten, en mengen met blikvoer is misschien makkelijker, maarrrr...keep-it-up!
Door Sabsie
#1443575
Ik heb ze nog nooit blikvoer gegegeven. :-[ Schaam, schaam!!
Wouter eet het in ieder geval op, Diego nog niet. Dus ik hou hem wel even goed in de gaten. Maar uiteindelijk zal hij toch wel gaan eten als hij honger heeft?
Door Too
#1443613
Sabsie schreef: Ik heb ze nog nooit blikvoer gegegeven. :-[ Schaam, schaam!!
Wouter eet het in ieder geval op, Diego nog niet. Dus ik hou hem wel even goed in de gaten. Maar uiteindelijk zal hij toch wel gaan eten als hij honger heeft?
Nee joh schamen is niet nodig ...
maar mengen met lekker stinkend blikvoer of een beetje blikvis helpt vaak om ze makkelijker over te halen en te laten wennen aan vers.

Hou Diego wel in de gaten.. dattie niet te lang niks eet.
Door flin
#1443615
hmmmm, katzels .... >:( ...  kunnen zo dwars voor zichzelf zijn, dat ze dan maar liever al 't eten staken

met kans op leververvetting alstie 2 dagen niet eet, of na te lange tijd echt te weinig eten

dus : langzaamaan laten wennen, kleine stapjes, katzel tevreden, jij tevreden   :)    

succes!
Door Sabsie
#1449017
Ik had het nog niet gespost dat Diego niet at en hij begon ook met eten :P. Ze doen het nu na bijna een week erg goed op het nieuwe voer. Ze eten netjes hun bakjes leeg.
Ik heb alleen de eerste 3 dagen wat kokend water over het KVV gedaan met wat brokjes en dat ging prima. Nu eten ze gewoon KVV met wat brokjes eroverheen. Ik het begin roerde ik het erdoor maar toen werden die brokjes zo week en zacht. Bah. Het grappig is nu dat ik die brokjes dus eroverheen doe en de katten het KVV er onder vandaan eten (brokjes laten ze nu staan). Haha. Dat had ik echt nooit verwacht.

Ik ben dus echt trots op mijn kattenmannen!  ;D
Door Sabsie
#1452724
Nu even minder leuk nieuws: maandagavond voelde ik een verdikking in z'n flank.
Dinsdag naar de dierenarts gegaan, maar ze konden hem niet goed onderzoeken, omdat hij de dierenarts aanvloog, happen & krabben (en thuis is het een sul waar je alles bij mag doen).
De dierenarts dacht aan een abces of een tumor, maar om het beter te kunnen onderzoeken moesten we woensdag maar terugkomen, zodat hij onder narcose onderzocht kon worden.

Woensdag dus Diego weer naar de dierenarts gebracht, kat onder narcose en eerst een punctie: er kwam wel iets uit, maar de dierenarts twijfelt nog. Nu hebben ze dus een stukje weefsel weggehaald om dat op kweek te zetten (we weten dus nog steeds niets).
Na de operatie belde de dierenarts om te vragen of ik hem al eerder op kon halen, want ze hebben hem meteen in zijn reismand gedaan, omdat hij onhandelbaar is. Ze waren bang dat ze hem er anders niet meer in zouden krijgen als de narcose was uitgewerkt.

Dus vanaf gister loopt hij met een kap om zijn kop rond welke 2 weken moet blijven zitten. Arm dier.

Hij heeft ook een antibioticakuur gekregen (synolux tabletten). Deze verstop ik in een balletje KVV en hij eet zo het pilletje op!
Door Sabsie
#1455872
Vrijdag ben ik weer naar de dierenart geweest met Diego, want hij had toch koorts gekregen (39,8 C). Heb er een nieuwe kuur bijgekregen en een ontstekingsremmende pijnstiller.
Nu gaat het gelukkig beter met hem. Hij heeft geen koorts meer. Gelukkig heeft hij al die tijd wel gewoon gegeten en gedronken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door