Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne-Claire
#1429460
Hallo iedereen,

afgelopen maandag hebben wij onze geweldig lieve poes Joep (kruising heilige birmaan) van vijf jaar laten onderzoeken op PKD. Hij is helaas positief bevonden.
De woensdag ervoor zijn wij bij de dierenarts geweest omdat het opviel dat Joep ineens veel dronk, veel plaste, minder at en een stuk minder actief was. De da heeft toen bloed afgenomen hieruit bleek dat Joep zijn nieren niet goed meer werkten. We hebben toen Fortekor meegekregen en Renalzin. Ook wilde de da nog een urine onderzoek doen, dus hebben we vrijdag urine ingeleverd. Hieruit kwam een extreem hoge creatine waarde van boven de 700 naar voren! Ondanks deze hoge waarde lijkt Joep zich nog redelijk goed te voelen.

Na dit onderzoek vroeg de da of Joep misschien afstamt van de heilige birmaan, want in de computer stond hij namelijk als europese korthaar geregistreerd. Wij hebben Joep als opvangkitten gekregen en begrepen dat hij wel bij een fokker vandaan komt, maar dat die fokker geprobeerd heeft om een kortharige birmaan te fokken. Joep had wat 'schoonheidsfoutjes' en is toen door de fokker het nest uitgegooid om te laten sterven. Gelukkig heeft iemand hem toen overgenomen en grootgebracht. Dus toen hij een maand of vier was is hij bij ons komen wonen. Joep heeft echt nooit problemen met zijn gezondheid gehad (i.t.t. onze andere poes) en dit kwam dan ook als een schok!
Wij willen Joep nog zo lang mogelijk, maar vooral in zo'n goed mogelijke kwaliteit van leven bij ons houden.

Nu heb ik mij de afgelopen dagen in proberen te lezen in van alles en nog wat over PKD en ook over wat de mogelijkheden zijn qua voeding. Ik heb mijn poezen (Joep en Sien) altijd op brok van Royal Canin gehad wat ik bij de da kocht. Ik ben hier altijd heel tevreden mee geweest, echter zit hij nu op een nierdieet. Dit vind hij minder lekker en hij eet zoiezo al minder dan voorheen.
Joep houdt echt van vlees, alleen geeft de da aan dat juist eiwitten heel slecht voor zijn nieren zijn en dat hij dat dus niet mag hebben!
Op jullie site kwam ik juist tegen dat rauw/vers eten, zoals carnibest, juist goed is voor een poes met nierproblemen.

Helaas kon ik niet veel mensen vinden die ook een poes met PKD hebben en hoe die het aanpakken qua voeding en medicijnen. Het spreekt mij erg aan om Joep om bijvoorbeeld carnibest te zetten, alleen wil ik wel dat dit echt het beste voor hem is!
Nu las ik wel iets over schapen/rundervet toevoegen aan carnibest om het eiwitgehalte naar beneden te krijgen. Hopelijk kan iemand mij hier iets meer informatie over verstrekken. Misschien dat iemand ook ervaring heeft met een poes met PKD? Ik ben wel erg benieuwd wat ik het beste kan doen voor Joep om hem toch nog lekker te verwennen de komende tijd, maar toch ook iets dat goed is voor zijn nieren om hem zo lang mogelijk (in goede kwaliteit) bij ons te houden!

Het is een heel verhaal geworden, maar ik merk dat ik het zo ook voor mezelf een beetje op een rijtje kan zetten. De afgelopen week zijn we ineens van een gezonde kat, naar een terminale poes gegaan! Een heel onwerkelijk en verdrietige tijd.

Alvast bedankt voor het meedenken voor een goed, lekker en gezond dieet voor Joep deze laatste periode van zijn leven!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1429680
ow, das kut zeg.
als je enigszins contact met de fokker hebt, doorgeven dat er pkd in de lijnen zit, idealiter zou ze extra goed moeten screenen en de voorouders uit de fok halen. maar ik twijfel of dat gaat gebeuren, omdat ze al eerder rommelde met fokken.

ik ben niet thuis in niertoestanden, maar weet wel dat vers beter is. vanwege het vocht om de boel door te spoelen. dat eiwitverhaal is best onzin, want het gaat om de kwaliteit van de eiwitten. eiwitten van dierlijke dingen zijn van hogere kwaliteit dan van plantaardige dingen. zonder (dierlijke) eiwitten gaat een kat dood.
er zijn hier wel mensen die zelf een barf-nietdieet hebben samengesteld. ik geloof iig astrid (borke). dan wel voor de hond, maar dat is zeker goed aan te passen aan kat.
beginnen met cb kan handig zijn; de kat went in de tussentijd dat jij dingen aan het lezen en uitvogelen bent aan vers.
als het over een tijdje wat slechter gaat, is bij nierkatten geloof ik wel het devies dat iets eten beter is dan niets eten.

sterkte ermee.
Door flin
#1430000
oei, da's niet mooi nee

heb je 'n echo laten maken oid?

