Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door knor
#1429819
Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in vaccinaties i.v.m. mijn a.s. pupje.
Ik heb alle voors- en tegens tegen elkaar afgewogen en ben tot het volgend ent-schema gekomen:

6 wkn      puppy DP (bij de fokker)
9 wkn      géén entingen
12 wkn    DHP
16 wkn    lepto
1 jr          DHP
13 mnd    lepto

Daarna wil ik liefst niet meer enten

Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand nog op- of aanmerkingen hierop?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1430178
Ik zou het liefste titeren met 9 weken. Dan weet je zeker of hij beschermd is of niet.
Door knor
#1440302
Heb ik gisteren mijn pupje opgehaald, blijkt de eerste enting van 6 weken veel omvangrijker te zijn dan ik dacht.
De 6 weken enting is DA2Pi en CVP van vanguard.
Dit is volgens mij hondenziekte, parvo, leverziekte en para-influenza.
Ik baal hier verschrikkelijk van, zakt mijn hele schema in elkaar.
Door Deesje
#1442524
je kunt je schema nog steeds aanhouden hoor.. buiten het feit dat je grote kans hebt dat die vaccinatie niets uitgericht heeft kun je nog steeds doorgaan met het schema zoals je het zelf gepland had.. zelf zou ik ook een titerbepaling (of 2) doen.. eventueel met 9 weken, en daarna met 12 weken.. dan weet je ook zeker of je met 12 weken nog moet vaccineren...

ik heb er met mijn hond voor gekozen hem uberhaupt niet te laten vaccineren en de eerste met 12 weken te doen.. daarvan blijkt achteraf enkel de hondenziekte aangeslagen te zijn.. dus misschien nog te vroeg.. of niet... maar ik zou denk ik nu met 9 weken titeren, dan evt nog een keer met 12 weken en zo nodig een aantal weken later nog eens.. dan proberen 1 keer te vaccineren (DHP) en verder niets...

je zou ervoor kunnen kiezen de lepto ook niet te doen.. ik weet neit of je een veel zwemmende hond krijgt maar zeker nu de winter eraan komt en puppies nog moeilijk hun temp op peil kunnen houden gaat ie misschien niet zwemmen en zou je de lepto zo ver mogelijk vooruit kunnen uitstellen...
Door knor
#1442686
Deesje schreef: je kunt je schema nog steeds aanhouden hoor.. buiten het feit dat je grote kans hebt dat die vaccinatie niets uitgericht heeft kun je nog steeds doorgaan met het schema zoals je het zelf gepland had.. zelf zou ik ook een titerbepaling (of 2) doen.. eventueel met 9 weken, en daarna met 12 weken.. dan weet je ook zeker of je met 12 weken nog moet vaccineren...

ik heb er met mijn hond voor gekozen hem uberhaupt niet te laten vaccineren en de eerste met 12 weken te doen.. daarvan blijkt achteraf enkel de hondenziekte aangeslagen te zijn.. dus misschien nog te vroeg.. of niet... maar ik zou denk ik nu met 9 weken titeren, dan evt nog een keer met 12 weken en zo nodig een aantal weken later nog eens.. dan proberen 1 keer te vaccineren (DHP) en verder niets...

je zou ervoor kunnen kiezen de lepto ook niet te doen.. ik weet neit of je een veel zwemmende hond krijgt maar zeker nu de winter eraan komt en puppies nog moeilijk hun temp op peil kunnen houden gaat ie misschien niet zwemmen en zou je de lepto zo ver mogelijk vooruit kunnen uitstellen...
De lepto dat is eigenlijk waar ik het meest over twijfel ivm de risico's. Die zijn nu inderdaad minder in de winter maar een pup is ook constant bezig met tandjes krijgen en daarna wisselen, dit is toch ook een risico omdat er dan steeds wondjes zijn. Water drinken tijdens een wandeling kan dan al voldoende zijn, toch? Dus ik twijfel eigenlijk al over lepto met 16 weken, het betekend dat je steeds op je hoede moet zijn bij water tot die tijd maar dat lukt niet altijd. Ik vind het echt een moeilijke beslissing. Want aan de andere kant wil ik niet onnodig vaccineren.

Nog een vraagje over de titerbepaling, moet je die apart voor elke ziekte laten doen en zijn de kosten dan ook per ziekte??
Door marye
#1443099
De titerbepaling die ik bij Caja laat doen is 1 test voor 3 ziekten (parvo, distemper en hcc).
Weil is volgens mij niet te testen.
Door Deesje
#1445872
je bepaald inderdaad parvo, distemper en hepatitis.. de rest (buiten rabies natuurlijk) is niet te testen..

ik maak me om weil eigenlijk nauwelijks zorgen.. mijn honden drinken veel buiten maar dan toch graag in een plas regenwater ofzo, op kleiachtige ondergrond vinden ze het heerlijk om uit plassen te drinken.. verder let ik alleen op dat er niet uit stilstaand water als sloten enzo gedronken word en naar mijn mening kun je dat heel goed in de gaten houden.. ze drinken hier tenminste niet veel omat er al veel vocht in het eten zit.. tijdens een lange wandeling wel een keer of misschien twee na een flink rondje rennen maar verder nauwelijks..

die van mij zwemmen niet (dan had ik het moeilijker gevonden) maar verder ben ik er redelijk makkelijk in..

maar weet neit hoeveel jouw puppy buiten drinkt??? zal toch geen tig keer zijn op die korte wandelingetjes die je nu maakt??
Door K&D
#1446134
Leptospiren zijn in de wintermaanden niet aktief. Die gedijen het best bij zomertemperaturen in een vochtige omgeving die licht alkalisch is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door