Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sonja
#1440815
Hierbij het vervolg op mijn bartopic van vorige week ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 508.0.html ) dat een beetje meer de medische kant op ging. Dus open ik nu hier maar een nieuw topic.
Even in het kort: mijn gecastreerde kater Snowball (leeftijd onbekend, was als zwerver binnengebracht bij het asiel. In ieder geval nu wel ouder dan 9 jaar) was vorige week niet in orde. Hij had geen eetlust, had aan één kant een vies neusje en oogje en zat veel op de bak, waar hij telkens kleine plasjes met bloed er bij uitperste. Hij schudde wat met zijn kop, was gedesoriënteerd en liet zijn 3e ooglid zien. Ook was de ene pupil kleiner dan de andere.
De da constateerde een blaasontsteking en vermoedelijk ook een binnenoorinfectie. Beide kwaaltjes heeft hij eerder gehad, maar nooit allebei tegelijk. Hij heeft ab en prednison gehad en inmiddels gedraagt hij zich weer als vanouds en eet goed. Van de blaasontsteking lijkt hij geen last meer te hebben, zijn pupillen zijn weer gelijk van formaat en het derde ooglid is niet meer zichtbaar. Hij is weer helder en niet gedesoriënteerd.
Alleen snottert hij nu. Hij niest vaak en je hoort zijn ademhaling een beetje fluiten. Het vocht dat hij uitniest is helder.
Zou hij toch ooit in zijn jonge jaren wellicht iets hebben opgelopen als een herpesinfectie of niesziekte, wat zo nu en dan de kop op steekt?
En wat zal ik hem nu gaan geven, want het duizelt me wat? Op de nominatie (en gedeeltelijk al gegeven) staan: blaasniercompositum, pulsatilla (heeft hij eerder van Tannetje gehad ivm zijn blaasontsteking), probiotica, L-lysine, propolis, weerstandcompositum.
Aangezien het niet altijd simpel is om alles naar binnen te krijgen weet ik niet of het handig is om alles tegelijk te gaan geven.  :-\
Door Loeka
#1440822
Hij zou beste drager kunnen zijn van niesziekte wat, nu zijn weerstand lager is door ziekte, weer de kop opsteekt. Je zou eigenlijk moeten weten welke vorm van niesziekte het is, Calici of Herpes. L-lysine kan helpen bij Herpes, maar doet niks tegen Calici. L-lysine kun je in poedervorm over zijn eten doen
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1440832
Ik heb 'm al 8 jaar inmiddels en dit is wel de eerste keer dat hij zo niest. Maar een kat hoeft niet altijd persé te niezen om niesziekte te hebben, toch?
Die oorontstekingen en blaasontstekingen steken bij hem al jaren zo nu en dan de kop op. Die oorontstekingen begonnen ooit als geregeld terugkerende buitenoorontstekingen, maar lijken op een gegeven moment naar binnen te zijn geslagen. Soms heeft hij tijdenlang nergens last van, maar dan ineens is het er weer.
Door Too
#1441098
Hij is natuurlijk echt goed ziek geweest
Klinkt voor de hand liggend dat door verminderde weerstand nies de kop op steekt , ze kunnen t idd bij zich dragen zonder dat je er  erg in hebt.
Als ze t erg te pakken hebben gaat t gepaard met snotniezen, maar alle tussenvormen zijn mogelijk


Loeka geeft t ook al aan l-lysine is effectief voor/tegen herpes-infecties

Mijn insteek zou nu zijn
-iets voor blaas/nier-dat is z'n zwakke plek-
-iets voor weerstand [wat je in huis hebt, ik gebruik altijd echinacea maar weerstand-comp kan natuurlijk ook]
en probiotica om na de ab z'n darmflora te helpen

propolis als antibioticum is een optie,daar heb ik geen ervaring mee.. ik meen me te herinneren dat t heel smerig smaakt :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1441099
als hij niet zieker wordt dan nu, zou ik even kijken of hij de nies zelf de baas kan. vliegt het snot je om de oren en gaat hij moeilijker eten en drinken, mss even terug langs de dokter.
als er bijverschijnselen als bv blaren in de bek (is voor de gewone mens moeilijk te zien volgens mij) of oogontstekingen bijkomen, eerder terug langs de dokter.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1441131
Hij vreet als een dijker en toont verder helemaal niet ziek. Hij heeft een beetje een loopneusje, maar het is helder, waterig vocht wat er uit komt. Niet pusserig ofzo. Aangezien hij vorige week een ab-spuit die twee weken werkt heeft gekregen denk ik dat de da op dit moment weinig kan doen.
L-lysine en probiotica heb ik nog in huis, dus ik zal dat vanavond door zijn zalmgehakt doen.
Door millyckk
#1441278
Hier  een paar maand geleden ook L lysine en probiotica bij onze 5 jaar oude kat die daarvoor nog nooit ziek is geweest. Hij had ook helder snot en daarbij 1 waterig oogje. Was binnen een week over nadat we met de L-lysine waren begonnen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1441383
Loeka schreef: Zalmgehakt!? Toe maar  :D
Ja, ik wist vorige week van gekkigheid niet wat ik moest kopen om 'm aan het eten te krijgen. Blikjes/kuipjes stinkende pate, zalmgehakt, eendagskuikens. Maar we gaan nu weer gewoon over op normale kost hoor. Zal hij het v.w.b. zalm met de zalmmix van Richard moeten doen. Vindt hij ook lekker.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1441389
L Lysine heb ik ook altijd voor Boefje gebruikt en ik heb dus wat staan wat nog niet aan de datum zit. Het zijn capsules L Lysine Forte 500 mg. Ik gaf Boefje 2 capsules per dag. Maar zij was een hond van 30 kg. Wat is een dosering voor een kat van ergens tussen de 7 en 8 kilo?

Ik vond in mijn medicijnkoffer ook nog multivitaminetabletten. Zou dat nog nuttig zijn? Heb ze toch staan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1441395
die vitaminepillen zou ik eigenlijk niet geven, mensen en katten behoeften en doseringen komen echt voor geen meter overeen.
als je een halve caspule kan geven, is dat t handigst.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1441488
koekje schreef: die vitaminepillen zou ik eigenlijk niet geven, mensen en katten behoeften en doseringen komen echt voor geen meter overeen.
als je een halve caspule kan geven, is dat t handigst.
Die multivitaminen zijn voor honden en katten bedoeld.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door