'n nierdieet voor de kat (en 'k kopieer even mezelf...dit is afgeleid van 't nier-hond-dieet van Lizzy}:
 
20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
    groentes, (vooral groene bladgroente, gepureerd) wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...

je zou dit ook mooi kunnen malen, zodat je precies weet wat je voert;

de preciese carnibest ingredienten weten we niet,
maar misschien kun je er vanuit gaan dat er redelijk wat orgaan in zit (en dat wil je niet voor 'n nierkat), wat je dus nog verder behalve extra vet (kan ook kippenvel of ander vel zijn trouwens) is wat extra witvlees erdoor mengen (kip, haas, kalkoen door de staaf-hakselaar) en dan proberen om nog wat groentes erin/door te krijgen
waarom die groentes? die bevatten ook flink vitamines/mineralen die een kat mits gepureerd prima kan opnemen

in 'n nierdieet kvv zit oa weinig orgaan en minder afwisselend vlees ; en dus ook redelijk weinig voedingsstoffen en meer vet, wat voor 'n nog goed functionerende kat echt te weinig zou zijn, maar voor 'n nierkat 't minst belastend....een compromis , zeg maar...
bandit-kvv heeft ook n nierdieet

succes!
Door Borke
#1430873
Dat is balen zeg, pkd!

Uit ervaring sprekend - zowel met katten als honden met nierproblemen - kan ik je zeggen dat vers vlees het beste is en dat je daar verbazingwekkende resultaten mee kunt behalen!
Ik zou hier op Barfplaats speuren naar een nierdieet wat je zelf samenstelt en als je dat niet wilt dan is er een kant en klaar vers vlees nierdieet van Bandit.
Door Anne-Claire
#1432819
Wat fijn dat jullie met ons mee denken!
Met Joep lijkt het de laatste dagen steeds weer wat beter te gaan. Best raar eigenlijk, gezien het feit dat een progressieve ziekte is... Hij eet meer, drinkt 'normaler' en speelt zelf weer! Heerlijk! We genieten er echt van en hopen dat we nog lang zo van hem kunnen genieten! Toch blijft de diagnose door je hoofd spoken en zijn we best bang voor wat er komen gaat en vooral wanneer... Maar goed, zolang het zo gaat zoals het nu gaat zijn we echt super tevreden!

Dat nierdieet van Bandit spreekt me erg aan. Hopelijk vindt hij het lekker dan kan ik meteen die Renalzin naar binnen krijgen, want dat is echt een probleem!
Heb even op internet gekeken, maar kon niet duidelijk vinden waar het af te halen is (regio Utrecht). Weet iemand waar dit te verkrijgen is?
Door verwonderd
#1433163
Ik weet het niet, ik hoop dat anderen reageren? Volgens mij kan je het iig bij Tannetje de Koning kopen?
Door Too
#1433180
Ik zou even een mailtje sturen voor de adressen, in Otterlo [bij Tannetje] is t sowieso te koop
Door Anne-Claire
#1433714
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Bandit en ben nu in afwachting van een reactie.

Wat ik mij afvroeg is of zo'n fosforbinder als Renalzin ook in pilvorm te krijgen is. Of is dat heel raar? Joep wil namelijk niets weten van die Renalzin en haalt zijn neus ervoor op, of heeft dan net geen zin in het eten waar het door zit!
Dit is best lastig, want het is wel belangrijk dat hij het binnenkrijgt. We hebben het al geprobeerd om gewoon in zijn mond te spuiten met een spuitje, maar daar gaat hij echt extreem van kwijlen (misselijk?). Dat vind ik echt heel zielig dus dat doen we niet meer. Maar het gevolg is dus, dat hij het niet binnenkrijgt!

Nu wil ik morgen even contact op nemen met de da om eventueel Ipakitine te proberen. Heeft iemand  hier ervaring mee? En heeft het een voorkeur boven het andere? Of zijn er pillen van te krijgen, want die kan ik wel goed toedienen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1434203
polycystic kidney disease.
er vormen zich dan meerdere cystes in de nier (of alle2). door de cystes kan de nier op een gegeven moment niet meer functioneren, met dodelijk verloop dus.

pkd is veelvoorkomend geweest bij de pers. aangezien de meeste kattenrassen wel ergens een keer gekruisd zijn met de pers (zo ook de birmaan), is er bij alle rassen een risico op pkd.
de meeste fokkers screenen hun (fok)dieren op geslachtsziektes als fiv en felv, maar ook jaarlijkse echo op hcm en pkd. helaas zijn er ook genoeg types die eenmalig een bloedtestje op fiv en felv voldoende vinden, dus zo blijven ziektes als hcm en pkd bestaan.
Door flin
#1434207
Polycystic Kidney Disease

Polycysteuze nieren
`Polycysteuze nieren` (Engels: ` polycystic kidney disease`, PKD) is een aandoening waarbij in de nieren vele cystes (holtes) gevonden worden. De aanwezigheid van 1 cyste kan geen kwaad, maar bij sommige mensen wordt een groot deel van de nier door dergelijke cystes ingenomen. Dit kan leiden tot het ontstaan van nierfalen. Er bestaan erfelijke vorm

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... t/pkd.html
Door Borke
#1434215
Als je Tannetje, forumnaam "Hitam" een pb stuurt, dan kom je snel aan die adressen.
Tannetje is tevens dierenarts en is de partner van de Bandit fabrikant.
Het nierdieet van Bandit is iets wat de meeste leveranciers niet op voorraad hebben.
Als je het snel wilt proberen, kan je wel een paar doosjes van mij overnemen, want ik heb nog wat in de vriezer liggen. Ik woon in Zoetermeer. Als je het wilt stuur me dan even een pb.
Door Anne-Claire
#1438507
Donderdag heb ik de uitslag van de DNA test op PKD teruggekregen. Na de echo hebben we toch nog een DNA onderzoek laten doen, omdat het beeld op de echo geen klassiek beeld van PKD liet zien. De dierenarts gaf wel aan dat hij met 95% zekerheid kon zeggen dat het PKD.  En wat denk je dat de uitslag was... geen PKD-gen gevonden! Mijn dierenarts gaf wel meteen aan dat dit niet betekent dat hij geen PKD heeft. Omdat het een kruising is kan het zijn dat het een gemuteerde vorm van PKD is, waar nog geen genen van bekend zijn. Geheel onverwachte uitslag dus!

Nu is het zo dat sinds Joep Fortekor krijgt hij zich weer 100% zichzelf voelt! Hij speelt weer gewoon, eet weer normaal en drinkt en plast ook normaal. Het is heel bizar om te zien hoe goed het nu met hem gaat. Ik ben gister weer naar de dierenarts geweest voor de Ipakitine en vertelde hem toen hoe goed het met Joep ging. Dit vond hij heel bijzonder, want je mag bij een kat met PKD verwachten dat het alleen maar bergafwaarts gaat, i.p.v. dat hij zich beter gaat voelen. Conclusie: er is geen sprake meer van PKD! In ieder geval niet het standaardbeeld van PKD.
Wat een vreemde situatie. In twee weken tijd ga je van een gezonde kat, naar en stervende kat en weer terug naar een 'gezonde' kat. Maar goed we zijn in ieder geval super blij dat het nu zo goed gaat. We blijven natuurlijk wel realistisch, want er is iets met zijn nieren aan de hand. We houden hem goed in de gaten, gaan door met hoe we het nu doen qua voeding en medicatie. Dit lijkt te werken voor Joep!

Volgende week wilde de dierenarts bloed afnemen om te kijken hoe de waarden van Joep zijn nieren nu zijn. We gaan er eigenlijk van uit dat die wel gedaald zijn gezien zijn opknappen. Mochten de waarden toch nog veel te hoog zijn, dan gaan we hem misschien spoelen.

Gister heb ik Bandit nierdieet gehaald. Joep rook er aan, maar leek het nog niet echt lekker te vinden... Hij heeft er wel het een en ander van opgegeten maar niet alles.
Iemand nog tips hoe ik het het beste kan aanpakken?
Laatst gewijzigd door Anne-Claire op za 05 dec 2009, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1438652
Jeetje wat een achtbaan.. hopelijk kan Joep met fortekor en nierdieet nog een hele tijd vrolijk door!

Om t eten aantrekkelijker te maken .. beetje warm/heet water erbij, dan komt de geur wat meer vrij
of een beetje [stinkend] blikvoer of blikvis erdoor - de hoeveelheid blik verminderen tot Joep t ook puur eet

T blijft altijd weer even zoeken naar de methode  ;)

Succes!
Door Mevroi Kruim
#1438679
Nou ja, wat een verhaal!
Achterdochtig als ik ben denk ik dat meneer de da ff snel een mooi verhaaltje uit de duim heeft gezogen om zijn mis-diagnose een leuk kleurtje te geven  ::) maar goed, je kunt er iig redelijkerwijs van uitgaan dat hij echt geen PKD heeft. Het kan wel 'gewoon' nierfalen zijn, zeker als hij zo goed op de Fortekor reageert. Maar dat kun je lang onder de duim houden met een goed vers dieet en Fortekor. Karel van mij heeft nog ruim 7 jaar prima gefunctioneerd op deze manier, tot verbijstering van de da overigens die ervan overtuigd was dat zo'n super-ongezond vers dieet toch wel tot een snel einde moest leiden  ::) Karel had een paar keer nierbekkenontstekingen gehad door de 'gezonde' brokjes en daardoor waren zijn nieren gaan schrompelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door